Skriker i sömnen

Skriv svar
Lillajag84
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 04 apr 2013, 19:16

Skriker i sömnen

Inlägg av Lillajag84 »

Hej!
Min lilla tjej är snart 8 månader. född 120903.
Sedan hon var två månader och började med mjölkfri ersättning har hon sovit fantastiskt bra.
Inga uppvak, inga problem med läggning osv.
Hon sover i eget rum så att vi inte ska störa varandra.

Plötsligt en natt för två månader sen vände det och hon skrek i sömnen. Jag sprang in i hennes rum, bara för att upptäcka att hon fortfarande sov.
Detta har bara eskalerat och en "dålig" natt kan hon skrika i sömnen upp mot 20 gånger.
Sätter jag däremot in nappen sover hon kanske en timme för att sedan skrika till igen.

Hälften av gångerna hon skriker tror jag att hon faktiskt sover samtidigt men vaknar av sitt skrik. Har provat att ramsa, buffa, osv men då väcker jag henne och hon får ännu svårare att somna om.
Resten av gångerna viftar hon med huvudet fram och tillbaka och somnar relativt snabbt om efter att hon har fått nappen.

Nu vet jag inte vad jag ska göra och förstår inte hur det kunde vända på en natt. Vi började med mat vid 6 månaders ålder, trodde att hon kanske hade ont i magen, så gjorde en veckas uppehåll men hjälpte inte. Hon verkar inte behöva mer närhet, när jag visar mig eller lägger handen på henne blir hon bara arg och vaknar ännu mer.

Någon som har något tips?
Tack på förhand.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Skriker i sömnen

Inlägg av Tin »

Hej svejs, och varmt välkommen.

Jag har också en liten nattskrikare, till och från och nu är hon drygt 3 och det händer flea gånger i veckan fortfarande. Vi gör ...... ingenting. Hon sover! Precis som du säger så stör man bara om man går int och försöker verktyga, det är nämligen inget som är fel - bara lite väl mycket inlevelse i drömmar eller vad det nu är.
Tricket är att inte vakna själv. ;) Öronproppar är inte dumt ibland om det blir mycket.

Våga lita på att liten sover, skulle liten vakna någongång (det händer här hemma med) och behöva dig så kommer du märka det. Och då kan mamma komma med alla sköna verktyg och hjälp liten in i sömnen igen.

Snarare kan det kanske vara så att nappen är en liten bov i dramat, fundera på om dt kan vara läge att skippa den, så att inte liten behöver den för att somna om. Det finns många bra skippa nappen länkar här på forumet. Dvs om liten kan somna om själv, så kommer liten göra det även om det dröms, skriks, vaknas etc. Och det är ju målet - att de får kan hantera sin egen goda 12 natt utan hjälp.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"