Frågor om schema för 8-månaders

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
ebbchen

Frågor om schema för 8-månaders

Inlägg av ebbchen »

Hej,

Jag behöver lite hjälp med schemat för min 8-månader gamla dotter. Schemat vi har nu bygger på ett hon haft sedan hon var 4 månader, men är så klart modifierat några gånger sedan dess.
Problemet vi har nu är hur vi ska få till de olika måltiderna, både tidsmässigt och mängdmässigt.Hon har haft mycket problem med sin mage (mjölkproteinallergiker) och vi är fortfarande försiktiga när vi introducerar ny mat då hon blir förstoppad varje gång hon provar något nytt eller får för mycket puré i sig. Därför har vi fått lite fel tider (tror jag) vad det gäller mat och sömn, och jag behöver råd!
Jag ska också tillägga att hon blir bättre och bättre i magen för varje vecka, men vi är noga med katrinplommonpuré och päron.

Schemat vi har nu ser ut så här:
07.00 god morgon med ersättning
ca 8.45 sova 45 min
10.00 gröt
12.00 sova 45 min
13.00 lunch (oftast rotsaks- eler fiskpuré), ersättning efteråt om hon inte fått i sig mycket puré
15.00 ersättning, så mycket hon vill ha
15.45 sova 45 min
16.45 gröt eller rotsaks- eller fiskpuré (beroende på magen)
18.40 nattslurk i form av ersättning
19.00 sova

Jag känner att lunchen med "riktig" mat borde komma tidigare, redan runt 11 kanske? Men hur gör jag då med gröt och förmiddagssömn? Det känns som att hon behöver gröt på morgonen för att stå sig hela dagen. Samma sak på kvällen, jag vill att hon ska vara riktigt mätt när hon somnar. Och välling vill hon inte veta av, vi har provat att introducera i flera omgångar och på olika sätt, men det spottar hon ut varje gång.

Sen har jag försökt få henne att sova längre mitt på dagen, ca 1,5 h, men det vill hon inte...

Tacksam för all hjälp med hur vi kan få ordning på schemat!

Ebbchen
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Re: Frågor om schema för 8-månaders

Inlägg av SusanD »

Hej,

Kanske är det så att hon inte sover 1,5 tim mitt på dagen för att magen inte är riktigt mätt? I längden är det bäst med en lång lur mitt på dagen, dels för att hon hinner komma ner i ordentlig djupsömn och verkligen får återhämta sig, dels för att det är den luren som hänger kvar allra längst.

Är tösabiten kurad så har ni ju verktygen för att hjälpa henne sova en längre lur mitt på dagen. Nu är hon så stor så det är inte säkert att det funkar att ha den i vagnen utan då kan det vara bättre att sova i spjälsängen.

Styr du upp hela dagen så att mat och sömn funkar bättre så faller nog långluren på plats. Det handlar om att ha tillräckligt lång tid mellan måltiderna så att magen hinner vila mellan målen. För många små mål gör att hon aldrig hinner bli riktigt hungrig och inte heller äter sig riktigt mätt.

Här kommer ett förslag som du kan utgå ifrån:
7.00 väckning, ersättning och här kan du ha en andra frukost med en stor grötportion så hon blir riktigt mätt.
9-9.45 Sova
11.00 Lunch
12.30-14.00 Sova
14.30 Mellis - rejält med mat tex gröt eller annat mättande
17.30 Kvällsmat
18.45 kvällsslurk - funkar med gröt här med.
19.00 sova natt

Att äta gröt flera gånger på en dag funkar helt bra likaväl som man kan ge känd mat som hon mår bra av oftare.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
ebbchen

Inlägg av ebbchen »

Hej,

Du har rätt, det är det där jag känt också.
Schemat ser ju toppen ut, jag ska börja med det imorgon!
Tack!

Ebbchen
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Varsågod :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"