Vi har både en förtrotsare och en trotsare i familjen nu känns det som!
Lillebror är inte så liten längre och säger bestämt ifrån när något inte passar, han vill mycket SJÄLV utan hjälp.
Det som är svårast just nu är det stora leksakskriget! När de leker för sig själva går det inte många långa stunder innan det blir SKRIK! Lillebror har en tendens att överreagera i ljudnivå men storebror vill allt som oftast ha just den leksaken som lillebror har, det är sällan tvärtom. De kan leka med varsin sak bredvid varandra så kommer plötsligt storebror på att han ska ha lillebrors traktor eller liknande. Jag svarar med att lillebror har den nu, vi måste vänta tills han lekt färdigt, du har ju den här saken osv... blir det mycket gråt och bråk får den eftertraktade leksaken vila utom räckhåll ett tag. något som oftast rsulterar i vilda tjut från bägge bröderna. Men ibland kommer storebror själv och säger till mig att nu måste den och den saken vila för barnen bråkar! 8) Ibalnd har jag god lust att plocka bort alla saker för att se vad som kan tänkas hända då?!
Bett och nyp har i stort sett försvunnit ur storebrors beteende, nu är det lillebror som tar till det i stället!!
Storebror har ett nytt nattligt äventyr oxå. Vid läggning flamsas och tramsas det så till den milda grad att allt åker ur sängen, täcke, kudde och snutt. När jag sen ramsar ut och han efter ett tag inser att han är utan dessa saker i sängen blir han VANSINNIG och ropar sig fördärvad efter dem.
Jag ser 3 lösningar på problemet!
Spontant känns ju alternativ 1 bäst, men det kommer bli hårda strider! han är verkligen superförbannad för att han inte får sina saker tillbaka...
Storebror KAN lättra ur sin spjälsäng om han vill och slänga tillbaka alla saker om han kommer på den idén, för att sen lägga sig att sova, men man kanske inte kan räkna med att så små killar tänker så långt?
Detta kan oxå hända nattetid då han vaknar, av någon anledning slänger han ut snutten och blir sen jätteledsen efter ett tag eller så sparkar han av sig täcker och har helt glömt bort nur han ska få på sig det igen. Han kan det i vanliga fall....
Med nummer 3 i nära antågande inser jag att all extra nattlig service samt service vid läggning känns alldeles för mycket.... 8) och onödig fram för allt!
Lååångt inlägg, hoppas nån orkar komma med lite feed-back! 8)
jenny