Hurra för Anna och hennes sömnfilosofi!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Isolde

Hurra för Anna och hennes sömnfilosofi!

Inlägg av Isolde »

:lol: Hurra! :lol:

Vi har ju inte kurat, Frida käkar fortfarande om nätterna och ibland går det lite knackigt med sovandet, men jag har insett hur fantastiskt bra det ändå funkar! :shock: Och det beror mycket på att jag läste Barnaboken, särskilt om sömnen, innan gullet föddes.

Nyårskvällen och -natten tillbringades hos goda vänner som blev jätteimponerade av hur lätt Frida var att somna, både vid kvällsluren och vid godnattet. Själv tyckte jag att det gick lite sådär; jag gjorde t.ex. en s.k. halvstart med räddning :wink:, vilket betyder att jag lade henne, hon protesterade vildsint och jag tog upp henne som om hon inte alls blivit lagd … Sånt kan hända när man inte har något fast schema än och doften från honungsmarinerade ankbröst får mamma att hoppas att Frida är tröttare än vad hon är. :oops:

Vännerna erbjöd möjlighet till barnvagnspuffning över trösklar, vilket vi artigt avböjde, och försökte sänka ljudet på sina barns lek, vilket vi glatt avstyrde, och så lade jag Frida i hennes barnvagnsinsats och gick ut till matbordet. Hey presto! :lol:

Utan Annas övertygelse om att barn kan somna på egen hand, tror jag inte att vi hade kunnat skaffa oss vår egen – TACK och gott nytt år! :heart:
Dotter Frida ?r f?dd 13/10 2004
Stora damen b?rjar ta sina f?rsta steg, och visar prov p? b?de vilja och temperament (detsamma som mammas, stackars barn :lol:)
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Kan inte annat än att hålla med! =D>

Tänkte på det själv igår faktiskt, att jag ALDRIG hade ägt den självklara attityden om det inte vore för Anna! Inte en chans att jag hade stått på mig inför varken mig själv eller andra :!:

Härligt att det gick så bra i nyår för er! Och hoppas hon sov genom rubbet!

Gott nytt år på er också!!!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt :D

Tack för så rara ord :oops: :oops: :oops:

Som sagt, barnet ska vara mitt i händelsernas centrum. Men barnet ska inte VARA händelsernas centrum :shock:

Isolde, äter du också på natten, hmhm :?: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt :D

Tack för så rara ord :oops: :oops: :oops:

Som sagt, barnet ska vara mitt i händelsernas centrum. Men barnet ska inte VARA händelsernas centrum :shock:

Isolde, äter du också på natten, hmhm :?: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Isolde

Inlägg av Isolde »

Japp, jag väcker maken och gnäller högt: "Maaat! Jag vill ha maaat! Jag är HUNGRIG!" och så får han masa sig upp och göra en smörgås åt mig. :lol: :lol:

Nä, såklart inte, och det ska inte Frida göra heller. [-( Men det har inte varit läge för vår planerade minikur under december eftersom det inte gick att få in en vettig uppföljningsvecka. Lagom till Fridas tremånadersdag och när hennes pappa börjar ta föräldralediga fredagar så att vi får tre dagar på oss ska vi ta itu med damens lust till mitt-i-natten-snacks.

Men nu är jag lite bekymrad – hon har börjat med att skrika vid bröstet när det är matdags (på dagen) och vägra trugningen. Tyvärr tror jag inte att det beror på att hon äter mer effektivt, eftersom hon vaknar oftare på nätterna nu. Hon får tydligen inte i sig så mycket mat under dagen som hon behöver. Eller? :?
Stora damen b?rjar ta sina f?rsta steg, och visar prov p? b?de vilja och temperament (detsamma som mammas, stackars barn :lol:)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Det låter som att maten inte kommer tillräckligt fort för att hon ska vara nöjd.
Bröstmjölken kommer ju i strömmar, och när det avtar innan nästa ström blir hon irriterad. Hon kan vara i en ökningsperiod och då behöver brösten "fatta" att dom behöver producera mer.

3 saker finns att göra.

:arrow: Komplettera med tillägg, men då riskerar du att din mjölk-produktion minskar, inte så kul om man vill amma länge... :cry:
MEN betänk samtidigt att det som gäller är att flickan blir mätt, HUR spelar inger roll, bara ATT hon är det.

:arrow: Amma mera, tätare, i ett par dagar, så brösten ökar i produktion, kan vara vanskligt, när man "kör schema" då bebben inte fattar vad som gäller... Kör du standardmodellens matning, fast efter hennes initiativ? Eller menar du att alltihopa är lite löst och utan schema över huvud taget? Varför inte, i så fall, ta tag i att sätta schema på dagen först? Så kommer kanske strulet på nätterna att ge med sig av sig självt.

:arrow: Bästa tipset: Åk till Hälsokostaffären och köp Luzernthé.
Det ökar bröstmjölksproduktionen och mjölken flödar sig förbi denna ökningsperiod. Drick max 1 vecka, annars förtar effekten sig.
Koka 1 liter vatten
Häll det över 5 msk thé, låt dra 30 min, sila av och drick upp litern under dagen. Vätska är ju ALLTID bra när man ammar, så det behöver man ju ändå få i sig.

Förresten- hur går det med att sova på mage i vagnen, har undrat så...?

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Isolde

Inlägg av Isolde »

:D anna,

Ja, jag har också funderat på om hon är inne i en ökningsperiod. Men hon verkar inte hungrig på dagarna och jag har prövat att ge extraslurkar utan någon större succé. Hon snuttar lite snabbt och vrider sig för att kolla på något intressantare än mammas bröst. :wink: Dricka från flaska (med mjölk eller tillägg) är inte heller roligt, fast hon "kan". (Vi standardmodellar efter hennes tider, ja.)

Helt klart är att hon befinner sig i en utvecklingsfas rent allmänt – det dyker upp nya beteenden varje dag, och kinkfaktorn är hög. Därför har det också blivit problem med schemat. Jag var ju i observationsfasen före jul, och hade fått till ett riktigt bra schemaförslag som helt har gått åt skogen den senaste veckan. Hennes sovmönster har förändrat sig så pass mycket. Till råga på allt har de senaste dagarna, med tredagarsnyår, rört till hennes dagssömn. I går och i dag har hon knappt orkat vara vaken ens 1,5 timme i taget. Jag hoppas att hon ska ha sovit "ikapp" och hunnit komma överens med sina nya färdigheter om några dagar så att vi får tillbaka hennes vanliga rytm (eller etablerar en annan).

Magläget i vagnen har vi provat med, men hon blev vaaansinnig. Inte maglägets fel, utan den dumma fleeceoverallens. Den funkar inte alls att sova på mage i. Att köpa lämplig kofta e.d. och vantar står högst upp på min att göra-lista! :lol:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Avvakta några dagar.
Det har ju varit lite "mycket nu" med massa helger och nya intryck.
Låt henne smälta allt, så kommer hon säkert i fas igen!
Truga det som går.
Under tiden läser du på, allt vad du kan inför shn-kuren, så du är laddad till tänderna! :D

När jag väl fått Idas nätter att sitta tog jag tag i dagsschema, och det tog bara 2 dagar innan det satt! Sedan blev livet ytterst bekvämt både för Ida och mig! :D

Men jag trycker ändå en extra gång på att det inte skadar att dricka lite thé! :wink:

kram anna
Isolde

Inlägg av Isolde »

I dag har hon ätit mycket bättre! :D Antingen har brösten kommit ikapp eller så var det inte bara sömnen som påverkades av allt rundflängande. Ska ändå passa på att köpa luzernte när jag går förbi hälsokosten – tack för tips!

Jag har just blivit anklagad i ett annat forum för att vara känslokall :evil: när jag beskrev hur jag lägger Frida:
Vi lägger henne i sin säng, klappar om henne och går ut ur rummet. Ibland gnölar hon lite i någon minut och somnar sedan, andra gånger skriker hon argt och då får man gå in och klappa om henne igen. Det tar sällan mer än tio minuter totalt. Det funkar bäst när vi för ljud utanför i lägenheten: diskar, tittar på tv med normalhögt ljud, dammsuger …
Goda mammor ska bära på barnet tills det somnar, nämligen. :twisted: Ja jisses.
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

:lol: Å jisses, får jag gissa att det är den sidan du är moderator för (för att inte nämna namn :wink: ) :?: Skulle vilja läsa tråden, kunde varit intressant -vad heter den?
Isolde

Inlägg av Isolde »

Korrekt, Sagomamma! :lol:

Den heter "Sova – men hur??" och ligger under "Sömn/dygnsrytm".
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Känslokall.... :shock: :cry:

Fy så hemskt!
Det låter ju helt ljuvligt betryggande, det du gör!

F.ö verkar ni vara på väg i fas igen! :D

kram anna
JH

Inlägg av JH »

Nu blir jag nyfiken!! :-s Vilken sida är det? Eller får man inte skriva det här?
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Isolde

Inlägg av Isolde »

Nej, jag tror att det hör till god ton att inte säga det högt här. Men jag har skickat dig ett privat meddelande! 8)
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Ja, i "Anna Wahlgrens introduktion till forumen" står där ungefär att citat från och ondgöranden över andra föräldraforum har inte sin plats här, eftersom vi på detta forumet ska lyfta fram just BARNEN -det är dem det ska handla om!

Nu citerade ju Isolde sig själv, och det är ju okej :!:
:D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"