Liten Henning äter dåligt och ska kuras

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Anna Gren

Liten Henning äter dåligt och ska kuras

Inlägg av Anna Gren »

Hej,

Jag är stolt mamma till Malte och Henning, snart tre år respektive snart fem månader gamla. Båda barnen är standardmodellerade, den förste bättre än den andre. Henning har haft problem med maten sedan start. Eller, problem är att ta i, men han har haft refluxproblem, och har kaskadkräkts igenom sina första månader i livet. Boten på reflux är ju små mål, så SM:s stora mål med trugande har inte gått att genomföra. Kräks i den omfattningen gör han inte längre, men vi har så att säga hamnat av banan lite från början, vad SM beträffar. Förutom maten (och därmed sömnen) går saker som smort, Henning är en underbart glad liten själ som älskar oss och storebror och katterna och livet...

Så, som situationen är nu, så följer vi ett schema som ser ut så här:

07.00 Upp, mat. Äter högst tio minuter, om jag inte tar honom sovandes och liggammar, då kan han käka i sömnen betydligt längre..

08.30 Läggs i vagnen, med till förskolan med storebror. Sover fram till 09.30-10.00

10.00 Hemma igen, ammas. Högst tio minuter, hur mycket jag än trugar så vill han inte.

11.30-12.30 Sover middagslur i vagnen.

12.30/13.00 Ammas. Högst tio minuter.

14.30 Läggs i vagnen för att gå till fsk. Vaknar kring 15.

16.00 Hemma igen, ammas. Äter lite mer vid detta tillfälle, kanske en kvart, eller om man har tur, 20 minuter.

ca. 17-18 Sover sen lur. Ammas någon gång mellan denna lur och läggning.

20.00 Skratt till godnatt, läggning.

Natten brukar se ut så att Henning sover problemfritt fram till 23.00, då jag tar upp honom och ammar honom sovandes (han sovandes alltså, inte jag :lol: ). Jag tror helt enkelt inte att han klarar sig på det lilla han får i sig under dagen. Sedan vaknar han allt mellan 1-4 gånger fram till sju, varvid han brukar få mat vid tre. Mellan 5.30-06.00 brukar han ligga och prata och gnöla litet, oftast utan åtgärd. Henning ligger i en korg invid vår säng, och när han vaknar till på nätterna söver vi om honom genom att rucka på sängen.

Så, vi måste få ordning på torpet.

1. Till att börja med. Storebror har just vuxit ur sin spjälsäng. Inför en kurstart, är den bästa idén att lägga honom i den och buffa, eller ska jag lägga honom i vagnen och vagna för att sedan, efter avslutad kur, lägga honom i spjälsängen?

2. Spjälsängen kommer att stå i vårt rum. Det betyder att vi måste sova i vardagsrummet under kurnätterna, inte sant?

3. Schemat, vad tycker ni om det? Ett problem är att två av lurarna inte är särskilt ruckbara; Malte måste ju till fsk och hämtas därifrån, och 9 respektive 15 är de tider som passar bäst med fsk:ans verksamhet. Möjligen kan man hämta 14 ist och lämna någon kvart senare... Förslag på justeringar?

3. Vagnspromenaderna. Att två lurar, åtminstone några dagar i veckan förläggs under gång medför ju att Henning vaggas till sömn. Och det måste vara så, ingen annan kan ju hämta och lämna Malte. Således kommer han inte somna av sig själv dessa lurar. Hur stort problem är det?

4. Så, det sista och stora problemet. Maten. Ungen äter ju ingenting! Måste vi börja med smakisar före kuren för att han ska klara en hel natt, eller vänta ut att han börjar äta mer? Eller ska vi kura först, och lita på att aptiten tar sig sen?

Puh, många frågor. Jag har läst SHN bra den här veckan, och tänkte köra på måndag. Snälla, snälla, ge mig lite hjälp på vägen!

Kram,

A
Storebror född januari 2010
Lillebror född 1 juli 2012, kurad i början av januari 2013.
klockan

Re: Liten Henning äter dåligt och ska kuras

Inlägg av klockan »

Hej hopp,

varmt välkommen hit :D Låter som att ni har behov av en liten puff i rätt rikting, precis som du säger :D .Tänket har ni och förmodligen Attityden oxå :) .

Vi rekommenderar inte att man startar kuren förrän barnen äter 5 mål/dag med fast föda, dvs varje mål ska bestå av välling/gröt, puré, frukt etc. Detta eftersom BM inte alls mättar spec mkt efter 4 mån ålder och mätt mage är en av de allra viktigaste förutsättningarna för att kunna sova 11-12 tim/natt.

Jag tänker såhär - finns det ngr hinder för er att fortsätta med SM-tänket helt enkelt? Lev efter ert fina schema och er braiga struktur och så inför du ett el två nattmål som du helt enkelt kurar bort sen när han börjat äta mer som "sig bör". :D Är du med på hur jag resonerar?

Det viktiga blir ju då att det är ni vuxna som väcker honom när det är dax, du är med på skillnaden mot för att han vaknar och får mat på random. Äter han lite åt gången kanske han behöver ett kvällsmål vid 23 och sen ett mål mitt i natten. Vill du kan du be dem inne på späda och Små och hjälp för att klura kring detta eftersom de är experterna på hur man tänker kring detta.

Jag hade helt klart låtit en 5-månaders sova i egen spjälsäng. I den åldern är de så pass stora och börjar bli så motoriskt rörliga att de behöver utrymme att buffa sig runt när de sover.

Nu kom jag å rörde till det hela känner jag, fick känslan av att ni var inne på att dra igång kuren, men jag vill som sagt flagga lite för det här tänket jag beskriver ovan. Allt för att ni ska komma rätt från början :D OK?
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
klockan

Inlägg av klockan »

PS. Tänker oxå, med er historia i bakhuvet, att det kan vara klokast att ta en sak i taget - maten först och sömnen sen... Blir nog bara pannkaka om ni ska försöka rätta till bägge sakerna parallellt. Och som sagt - matintag är en viktig förutsättning för att kunna tillgodogöra sig sömn....
Anna Gren

Inlägg av Anna Gren »

Tack för svaret klockan!!! Jag blir nästan lite rörd över att jag fick svar så snabbt. Jag tror att det är som du skriver; han behöver antagligen de där nattmålen ännu, och att försöka ta bort dem nu blir svårt. Vi fortsätter enligt SM. Får jag ställa någon fråga till innan jag börjar terrorisera de på spädbarnsvård? Jag gör det :wink:

1. Om Henning vaknar på nätterna mellan målen, ska jag då vagna eller buffa eller vad?
2. Henning somnar själv alldeles utmärkt på kvällarna, men är svårsövd i vagnen stillastående om dagarna. Man får vagna tills han nästan sover eller faktiskt har somnat.

Antagligen finns svaren på frågorna i bb, så om du inte orkar/hinner svara så stör jag någon annan om jag inte själv lyckas reda ut det!

Kram,

A
klockan

Inlägg av klockan »

:D Tack för responsen :D

Jag kan inget om SM-tänket eller hur man gör med de barnen...men tänker att inledningsvis borde du kunna ha honom sovandes i vagnen och vagna bort uppvaken.Verktygen ska man spara tills man ska kura... Har dock inget bra svar på hur du ska tänka ang det faktum att han ska sova i sin egen säng...om han nu ska göra det? Tar ni nätterna samt daglurarna i vagn så är det ju vagningen som gäller, men iom att han kanske redan nu är nog stor för att sova nätter i vagn så vete...

Jag ska konsultera ngn av de andra härinne som säkert vet mer.

:D och du hittar säkert svaret i BB eller fråga inne på SoS, de gillar nog att bli terrade :lol: :wink:
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jag håller med klockan om att ni kunde fortsätta med SM tänket tills maten har ordnat upp sig. Med tanke på reflux rekommenderar jag att ni börjar med lite mer fast föda! Vi hade en kaskadkräkande ung dam och jag slet mig i håret då det inte gick att mata mätt helt enkelt - med införandet av välling och pureer försvann kräkandet nästan direkt ;)

Du kan tänkta att du schemalägger nattmålen så att du själv ställer klockan på vissa tider, tar upp barnet o ger mat. Andra uppvak vagnar du. Och där en flagga för att inte vagna till sömns! Vagning är ett verktyg för att lugna och ge besked, inte söva!

