Hjälp!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
kajsa8
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 25 mar 2011, 15:16

Hjälp!

Inlägg av kajsa8 »

Hej!
I somras började vi kura vårt andra barn som då var 6 mån, de gick jätte bra! Men vi lätt henne ha kvar nappen (?) :shock:
Hela hösten har varit jätte ojämn ofta vaknar hon vid 5 osv..
I julas bestämde vi oss för att tighta till schemat och de blev lite bättre..
Sen sämre [-X
För 2 veckor sen tog vi bort nappen gick hur bra som helst och hon vaknade inte 10 ggr per natt för att puffa in nappen..
Och i måndags ändrade vi till bara en dags sömn pågrund av att hon velat ha morgon mellan 4-5!!
Vi har börjat med att sätta på Mozart när hon vaknar på morgonen men hon somnar då verkligen inte om, hon kan "lyssna" på de mellan 04.30-06.45 då vi gör morgon..

Hon har alltid sovit jätte bra på dagen men denna vecka har varit katastrof. Hon vaknar efter 30-60 min.. Vilan ligger till 1.5 H..

Jag behöver hjälp, jag är konstant trött och är ingen bra mamma till någon av barnen för tillfället.. Stora tjejen som är 2.5 år vaknar ju också när lilla syster sätter igång på morgonen så vi är zoombies hela familjen..

Hon äter som en häst så hungrig kan hon inte vara. Men bajsar nästan varje morgon när hon vaknar tidigt!

Schemat ser ut som följande:
07.00 morgon
07.10 frukost med smörgås yoghurt/gröt mjölk osv.
7.50-08.20 egen lek i sängen när mamma duschar
Ca 9.00 utevistelse men i vagnen när vi går till dagis/ut med hunden
10.00 stadigt mellis och sen social delaktighet vi tömmer diskmaskinen eller tvättmaskin osv.
11.15 sova
12.45 vakna
13.00 lunch
14.00 utevistelse först promenad med hunden i vagn eller pulka sen hämta på dagis och lek på lekplatsen.
15.15 mellis
17.00 middag
17.45 ibland bad, ibland tvättmaskinen, läsa saga, leka
18.45 välling och skratta/leka
19.00 NATT

:oops: hjälp!
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: Hjälp!

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Grattis till att ha gjort er av med nappen. =D>

Jag tror att vilan ligger för tidigt. Hon hinner inte bli tillräckligt trött för att sova de hon ska.

Jag hade haft 2 timmars dagvila istället. Sömn föder sömn som du säkert vet. :D

Vad sägs om vila mellan 12-14? Använd dig av marginalkvart om hon är trött. Du behöver säkert underhålla lite innan vilan de första dagarna då hon kommer vara trött.

Jag tror att hon kommer sova hela sin vila på dagen om du tidigarelägger den och de tidiga mornarna brukar försvinna när de får tillräckligt med dagsömn.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
kajsa8
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 25 mar 2011, 15:16

Re: Hjälp!

Inlägg av kajsa8 »

Hej och tack för svar.
Vårt "problem" är att lill snäckan skall börja på dagis den 2 april och sov stunden ligger där ca 11.15-13.00 och kl 13.00 äter dommlunch.
Så nu när vi gick över till en sov stund tog vi samma tider som på dagis..!
Inatt vaknade hon 04.30 #-o
Men efter någon timme Mozart somnade hon om vid 6.30.. Så gick vi in och gjorde glad morgon vid 7.15..

Men jag kan ju ändra i schemat igen fram tills att hon börjar dagis? Att vi äter lunch vid 11.30 och sen sover 12-14?

Förut sov hon 9.15-9.35 och sen 12.00-14.00

:shock:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "