Träning 2013

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
anna
Kontakt:

Re: Träning 2013

Inlägg av anna »

Hej! :D
Ja, jag undrade var du blev av Tilda! :D 2 härliga rapporter från dig =D>

MamMalin: Jag har också sådana dubbar! Helt otroligt bra och man kan verkligen springa på ren blank-is utan att vara det minsta rädd!

SusanD: Underbart att du är frisk!! :D

Min vecka: 6 pass igen, man vet aldrig när man blir sjuk (familjen ligger i drivor) så jag passar på att bygga en buffert man kan ta av :wink:

Mån: Motionscykel 55 min + 3 plankor
Tis: Zwow 3, 20 min
Ons: Motionscykel 50 min
Fre: Zwow 20, 20 min + 3 plankor
Lör: Styrkepass 45 min
Sön: Zwow 52, 15 min

Jag har tid med dietist på torsdag...Börjar bli URLESS på att gå UPP i vikt när jag tränar så här mycket och äter vettigt :? Nej. Det är inte muskelvikt för kläder sitter tight och jag är lös i hullet. Kommer inte i byxorna utan är hänvisad till leggings och tunika (vilket jag iofs trivs i, men ändå...)

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
GulligaA

Inlägg av GulligaA »

Hej alla träningsglada!

Så här har min vecka sett ut:

Mån: PW med barnvagn 45 min, plankor, styrka överkropp
Tis: Lite allmänt spring med barnvagnen (BVC mm), plankor, lite benövningar
Ons: Inget
Tors: Plankor, styrka överkropp, stepmaskin 20 min
Fre: Plankor
Lör: Inget
Sön: Bar hem ett nytt hantelset från ÖB, men det gjorde mest ont, ingen bra övning.

Hyfsad vecka. Dåligt med cardio. Det här med Aerolates får vänta ett tag, tills vi får ner TV till källaren. Bor i radhus med mycket bra insyn, fick så mycket kommentarer sist, och jag gillar inte att bjuda på mig själv på det viset.

Anna: nu är jag inte på något sätt träningsexpert, men jag har snöat in lite på Olga Rönnberg nu, och hon pratar rätt mycket om att långa konditionspass ofta har motsatt effekt. Någonting som händer med kroppen om den har hög puls under lång tid för ofta. Jag kommer inte ihåg nu vad hon kallade det. Att mycket styrka och korta intensiva cardio-pass är bättre för många. Går säkert att googla på.
Eftersom jag inte riktigt får till några konditionspass alls :oops: så kan jag inte säga om det stämmer eller inte. Men kanske värt att testa om du känner att du fastnat lite i det du gör nu?

Annars kämpar jag med kosten här hemma, i stark motvind från resten. Men bara ketchup-mat två gånger den här veckan :D Är lite stolt faktiskt!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
GulligaA

Inlägg av GulligaA »

http://blogg.mama.nu/olgas-blogg/2012/11/14/22212/

Här skriver hon om det. Hoppas länken fungerar.
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Vad fint ni jobbar på! Jag är dålig på att kommentera, men läser allt. :wink:

Olga har jag hört talas om men inte läst så mycket om än. Jag älskar ju löpträning!

Min kropp måste se väldigt konstig ut. Tittade på kläder på internet och jag brukar oftast ha storlek 36 eller S. Men när jag mätte efter de mått klädstorlekarna har så är jag egentligen XS på lår, S på byst och XL på mage! :shock: Tycker också att allt bara står still, har gått upp något kg men jag har ju inte tränat så himla mycket än och inte varit så strikt med kosten heller. :roll:

Den här veckan blev jag sjuk igen. :evil: Ögoninflammation igen, jippi. Känns som att jag tar ut mig för hårt? Idag tränade jag intervall löp/walk och plussade på farten rejält, fick såklart känningar i knäet efteråt. Måste lära mig att ta det i lugnare takt så kroppen hinner med kanske. I somras fick jag också ont i knät så jag fick göra uppehåll flera veckor. :( Någon som har tips på bra övningar som stärker knäna? (Det är inte samma knä jag får ont i.)

Lör: Snöskottning 30 min
Sön: Intervall på löpband ca 3 km 30 min

Betyg: 2

Vad duktiga vi är ändå! Jag riktigt längtar efter mina pass och tycker det är så roligt att träna nu. Sover bättre med. :D
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Alla träningsvänner!

Mån: Körde ett KB pass hemma sent på kvällen, 20 tvåarmsswing med 16 kg, 20 (per arm) enarmsrodd med 16 kg, 20 knäböj och sen upp med KB på raka armar 16 kg, 20 (per arm) enarmssving och sen upp med KB på rak arm (minns inte namnet på övningen) 6 kg, 2 min hopprep.
Körde allt gånger 2 och sen tre plankor à 1 min och 20 sek vila mellan.

Tis: Jogging i hagel med god vän. 5.31 km, 6.12min/km. Kändes jättebra, tog på mina gamla skor och vips var känslan på plats igen. Skönt att komma iväg lite tidigare och slippa träna mitt i natten. 3 plankor à 1 min och 20 s vila.

Ons: Improviserad vilodag pga lillens kräksjuka hela natten, har varit inne hela dagen och är trött och trist. 3 plankor à 1 min och 20 s vila mellan.

Tors: Dagens pass: Axelpress 8x3 med 6 kg/hand, Hantellyft åt sidan 8x3 med 2 kg/hand,
marklyft 16x3 6kg/hand, sittande tricepspress 8x3 6 kg, Biceps 8x3 6 kg/hand, hantelpress liggande 8x3 6 kg/hand., Knäböj och sen upp med sträckta armar KB 12 kg 20x 3, Vet ej vad denna övning heter men man ligger som i en stilla sitt-up och har en hantel och tar den från sida till sida 16x3 med 6 kg hantel, Värmde upp med 2 min hopprep och stretch, avslutade med 3 plankor à 1 min och med 20 s vila mellan.

Fre: här gick det utför i snabb fart. Ingen träning för Mika och jag blev kräksjuka i natt och senare på kvällen drog vi med resten av grabbarna.

Lör: vila
Sön: vila och idag känner vi att energin börjar återkomma. Hurra.

Så veckan har alltså innehållit både gott och ont. Känner mig fortfarande lite klen men i morgon ska jag igång med träningen igen.

Olga Rönnberg är en fantastisk tränare och hon har kunskap både om kost och träning. Jag har ju gått Mamma Boot Camp instruktörsutbildningen för henne och gillar henne skarpt. Så besök hennes hemsida och botanisera runt, hon finns också på FB.

Må gott

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej på er! :D

Vad duktiga ni är! =D> Här kommer en snabbrapport från förra veckan för mig. Vi är i på gång och ska försöka sälja vårt hus så träningen har tyvärr halkat ner på prioritetslistan för tillfället. Mycket städning, plockning och styling blir det på dagar och kvällar. Imorgon väntar fotografering av huset...

tis: zumba toning 60 min
ons:power-walk 30 min
fre: barnvagnspromenad medeltempo 30 min
sön: bugg och lite foxtrot 1,5 tim

En hel del snöskottning har det blivit också :lol: .

Ha en härlig träningsvecka allihopa! :D
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Hej hej!
Snöskottning här med, riktigt rejäla pass har det gått åt för att hålla vår skridskodamm snöfri.

Må 30 min skidor
On 30 min skidor
Lö 30 min skidor

Är så nöjd med att orka upp kl 6 på morgonen "frivilligt", blir mer pigg vakentid istället för att halvsova i tv-soffan på kvällen.

Hälsningar Malin
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej!

Må: Daily Ab, leg, butt och cardio-appar (totalt 20 min)
Ons: Kinect-gympa 30 min och lång stretchning
Tor: Zumba 50 min
Lör+Sön: Total städning av huset inför husvisning! Det hade varit spännande om jag haft en stegräknare på mig för att se hur mycket jag trampat runt och gått i trappan i huset :lol: ! Några plankor får jag till här på söndagkvällen också.

Maten fuskar jag med lite igen. De där 2-3 kilon som jag för några veckor sen ville bli av med känns inte så viktiga just nu, att få huset sålt känns liiiite mer relevant att satsa på :wink: . För att få energi och lite gott humör så inbillar jag mig ju att det blir lättare om jag får en chokladbit till kaffet, eller två. :mrgreen:

Ida
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Veckans rapport:

Har vilat mitt knä så det har blivit lite träning den här veckan med. Men nu känns det bra och jag har hittat ett schema för fettförbränning och styrka som jag kommer att följa några veckor framöver.

Mån: magträning 20 min
Tis-tor: Snöskottning och snöbygge med barnen på jobbet

Betyg: 2

MamMalin: Det där med pigg vakentid är ju så mycket bättre. Jag kämpar fortfarande med att få mig i säng i tid. :wink:
GulligaA

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Så här har min vecka sett ut:

Har ju börjat jobba igen denna vecka, så mån-fre 15+20 min cykling i snömodd varje dag. Jobbigt!
Annars:
Mån: plankor
Tis: plankor och styrketräning överkropp
Ons: plankor och styrka underkropp (gym F&S)
Tors: plankor och styrka överkropp
Fre: plankor och styrka underkropp (gym F&S)
Lör, sön:vila

Mycket nöjd med veckan! Inga PW, men cyklingen får stå för den biten. Mitt nya hantelset från ÖB är super. Lätt att skruva av och på vikter. Men jag kan kanske inte ha det så länge som jag trodde. Började på 4 kilo per hantel, men det var för lätt, så jag gick upp på 5 gången efter. Och jag tänker nog lägga på ett halvt kilo till nästa gång. Och då är det bara två kilo kvar att ta till på varje. Trodde inte jag var så stark. Dessutom upptäckte jag att jag orkar göra 8+7+6 armhävningar på tå! :shock:
Mitt träningssjälvförtroende är på topp just nu :D Hoppas det håller i sig...
Och det har varit så mycket lättare att motivera sig till bra kosthållning i veckan, när träningen ger resultat.
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:twisted: :twisted: :twisted: BLIR GALEN!!
Hade gjort världens längsta inlägg om dietisten men så stängde datorn bara AV och allt försvann! :cry:
Bara att börja om...

Var alltså hos dietist i veckan. Mitt BMI är helt där det ska men det visste jag ju. Hon var van att ha hand om människor med kraftig övervikt, vilket det ju alltså inte är tal om med mig. Men hon beslöt sig för att ta emot mig ändå för ett samtal.
Jag väger ju c:a 6 kg mer än för 1,5 år sedan vilket inte känns bra när man tränar så mycket.
Jag äter hemlagad husmanskost med tänket åt GI/LCHF och har gjort så i många år. Håller ner på kolhydrater men inte på fett.
Där tror hon problemet ligger. Hon föreslog medelhavskost och att helt utesluta mjölkprodukter under några veckor - bara för att se vad som händer. Så ska vi höras av om en månad ungefär.
Någon här i tråden sa detta till mig i höstas (Tilda? SusanD?), men då lyssnade jag inte på det örat... :oops: Lät för tråkigt med ett liv utan grädde... :oops:
Jag är nu taggad i alla fall och ger det ett försök.
Hon tyckte min träning lät mycket bra. Dels att jag byter var 6:e vecka, och dels att jag varvar kondition med högintensiva Zwow-pass.
Jag tänker i kolhydrater, hon tänker i kalorier, vilket blir ett helt nytt sätt att tänka för mig och inte alls lätt när man är så inkört i hjärnan på ett visst sätt. :?

Veckans pass blev 6 st:
Mån: Motionscykel 50 min + 3 plankor
Tis: Simmade 1500 m.
Ons: Pulka i brant backe med barnen. Slet hårt utan paus.
Fre: Motionscykel 50 min + 3 plankor
Lör: Zwow 1, 12 min
Sön: Zwow 20, 20 min.

Härligt alla andra!!
(Att husförsäljning går före är ju ok, men inte för mkt choklad kanske [-X :wink: )
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Jahopp...en förkylning smög sig på i söndags. Inte så att jag känt mig sjuk...men inte så jag vågat träna - trots att jag ville (vilket iofs var en helschysst känsla).

Igår vågade jag mig ändå ut på 30 min skidor, och det kändes så härligt från topp till tå!

Hoppas ni håller er förkylningsfria!
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

MamMalin: Skönt att du mår bättre nu!

GulligaA: Vilken härlig vecka du hade! Förstår att du är på topp med både humör och kropp!

anna: Vad innebär medelhavskost, alltså vad består den mest av? Är det mycket olivolja, vitlök, grönsaker och så? Men de äter väl mycket vitt bröd gör de inte?

Jag har inte tagit mig upp från svackan än. :evil: :oops: Slängt i mig lite vad jag kännt för, en massa onyttigt både i mat och dryck...

Mån: Powerwalk 30 min
Ons: Powerwalk 30 min

Betyg: 1 på grund av kosten

Ny vecka. På söndag SKA jag ha en bra rapport! :twisted:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Kul Anna och få höra lite om hur du kommer uppleva Paleo (medelhavs kost) eller stenålderskost kanske man kan jämföra det hela med va? :D

http://www.primallife.se/p/vad-ar-paleo-kost.html

Om man äter GI/LCHF är min erfarenhet att man inte håller ketosen som det är tänkt och då går man lätt upp i vikt. Och att man kanske får i sig då för mycket kolhydrater i form av nötter, bär och frön. Men med Paleo så äter man mera av detta och utesluter all mjölkprodukt och ost m.m. Jättespännande, kan funka speciellt om man är duktig på att träna. :D

Handflatemetoden är också intressant om du vill läsa om den

http://www.annahallen.se/lchf-for-viktminskning

Det är ganska många som väljer att äta LCHF utan mjölkprodukter, typ en strikt form av Paleo. :lol: Tänk vad mycket allt har gemensamt än vad det är olikt varandra. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej alla friska och sjuka träningskompisar. Upptäckte att jag glömt rapportera från förra veckan så jag gör det nu.

Tycker att träningen går jättebra även om det är tufft att hinna med allting. Mycket förberedelser av mat så jag hinner få i mig allting, pust, men jag lyckas nästan varje dag. Mäter och väger mig en gång i veckan och ser resultat. Mitt mål är att strama till, bli starkare och mer fit, några kilo kan jag gå ner men inte för många. Sen 28/1 har jag gått ner 2,7 kg, midjan har minskat med 4,5 cm, stussen med 3 cm och lår och överarm är förändrat.

Spännande tycker jag som känner mig starkare även om jag får träna sena, sena kvällar för att hinna med.

v 7- Mån: KB Pass sen kväll . 20 tvåarmsswing med 12 kg, 20 (per arm) enarmsrodd med 6 kg, 20 knäböj och sen upp med KB på raka armar 12 kg, 20 (per arm) enarmssving och sen upp med KB på rak arm (minns inte namnet på övningen) 6 kg, låg ner som i en sit-up och höll en hantel 6 kg i händerna och förde från höger sida till vänster sida 20 gr.
Körde allt gånger 3 och sen tre plankor à 1 min och 20 sek vila mellan. Värmde upp med stretch och 2 min hopprep.

Tis: Vila - pga kräksjuka.

Ons: Vila pga kräksjukan

Tor: Sent pass - började med 2 min hopprep och stretch, körde sedan 2 omgångar av -utfall framåt med 2 kgs hantlar 10/ben, ligg på rygg och jobba med underarmen bakom/över huvudet 4 kg hantlar 10/arm, ligg på rygg m benen rakt upp och luta dem åt hö och vä 10/åt var sida, armhävningar på tå 10 st, ligg på mage och lyft arm + ben diagonalt 10/ diagonal, ligg på rygg med uppdragna knän och lyft mage höft 20 g, knäböj ner till IKEA toapallen 20 gånger.

Fre: Innan kvällens förlovningmiddag körde jag: 2 min hopprep, 10 per ben utfall m hantlar 2 kg, Knäböj på ett ben i taget 10/ben, Tå upp och ner 20 g, höftlyft 20 st, knäböj ner till en IKEA toapall (hög vit variant) 20 st, step up på samma pall 20 st, sidoplanka upp/ner 10 g per sida, står och för överkroppen från sida till sida med hantlar 6 kg i händerna 10/sida, plankan 1 min x 3 och 20 s vila mellan. Körde allt 3 gånger och var glatt påhejad av både barn och hundar.

Lör: Vila

Sön: Här körde jag ett pass men jag glömde fylla i det och kan för mitt liv inte komma ihåg vilket pass det var. Träna gjorde jag i allafall.

v 8 - Mån Vila

Tis: KB Pass sen kväll . Samma som förra måndagen.
Körde allt gånger 3 och är grymt nöjd att jag efter en lång dag ändå tränade trots att det blev så sent.

Ons: Kom igång redan 21! med: 2 min hopprep, 12 armhävningar, 10 hantelpress med 6 kg, 15 flyes med 2 kg, 15 kick-back med 2 kg, 15 hantel pullovers med 6 kg, 10 dips mot en köksstol, 10 axelpress med 6 kg, 10 hantellyft med 2 kg, 3 plankor à 1 min och 20 s vila mellan. Körde 2 varv och kände mig lite tom på energi.

Måste införskaffa en 3 och en 4 kg hantel för det tar för lång tid att byta vikterna på hantlarna jag har. En kb på 8 kg och en på 14 behöver jag nog också.

Tors: Kvällspass med start klockan 21; 2 min hopprep, 10st/ben utfall m 2 kg hantlar, 10/ben knäböj med ett ben, 20 Vader tå upp ner med 6 kg hantlar, 20 höft upp och ner liggandes på golvet, 20 knäböj ner till hög vit IKEA badrumspall, 10/ben step-up på samma Ikea pall, 10/sida sidoplanka upp/ner, 10/sida överkropp böjs till hö och vä med 6 kg hantlar, plankan 3 plankor 1 min och 20 s vila mellan. Körde allt 3 gånger, inte jättejobbigt, känner att jag kan ta i mer, tyngre, högre och ja mer helt enkelt.

Fre: Vila, 3 plankor à 1 min och 20 s vila

Lör: Fm - utomhusträning i -4 grader tillsammans med barn och hundar. Joggade så fort jag orkade uppför Honungsberget i bokskogen i tjock marängsnö. 5 gånger och det brände i låren. Vet inte riktigt hur lång backen är men jag ska stega det nästa gång.

Em - 10 superman, 10 armhävningar på tå, 10/10 sidoplanka på handen, 10 dips mot en stolssits, 20 Flutter Kicks, 10 close grip Push-up mot vardagsrumsborde (svårt för kanten på bordet var så vass, får nog tänka ett varv till) 20 Iron crosses med benen i 90 graders vinkel, 10 Let me up med köksbordet som arbetsredskap (fick vila efter 6 och sen göra 4 till, sista gången klarade jag 7 i ett svep), gjorde allt 3 gånger. Kanske inte det mest effektiva träningspasset eftersom alla barn var med, först tittade de på film men sen ville de pyssla så jag fick assistera och sen ville Limpan på toa, så det blev ju lite ofrivilliga pauser. Men så ser ju mitt liv ut om jag vill träna dagtid.
Värmde upp med hopprep 2 min och lite stretch före och efter.

Kväll- Plankan 3 à 1 min och 20 s vila mellan.

Sön: KB Pass sen kväll . 20 tvåarmsswing med 12 kg, 20 (per arm) enarmsrodd med 6 kg, 20 knäböj och sen upp med KB på raka armar 12 kg, 20 (per arm) enarmssving och sen upp med KB på rak arm (minns inte namnet på övningen) 6 kg, låg ner som i en sit-up och höll en hantel 6 kg i händerna och förde från höger sida till vänster sida 20 gr, 3 plankor à 1 min och 20 sek vila mellan, 2 min hopprep.
Körde allt gånger 3.

I fredags for Anders till Spanien med fyra kompisar för att idag springa en halvmara. Hur det har gått vet jag inte men jag hoppas att alla killarna är nöjda med sina insatser. Nu ska de vila och roa sig och på tisdag em kommer de hem igen.

Nu ska jag jobba undan lite och sen ska jag köra mitt KB pass om jag redan skrivit att jag gjort men så är det ju inte.

Må gott alla. Och läs bara det ni orkar, stör er inte på min kacklande, använder det som en pepp-dagbok för egen del och kanske, kanske kan det peppa någon annan också.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"