Trassel med sista slurken

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
almisa
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 20:09

Trassel med sista slurken

Inlägg av almisa »

Känns bra att vara tillbaka på forumet då vi fick ett oerthört stöd då vi kurade vårt första barn.

Vårt andra barn är nu 6 veckor och hon har fått följa SM från början. Tack för det Anna :D

Dock började hon visa missnöje vid 2 veckors ålder och BVC tolkade detta som en "lindrigare form av kolik". Att det skulle ha att göra med för lite mat trodde de inte då hon går upp i vikt som hon ska. :?
Vi har kört med magmassage, olika droppar och till slut fick jag även rådet att sluta äta allt som innehåller mjölk. Kände dock själv efter en veckas mjölkfri diet att detta håller inte och plockade fram Barnaboken för råd. Borde så klart gjort detta från början :oops:

Efter att jag läst på blev det lite bättre. Jag upptäckte att jag slarvat med andra slurken, utan tolkat henne som nöjd efter första slurken och rapning. :oops: Efter detta har så klart hennes "kolik" försvunnit.

Dock kvarstår en del trassel vid sista slurken och framförallt på kvällen innan läggning. I vanliga fall tar hon bröstet eller flaska utan problem och äter länge och väl. Lite glupsk, men hon äter :D
Vid sista slurken (då hon börjar bli trött) blir det dock oftast struligt. Hon agerar såsom Anna beskriver den lille som inte äter och lider av överlevnadsångest. Hon tar bröstet, suger, släpper, skriker, tar bröstet igen osv. Vi ger henne mat, lugnar, ger henne mat, lugnar osv. Detta gör att hon jagas upp och vid läggningen blir det oftast strul då hon har svårt att komma till ro. De flesta kvällarna vagnar vi i flera omgångar. Ofta kommer hon inte till ro innan en timme har gått.

Någon som känner igen detta? Ska vi fortsätta "tvinga" i henne sista slurken? Är det överlevnadsångest eller endast trötthet? :?: :?: :?:

Skulle verkligen behöva råd :cry:
Är ganska säker på att hon får i sig tillräckligt med mat då hon av sig själv sovit över ena nattmålet.
Mamma till flicka född 071101 SHN-kurad vid 8 mån och flicka född 121105 SM från början
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Trassel med sista slurken

Inlägg av Tutan »

Hej almisa!
Stort grattis till dottern! :D
Välkommen tillbaka till forumet och in till oss på Späda barn! Suveränt av er att börja med SM från början den här gången. =D>
almisa skrev: Efter att jag läst på blev det lite bättre. Jag upptäckte att jag slarvat med andra slurken, utan tolkat henne som nöjd efter första slurken och rapning. :oops: Efter detta har så klart hennes "kolik" försvunnit.
.
Vad sköööönt för er, och för henne så klart! Ja, det låter ju som en typisk BVC-ordination av "kolik" :roll: ... Bra att du kom på bättre tankar själv genom Barnaboken. =D>
almisa skrev: Någon som känner igen detta? Ska vi fortsätta "tvinga" i henne sista slurken? Är det överlevnadsångest eller endast trötthet? :?: :?: :?:
JAG känner igen mig!!! Vi hade också klassiskt kvällstrassel med vår minsta. Det började också vid sista omgången mat (vid 19-20 ca) då jag själv började blir sliten och ville bara mata på så mycket som möjligt inför natten. Nej, tack sa hon!

Jag tror att det är övertrötthet, som Anna skriver om i BB gällande kvällstrassel. Vår lösning var att få till en powernap på ca 20 min i vagnen. Vi fick vagna rätt mycket för att lugna henne och för att få henne att somna om. Vi placerade vagnen framför TVn så att vi kunde "relaxa" lite samtidigt som vi vagnade. Jag tyckte att det tog några veckor innan vi började få lite kontroll på kvällarna. Läs gärna min egen tråd som fick just namnet "Kvällstrassel" - http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=26520 .

Får ni till nån lur på kvällen så hon kan återhämta sig lite?

"Tvinga" låter ju inte så kul att behöva göra. Där får ni försöka känna av lite, inte helt lätt, jag vet. Antingen fortsätter ni mata när hon sovit en stund eller så lägger ni för natten om det känns som en lugnare lösning. Då blir det ett tidigt nattmål kanske, vid 22-23 ca.

Ni är verkligen inte ensamma om kvällstrassel och jag tycker ni gör det bra som försöker lugna henne. Det blir mycket vagning och det kan ta tid innan de kommer till ro.

Fortsätt rapportera till oss! Det ska bli kul att läsa hur det går för er! :D

:heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
almisa
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 20:09

Re: Trassel med sista slurken

Inlägg av almisa »

Hej!
Tack för svar. Känns skönt att veta någon känner igen sig och att det är något som brukar gå över :lol: Min mans tålamod tryter just nu (håller på att vagna i detta nu...) :(

Ikväll har jag matat henne två omgångar (ammat) och hon blev väldigt trött efter att ha varit vaken i 1,5 timme. Kämpade då på och försökte hålla henne vaken samtidigt som min man gav henne flaska. Lyckades bara få i en 20 ml... :oops:

Nu vagnar han som sagt för fullt och hon är svår att lugna. När hon väl somnat ska vi prova att ge henne mat på nytt efter 20 min. Återkommer :wink:

Undrar för övrigt om det är någon som har problem med uppladdningen av föräldraforumet. Har ofta problem att komma in och det tar alltid väldigt lång tid :(
Mamma till flicka född 071101 SHN-kurad vid 8 mån och flicka född 121105 SM från början
almisa
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 20:09

Re: Trassel med sista slurken

Inlägg av almisa »

Hej!
Tack för svar. Känns skönt att veta någon känner igen sig och att det är något som brukar gå över :lol: Min mans tålamod tryter just nu (håller på att vagna i detta nu...) :(

Ikväll har jag matat henne två omgångar (ammat) och hon blev väldigt trött efter att ha varit vaken i 1,5 timme. Kämpade då på och försökte hålla henne vaken samtidigt som min man gav henne flaska. Lyckades bara få i en 20 ml... :oops:

Nu vagnar han som sagt för fullt och hon är svår att lugna. När hon väl somnat ska vi prova att ge henne mat på nytt efter 20 min. Återkommer :wink:

Undrar för övrigt om det är någon som har problem med uppladdningen av föräldraforumet. Har ofta problem att komma in och det tar alltid väldigt lång tid :(
Mamma till flicka född 071101 SHN-kurad vid 8 mån och flicka född 121105 SM från början
almisa
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 20:09

Re: Trassel med sista slurken

Inlägg av almisa »

Äntligen kommer jag in i forumet igen. Har inte lyckats de senaste dagarna :(

Tack Tutan för tipset om din tråd. Har läst igenom den och det verkar som att våra töser är av samma sort :wink: Har också svårt att hålla vår lilla vaken mer än 1 timme och 20 min och senaste dagarna har även hon börjat trassla vid 45 min sömn. Det lyckas vi dock råda bot på genom att vagna lite i förebyggande syfte :wink: Det svåra tycker jag är när man har gäster för då kanske man inte har hundra procent koll på klockan och då kan det bli lite sisodär med tiderna :oops:

Igår kväll var min man hemma själv med barnen och la liten utan att ha lyckats få i så mycket mat som han ville. Hon vaknade dock på egen hand efter en stund och klämde då 150 ml och sov sedan till 03 =D>

Däremot sover hon inte lika länge andra passet utan vaknade redan vid kl 6! Vilket är för tidigt i vår familj :oops: Tycker det är konstigt att hon inte står sig längre på nattmålet. Hur gör man här? Ska man vagna tills att det är morgon eller ta upp och ge mat? Det är ju inte riktigt dags att sätta schema än, så jag tycker det är lite svårt att veta hur man ska göra här. Tycker också det är svårt med nattmålet ibland, då hon somnar om direkt efter rapningen och det är omöjligt att ge något från bröst nummer två.
Mamma till flicka född 071101 SHN-kurad vid 8 mån och flicka född 121105 SM från början
almisa
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 20:09

Re: Trassel med sista slurken

Inlägg av almisa »

Kom på en fråga till :lol:

Undrar hur ni anda gjort vid vagning och kvällstrassel. Har ni det tyst runt omkring eller husljud? Har hittat lite olika svar i forumet.
Mamma till flicka född 071101 SHN-kurad vid 8 mån och flicka född 121105 SM från början
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Trassel med sista slurken

Inlägg av Tutan »

Hej igen!

Ett snabb svar innan kudden ropar :wink: .

Först vill jag bara säga att jag tycker du och pappan verkar vara väldigt lugna och sköta lilltjejen till hennes belåtenhet =D> . Skönt att ni kan dela på matningen och vagningen också.

Ja, jag upplever också forumet som segare än vanligt :? .
almisa skrev: Däremot sover hon inte lika länge andra passet utan vaknade redan vid kl 6! Vilket är för tidigt i vår familj :oops: Tycker det är konstigt att hon inte står sig längre på nattmålet. Hur gör man här? Ska man vagna tills att det är morgon eller ta upp och ge mat? Det är ju inte riktigt dags att sätta schema än, så jag tycker det är lite svårt att veta hur man ska göra här. Tycker också det är svårt med nattmålet ibland, då hon somnar om direkt efter rapningen och det är omöjligt att ge något från bröst nummer två.
Så kan det vara. Jag minns att jag försökte lösa det så bra som möjligt och var kanske inte alltid helt konsekvent... Ibland tog jag upp och gav mat liggandes och så slumrade vi om lite till kl sju och ibland vagnade jag henne så hon somnade om. Innan man har schema tycker jag man kan tillåta sig lite utsvävningar :wink: . Det ordnar sig alltid i slutändan :D .

Gällande tröttmössa på natten som inte somnar om efter första matningen, så kan du ju testa och se om hon klarar sig på bara ett bröst lika länge som två. Visst kan det vara skrattretande och frustrerande att sitta där med en lite goding som inte vill äta utan bara zzzova, och man själv också vill sova :lol: .
almisa skrev:Kom på en fråga till :lol:

Undrar hur ni anda gjort vid vagning och kvällstrassel. Har ni det tyst runt omkring eller husljud? Har hittat lite olika svar i forumet.
Vi hade husljud. Tror det är bra att de vänjer sig vid de trygga ljuden.

Trevlig helg! :D
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
almisa
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 20:09

Re: Trassel med sista slurken

Inlägg av almisa »

Tack snälla Tutan för stöttning och råd :D
Känns alltid skönt att få bekräftat att man är på rätt väg :oops:

Idag har varit en kanondag där vi verkligen fått till en bra rytm med sömn och vakentid. Liten höll sig nästan vaken 1,5 timme vid hela två tillfällen =D>

Kvällstrasslet fortsätter med det känns som att vi får mer och mer kontroll på det hela. Ikväll verkar det till och med som att vi fått henne lugn innan nio med endast några omgångars vagning, plus att vi redan fått i henne den extra nattslurken. Flaskan ville hon dock inte ta utan det fick bli lite amning till slut.

Undrar om det vände vid 2 månader för er? Håller ju tummarna att vi bara har två veckor kvar med trassel :wink:
Mamma till flicka född 071101 SHN-kurad vid 8 mån och flicka född 121105 SM från början
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Trassel med sista slurken

Inlägg av Irmasmamma »

Hurra vad bra ni jobbar! :D =D>

För oss vände det väldigt mkt vid 2 mån vill jag minnas.... Jag tyckte det var skönt att få följa ett schema, även om det inte alltid satt så hade vi iaf nåt att utgå ifrån, och det är toppen för attityden! :wink:

God jul! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
almisa
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 20:09

Re: Trassel med sista slurken

Inlägg av almisa »

Tack för stödet!

Tycker det är små framsteg här varje dag. :lol: Liten är vaken längre perioder och hon har börjat förstå att det är ganska bra att äta det där lilla extra. =D> Hon har fortfarande lite svårt att komma till ro på kvällen. Somnar för det mesta bra när vi lägger henne men vaknar efter 45 min (så klart) och då får vi vagna till och från cirka en timme. Räknar med att det ska gå över snart det med så att vi kan lägga henne i sin säng redan vid läggningen (nu flyttar vi över henne till sängen efter att hon ätit på natten).

Ska tillägga att vi ger henne flaska i sömnen vid elvasnåret eftersom hon ännu inte riktigt orkar äta så mycket som hon skulle behöva vid läggning. Gör hellre så än får henne upprörd. Hon äter sedan en gång på natten runt 3-4 och sover till morgonen runt 7-8. Är dock lite orolig för att man vänjer henne vid det extra kvällsmålet... :?:

Hon blir snart två månader och jag har börjat fila lite på ett schema :D Hon orkar fortfarande inte vara vaken mer än 1,5 timmar så än så länge blir det nog svårt att hålla sig till ett schema men det är ju bra att det finns en tanke iaf. Vill ju gärna ha något att gå efter :oops:

Lämnarar den stora tjejen på förskolan vid 9 och hämtar vid 14, så schemat är gjort för att passa dessa tider. Lättare om lilltjejen sover i vagnen vid hämtning och lämning... :wink:

07.30 Morgon! Mat
9.00-11.00 Sova 2 tim
11 Mat
13-14.30 Sova 1,5 tim
14.30 Mat
16.30-17.15 Sova 45 min
17.15 Mat
18.30 Bad
19.00 Nattslurk
19.30 Skratt och godnatt!

Vad tror ni om detta?
Mamma till flicka född 071101 SHN-kurad vid 8 mån och flicka född 121105 SM från början
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Trassel med sista slurken

Inlägg av Tetz »

Hej almisa! :D

Himla skönt att kvällstrasslet börjar gå över! Du har helt rätt i att det från och med lär nu blir kortare och kortare läggningar. Vi hade hemskt kvällstrassel de första två månaderna, och sedan blev det bättre och bättre för att helt försvinna på ca två veckor.
almisa skrev:Ska tillägga att vi ger henne flaska i sömnen vid elvasnåret eftersom hon ännu inte riktigt orkar äta så mycket som hon skulle behöva vid läggning. Gör hellre så än får henne upprörd. Hon äter sedan en gång på natten runt 3-4 och sover till morgonen runt 7-8. Är dock lite orolig för att man vänjer henne vid det extra kvällsmålet...
Inga problem säger jag! :D Det kan ni ändra på om någon månad när kvällstrasslet försvunnit och kvällarna blir så fullmatade som det är tänkt.

Ni jobbar på superfint! =D> Schemat ser bra ut, tycker jag. 12-timmarsnatt kanske är lite väl hög målsättning med en tvåmånaders, men ni känner bäst hur ni löser det för att komma undan övertrötta kvällar.

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
almisa
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 20:09

Re: Trassel med sista slurken

Inlägg av almisa »

Tack Tetz!
Skulle så klart lagt till nattmålet som sker vid 03 eller 04 :oops: Eller det kanske inte är det du menar med 12 timmars natt? Utan att hon läggs vid 19.30 och sover till 8.30? Det är så det är nu ungefär (förutom att kvällen är trasslig då...)
Mamma till flicka född 071101 SHN-kurad vid 8 mån och flicka född 121105 SM från början
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Trassel med sista slurken

Inlägg av Tetz »

Ja, jag menade att natten är totalt 12 h inkl. nattmålen :D Jag tror jag siktade på 10 h natt vid 2 mån, 11 h vid 3 mån och 12 h vid 4 mån. Men jag vet de som haft långa nätter tidigare, så kör på om du tror att det passar er lilla :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
almisa
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 20:09

Re: Trassel med sista slurken

Inlägg av almisa »

Hej igen!
Lite uppdatering och lite nya frågor... :)

Lilla A är nu 3 månader och kvällstrasslet är i princip borta. De senaste kvällarna har vi fått i henne en extra slurk till natten utan problem. Tidigare gav vi henne en extra slurk vid 22-tiden och hon sov då till 04 utan problem, somnade sedan om och sov vidare till väckning vid 7.30 =D>

Senaste dagarna när nattslurken funkat bra har vi så klart tänkt att slurken vid 22 ska bort. Det har vi också gjort, men då vaknar lilla tjejen vid 24 och vill ha mat för att sedan äta igen vid 04 (eller snarare 05) som vanligt. Hur ska vi göra med detta? Ska vi fortsätta likadant några dagar till för att se om hon själv sover över målet vid 24?

Jag ammar i princip ingenting längre utan ger mest ersättning så hon borde ju vara tillräckligt mätt tänker jag :?: :?:
Skulle vilja införa lite gröt, men det är kanske för tok för tidigt :?: :?:

Undrar också över daglurarna. För det mesta har hon sovit i vagnen inomhus och då har vi haft henne på mage. Nu är vi mer ute (och går till och från förskolan med storasyster) och med alla vinterkläder vågar jag inte ha henne liggande på mage ute. Hur har ni gjort med detta?

Tack för att ni finns! :heart:
Mamma till flicka född 071101 SHN-kurad vid 8 mån och flicka född 121105 SM från början
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Trassel med sista slurken

Inlägg av SusanD »

Hej och grattis till lilla juvelen.

Jag hade fortsatt med 22 slurken till det är dags att införa lite riktig mat som mättar magen lite bättre. Alternativet, är som du själv skriver, att fortsätta några dagar och se om hon sover vidare utan att vakna 24, eventuellt kan du ju hjälpa henne med lite vagning då. Funkar det så vaknar hon inte för att magen är hungrig, men får du stå och vagna länge så är hon hungrig och då låter ju 22-slurken som en bra lösning en tid till.

Visst kan du införa lite gröt redan nu om du känner för det. Det är i princip samma sak som välling men tjockare. Jag började när barnen var 3,5 mån och någon var nog 4 mån till och med. Man behöver inte alltid ha så brått med allt huvudsaken är att man strävar åt rätt håll.

Vi har haft barnen sovandes på mage när vi varit ute också men inte klätt på dem så förfärligt mycket kläder utan haft mer under och över istället. Du kan lägga på sidan om du inte vill lägga henne på magen.

För övrigt verkar ni ha det riktigt bra. Njut.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"