Skrik vid insomnande

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Hej igen
Nu är det time för middagspasset på 2 tim (12-14) och jag gjorde likadant med ett undantag.
Började dammsuga så snart hon var lagd i vagnen och ramsad. Nova gillar dammsugaren och jag "får annat att tänka på".
Hon skrek (frågade!!) så jag avvaktade i cirka 4-5 min - ramsade igen-->frågandet tilltog så jag vagnade (dumt antar jag??) i 1/2 min , ramsade och ut till dammsugaren.
Sedan blev det tyst och jag bekräftade -->fortsatt tyst!!Tog totalt 8 min från start!
Är det inte bra så säg!!??
Fråga:när jag hade lagt henne och vagnade så var hon inte helt tyst men betydligt lugnare när jag gick - skulle hon varit HELT tyst?
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Toppenbra!

:idea: Nästa läggning nöjer du dig med att vagna när du lägger henne. Hon behöver inte vara tyst när du går. Bara lugn. Sedan går du till ditt! Eventuelt en ramsa i samma läge som där du idag gick in och vagnade. Inget däremellan mer än ljud och känsla av självklarhet i hela huset! Då tar det 4 minuter... :wink: :lol:
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Hm, det tog EXAKT 4 minuter denna gång.....och hon sover fortfarande

Tack, tack!! :D
Alexandra - mamma till
Gäst

Inlägg av Gäst »

:P Varsågod! :lol:
KS

Till Novas mamma

Inlägg av KS »

Hej
För att få Lucas att sova hela sina dagslurar, vilket vi hade stora problem med i början, gick jag med honom ute i vagnen hela lurarna. Då vaknade han ofta till i skarven (efter 45 min), men somnade om i promenaden.
Efter att ha gjort det i ca en vecka har jag nu gått med honom tills han somnar, och sedan ställt honom stilla och då har han ändå sovit förbi skarven. Som om han har vant sig vid hur länge han ska sova. Detta fungerar också bra inne i sängen, dock får man ju ta insomningsskriket där.
Det fungerar ju inte perfekt än, idag tex vaknade han i skarven, men då var jag snabbt där och tog en runda till (5 min) och då somnade han om.
Vet inte om detta är fel enligt kuren, men jag tycker det är ett bra sätt. Mycket motion och frisk luft får man också.
Kanske kan vara värt att prova.
Karin, mamma till Lucas, f?dd 3 juni -05
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Säg den lycka som varar....jag har nog lyckats släppa in en skock vargar och vet inte hur jag ska få ut dem. :evil:
Var så lycklig igår och fylld av förtroende för lilla älsklingen.
La henne på kvällen som vanligt ( med x-tra mycket förtroende då jag var SÄKER på att det skulle gå enkelt) nattade , gick ut med ramsan. Tog 1/2 sekund innan hon frågade högt och högre för varje minut.
Stålsatte mig och avvaktade 8 min innan ny ramsa. Skriket hölls hela tiden på hög nivå. Ramsade igen efter 10 min och avvaktade sedan tills hon tillslut somnade och det var garanterat av utmattning och inte för hon var trygg (tog 27 min)Morgonpasset i dag blev likadant och hon skriker (inte frågar) och jag vagnade - då somnade hon på ett par minuter.
Jag promenerar alltid långa passet (2tim) och då vaknar hon efter 45 min, men somnar alltid direkt. Vaknar hon upp under passen somnar hon själv, problemet är själva insomnandet.
Nu har jag precis lagt henne och avvaktade 20 min innan jag vagnade och då var hon helt förtvivlad och tog knappt luft mellan skriken. Någonstans har jag gjort henne otrygg, hur bör jag backa?
Vagna vid varje pip, börja om med ramsandet och därefter backa efter ett par omgångar /dagar? :oops:
Alexandra - mamma till
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Hej igen
Letade som en galning :shock: efter mer info på forumet och hittade följande råd som Anna gett en annan förälder. Det barnet var ej van vid ramsor pga sin ålder me då min dotter just fyllt 4 mån och vi inte haft ramsa så länge så kommer jag "arbeta" enligt denna metod.
Får mig att käna mig mycket bättre även om det innebär att jag backar. Men jag ska absolut se till att vara snabb UT och snart låta henne vara ifred. :lol:
Anna skrev:
Hemligheten är att backa, vilket INTE betyder att man inte gör något eller att man väntar och ser om barnet ska skrika upp sig i ensam förtvivlan à la 5mm. Din uppgift är fortfarande att ge henne förutsättningarna för att kunna (fortsätta) sova så gott, och den som skriker sover inte särskilt bra. Eller alls. MEN detta lugnande, när du vagnar, ska göras kortare och kortare. Lika snabbt - du känner hennes skrik nu och vet vilka ljud som inte behöver åtgärdas alls; du vet vad som kräver åtgärd - men kortare och mycket mer effektivt. Träna med tyngd i vagnen och ta i bättre! Vagnandet ska ögonblickligen få tyst på henne. Och då gäller det att bryta, skaka snabbt som punkt, och GÅ, precis när man tycker att nu så, nu ska jag bara vagna lite till... så somnar hon alldeles strax... Då har man redan stått där för länge
Alexandra - mamma till
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"