liten stor tva och ett halvt äter inte mycket längre

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

liten stor tva och ett halvt äter inte mycket längre

Inlägg av knyttet »

Hej,

Var lilla stora tjej är nu 2 och ett halvt och har alltid ätit som en häst, nästan skrämande mycket :shock: och allt man erbjudit henne, kryddstarkt, grönsaker i alla former, bovetegröt, riskakor etc. Men har sedan drygt ett halvar radikalt minskat matintaget. Jag har tänkt att detta är normalt och att hon skulle sluta som en sumobrottare om hon fortsatt i samma takt som i bebbe stadiet.

Men nu har jag lite daligt samvete ibland och undrar hur mycket ansvar jag har att hon ska fa i sig mat pa samma sätt som jag tex aldrig skulle lata henne bestämma att hon inte behöver sova. Min inställning är man äter vad som serveras om man är hungrig, vill man inte ha sa slipper man, men jag plockar inte fram nagot annat. Men detta kan resultera i att hon tex ratar frukostgröten och dricker ett glas rismjölk, äter lagom lunch och sedan ett glas havremjölk till fika och ratar middagen totalt och sedan dricker ett glas havremjölk innan läggning och sover 12h utan mat...(det är procentuellt väldigt mycket havre och rismjölk pa hennes nâringskonto för tillfället..) (smothisar ratas ocksa, det är ren ris/havremjölk som gäller)

Borde jag anstrâga mig mer att laga sant som "hon gillar" snarare än att förmedla en varierad matkultur som jag tycker är viktig även om hon ofta inte äter längre? Borde jag lirka mer och erbjuda att mata henne om jag vet att hon är trött/har mer lust att leka än att äta och tänka att hon är för liten fôr att inse att om hon inte äter nu sa blir hon hungrig sen? Eller kan man vara sa kall att man ställer maten pa bordet och om hon inte tar en tugga, lata henne ga fran bordet med mattot ; ett barn som far mat pa bordet svâlter inte ihjäl?

Hon är inte pa nagra vis underviktig eller trött, sover som en stock pa natten gör hon ocksa. Oftast äter hon bra nagon gang under dagen men sällan mer än ett mal. Vad jag främst undrar är väl inför natten om jag borde insistera mer eftersom det dröjer sa länge innan hon far mat igen?

Och när jag ända har er pa traden, hur far man dagis/skola att acceptera glutenfrikost om det handlar om intolerans snarare än allergi? Intoleransen är väl inte självklart att en läkare kan styrka? Har själv haft otroliga problem utan att läkare eller allergitester har kunnat hjälpa mig, men har genom alternativa dieter och rad kommit fram till att jag har stark glutenintolerans
och intolerans för mjölkprodukter, skulle gärna bespara min dotter dessa problem...

tack och kram!
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: liten stor tva och ett halvt äter inte mycket längre

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Till din första fråga säger jag att jag tycker du är inne helt på rätt spår. Jag märkte att runt 3 år så ändras smaklökarna så det man ätit massor av är helt plötsligt "äckligt". Stark mat, mat med kryddor, lök osv.. detta sitter sen i ganska länge. Så ett tips kan vara att laga lite "snällare" mat med mindre kryddor i kanske.

Sen gör jag i alla fall så att om jag lagar något jag inte vet om sonen tycker om försöker jag laga något till typ grönsak, pasta eller så som jag vet att han gillar. Så det finns nästan alltid något man gillar om man inte gillar det ena så kanske man gillar det andra. Då tar man mest av det man gillar helt enkelt.

Men sen kommer dagar då man lagar deras favvo rätt helt enkelt. :D

Här var en gourme kan jag lova, så man får tänka lite när man lagar mat.
Du vet att vissa som är extremt känsliga mot gluten inte ens kan dricka havremjölk?

Har man glutenintrollerans = Celiaki så kan man lätt fastställa detta antingen med en biopsi på tarmen, eller genom uteslutnings kost. Hitta en bra allergiläkare och beskriv ert problem så kanske ni får intyg. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: liten stor tva och ett halvt äter inte mycket längre

Inlägg av knyttet »

Hej och tack för ditt svar!

Jo, jag tycker att jag lagar ganska anpassat till henne, men ofta känns det som inget funkar (även sant hon gillade igar). Jag vill framförallt inte ersätta grönsaker och frukt med pasta, bröd och mjölk (som hon gärna skulle vilja). Men ibland tänker jag ocksa att det är lite av en trots grej att vägra maten för hon märker nog att jag blir lite bekymmrad när hon inte äter och märker samtidigt att jag inte kan tvinga henne, hon bestämmer ! (och det är ju lite spännande att lyckas göra tvärt emot vad mamma säger) Men slutligen sa tänker jag ocksa att jag inte gör nagon grej av det sa om hon verkligen var hungrig skulle hon nog äta.

Hmmm, lurigt det här. Maste kolla upp intolerans ocksa, jag far ont i magen bara jag tittar pa deras dagismellanmal...tack för tipsen!

kram
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: liten stor tva och ett halvt äter inte mycket längre

Inlägg av Alma »

Hej knyttet,
Så mycket matrester som jag komposterat efter sonens så kallade mål efter 2-årsåldern har jag nog inte slängt sammantaget i hela mitt liv...

Han hängde sig också länge fast vid matiga drycker också, och även idag som 5,5-åring vet han hur man kan fasta sig igenom en måltid med juicer och annat, skarva till sig en smörgås, bara äta ris, potatis eller pasta, klättra högt upp för att få tag i en kaka när ingen ser på...

När han var mindre hade jag varje dag samma frågeställning som du: Servera det jag tycker borde ätas eller bara servera det han vill äta och verkligen äter så att det blir någon MÄNGD av det hela... Jag provade mig fram till allehanda svar och olika metoder har fungerat i olika tider, dagar och tillfällen.

:arrow: plockmat, gå ut och äta i annan miljö, få vara med själv och laga (= mycket avsmakande). Ett tag åt sonen bara något som kunde kallas måltidsmängd på pall vid matlagarbänken eller på restaurang.
:arrow: mixa-in-principen, t ex
- baka bröd med linser och rivna rotgrönsaker, nötmjöl och mängder av olja, sedan få bre på själv så mycket smör man önskar
- plättar med 25 ingredienser som hålls samman med banan (går utmärkt blanda allt möjligt i plättsmet och man kan ta bovetemjöl som bindemedel istället för sädesslagsmjöl, banan och ost håller samman väl också, ägg ger krispighet men är inte nödvändigt, buljong från grösakskok kan ersätta mjölk/grädde om man vill, fettet kan man ösa i med oljor och en rejäl klick smör i stekpannan och som grädde på plätten serverar man med favoriterna - vad nu det är)
- mosa banan och mosa i lite avocado
:arrow: hemgjord glass utan socker med pressad apelsin, kokosflingor, bärmixer, några välmixade vita bönor, yogurtbas
:arrow: sockerkaka utan socker med allehanda nyttiga rivna grönsaker, nötmjöl, sötad med banan, russin mm
:arrow: gräddiga efterrätter med bra jox inuti (Ett tag åt han bara efterrätter, och fräck som jag var mpsade jag ibland i saker från den ratade middagen rätt i efterrätten)
:arrow: plockmat med bara favoriterna och en nyhet som återkommer i all mat ett par veckor
:arrow: spä ut fastedrycken eller direkt ersätta med vatten
och inte minst
:arrow: se till att fysiska ansträngningen ökar med allehanda fysiska lekar (gör stor skillnad), gå långa sträckor, balanscykel, klättra på något kul inne eller ute, dansa en halvtimme

Jag är den förälder som haft störst matsäck med mig överallt medd tusen varianter... till det barn som åt MINST av alla jag känner... :mrgreen: . Kom på en sak till som fick honom äta lite mer:
:arrow: Äta andra familjers mat (jag bad ofta att få med lite vid måltider med andra, det åts ibland med större glädje)

Och en annan sak, eftersom sonen fram till nu faktiskt alltid ätit hemmagjord gröt:
:arrow: gröt gjord på hirskulor som man låter koka i mjölk med lite kardemumma i en halvtimme. Till och med när den inte är utblandad med röda linser och vit quinoa (som blir osynliga) är jag rätt nöjd när han fått i sig några skedar... Hirs är bra mat.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: liten stor tva och ett halvt äter inte mycket längre

Inlägg av knyttet »

Shit vilken inspiration! :D

Du e ju toppen, ja det är ju mycket man kan vispa ner sa det blir osynligt!

För tillfället tycker jag det fungerar ganska bra och att hon far i sig lite grönt och sa, men jag blir sa ledsen pa dagis inställning. Det är ett föräldrarkoperativ med ekologiskmat och egen kokerska, jag hade värsta förväntningarna, men är nu helt desillutionerad. Deras mellanmal är typ kakor (eller sockriga flingor eller rent av choklad bitar), mjölk, bullar och en frukt. Dessutom inträffar detta mellanmal kl 16-16.30 typ en knapp timme innan var middag...Barnen lâgger sig 18.30 resp 19 sa hinner inte med middag senare och lillebror e jätte hungrig da.

Jag har försökt prata med de andra föräldrarna, men alla verkar tycka det är helt normalt att de bara äter snask till mellanmal.... Det är nog inte sa mycket jag kan göra at det hela verkar det som.... :?

En annan tabbe är att de inte har môjlighet att ga ut varje dag pa dagiset, sa jag lämnar kl 10 och hade planerat att vi skulle hinna med en timme i parken innan dagis varje morgon, men vad jag inte räknat med var att sedan lilltjejen börjat pa dagis vill hon inte ga en centimeter själv och tycker parken är urtrakig och sitter bara och glor och väntar pa att fa ga till dagis (hon som brukade springa till parken och leka med vad som helst i flera timmar...) Jag har dock märkt att det tar henne en viss stund av trakighet och hal i tiden innan hon sedan sätter igang och leker och kan fortsätta hur länge som helst, när jag pa helgerna insisterar pa att vi är ute om vi sa ska sitta och glo. Men morgonstressen tillater tyvâr inte detta, den tid hon nu behöver för att börja hitta pa saker i parken finns inte pa vardagsmornar. Vilket resulterar i allvarlig brist pa utevistelse.... Jag maste nog försöka komma iväg ännu tidigare pa morgonen, men med tva barn som ska klâs och fixas frukost till och allt sa far jag stressa som en idiot för att hinna ut innan 9. Jag hade även tänkt mig att vi skulle hinna med en liten sväng i parken pa em, men när hon kommer fran dagis är hon sa trött sa det är helt uteslutet....Men samtidigt vet jag att bristen pa friskluft gör henne tröttare, sa hur ska jag jobba för att fa ut henne fast hon inte vill, natt tips?

tack
:heart:
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"