Hur lära babyn att somna om av sig själv?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
miholmst

Sova i egen vagga

Inlägg av miholmst »

Hej!
Jag har en 3,5 mån liten dotter som hittills har samsovit med oss i vår säng. Nätterna har gått riktigt bra, hon har vaknat med några timmars mellanrum, ibland tätare och ibland mera sällan, och har ätit och sedan somnat igen, precis som jag gjort. Skönt och mysigt har vi haft det.
Men nu börjar vi störa varandras sömn, har jag märkt. Hon somnar oftast med bröstet i munnen, och direkt jag försöker ta ut det så tar det inte många minuter innan hon vaknar och vill äta igen. Jag har försökt vänta och se om hon somnar om av sig själv, ibland lyckas det, ibland inte. Dessutom har det gått till det att jag också måste gå och lägga mig vid ca 19.30 tiden då hon ammas till sömns, i vissa fall har jag sedan lyckas smyga mig ut, men endast med hjälp av en uppvärmd vetedyna bredvid henne istället för mig! Hon märker genast då jag är borta :cry:

Så nu har vi då bestämt att försöka få henne att sova i egen vagga. Hon har inte trivts i vaggan längre stunder, inte ens då hon var nyfödd - hon har alltid varit en famn-flicka, som helst spenderar hela dagarna i famnen. Hon är väldigt nyfiken och ivrig, vill framåt konstant, och höll huvudet upprätt redan på BB.

Nu undrar jag hur vi ska gå till väga med att börja vänja henne vid att sova ensam. Ibland på kvällarna har vi försökt få henne att somna med nappen istället för mitt bröst, efter att hon ammats mätt, men det har resulterat i gallskrik i ca 1-1,5 h... På dagarna sover hon jättebra i vagn, ute, jag har inte lyckats få henne att sova dagssömn inne :? Hon somnar nästan på direkten då man klär på henne ytterkläder och lägger henne i vagnen. Inne blir hon klarvaken då man lägger henne i vaggan, eller i vagnen. (Har inte ännu provat på att vagna henne tills sömns inne, varken på natten eller dagen, kanske det är nästa steg?...)
När hon sover i vagnen ute har hon oftast nappen i munnen, är detta onödigt, någon jag borde försöka jobba bort redan nu? Hon har alltid varit en ganska "gnällig" bebis, som inte varit nöjd långa stunder, fastän hon varit både mätt och nyvaknad, därav har nappen varit ganska användbar..

Snälla, ge mig råd! :shock:
Mamma till en dotter, född 090912
mumintrollet

Re: Sova i egen vagga

Inlägg av mumintrollet »

Hej och varmt välkommen hit! :heart:

Och grattis till en liten guldklimp :heart:

Jag skulle vilja hänvisa dig till kategorin Späda barn och små, där du får hjälp att införa den så kallade standardmodellen.
Anna rekommenderar inte att kura ett barn under 4månader, dessutom rekommenderar vi att införa fast mat innan man förväntar sig att barnet klarar av att sova hela nätter.

Tanken med Standardmodellen finns att läsa i Annas Barnaboken där du dessutom hittar en massa fina tankar kring spädbarnsvård.
I princip går Standardmodellen ut på att ge barnet allt det behöver (massor med mat, umgänge, ren blöja, titta på världen) inom en tid varefter barnet sover ett längre pass på det.
Rytmen man strävar efter under de första månaderna är 2h vaken 2h sova - med ett par korta nattmål utan större umgänge eller underhållning.

Så jag ber någon flytta din tråd så du får experthjälp på hur ni kan få till er vardag.
Så rekommenderar jag varmt att du får tag på Barnaboken och läser i den!!! Du får guldvärda tips om vad de små liven behöver för att vara nöjda :)

Och medan du väntar på att bli förflyttad kan du fundera på följande:

:?: Hur ser era dagar ut i allmännhet?
:?: Vad har hon för rytm?
:?: När äter hon, hur länge?
:?: Sover hon på rygg eller mage?
Här på forumet förespråkar vi magläge eftersom det är tydligt sömnbefrämjande! Oavsätt sovställning rekommenderar vi ett andningslarm!

Här är en länk om att införa standardmodellen för en ca 3 månaders baby
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9790
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
miholmst

Inlägg av miholmst »

tack för ditt svar, och tack för att ni flyttade mig till rätt grupp ;)

Våra dagar ser annars ungefär ut just så; 2h vaken, sedan sömn.
Hon brukar, otroligt nog, sova så länge jag sover, vilket ofta blir till ca kl 9 på morgonen! Hon ammas dock rätt ofta från ca kl 05 på natten. Ungefär mellan 10.30-11.30 somnar hon till sin första längre dagssömn, och kan då sova mellan 2-3 h. Sen blir det oftast en till dagssömn mellan 16-18, om allt går väl, ibland sover hon endast en halvtimme den här andra dagssömnen, och då måste det ofta bli en till halvtimmes sömn lite senare på kvällen.
Ungefär vid kl 19 börjar vi göra oss klara för kvällen, byter till pyjamas, lugn musik, dämpad belysning, lugn "lek". Mellan 19.30-20 brukar jag sedan amma henne till sömns i vår säng. Hon sover på sida oftast, vänd mot mig (och maten...)

På dagarna äter hon mellan 10-20 minuter, då när hon verkar hungrig (när hon blir gnällig och jag kan utesluta trötthet, våt blöja m.m.), men det är oftast mellan 1-2h mellanrum, men nattätandet är väl oftast bara ca 5 minuter per gång, då vi båda somnar före hon slutat äta, tror jag :)

Jag har nu försökt få henne att inte somna med bröstet i munnen, dvs varje gång hon slutar suga "aktivt" på natten, tar jag ut bröstet. Hon vaknar då oftast till, och söker sig till det igen, men är hon tillräckligt trött så låter hon bröstet vara.
Till dagssömnerna sover hon oftast med napp i munnen, då hon sover ute i vagnen.

Standardmodellen verkar vara ganska krånglig, och ganska olik våra rutiner annars, kan man istället köra på en lite "lättare" variant, eller krävs det att man följer den till punkt och pricka?..

För övrigt har jag alltså inte fått henne att somna inomhus (i vaggan eller vagnen) på dagarna, hon gallskriker istället tills jag ger upp, men klär jag på henne ytterkläderna somnar hon oftast innan jag hunnit lägga henne i vagnen!
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej och varmt välkommen! Grattis till lilla tjejen! :D

Jag börjar här.
miholmst skrev: Standardmodellen verkar vara ganska krånglig, och ganska olik våra rutiner annars, kan man istället köra på en lite "lättare" variant, eller krävs det att man följer den till punkt och pricka?
Krånglig kan den vara. Fantastisk kan den också vara. Det beror på hur man ser på saken och hur man trivs med en strukturerad vardag. De små barnen, de gillar iallafall rutiner och att någon leder dem rätt i Livet. I standardmodellen ligger man som förälder alltid ett steg före så att barnet ska kunna känna sig trygg och inte behöver fråga (gnälla, skrika) efter uppmärksamhet/mat/sömn. Vi ser till att de får all den mat, sömn, umgänge och skötsel som de behöver enligt någorlunda fasta tider. Man tar befälet helt enkelt!

Nu vet jag inte hur mycket du vet om standardmodellen men jag skulle råda dig till att läsa på så mycket du kan. Under rubriken "Vad är standardmodellen?" kan du börja: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=14070 .

Hur jobbig tycker du att er situation är och framförallt - är du beredd att förändra den? :?:

Visst kan man köra en "lightvariant" men resultatet blir ju kanske inte alltid helt hundra då. Sen gör ju alla standardmodellen på sitt vis, alla människor är ju olika, men grunden är densamma :D .

Vill du börja med nåt konkret så börja med maten. Se till att hon äter så mycket det går på en timme ungefär (förrätt, varmrätt, efterrätt och kaffeåkaka) och att du håller 3,5-4 timmar mellan matningarna. Då blir hon proppmätt, sover gott och hinner bygga upp hungern till nästa matning.

Så - läs, läs, mata, mata och tänk efter. Vill ni använda er av SM så finns vi (helt vanliga mammor) här för att peppa och ge råd.

:heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
miholmst

Inlägg av miholmst »

tack för ditt svar, ska läsa in mig på SM ordentligt och försöka anpassa vår vardag så gott det går efter den.

Till att börja med tänkte jag köra på att i alla fall mata ordentligt när jag en gång matar, dvs just 1,5h per gång, mat, mat och mera mat! För jag tror att hon inte varit tillräckligt mätt tidigare, har bara oftast matat från ena bröstet och slutat direkt hon slutat. Nu ska ja börja rapa ordentligt imellan och sen truga igen, och också mata från andra bröstet! Kanske hon blir lugnare då till natten så att vi ska få somnandet att fungera bättre, och nattmatningarna att minska.
Och kanske dagssömnerna också kunde minska i längd, och istället bli oftare... Nu ska vi få det att fungera det här :)
Tutan

Inlägg av Tutan »

Det låter som en utmärkt plan! :thumbsup:

R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Cony

Inlägg av Cony »

Hej! Jag vill också säga grattis till dottern :heart: och jag håller med Tutan - standardmodellen är fantastisk!

Rapportera snart igen så hjälper vi eller bara applåderar dig. :)
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
miholmst

Hur lära babyn att somna om av sig själv?

Inlägg av miholmst »

Vår dotter är nu snart 4,5 månad gammal, och hittills har vi samsovit i vår säng, och hon har somnat ammandes, liggande bredvid mig i sängen. Nu vill jag försöka lära henne att somna av sig själv, utan att hela tiden behöva bröstet i munnen! Jag tror att detta är steget vi måste ta innan hon kan lära sig att sova i egen säng/vagga.
Men problemet är att det verkar nästan omöjligt. Nu försöker jag varje gång (kanske inte alltid under nätterna, då jag själv hinner somna), men på kvällen när hon ska somna, att genast ta bort bröstet då hon nästan somnat helt. Det går bra, tills hon märker att hon är utan sitt kära bröst, då vaknar hon och gnäller efter bröstet. Jag ger det oftast ganska snabbt, efter att först se om hon somnar om själv, eftersom hon annars vaknar upp så mycket att nattandet skulle ta hur länge som helst igen annars..

Har ni snälla några knep på hur jag ska göra?

Nu går nattningarna till så att vi har en liten nattningsritual; pyjamas, ny blöja, sagostund till vaggvise-spelande kanin, och sen ammar jag henne till sömns på en madrass bredvid vår säng. Hon vaknar nämligen direkt när man flyttar henne, så det här har varit ända sättet att få lite egen tid på kvällen med hennes pappa. Nattningarna tar vanligtvist mellan en halv-en och en halv timme.
Sen när vi kommer i säng, vaknar hon oftast av våra ljud, och då tar jag upp henne i sängen. I början provade jag att gå ner och amma varje gång hon vaknade, men då fick jag springa fram och tillbaka såå många gånger att jag tröttnade..

Hon har en egen vagga, men har inte sovit en enda hel natt i den, eftersom vi inte lyckats flytta henne utan att hon vaknar.
Jag har försökt mata, mata och mata mera under dagarna, men hon har börjat trilskas vid amningarna, och äter numera bara några minuter per gång! Sen börjar hon ofta gråta, och det är omöjligt att truga i henne mera.
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Hur lära babyn att somna om av sig själv?

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen,

Jag vill råda dig till att köpa antingen Barnaboken eller Sova Hela natten boken och köra en kur. Men oavsett vad du väljer att göra så finns liksom inga "tips" eller "snabbknappar" att trycka på. Utan vi kan stötta dig med detta när du vet VAD du gör och VARFÖR du skall göra dem.

Så köp boken eller varför inte båda böckerna, läs på VAD du skall göra och framför allt VARFÖR du skall göra det som vi ger råd om.

Tyvärr kan vi inte referera hela böckerna till dig utan du måste själv läsa, se om detta passar dig och sen köra.

Men, du behöver introducera riktig mat nu! 4 mån gröt eller lite smakisar så hon verkligen blir mätt och kan sova.

Sen ammar man inte till sömns och detta står det allt om i böckerna och också vad man skall göra istället. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"