Med att ställa klockan och ta upp signalerar du att du har koll på när det ges mat att han gott kan sova vidare ;)

Och ifall ni skall iväg till förskolan, vänta tills han somnar o sovit i ca 10 minuter - sedan kan ni knata iväg. Då vänjer han sig inte vid rullande vagn!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Anna Gren

Inlägg av Anna Gren »

Hej!

Så hamnade vi här till slut ändå. Efter alla goda råd och införande av mer fast mat och spjälsäng blev saker temporärt mycket bättre under senhösten, för att sedan haverera totalt efter en magsjuka och en resa under jul och nyår. I slutet av året sov Henning med oss i vår säng och snuttade sig igenom hela nätterna. Så vi fattade beslutet att kura, och är nu på dag fyra och går således in i uppföljningsveckan, emn har hamnat lite av banan.

Schemat ser ut så här:

Natt 19-07
07 Ammas
07.45 Påfyllning gröt
09.00-09.45 Lur 1
11.15 Lunch (Pureér)
12.30-14.00 Lur 2
14.00 Mellis, amning
16.00-16.45 Lur 3
17.00 Middag (Pureér)
18.30 Nattslurk

Natt 1 gick som förväntat, mycket frågor, läggningen tog 45 minuter, och mycket vaket under natten, men buffandet satt som en smäck och Henning tog emot beskedet. Natt två blev, tycker jag, väldgt bra, med en mycket kortare läggning ( en halvtimme, varav jag bara buffade vid beskedet och sedan precis i slutet, när han var verkligt ledsen. Somnade efter det. Däremot en lång vakenperiod mellan 4-5 då jag, tyvärr, hänföll till att buffa. Samma sak vid klockan halv sex, gick in och buffade. Natt tre blev också bra, men inte så bra som jag hade trott, några uppvak, och framför allt håller de i sig länge. Samma sak nu, natt fyra. Han var vaken mellan 1 och 2, och somnade inte förrän jag, efter att han var verkligt ledsen, gått in och buffat, men då somnade han på fem minuter efter besked, buff och bekräftelse.

Nu till mina frågor. Jag har verkligen läst kapitlet om säkerheten tills ögonen blöder, men jag fattar ju att jag missar något. Ramsan tar liksom inte. Jag försöker att inte överkoncentrera mig, vilket fungerar utmärkt vid läggningarna, då kör vi Beethoven. Men mitt i natten, fungerar det inte lika bra. Ofta börjar det med att han ligger och pratar, jag gör ingenting, han gnölar, får en bestämd pangramsa, som han går i gång på och sedan gnölar mer. Jag är tyst, och griper in när han börjar varva upp igen med en ramsa. Ofta tystnar han temporärt, men går igång på bekräftelsen. Så ska det ju inte vara! Natt tre och fyra ska ju vara nätterna då påminnelsen tar och bekräftelsen tas emot utan ytterligare protester! Och där är vi verkligen inte. Är det för att jag desarmerar ramsan med att gå in och buffa, till slut efter en timmes gnäll? För mönstret är tydligt, han gnölar och gnäller och är missnöjd, men blir riktigt ledsen efter ett tag och då buffar jag (visserligen mycket kort) och ramsar ut, och då somnar han efter fem minuter. Sedan blir jag lite förvirrad av det som står i boken under natt tre och fyra. Det står att man ska avvakta tills man känner att man vill gå in och buffa, och då ramsa, men på ett annat ställe att man kan avvakta en liten, liten stund innan man ramsar efter att han varit vaken... Om han ligger och smågnölar mitt i natten, inte missnöjt egentligen, ska jag pangramsa då, eller ska jag avvakta?

Och sedan, när han vaknar mitt i natten, så är ju allt tyst (vi bor smått, och har ju en treåring också), och det känns inte som läge att börja diska eller att sätta på Beethoven på hög volym. På natten händer ju ingenting... Eller ska jag ta att störa resten av familjen några nätter och köra på husljud och ljus även mitt i natten?

Övriga felkällor jag kan se till att det inte går så som jag hoppats är att storebror har blivit sjuk, så jag och Henning har knappt varit ute något sedan kuren startades, och att Henning, av samma anledning, blivit satt lite i skymundan. Den sociala delaktigheten har blivit lite mindre planerad och mer passiv.

Det blev långt det här! Om någon orkar svara, så är jag tacksammast i världen!

Kram,

A
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Vilken underbart fin självinsikt du har - det här kommer vi att redan ut! :)
Är det för att jag desarmerar ramsan med att gå in och buffa, till slut efter en timmes gnäll?
Du sade det, inte jag :) Vi hade en gnölande dam här hemma som älskade sin buff minnsann. Jag bestämde mig en kväll för att INTE gå in såvida inte hennes säng rasade samman. jag stod tom med stoppuret utanför dörren för att lugna ner mig. det som för mig kändes som att jag lät henne gråta en evighet var i själva verket 1 minut, kanske 1,5 tills hon själv tog en liten paus och jag kunde ramsa. Hon satte igång igen jag väntade tills hon sagt sitt och ramsade sedan igen.
Ramsa med olika tonlägen, allt enligt hur han frågar! Empatikst, bestämt, sakligt, glatt, lugnande och se till att avsluta diskussionen varje gång så att du får sista ordet!

Det är svårt för vissa att sätta ramsan - vissa tar till sig ramsan lättare än andra. Nyckeln ligger i tonfall, samt att verkligen backa ifrån buffandet! Någon gång gick jag in och lade dottern till rätta då jag hörde att hon bökat in sig i täcket och ramsade ut. Men ingen buff!

Vi hade ingen beethoven under natten, då händer inget tänkte lata jag ;) Däremot pangramsa och påminnelser ibland.

Våga backa så att barnet kan göra framsteg har Anna sagt.
Hennes fina regel:
Då du vill ramsa - avvakta
Då du vill gå in - ramsa
Anna Gren

Inlägg av Anna Gren »

Tack snälla mumintrollet!

Du svarade som jag nog tänkte att ni skulle göra... :oops: Då ger jag mig inte ikväll. En sista sak angående den första påminnelsen,pangramsan. Ska jag ge den så fort jag hör att han gnölar, eller ska jag låta honom gnöla klart först och sedan ge den? Svår avvägning det där tycker jag, man vet ju liksom inte var han är på väg förrän man han lyssnat av honom så att säga!

Tack,

A
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Pangramsan ges direkt då barnet vaknar, innan han hinner vakna till för mycket. Tanken med Pangramsan att den skall fungera som ett kraftfullt övertygande besked och inte påföljas av flera påminnelser och underhållning i vargtimmarna.
Nu då ni ännu har ganska oroligt skulle jag dock ramsa efter pangramsan om det verkar nödvändigt för att befästa ett lugn, men sikta mor tanken Pangramsa - och inget mer! :)
Anna Gren

Inlägg av Anna Gren »

Hej!

Inatt gick bättre, fyra uppvak, varav två krävde mer än endast inledande pangramsa och bekräftelse. Sedan låg han och småpratade (i sömnen?) några gånger, men då gjorde jag ingenting. Så tack mumintrollet för din kloka handledning!

Men en fråga: När kan man börja att avvakta vid uppvaken? Jag menar, alla vaknar ju till under natten, och jag tror att många av Hennings uppvak skulle ordna sig om jag inte ingrep också. Jag vill ju inte äventyra säkerheten genom att överkoncentrera mig, men inte heller genom att inte ge honom svar på sina frågor....

Sedan, om dagen, så tar Henning en tio minuter på sig att komma till ro. Ibland kräver han några ramsor, i synnerhet vid luren 16.00, då han kan bli riktigt ledsen. Hur är det, kan man nu under uppföljningsveckan börja räkna luren från dess han somnat, så länge han vaknar inom marginalkvarten?

Tack,

A
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej! :D
Vad fint ni jobbar!!
Det vore bra om du kunde lägga in Hennings födelsedatum och datum för kurstart under kontrollpanel - profil - ändra signatur, så blir det lättare för oss att svara :)
Anna Gren skrev:När kan man börja att avvakta vid uppvaken?
Ni kan absolut börja avvakta litegrann vid uppvak :D . Så länge du lyssnar av läget och ger honom en ramsa så fort du tycker att han låter ledsen eller väldigt frågande. Han behöver ju lära sig att han kan somna om på egen hand och du själv tror ju att han skulle klara av det också, så det är bara att köra på :D .
Anna Gren skrev:Sedan, om dagen, så tar Henning en tio minuter på sig att komma till ro. Ibland kräver han några ramsor, i synnerhet vid luren 16.00, då han kan bli riktigt ledsen. Hur är det, kan man nu under uppföljningsveckan börja räkna luren från dess han somnat, så länge han vaknar inom marginalkvarten?
Tio minuter är ju jättebra! Och att det framförallt är vid sista luren är vanligt. Många upplever att det är den luren som är svårast att sätta. Fortsätt hålla schemat strikt under uppföljningsveckan då det är nu som schemat verkligen ska sätta sig. Men efter uppföljningsveckan kan ni ju lägga honom tio minuter tidigare så att han får den insomningssträckan.

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Anna Gren

Inlägg av Anna Gren »

Hej!

I natt må ni tro, sov Henning hela natten med bara två uppvak, som han dessutom klarade av på egen hand! Det ni! Jag kan inte för mitt liv förstå att det bara är en vecka sedan jag satt här och grät för att jag var ledbruten efter att ha ammat hela natten och dessutom förstörd av sömnbrist. Att sova nästan en hel natt, det är ju helt sjukt (och det naturligaste som finns, att någon ens kan påstå något annat!) ! Så tack alla för den helt underbara hjälpen. Jag kommer stanna kvar på forumet, och några flera frågor uppkommer säkert, men på det stora hela tror jag att vi har riktningen utstakad för oss igen.

Tack!
Anna09

Inlägg av Anna09 »

GRATTIS GRATTIS!!!

Du ser! Sömnen är välkommen för alla - bara man får rätt vägledning! Vad duktiga ni är!

Fortsätt nu, ge samma svar, kör samma läggning - i flera år så skall ni se att frågorna kommer vara ytterst sällsynta.

OM bakslag kommer - minns att frågor kan komma och gå men svaren är ALLTID desamma!

Kör på och njut!!!! Det är ni värda allihop!

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Anna Gren

Inlägg av Anna Gren »

Hej!

Nu så här efter några veckor efter kuren kan jag berätta att saker har (eller åtminstone hade, mer om det nedan) lagt sig tillrätta. Henning sover överlag väldigt bra nu, både på dagen och på natten! Men vi har stött på lite patrull på några punkter!

1. Han är fortfarande sur och ibland ledsen vid läggning. Inte alltid, men ganska ofta. Det känns liksom som om vi inte kommit till Njutningen ännu, och det gör mig lite ledsen. I synnerhet eftermiddagsluren är väldigt svår. Det kan se ut så att han blir sur när man lägger ner honom och tar sats när man är på väg ut från rummet. Vi gör husljud tills han bli ledsen och då ramsar vi. Igår tog det honom hela eftermiddagsluren, så han fick ingen sömn den gången. Har iof. aldrig hänt förut. Jag är osäker på vilken approach vi ska ha, ramsa generöst eller sparsamt. Först så var vi väldigt sparsamma och körde på med husljud, och sedan testade vi :oops: att ramsa mer generöst och tyckte att det funkade. Nu tycker jag inget funkar särskilt bra.

2. Uppvak på natten. Vi sover i samma rum, och ramsar sedan uppföljningsveckans slut ifrån sängen. Problemet är att jag ofta känner att han vaknar till mer av ramsan. Ska jag bara ignorera honom då?

3. En allmän frågeställning. Henning är nu sju månader, och meningen är att vi så småningom ska flytta in honom till storebror. Men hur "klarkurad" måste han vara för att det ska vara lämpligt? Ska vi ta hänsyn till den kommande åttamånadersångesten och vänta tills den är över?

Så tacksam för svar!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"