Hur som helst... Då kunde han inte somna själv och vaknade på natten och då var buffning o så så självklart... Ska jag buffa honom när han vaknar på natten nu?? När jag börjar kura honom? Jag tycker det är skitsvårt (ursäkta ordvalet), för alla uppvaknanden är ju inte likadana. Vissa är lugna och hanterbara och vissa nätter är det gallskrik... Gå in och buffa honom när han är lugn och bara behöver bäddas om känns konstigt också?
Jag kommer ju inte buffa honom när han somnar tex (för han somnar ju själv), och inte ramsa heller eller? (jo, det kan man väl göra, fast insomnandet fungerar)? Är det meninen att man alltid ska säga sin ramsa FYRA gånger? Räcker det inte med att säga den en gång på kvällen och så är det bra med det?
Sen tycker jag det är svårt det här med att låt säga: Han vaknar på natten och jag ramsar.....(han gnäller vidare under hela ramsan) och fortsätter gnälla när jag tystnar... ska jag vänta en stund och ramsa igen (fast han gnäller konstant både när jag ramsar och inte, om det inte är nån skillnad) och hålla på så i en timme om det behövs eller? Eller ska jag ramsa konstant så länge han låter eller? Nej...så har jag inte uppfattat det..
Hm..... ju mer jag tänker på allt desto snurrigare blir det...
Om jag gör så här är det fel då?
Säger godnatt som vanligt ikväll, fast använder ramsan också x 4 + bekräftelseramsan? (Han kommer tycka jag är knäpp!)
Och om han sover hela natten. Fine... inget mer med det...
Och om han vaknar en gång och inte börjar gnälla, så låter jag honom vara (för inte sjutton ska jag störa honom då)...Nej..
Och om han gnäller lite då... Ibland tystnar ju gnället av sig själv (och andra gånger inte)... Ska jag ramsa direkt då eller? Då om något (om han planerat att bli tyst av sig själv) är det hus i helvete väl? Samtidigt ska dom ju bekräftas direkt.. men ibland är det ju drömgnäll så att säga...
Och om han kommer upp.... ska jag ramsa ner honom i säng bara? Inte mer? Trycka på honom? Buffa...? Ramsa och gå ut? och han gallskriker vidare (då behöver man inte ens vänta för att höra reaktion, efs den pågår hela tiden).... ska jag ramsa igen då i kaoset, och igen, och igen och igen?? och springa tillbaka med honom hela natten?
Första nätterna...mot de andra nätterna på ett sånt här stort barn, skiljer de sig något?
(Gör man samma sak på dagsömnen, buffar o håller på, fast med yngre barn)?
Jag blir inte klok på mig själv helt enkelt...
Är ramsan: "Nu ska Emil sova, för nu är det natt" för lång? Det blir ju en naturlig paus i slutet eftersom det är 7 stavelser typ...