2 1/2 åringar ska nu börja förskolan

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Pluppismamma
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 10 feb 2012, 03:51

2 1/2 åringar ska nu börja förskolan

Inlägg av Pluppismamma »

Hej!
Efter att ha kurat mina 2 år och fem mån gamla tvillingar för ganska exakt ett år sedan så sover båda klockrent på natten sedan 10 månader tillbaka (från kl 19-07) dvs de läggs kl 19 och tas upp kl 07 men de vaknar ca 06.30 och småsnackar nöjt i sina spjälsänggar sista 30 min. Det funkar även rätt bra på dagtid (vilan är kl 12-13-30) men de somnar oftast ca 12.15-12.30 och väcks kl 13.30-13.45 beroende på när de somnat. Nu till mina funderingar: barnen ska börja förskola om en vecka och jag känner viss osäkerhet om hur deras dagvila ska bli. Alla barnen sover på madrass i ett rum utan mörkläggning (vi har iof inte mörklagt helt på dagtidsvilan) och en personal som sitter med inne i rummet under hela vilan. Här blir det ju ingen ramsa, vila ihop med 10 andra barn, en personal, ljust, inga spjälsängar osv - Ja tvärt emot hur vi haft det och som funkat så bra i snart ett år. Hur ska jag tänka? Vad kan man säga till förskolan? Vi har sedan i nov lagt om våra sov-och mattider lite så att de ska synka bättre med dagistiderna och det blev riktigt bra och gick helt smärtfritt (de var nog mogna då och behövde de förändringarna då). Är dock lite orolig över sonen som är lättdistraherad, väldigt rutinberoende (mer än dottern) och som kan ha svårt att komma till ro de första 15-30 min. Är lite orolig för att han kommer störa de andra barnen och då bli förpassad ut ur vilorummet trots att han verkligen fortfarande behöver dagsvilan. Kanske oroar jag mig i onödan men det skulle vara skönt att höra hur andra "löst" det på bästa sätt. Mina barn har varit blöjfria dagtid sedan ca 4 mån och jag har tagit bort blöjan under dagsvilan sedan 2 v tillbaka och det funkar riktigt bra på sonen och halvbra på dottern (kissar i sängen ibland) om de får ro att sitta på pottan innan vilan... Bör jag " backa" och propsa på att dottern ska ha blöja på sig under dagsvilan (hon vägrar) eller ska jag låta dagis sköta det? - Sorry- långt inlägg och många frågor från en mamma som hoppas att allt ändå ska gå bra :)
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: 2 1/2 åringar ska nu börja förskolan

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag tror inte du behöver oroa dig för vilan. Personalen har erfarenhet av barn som är vana vid olika läggningsprocedurer. :lol:
De flesta personal har också oftast det som Anna kallar "attityd av självklarhet".

Barn är oftast väldigt bra på att ta seden dit de kommer. De kanske inte kommer somna de första dagarna på vilan men förmodligen efter en tid. De är så pass stora nu att skulle vilan utebli så kan ni bara lägga dem lite tidigare på kvällen.

Tycker inte du ska ta ut ngt negativt i förskott helt enkelt.

Vad det gäller blöjan så är det synd om ni ska sätta på den igen. Hon klarar sig uppenbarligen utan så en extra sittning på pottan innan vilan blir väl alldeles utmärkt. Det tror jag personalen håller med om. :D

Lycka till!
Susanne(som jobbar på förskola :) .
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Pluppismamma
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 10 feb 2012, 03:51

Re: 2 1/2 åringar ska nu börja förskolan

Inlägg av Pluppismamma »

Hej Susanne!
Tack för ditt svar och du har rätt - det är dumt att oroa sig i onödan och det kommer nog att gå bra. På vår förskola kommer föräldrarna inte få vara med vid varken lunch eller läggning under inskolningen som är 2 veckor och det känns ju lite konstigt och sätter en del griller i huvudet på mig. Skulle helst vilja vara med i bakgrunden iallafall en gång så att jag får se hur det går till - tänker nog ta upp det med vår förskola men jag vill ju samtidigt inte vara besvärlig :(
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: 2 1/2 åringar ska nu börja förskolan

Inlägg av Susanne G »

Hej!



På min förskola får inte föräldrarna vara med på vilan under inskolningen. Jag tror att de flesta förskolor gör så. Det är för att alla de andra barnen skulle bli så oroliga med föräldrar där. Så få vuxna som möjligt brukar funka bäst.

Däremot kan man finnas i närheten så att personalen kan ringa er om det behövs att ni kommer. Jag tycker ni kan ta upp med dem att barnen brukar somna själva och att det kanske funkar bäst att de får ligga ifred. Kanske de kan skärma av deras sovplats. Sätta en madrass framför så de inte har så mycket intryck. Så gör vi hos oss när vi märker att ett barn inte klarar av att se de andra. Funkar jättebra. :D
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "