TorsMamma skrev:Trist det där med jästen, har inte hört om någon annan sort än Candida Albicans, minns du vad denna heter? Skulle vilja läsa mera om den.
Fick inget namn på jästen. DAN läkaren sa att det finns massa olika. För att ta reda på exakt vilken man har måste man göra många avföringsprov för jäst är extremt svårt att odla för att se vilken typ det är. Detta kostar massa pengar som vi inte har. Det känns inte helt meningsfullt heller då medicineringen är den samma oavsett jästtyp. Man kör en bred jästdödande medicin i kombination med virusbekämpande. En del behöver köra detta i flera månader, en del behöver "pulsa" medicineringen. Typ 3 dgr båda medicinerna och 2 dgr utan virusdödande medicin. Och sen börja om.
Innan man kör denna medicinering så måste man ha en diet på plats SCD eller GAPS eller Body Ecology som samtliga bekämpar jäst. Frukt måste bort i minst 4 mån också.
Det finns en del som kört GFCF och äggfritt men då tar det längre tid att bli av med det.
Jag har aldrig hört talas om jästutslag och hade ingen aning om att det såg ut som matallergi.

Men det kan ju förklara varför en del kids fortf inte blir bra fast det kör GFCF och har allehanda utslag. Eller smörjer med allt mellan himmel och jord.
inger skrev:Intresse finns
Ok, då forts jag.
inger skrev:Men också med sorg , men den sorgen är bara över min oförmåga och över att vi själva kom igång sent

Känner med dig.
Ett par saker till kom upp under tidens gg.
Probiotika: Blev fundersam. Jag beställde alltså speciell probiotika till Petite Soeur. När den kom fram läser jag att Lac.Reuteri INTE ska ges till små barn och inte bebisar.

Detta för att de utsöndrar en vätska i tarmen som gör den SUR. Och då börjar jästen att gotta sig...Blev ledsen när jag tänkte att jag har ju gett båda mina barn Lac Reuteri fr Biogaia sen dag ett... Igen tror man att man gör ngt bra och så är det helt fel...
Jag funderade på hur allt detta hänger ihop. Bebispojken har fått MASSOR av Lac Reuteri Protectis och när man tittar på hans avföringsprov finns den inte i hans tarm. Det finns nästan inga microbstammar alls faktiskt. Det är typ ingen hemma därnere om man säger.
Biogaia skriver att denna stam är den enda som bevisat koloniserar tarmen...nope, inte hos min pöjk.
Läste vidare på Biogaias sida. De valde att odla just denna stamm för den finns i bröstmjölk. Ngn annan anledning ges inte. Jag tänker, kan det vara så här: Lac Reuteri Protectis finns i BM och det är lätt att tänka att det är ngt bra men de har kanske inte frågat sig VARFÖR den finns i BM. Kanske är det så att den bara ska tillföras en bebis i små mängder för att vänja barnet? Bara för att den finns naturligt i BM kanske inte naturen tänkte sig att man skulle odla och bomba bebisen med detta?
Kan säga att jag inte sett ngn förbättring med denna produkt på mina bebisar men den här special probiotikan för bebisar- den var det krut i. Och Petite Soeur liksom kviknade till, som om hon hade en slags hjärndimma förrut... :-k
-----------
En annan sak som hjälpt upp är Himmalya Kristall Salt. (Mammalin- du använder ju detta

) Det saltet innehåller alla 94 grundämnen i det periodiska systemet (utom inerta gaser) och naturligt salt är en elektrisk struktur inte molekylär. Salt leder det elekriska systemet i kroppen.
Vanligt raffinerat bordssalt innehåller 2 grundämnen...Inte så mkt att hänga i julgranen.
Iaf, detta kristall salt lägger vi i maten och det har haft en liten uppiggande effekt på barnen.

Vi äter dock fortf även havssaltet för att få i oss jod. Har ingen lust med ngt extra jod-kosttillskott.
Så då har jag lärt mig mer om salt.
-----------------------
Då till D vitaminet. Hur är det med solen...? Jo, solen är JÄTTEBRA och nödvändig för barn med autism av flera anledningar. Minst 20 min varje dag i direkt solljus. Om det nu fanns några strålar här...
Alltså grejen är den att det är när solen lyser på oss som D-vit receptorn boostar upp omvandlingen av den passiva delen till den aktiva. Och det är den aktiva delen vi vill ha massor av. Så man kan säga att barn med autism har förrådet överfullt med passivt D-vit som bara väntar på att omvandlas men det går ju inte så fort eftersom receptorn hela tiden bombarderas av bakterier. ](*,) Men när inflammationen i kroppen stoppas så att den inte blir kronisk och man får bort bakterierna så kan den komma igång igen. Det är dit man vill komma, tills dess gäller att haffa så mkt solstrålar man kan. Dels för att få mkt aktivt D-vit men också för att få till en balans i D-vit strukturen. Det är nu jag önskar att jag bodde på varmare breddgrader... Solen är även bra för detox av tungmetaller. Glajerna på i sommar alltså OM vi får mkt sol då. Hoppas! [-o<
Återkommer med mer.
Kram på er!