2 åringen som har svårt att komma till ro

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Trixie

2 åringen som har svårt att komma till ro

Inlägg av Trixie »

Vår son, som är 2 år och 4 månader har så svårt att komma till ro på kvällen när han ska sova. När han var mindre provade vi metoden och fick honom att somna bra (och fort) i egen säng. Det har gått hyfsat bra, han klarar att somna själv men det tar väldigt lång tid. På sista tiden har det börjat ta ännu längre tid. En typisk kväll kan se ut så här:

Karl badar 19.15, får pyjamas, borstar tänderna och får med sin flaska med välling i sin säng. Han sover i sitt eget rum i spjälsäng. När han druckit upp vällingen ropar han på oss och vi hämtar flaskan, pussar & kramar godnatt och han blir omstoppad. Vi talar alltid om att vi "sitter i soffan". Efter det här kan han ligga och småprata länge. Nån gång i bland blir han lite ledsen och ropar på oss. Vi går då in och stoppar om honom igen, säger godnatt och går ut. Ibland får vi gå in 1-2 ggr ibland kanske 10 ggr. Han somnar sällan före 21.30! Det tar alltså 2 timmar för honom att komma till ro. Ska man låta det vara så? Får han för lite sömn? På morgonen vaknar han vid 7 och sen sover han en timme på dagis ungefär.
Tacksam för hjälp./Trixie
(hoppas min info ligger med nu, länge sen jag var här sist)
Mamma till 3 underbara barn födda -90, -92 och -03.
Jag är även aktiv som Doula.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Jag tror du får ändra om lite helt enkelt.
Såhär kan det inte vara, han får alldeles för lite sömn! :shock:
Han behöver 12 timmar natt, och 1,5 timme på dagen.
Eller hur du nu vill lägga timmarna, 13 - 13,5 tim/dygn totalt i alla fall.

Vällingen ska inte drickas i sängen. Han borde ju borsta tänderna EFTER vällingen?
Ta den i soffan, i famnen, eller varsomhelst, men inte i sängen.
Efter det, tandborstning.
Och sedan bär det iväg mot sängen med bus och stoj och skratt till godnattet. Och när ni lagt honom ett kort och enkelt godnatt, omstoppning och ramsa.
Och så går ni.
Och sedan ramsar ni på.
Oavsett vad han säger, ropar eller gör, svarar ni med ramsan.
Frågor påståenden, allt, och möjligen kan ni kosta på er att slänga in
"-Det tittar vi på imorgon" följt av ramsan igen.

Musik utanför, saker som hörs (dammsugning, disk, allmänt hushållsljud)
gör att han hör att ni är där, men livet går på som vanligt. :wink:

Jättebra att ni har kvar spjälsängen! Ha kvar den länge än!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Trixie

Tack för ditt svar

Inlägg av Trixie »

Nu var det så länge sedan jag använde metoden. Karl är ju över två år och sist vi använde den var han 9 månader:) så du får gärna fylla i lite för mig.

Ramsan säger du, är det när man säger "godnatt och sov så gott...." el vad man har bestämt sig för att använda? Ska man inte gå in i rummet utan ramsa utanför? /Trixie
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej :D
http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=43

Denna länk beskriver hur man gör med äldre barn.

Ja, ramsan är din "godnatt och sov så gott" eller vad du nu har, det ska vara rytmiskt att säga, och ska sägas flera gånger efter varandra.
Ja, du ramsar utanför dörren.
Första natten kan du gå in och stoppa om, men dröj inte kvar.
Stoppa om, helt kort, ramsa och gå ut.
Andra natten tar ramsan över utifrån.
Då går man bara in vid ABSOLUT kris!

kram anna
Kajsa30

Inlägg av Kajsa30 »

Hej Trixie! Jag har också haft problem med min tjej som är 2.5 år. Innan sov hon i eget rum och hade tillgång till lampa som hon vägrade släcka såklart. Nu har vi flyttat in henne till storebror 4 år och tagit bort flyttat upp lampor så att de ej nås längre. Och nu tar det inte mer än 10 minuter innan de båda somnar. Storebror var för övrigt likadan när han hade lampa (han är 4 år). Nu vet jag ju inte om ni har nån lampa i er pojkes rum men om han har det så kanske dettta kan hjälpa?!
mamma till pojke-01, flicka-03 och flicka-050820 kurad vid 4 m?nader
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Just det Kajsa! :D
VIKTIGT tips där!
Det ska vara helt mörkt! Glömde det.

kram anna
Trixie

mörkrädd?

Inlägg av Trixie »

För ett halvår sedan, ungefär, blev Karl plötsligt panisk vid sänggåendet. Han skrek och skrek. Vi förstod ingenting men till sist satte jag in en liten lampa på golvet "tack mamma" sa Karl och somnade bums. Sen dess är han noggran med att lampan ska vara tänd. För mig känns det helt fel att släcka.

Däremot har vi möblerat om i hans sovrum. Tidigare kunde han sträcka ut händerna och ta tag i böcker från bokhyllan mm. Det kan han inte nu, samt att han nu ser ut lite grann från sitt rum från sängen. Igår somnade han på under en timme, ett framsteg. /tack för er hjälp!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "