3,5 år börjar helt plötsligt kissa på sig

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

3,5 år börjar helt plötsligt kissa på sig

Inlägg av Mian71 »

Hej vänner!

Var ett tag sedan jag var här men nu känner jag att jag måste få lite kloka ord från er.
Som jag Googlat på detta men kan inte mer än bara konstatera att MÅNGA föräldrar har samma frågor.

Lilla flickan 3,5 år som varit torr sen i våras. Inga problem ta bort blöjan. Klart det blev lite misslyckanden i början. Med all rätt och förståelse. För ett par månader sedan så kommer jag till dagis och hon har då kissat på sig. Sånt som händer tänker jag och lägger ingen som helst notis om det.
Det händer veckan efter med... Fast 2 ggr...okej... Hon kanske varit så upptagen med annat...
Detta eskalerade så att hon varje dag minst en gång kissat på sig. Klutade med personalen som trodde att hon kanske behövde mer " uppmärksamhet" och överens om att prioritera lite " närhet ". ( att det ska behöva vara sååå då?) Det funkar ändå inte. Hon kunde sitta i frökens knä och kissa på sig.
Hemma är hon mycket noga med att få sitta i fred och jag har även påtalat det till dagis och det är de noga med.
Barn som rycker i dörren medans man sitter på en olåst toa vill väl ingen. Vi vuxna skulle ju knappast gilla folk drar i dörren när jag är på toa. Men som sagt. De är noga med att. Hon får vara ifred.

Nu får hon kissa på klocka. Dvs personalen får påminna vis vissa tider . ( vilket inte behövdes då hon blev torr från blöja för hon fixade det så himla bra)

Hemma sker detta mkt sällan men det sker. Men är vi på stan, på restaurang , hemma hos ngn , hos barnvakt , är hon mkt duktig och går själv eller säger till.
Så det är ju inget fel på " signalen" om att hon är kisses.

Nu är jag dock noga med att vi kissar innan vi går ut osv. " men kissa först så kan vi göra det sen"

Jag har faktiskt försökt fråga henne men hon tar ingen större notis och rycker på axlarna lite liksom.
Händer olyckan hemma får hon byta själv, lägga kläder i tvättmaskinen osv.

Jag som tänkte ta bort blöjan nattetid liksom .. Det lär ju få vänta.
Jag säger när hon kissar hemma på toan att det var bra det hamnade i toaletten !!

Men hur ska jag göra? Visst försvinner det av sig själv för det intalar jag??
En liten född 00
En "lill liten" född 09
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: 3,5 år börjar helt plötsligt kissa på sig

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Mian! :D

Vet du, vi har haft samma problem precis, fast med 4-åringen. Han har varit torr, natt som dag, i två år, så när han plötsligt började kissa på sig var och varannan dag blev jag lite ställd. :shock: Visst är det som du säger, att olyckor händer (särskilt under trotsfaser då de små verkar förlora kontrollen över lite allt möjligt, inklusive blåsan....), men det här var nåt helt annat. När det hade hållit på två veckor eller så började jag misstänka att det inte bara var en fas, och gjorde som du: pratade med dagis. De var inte medvetna om olyckorna, eftersom dessa ofta hände ute på eftermiddagarna och inte upptäcktes förrän vi kom hem. Men de lovade att se till att han inte fuskade med att kissa innan de gick ut, och när det inte räckte (han kissade fortfarande i byxorna) började de ta med honom och kissa en extra gång innan jag hämtade. Men det funkade inte heller hundraprocentigt.

Nu har han dock börjat hålla tätt - efter en öroninflammation med penicillin. Jag tror att han hade en urinvägsinfektion som gjorde att han kissade oftare än vanligt (dock hade han inte ont, och inte försämrat allmäntillstånd, jag frågade honom). :oops: Men att det gick över när han fick penicillin (mot nåt annat) tyder ju ändå på att det var så.... Och jag är så ledsen att jag inte tog honom till VC och kollade upp det; det hade ju kunnat bespara honom en del obehag. Men kanske är det samma sak med din tjej?

Så boka en tid på VC och ge henne lite tranbärsjuice att dricka under tiden, är mitt stalltips! (Mer uppmärksamhet, pytsan! :lol:)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: 3,5 år börjar helt plötsligt kissa på sig

Inlägg av Alma »

Hej Mian!
Är inte särskilt erfaren med detta, men några rader ändå!

Jag har haft byxkissning (efter att de blivit "rumsrena" som jag kallar deet) med eget och andras barn och har gjort ungefär som du. Dvs inte gjort så stort spektakel, gjort kisställen mer bekväma, påmint och haft kissningsrutin innan aktiviteter.

Jag tror inte att du nödvändigtvis behöver koppla nattkisseriet till det på dagen. Att man har fullt upp på dagarna, inte har tid eller är närvarande i egna kroppen, att det kan vara stökigt att kissa på förskolan, behöver inte ha med nattens kisseri att göra.

I perioder när min son glömt sig på dagen har han i alla fall kunnat hålla natten. Och någon period glömde han sig på natten (kallt på golvet tror jag innan jag vågade lägga matta) men inte på dagen.

Däremot är det ju bra om man slipper känna att kissning blir ett stort kapitel, så om du provar att ta bort nattblöjan och det misslyckas kan du ju gå tillbaka utan att det kommenteras. Eller så dröjer du till dess att dagarna fungerar igen.

Kissibyxanperioder känns långa, det blir mycket släp på extrakläder och tvätt. Men i de flesta fall jag varit med om har de längsta perioderna varit några månader. Sonen min slog nog rekord, jag tror det blev 6 månader och några av dem i stort sett varje dag...

Sedan gick det över, och han var egentligen aldrig bekymrad över det när det pågick.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: 3,5 år börjar helt plötsligt kissa på sig

Inlägg av Mian71 »

Hej igen !
Ja, jag blir inte klok på detta! :-)
Helgen som var nu - inte ett misslyckande !
Vid hämtning idag - jodå.. Hänt igen. Även fast hon går på "schema "!

Därför har jag svårt se att det ska vara en infektion.
Men - har varit förbi VC och hämtat burk för urinprov.
Kan vara skönt få utesluta om inte annat.

Har som sagt läst mkt om att detta kan vara vanligt och att de inte
Tar sig tiden till det. Men varje dag???

Återkommer!
Kram och tack för råd.!!
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: 3,5 år börjar helt plötsligt kissa på sig

Inlägg av Mian71 »

Hej!

Ok- ingen urinvägsinfektion i varje fall.
Då är det väl bara att " kämpa på" då.

MEN - jag körde en "fuling" idag. Jag sa till henne när jag gick från dagis
"om kisset hamnar i toan hela dagen idag så kommer jag ha med mig en godis som du ska få när vi går hem"
Mycket riktigt ... Inga misstag idag. Hon fick sin lilla godis när vi gick hem. Väl inne i hallen så säger hon medans ytterkläderna ska av " mamma jag MÅSTE KISSA" !! Så fort av med allt , springer in på toa och kissar . Sen kom kommentaren " får jag en TILL godis nu"?
Det fick hon inte utan jag svarade att om allt går bra i morgon med så kanske jag kan trolla fram en. Det nöjde hon sig med.

Det var ju ett test från min sida. Lite för att klura ut om det kissas i nån form av protest på dagis eller om det är så att hon rent sonika inte har tid..

Kanske fel? Men man har ju ingen aning hur man ska göra ..

Nu ska jag i alla fall ut och skotta! Här i mellanSverige VRÄKER snön ner igen!
( gratis träning .. Ehh...)

Kram
En liten född 00
En "lill liten" född 09
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: 3,5 år börjar helt plötsligt kissa på sig

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Mian! :D

Vad skönt att det inte var nån urinvägsinflektion! :thumbsup:

Kanske överförde jag min egen oro lite på dig, sorry. :oops: Men jag tänker faktiskt att din fuling kan vara motiverad, för att kolla just om det är ointresse som gör att hon kissar på sig (och det verkar det ju vara? :lol: ). Däremot tror jag att du ska akta dig för att köra med den konsekvent; du vill ju inte att hon ska få uppfattningen att hennes kissande är viktigt FÖR DIG - då kan det dessutom bli en utmaning för henne att ta till i trotstider, mycket skönare om ni slipper det. Det är redan tillräckligt riskabelt (men säkert just nu behövligt) att dagisfröknarna behöver ta ansvar för hennes kissande, tänker jag.

Kanske kan du hitta på någon muta som inte anspelar på att hennes kissande är viktigt för dig? Typ om något kul som ni skulle vilja göra, men som man behöver klara att hålla byxorna torra för att kunna göra? Om hon kan se till att kisset hamnar i toaletten i ett par dagar så kan ni göra (vad det nu kan vara som fordrar att man är torr) till helgen? Eller nästa helg, om det nu skulle hända nån olycka den här veckan. Man får nog vara försiktig här så att det inte blir ett hot istället, alltså nåt utlovat roligt som dras in om man inte håller tätt.... :roll:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: 3,5 år börjar helt plötsligt kissa på sig

Inlägg av Alma »

Kanske kan man se det som att mutan/belöningen ökade kroppsmedvetenheten? Och att det är denna man på olika sätt ska hjälpa till med att öka?

Som sagt, min son har åtminstone haft två perioder där han kissat i brallan, och jag har tolkat det som att han helt enkelt tycker han haft viktigare saker för sig. Dessutom tycker han handtvättning är besvärlig.

Nu har vi just kommit ur perioden med brallkissning, sonen har i princip accepterat att man kissar innan man är nödig. Men, så passar förskolan på att ta in en VMP, en Vikarie Med Principer. För barnen nya sådana.

Hon hade inte träffat ungarna ens fem minuter förrän hon började föreläsningen om hennes regelverk. Mängder av trista regler, och en av dem var att man kissar innan vilan. Allihop. De som inte ville lyfte hon in och stannade på toa med till dess de gjort som hon ville.

Jag har aldrig hört så mycket skrik och kissproblem på den förskolan förut. Min son skrek som en gris, och med honom blev det stopp för den regeln. Jag tyckte inte att det var lämplilgt att begära att en snart 6 åring ska lära sig att man drar av sig brallorna eller gör något så intimt som att kissa ihop med en som han känt i en halvtimme - om han inte vill.

Vilan blev ett spektakel. För första gången behövde i princip ALLA kissa - också de som tvångskissats innan. Men inte ens treåringarna fick.

Nu efter en vecka är jag fortfarande så arg att jag kokar. Och sonen har naturligtvis slutat att vilja kissa "på beställning" också av mig. Kommer säkert tillbaka, men kränkningarna som barnen fick genomgå gör mig fortfarande ilsk. Om hon kommer tillbaka kommer jag vara mycket välformulerad.

Så om man experimenterar lite med det ena och andra på vänligt vis för att få dem att kissa där det ska kissas, så kan man trösta mig med att så här jävlig blir man nog aldrig...

Testa på, skulle jag säga, men skuldbelasta och tvinga inte. Det är nog det viktigaste.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: 3,5 år börjar helt plötsligt kissa på sig -

Inlägg av Mian71 »

Hej igen.

Ja, det funkade bra sista dagarna innan jul ledigheten och nu har hon varit julledig sedan 21 december och har inte misslyckats en enda gång under denna tid.
Måtte det hålla isig! För om hon börjar där igen , vad gör jag då?

En Annan fråga som jag måste få ställa är att hon för några Veckorevyn börjat med nån slags surhet. Då ställer hon sig och SURAR med stora bokstäver och det går knappt bryta.
Ex1. Låtsa mormor ringer och frågar om hon får ta med sig henne till badhuset. Min dotter blir så HIMLA glad. Vi packar lilla vöskan och väntar på mormor. När hon öppnar dörren och ropar Hallooooj så frös hon. Surheten tognöver. Hon står som en pinne. Vägrar klä på sig, vägrar svara, ja.. Vägrar allt. Mormor går ( vi körde de tricket för att se om hon ändrade sig - men icke). Jag blir nästan arg för jag VET ju hur glad hon blev när hon fick veta hon skulle dit så jag klär bara på denna sura och mitt i allt bröt hon själv som om det aldrig hänt .

Ex 2. Vi ska fika med några kompisar. Och från ingenstans så kommer hon i det där igen. 30 min stod hon efter jag sagt " kom när du känner du är klar" sen från ingenstans- som att knäppa med fingrarna var det sura borta och glada kvitter fian kommer fram.

Ex3. Vi är ute går. Hon tvärnitar för att jag kanske tappat hennes hand för att svara intel. Jodå- då är suret där igen. Och jäklar i min låda vad hon kan sura. Lite besvärligare detta när vi är bland folk såmjag gör vad jag kan för att bryta.

Jag kan ge 100 exempel. Hemma hanterar jag just med att " ok. Du vill inte . Då kan du komma när du känner du vill"
Förr har jag försökt prata, gulla, kittla för att bryta.

Vad är fel och rätt här?

En dag p väg från dagis så stannar hon " SURAR " och vägrar gå en meter. Eftersom vi var så nära hemma så sa jag bara. Jag går , kom när du vill. Vilket innebar att hon bröt ihop. Efter 5 min GALLSKRIKANDE och min oro vad då grannarna ska tycka hämtar jag henne. Alltså.. Jag DRARhem henne och hon får en utskällning när vi kom hem.
:oops:
Jag vet ändå att jag kanske skulle ha valt kriget att stanna . Säga jag har all tid i världen. Men den här envisa skulle stått där en timme. Jag ville hem och äta!
Rätt att dra hem henne så där?
Väl hemma , efter utskällningen. Och hon lugnat sig så kom hon självmant och sa " förlåt mamma, jag ska inte göra så mer"...

Råd , mina vänner .. Råd!

Sen har hon gått in i nån blyghet. Inte i alla situationer . Vi Aki gå till kompisar hon känt länge men hon är som ett klister på mig säkert 30 min innan hon vågar sig in i leken.
Medans det en annan dag kan komma en helt ny bekantskap och det tar 2 minuter och de leker för fullt.
Ngn som fattar detta bättre ön jag??

Och är det trots " hennes surhet" och blygheten ngt passerande ?


Kramar
MiaN
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"