Herr Kevin!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Jenny K

Herr Kevin!

Inlägg av Jenny K »

Hej på er alla!

Jag är nu fullt i gång med mina studier har nu bara 2 terminer kvar innan jag är en fulländad sjuksköterska :D Kevin går tyvärr på dagis ca 4 dagar i veckan men det funkar bra.

Vi Har dock lite funderingar kring hans sömn :?: :idea:
Det har under en lång tid fungerat bra med undantag då han haft några perioder då han försöker med allt vid nattning :x
Men nu har det varit en lång period av att inte kunna komma till ro, mycket skrik efter mamma och pappa samt försök med att han gjort sig illa i sängen eller att nallen ramlat på golvet. Kevin nattas vid 19.30 och har morgon 07-07.30. Det tar nu Kevin ibland upp mot 1,5 timma innan han somnar och då efter att ha skrikit sig hes :( vi ramsar och har gått in ca 2 gånger för att säga till. Är så svårt att veta hur länge man ska vänta ut honom och ramsan blir han bara arg av.

Dettta blev lite långt men jag tänkte skriva av mig lite då jag inte varit här på länge :D
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Jag måste även tillägga att han verkar vara inne i en period då han är lite orolig av sig, minsta lilla så ska man blåsa om han gjort sig illa. Om han vaknar på morgonen av något ljud så hör man honom direkt ropa, att nu är Kevin vaken och vill upp. :?
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Lille herr Kevin börjar tycka att det är synd om honom, och det bör han inte tycka, särskilt som det inte är sant, om man säger.

Så anlägg en betydligt hurtigare, gladare attityd :!: Gör spex av blåsandet, sluta ömka, be honom blåsa i retur, etc, och skratta glatt åt det förtjusande resultatet. Spela lite teater, ynka och ömka er själva ännu mycket värre :lol:

Gå inte in. Finns ingen anledning alls; det blir bara underhållning och förvirring av den pannkakan. Öva upp en glad, gurtig tjohejsan-ramsa och ge honom den upplysningsvis i starten :!: Låt sedan vara.

Inte förrän om och när han verkligen blir ledsen ska han ha en ramsa till (x4 eller vad som känns bra). Men upphör med trafiken. Den hjälper honom inte.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Under helgen som varit har vi begränsat trafiken in till herr Kevin, vilket har lett till en ganska nöjd herre som inte längre skriker på oss. Men han ligger ju vaken från det att han lägger sig ca 19.30 och till ca 20.30 alltså över 1 timma :shock: :!: :!: och efter ca 30 minuter då man tror att han sover så hör man honom smågnälla och ropa lite. Vad göra åt detta :?: Har han svårt att komma till ro :?: Vad kan vi göra för att hjälpa honom :?: Allt funkar så bra med rytinerna kring nattningen och ingen protest vid läggning.
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ge honom lite tid, bara :idea: En helg skjuter ingen hare :lol:

Han tröttnar snart på att ligga och ha tråkigt och inser fördelarna med att sova FORT så det blir morgon FORT :lol:

Glöm alltså aldrig skrattet-till-go'nattet och att göra morgonmötet riktigt jättemegaurkul :lol: :lol:
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Självklart ska vi ge honom tid :D Vi ramsar på väg ut från hans rum när vi nattat honom, och så kan han ju ligga 30-40 min och filosofera men när vi hör honom ska vi då ramsa igen för att bekräfta :?: då blir han ju oftast sur.

Skrattet vi läggdags glömmer vi aldrig, vi brukar skratta så vi båda kiknar :D

Trots det att han somnar vid 20.30 ca vi nattar honom 19.30, så vaknar han oftast 07.10 0ch morgon är 07.30. Och han försöker med allt från "Kevin har bajsat" till att "nu vill Kevin komma upp", "Mamma inte plocka undan", vilket jag brukar säga till honom vid nattning, att "nu har mamma inte tid att komma in, mamma ska plocka undan."

Vi gör ingen grej av det hela utan väntar ut honom och går glatt in och säger att nu är det morgon :!:
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Nej, inte bekräfta. Det behöver han bara om han varit olycklig och sedan "vänder" ("går ner"). Låt honom vara i fred. Lätt sagt, svårt gjort :roll: men ack så behövligt :!:

Lite mer förtroende för barnet, tack :wink: :lol:

"...nu har mamma inte tid att komma in, mamma ska plocka undan" luktar lite ursäkt och bortförklaring :shock: :roll: Det ska han inte ha. Du ska stå för saker och ting - i detta fallet ramsan, som du ska ge modell goddag-yxskaft: "Sov så gott, ses i morgon", typ. Det är inte, och ska inte vara, konstigare än så. Han ska sova så gott och budskapet du ska förmedla är PÅ NATTEN SOVER MAN (eller i alla fall HAN :!: ).

Så sluta be om ursäkt, var klar och tydlig, här behöver ingenting förklaras :wink: :lol: Hur var det nu - Attityden av Självklarhet, hmhm :?: :!:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "