6-månadersschema och babysim

Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Tessan :D
Oj, jag såg inte det näst sista inlägget förrän nu :oops: Vad omtänksamt av dig att komma med ytterligare idéer :!: :D

Vi börjar på babysimmet nästa vecka. Vi har bara 10 min promenad dit så det blir inget problem.

:arrow: Ang schemat så känner jag mig ganska dum som "hattat" med Leias tider så mycket som jag gjort den senaste tiden :oops: men livet och förutsättningarna ändras ju (ibland med kortare intervall).

Var trots bytet inte nöjd och insåg att det var för snålt med sömn. Ibland misstar jag mig på Leias "ålder" och tenderar att göra henne större än vad hon är.

Sedan en vecka tillbaks är schemat såhär:
natt 18-06
välling 06.30
frukt+yoghurt 08.15
sova 8.30-10.30
puré 11.00
sova 13.15-14.00
gröt 14.30
sova 16-16.20
bad 17.00
välling 17.30

Hoppas att ert byte blir bra, berätta gärna hur det går :D
Lovis
Inlägg: 424
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 12:16
Ort: Borås

Inlägg av Lovis »

Hej! :D

Så här ser mitt schema ut just nu och jag känner igen det här med att det blir svårare att somna m.m. Min dotter är 6 månader den 11 jan.

6.00 Vakna+Mat (ska egentligen vara 6.30 men hon verkar nöja sig med 11½ tim/natt)
8-8.45 Morgonlur
9 Mat
10-11.30 Sova (svårt att somna!)
12 Mat
14-14.45 Sova (svår att väcka! Ofta en marginalkvart, svårt ändå)
15 Mat
16.15-17 Sova (har flera gånger minskats ner till 20 min pga att hon helt enkelt inte vill somna fast hon varit trött, hon har fått ligga och "pratgnöla och vila och varit en solstråle när hon fått komma upp igen)
18 Mat
18.30 Sova natt

Funderar på att ta bort sista eftermiddagsluren helt, minska ner förmiddagsluren till 1 tim och länga första eftermiddagsluren till 1½ tim. Känns på något sätt bättre med långlur på eftermiddagen?
Det verkar vara många som ger lunch vid 11 eller närmare 14 men jag blev rådd att redan nu försöka få in tider som kommer gälla längre fram i livet. T.ex. tidig morgon för (ev.) dagis och senare skola, lunch vid ca 12.
En fördel med läggning 18.30 är att bästa sömnen är innan kl. 24, nackdelen är att det blir mindre tid för umgänge med pappa o barn. Men, min arbetskompis (som rådde mig till tidiga kvällar och mornar) har alltid haft solstrålar som vaknat utan problem när de ska till skolan och det tycker hon har varit super.
Vi får också rätt så goa kvällar med lite vuxenprat. Tidiga mornar är inte så jobbigt för hon har sin ensamlek och då kan jag ligga och vakna till...

Det var mina funderingar. Kommentera gärna!!

Kram
Malin med lilla Ingrid, född 050711
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Lovis :D
Ursäkta att jag inte svarat tidigare, missade helt att det fanns fler inlägg :oops:

Hur har det gått för er :?:

Min första reaktion på det schema du beskrev var att det var ganska många daglurar med tanke på din dotters ålder. Kanske därför hon hade svårt att somna vid sista? Men det har ju gått en tid sen sist så du har säkert hunnit ändra så som du beskrev :D

Själv velade jag fram och tillbaka (som ju framgår av tråden :oops: :wink: ) innan jag hittade ett sovschema som passade. Leia hamnade liksom "i kläm" mellan två och tre lurar. För stor för tre och för liten för två :? Det var tiden som löste det hela. Och med god hjälp av Tessan och Mammut Maria på forumet :D

Sedan ca 2 veckor tillbaka ser schemat ut såhär:
natt 18.30-06.30
välling 06.45
yoghurt+frukt 9.15
sova 9.30-11.30
lunch 12.00
sova 14.30-15.15
gröt 15.30
välling 18.15

Som du ser har vi långa luren på fm. Tanken är att den med tiden kan flyttas till mitt på dagen då Leia blir äldre. Innan dess kan den kortas till 1,5 tim och em-luren till 20 min. Vet inte i vilken ordning som är bäst men det märker vi hoppas jag.

Skriv gärna och berätta hur Du har gjort :D
Lovis
Inlägg: 424
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 12:16
Ort: Borås

Inlägg av Lovis »

Hej Nancy :D

Ursäkta sen respons, såg inte att du hade svarat på mitt inlägg (är ju en gammal tråd nu, det här!)
Jag sitter och tittar på ditt schema, har du det än idag? Det ser väldigt bra ut! Min lilla tjej har börjat variera sig väldigt med sn sömn på dagen...ibland sover hon som en stock och måste väckas (svårt) och ibland vaknar hon och ligger och pratar. Jag måste nog se över mitt schema och sitter och funderar..jag är sååå velig!

Mitt schema ser ut så här idag; (hon är 7 mån och har alltid haft ett stort sömnbehov :sleep: )

6.30 Vakna, ammas
8.30-8.50 20-min lur
9.30 Gröt
10.30-12 Sova
12.30 Lunch
14-15.30 Sova
15.30 Mellis
18 Ammas
18.30 Sova natt

20-minutaren på morgonen har jag lagt där för att hon ska orka vara vaken till kl. 10.30. På torsdagar går vi till öppna förskolan med babysång och det är mellan 10-10.30 så därför har jag lagt förmiddagssömnen så här.
Är inne på att kopiera ditt schema rakt av 8) ,men då blir det dumt på torsdagarna. Är det bättre att ha ett schema som stämmer med detta eller rucka på schemat en dag i veckan (känns inte bra). Eller hoppa över babysången kanske...den är inte jätteviktigt. Hennes sömn är viktigare.
Du får gärna kommentera om du vill!

Kram!
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Lovis :D
Inte lätt det här med "jakten på det perfekta schemat" :wink: :lol:

Själv har jag länge misstänkt att någon filur sitter och håller på "facit" alldeles för sig själv och låter alla oss vilsna stackare hatta runt i blindo :roll: :wink: :lol:

Skämt åsido, bara att inse att de enda som kan hitta rätt schema är det oslagbara teamet barn-föräldrar.

Kan erkänna att jag nu sedan tre dagar tillbaka har backat och återinfört tre daglurar. Jag hade för bråttom med att göra Leia större än hon är. Hon äter som en 8-månaders, väger som en 8-månaders och sover 12 timmar på natten. Orken till vakentid mellan passsen dagtid är däremot mer som om jag drar bort de två månader hon föddes för tidigt.

Leias schema: (natten flyttad en timma fram)
natt 19.30-07.30
sova 09.30-09.50
sova 12.30-14.00 (ev lite mer)
sova 16.30-16.50

Hittills har det gått över förväntan. Hindret att överkomma är att hon vaknar på "gamla" tiden 06.30 och har svårt att somna om.

:idea: Om jag vore du skulle jag anpassa schemat så att sovtiderna inte krockar med andra aktiviteter :!:
Lovis
Inlägg: 424
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 12:16
Ort: Borås

Inlägg av Lovis »

Tack för uppbackning! :D
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"