Bebisar 2013

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Bebisar 2013

Inlägg av Ylvispylvis »

Tack så mycket o GRATTIS själv!!!

Jo, tack vare Irmasmamma har jag vetat ett tag att det här forumet skulle bli aktuellt den dagen vi blev med barn. Har självklart redan införskaffat BB men trots att den heter nya barnaboken så verkar den vara från -83. :) Vi tänkte att det är väl ingen stor skillnad, eller? Har vi fel? Iaf är den bra o vettig o vi har redan sett att SHN funkar i verkligheten när våra vänners sömnlösa dotter fick genomgå en kur och numera sover 12h! Så det blir garanterat ett barnaboksbarn. Men för tillfället känner jag mig nästan rädd för vad bm, BVC o alla tyckare ska säga o göra om/när de kommer på att vi inte följer deras råd. Vi bor på en väldigt liten ort också så man är inte lika anonym som i Huddinge. (Förresten är jag själv uppvuxen i Rönninge, Saramilana!!) :D

Antar att de flesta vill väl och kanske lämnar en ifred med sina "konstiga" idéer men just nu känner jag bara att jag skulle vilja skippa ungefär 90% av alla rutinkontroller de ska genomföra (är i tanken alltså redan efter förlossningen) och bara få njuta och leva med min familj som vi vill! Hör bara hemska saker om BVC, kanske ngn borde starta en tråd om positiva upplevelser av svensk barnavård(om det finns några!!) ?? :shock: :roll: :D

Oj, behövde visst lätta mitt hjärta om detta! Vill ju inte vara orolig o skräckslagen av BVC men just nu har jag visst fått lite fobi. Haha!

Allt gott!
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Bebisar 2013

Inlägg av SusanD »

Hej YlvisPylvis, och grattis till den blivande familjemedlemmen.

Håller med om att du hamnat rätt och det kommer komma den lilla bebisen till godo. Bättre start i livet kan man inte få tycker jag.

Men du behöver inte ha någon skräck inför BVC, där finns det bra och mindre bra sköterskor precis som på alla andra ställen på jorden. Det är ditt barn och inte deras, du utnyttjar det du behöver hos dem. Själv har jag tyckt att det varit trevligt att åka och väga pyttisen och de har fått sina vaccinationer fast med 6 mån fördröjning vilket ingen protesterat mot. Så se dem som en serviceinrättning istället för någon slags övervakande myndighet så kommer det gå jättebra.

Och varmt välkommen till Forumet.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Bebisar 2013

Inlägg av Ylvispylvis »

Tack Susan!

Jag inser ju själv att min oro är lite överdriven men TACK, det känns skönt att höra o jag ska absolut ta till mig din inställning. Du har helt rätt, men när jag läste om alla besök så kändes det typ som att bebisen skulle bo på BVC de första fyra åren ungefär...kontroller var och varannan vecka! Väga o mäta borde man ju kunna göra hemma o typ ringa BVC om ngt verkar helt onormalt? Men visst, de har ju bättre utrustning osv. Men det känns liksom lite irriterande att man verkar tro att jag o min man inte skulle märka om barnet tex inte äter eller mår dåligt på nåt sätt... Fast lite service är ju inte fel! :D

Haha, jag känner mig lite ettrig just nu, kanske kan skylla på hormonerna. Typ: rör inte min bebis!!! [-X :D

Ha d fint!
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Bebisar 2013

Inlägg av Manfred10 »

Hej hopp!

Här kom ju Mauritz in i våra liv den 8 februari på farmors födelsedag! :D

Det hela förlöpte mycket bra och efter lite värkarbete på hemmaplan under förmiddagen med kyl,frys ocg skafferistädning åkte vi in till BB när värkarna tätnat. Vi har 12 mil enkel resa så man vill inte chansa i onödan. :wink:

17.20 blev vi inskrivna och då tyckte Mauritz att det var dags att gasa igång rejält och 20.19 låg han på mitt bröst och tuttade nästan direkt. 54 cm lång, 4210 g tung och med massor av svart, lockigt hår, en riktig skönhet förstås. 8)

Jag hann inte med något avslappnande bad utan fick lägga fullt fokus på min andning i stället. Sista timmen fick jag hjälp av lustgasen! :D Trevlig gas det där! :wink:

När så fikabrickan kom in kände jag direkt att jag redan saknade förlossningen och kunde tänka mig att göra om det igen. :D Det känns svårt att sluta vara gravid och föda barn när man väl har börjat. Jag ser fram emot fler tillfällen! 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Bebisar 2013

Inlägg av helamig »

Stort GRATTIS! till Mauritz. Det heter min man i mellannnamn :wink: tjusigt. Låter som du haft en bra förlossning. Skönt! Visst är det svårt att sluta när man börjat 8)

Bara ca 3 veckor kvar här. Längtar!

kram på dig!
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Bebisar 2013

Inlägg av mumintrollet »

Jag får också vara med! :)

Den 21.9 väntas ett lillasyskon!

Storasyster kom 10 veckor för tidigt, så jag har svårt att föreställa mig att jag får gå hela tiden ut den här gången. Håller tummar och tår för att liten skulle trivas inne lite längre i alla fall.
Var på ultraljud i fredags och såg en liten krabat slå volter i sin mjuka grotta :heart:
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Bebisar 2013

Inlägg av SusanD »

Mumintrollet vilken härlig nyhet du levererar så här en solig helgdag. Grattis och jag hoppas liksom du att den lille/a trivs så bra i magen att du går tiden ut, eller så långt som möjligt i alla fall.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Bebisar 2013

Inlägg av Manfred10 »

Grattis igen mumin! :wink: hur går det för dig Helamig? :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Bebisar 2013

Inlägg av helamig »

Tackar som frågar Manfred10 :D

Vi väntar och väntar. Känns lite märkligt iom att S kom med buller och bång 8 dagar innan BF. Trodde denna bebis skulle komma minst en vecka innan. Men det är ju tydligen så olika.

Man hinner tänka, oroa sig mm. Vill bara att den ska komma ut nu så jag vet att allt gått bra.

BF på måndag.. T kom dagen innan BF så jag har varit så säker på att inte gå över iaf. Men men man vet ju aldrig. Känner inget extra men helt plötsligt är det väl igång :D

Återkommer!

KRAM på er!!
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Bebisar 2013

Inlägg av lilla mia »

Hej!

Lillebror är här! Viktor. Han kom i måndags den 18 mars. Egentligen beräknad idag men så blev det inte. Jag fick faktiskt beviljad igångsättning pga min oro över en ny störtförlossning. Hade inte varit roligt att föda hemma själv med dem andra tre hemma. Det var liksom det värsta scenariot.
Jag var öppen 4 cm och det bestämdes att dem skulle ta hål på hinnorna. Det gjorde dem kl 10.00. Sen hände ingenting. Och ingenting, och ingenting. Jag fick bara sitta/ligga i sängen pga att bebis inte fixerat sig och dem ville undvika att navelsträngen skulle glida ner före huvudet. Kl 13 bad jag om sammandragande dropp för att nått skulle hända. Och lite började det väl kännas då. Fick iaf använda mig av ptofylaxsandningen ett par värkar. 14.15 frågade jag åter igen om jag fick komma upp och röra på mig eftersom jag visste att det skulle ta fart då. Ok säger dem- du är öppen 6 cm nu. En halvtimme senare är han född!!!

Den halvtimmen var bedrövlig. Värkarna tog mig med storm direkt jag kom upp i gåbordet. Kändes som jag skulle sjunka genom marken. Så fort en värk började klinga av kom nästa. Jag hade kanske 6 sånna värkar sen kom krystvärkarna. Jag vrålade mig igenom öppningsfasen och försökte lättandas (konstigt att man inte svimmar?) och sen vrålade jag mig igenom krystvärkarna i 15 minuter tills han kom ut. LYCKA!! Aldrig mer!

Jag är så nöjd med att jag valde igångsättning till slut. Haft mycket ångest och funderingar kring hur jag skulle göra. Men det var helt rätt beslut att vara på plats och få känna mig trygg. Och så blev det ju en störtförlossning precis som jag befarat. Och trots det inte ett stygn efteråt. Skönt. Men nu är det över och jag har världens gosigaste Viktor som jag njuter av varje sekund.

Så till livet här hemma. Det är nytt. Nytt liv och jag vill bara vara för mig själv med det nya lilla livet. Detta är ju stört omöjligt med tre storasyskon. Tjejerna vill vara med och sitta nära och gosa hela tiden. Jag får panik och vill vara ifred när jag ammar. Elias har varit sjuk hela veckan och går pappa på nerverna. Han trotsar sig igenom detta nya och är allmänt jobbig. Gapar och skriker, vill inte och säger dumma pappa och mamma. Slår storasystrarna. Men klappar på och är snäll mot Viktor. Så här beter han sig inte i vanliga fall. Jag inser att jag borde ägna mer tid åt honom men när och hur? Tips?! Jag har fullt upp med att amma, vila och behålla fattningen för att inte skrika rakt ut. Dessutom en ständigt molande huvudvärk. Beror det på sömnbristen som jag inte hunnit vänja mig vid eller kan det vara lågt blodvärde? Blödde iofs inget nämnvärt under förlossningen. Jag knaprar niferex och huvudvärkstabletter och hoppas att det ger sig snart. Hoppas på att vardagen snart kommer åter då vi alla lever i ett harmoniskt familjeliv igen.

Kram!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bebisar 2013

Inlägg av TorsMamma »

Hej och grattis, Glad för din skull att det gick så bra som det gick!! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Bebisar 2013

Inlägg av helamig »

Stort grattis lilla mia, Trodde jag hade skrivit till dig men nu verkar det vara borta.

Lilla August kom till oss 28 mars.Tre dagar efter beräknat. Det var en lång och uttdragen förlossning. får återkomma med mer detaljer. var nog oförberedd efter s snabba ankomst. allt bra med oss. omställning såklart. har fått mycket hjälp av vänner och familj med dom två stora. känner mig inte redo att rodda allt själv med tre än. skönt att inte känna sig helt urlakad. var sjuk under förlossningen och efter så det är först nu jag känner mig lite mer ok. hade jätteont i halsen, feber. nätterna har varit ok hittils men mkt kan ju hända. hoppas, hoppas August är lite lugnare och mer scematisk än dom två första. :wink:

kram
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Bebisar 2013

Inlägg av SusanD »

Stort grattis till en liten August :heart: , vila nu och ta emot all hjälp du kan få och så njut av barnen så mkt du förmår och så hoppas jag att du blir helt frisk snart och stark igen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Bebisar 2013

Inlägg av Ylvispylvis »

Wow! Grattis till er alla: Jenny, lilla mia och helamig som har fått små gossar!

Det är väldigt spännande för mig som aldrig fött barn att höra hur det har gått till för er, tack för att ni delar med er! Och bra jobbat!!! =D> jobbigt värre låter det att vara sjuk, hoppas att krafterna återvänder snabbt, helamig.

Grattis också till Mumintrollet! Jag har också varit på UL nu, vad det var häftigt! Och tack och lov såg allt så fint ut som det bara kunde. Har börjat känna av bebben mer och mer också, den sprattlar på rätt fint. Vi ville inte veta könet men jag undrar om ens barnmorskan såg det för bebisen var så pryd och visade inte upp sig ett dugg. Brås väl på sina föräldrar! :D Men eftersom alla här verkar få pojkar så kanske det blir vi som får en flicka? I början var jag helt säker på att det var en tjej men nu är det verkligen 50/50. Och lika glad blir jag vad det än är! Snart snart halvtid för mig!! :D

Ha det fint!

Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Bebisar 2013

Inlägg av Irmasmamma »

Stort grattis allihopa!!! :D :heart:
...och nu kan inte jag hålla mig längre..... Fast de flesta härinne vet väl om det redan, men vi ska ha en liten tvåa i oktober om allt går som det ska! :D \:D/

Vecka 13 för mig nu, mår PEST och är chockad eftersom jag mådde superbra hela förra graviditeten :shock: :-&
Känner mig just nu som världens sämsta mamma, orkar knappt ta mig ur sängen och Irma får titta på barnprogram och småäta så mycket hon vill (vilket är MYCKET :mrgreen: ) men det är det enda jag kan göra för tillfället, jag orkar bara inte nåt annat.
Idag kom iaf min bästa vän som är arbetslös för tillfället och ska stanna i tre dagar och hjälpa mig med hushållsarbete och Irma. :heart: Maken har rekordtjockt på jobbet just nu och är inte mycket att hänga i julgran här hemma för tillfället.... :(

Jag ber till makterna att detta ska gå över snart så att jag kan få glädja mig åt vår kommande familjemedlem!
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"