Trött på att försvara mig!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
susasander

Trött på att försvara mig!

Inlägg av susasander »

Hej alla forumister

Skulle behöva lite pepping. :( Började shn- kuren för ca 3 veckor sedan det har gått relativt bra förutom lite trassel i vargtimmen och med dagslurarana.

Mitt problem är att alla i min umgås krets verkar tycka att jag är hel knasig som måste ha min rutiner och undrar hur länge jag ska hålla på med det. Känns som att jag måste försvara mig hela tiden och det är jätte jobbigt. :x Dessutom är det svårt att försvara sig utan att få den andre att hamna i försvars ställning för att de inte använder sig av samma metoder.

Mina vänner tycker att jag begränsar mig för att jag måste hålla mig till mina rutiner och därför inte kunna följa med på babysång, babysim och fika (dvs ha aktiviteter typ varje dag) men jag har aldrig känt mig gladare. Jag slipper stressa från det ena till det andra med ett barn som bara gnäller och skriker och bara hänger på mig så att man inte får en sekund för sig själv. :D

Haha jag vågar knappt berätta att jag faktiskt vill vara hemma med min dotter några år till och faktiskt vara hemma med henne samtidigt som jag kommer att vara mammaledig med nästkommande barn. Då kommer jag att få en föreläsning i en timme om att du skulle bara veta hur jobbigt det är med två barn, då fungerar det aldrig med rutiner osv...

Förlåt var bara tvungen att avreagera mig skulle vara skönt med lite pepping, att få lite bekräftning att man faktiskt inte är så knasig som bara vill göra det som man tycker är bäst för sitt barn och sig själv.
Susa med Joline 050708
å Robin 070126
----------------------------------------------
KS

försvara sig

Inlägg av KS »

Hej
Jag påbörjade kuren för två veckor sedan. Gick jättebra i början, från 2:a natten sov han hela nätterna. Otroligt. Då började vi fuska med dagslurarna och stoppade också in nappen ett par gånger. Resultatet blev att han nu vaknar flera gånger per natt igen. Vi startade om och nu är vi konsekventa. Än sover han inte så bra, men nu är han förkyld, så det kan kanske beror på det.
Motiveringen att följa reglerna tycker jag visar sig genom våra två första veckor. Konsekvent = bra nätter, fusk = dåliga nätter.
Jag tycker att de flesta förstår varför vi gör såhär, när jag säger att han innan kunde vakna varannan timme och nu sover mycket bättre. Det jag tycker jag får försvara mest är att han inte ska ha napp. Visst hade det varit skönt att stoppa in när han skriker, men det är ju inte så ofta.
Så stå på dig och lyssna inte på dem.
Lycka till!
Karin, mamma till Lucas, f?dd 3 juni -05
maria1984

Inlägg av maria1984 »

hej

jag vet precis vad du menar
på öppna föraskolan tex så är det många som klagar på att dom inte får sova och jag mitt dumma nöt börjar predika om AW. Dom tycker ju jag är ganska knäpp, men då undrar man ju hur trötta dom är.

Kattis73 brukar säga att schemat är ett lågt pris för 12 timmar natt.

Jag är också hemma mycket mer nu. vet inte varför men det är faktiskt lite bökigt att ge sig iväg när man har ett schema att tänka på och Elias är inte riktigt sin egen klocka än plus att han sover tre gånger på dagen än så det blir inte så mycket tid imellan för utflykter. Men ändå så känner jag mig inte låst av det, på något sätt så är det ganska skönt att gå här hemma nu när man har så glada barn.

kram maria

Jag brukar passa på att flänga när min kille är hemma så får Elias sova där han brukar, Hemma.
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Julia 31 aug 2010 SM från början
susasander

Inlägg av susasander »

tack :!:

jag antar att många kanske känner sig frustrerade för att de vet att de kan göra något åt situationen men inte gör det...

Jag försöker att inte låta det påverka mig men ibland är det svårt att stå emot och då är det skönt att veta att det finns fler som tänker likadant som en själv. :lol:
Susa med Joline 050708
å Robin 070126
Nero

Inlägg av Nero »

ojojoj vad jag känner igen mig!!!! När svärmor är hemma hos oss så får jag ALLTID höra, -men ska du lägga henne NU??? hon ser ju inte det minsta trött ut!!! inom 5 min sover hon så sött.
eller, - Måste hon äta bestämda tider?!?! Vad tycker Magnus (pappan) om att du bestämmer tider så här???
*suckar*
Våra vänner som har barn och INTE sover på nätterna nickar bara och säger att jaja det där är bara nu, vänta när hon blir äldre då sover hon inte.....

Jag själv tycker jag det är enkelt att planera min dag efter vårt schema, visst det är MER planering men vad gör det när man har en glad bebis bara man passar tiden! Ska jag åka nånstans får hon sova i bilen eller i vagnen när vi kommer fram, brukar aldrig vara några problem.

Stå på dig bara! Er lilla familj mår ju jättebra och är utsövda :D

Kram Nero
Mamma till Astrid :heart: & Elsa :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D "Jag antar att många kanske känner sig frustrerade för att de vet att de kan göra något åt situationen men inte gör det..."

Precis :evil: :!:

Går du via search och letar efter "helvetet" eller "legitima lidanden" så hittar du saker jag skrivit kring detta :idea: :wink:

Och pris och beröm ska du ha - och detsamma alla :lol: - för att du, ni, hjälper de små älsklingarna till ett så skönt liv med plats för så mycket glädje :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Kolla in denna tråden:

http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopi ... 9862#29862

Handlar om detta.
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
ElinN

Inlägg av ElinN »

Jag känner också igen mig!!! :D :? :( :D

Men bakom alla negativa kommentarer jag fått brukar det också ligga en väldig nyfikenhet och man får en massa förklädda frågor! :) :roll: :)
En av de mest skeptiska började senare höra sig för mer och mer och frågade vad boken hette etc... Hon började tröttna på nattamningen och sökte efter nått som funkar och då ställer man självklart upp och ger råd och tips! :wink:

Vi började kura 7 januari, så för oss sitter inte det här med dagssömnen perfekt, vilket gör att jag vill undvika att gå på Öppna förskolan etc. vid Elicias sovtider. Hon sover bäst ute i vagnen, så är det bara och jag tänker verkligen göra detta fullt ut och se till att det funkar perfekt! Om någon tycker att jag är oflexibel och tom lite konstig så får dom tycka det! :wink: Min tjej mår BRA, sover gott och är aldrig gnällig utan anledning!!!

Så massor av pepp-kramar till dig! =D> Bry dig inte om vad dom säger, för du VET ju att du gör rätt! \:D/
susasander

Inlägg av susasander »

Å tack så mycket för all pepping :lol: Det va precis vad jag behövde.... D e så dumt att man låter sig påverkas av alla andra... man är väl rädd för att vara avikande från gruppen antar jag men det är bara att kämpa på för det är det värt :!:

Så tusen tack igen behövde lite uppmuntran!
Susa med Joline 050708
å Robin 070126
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=4868

Läs denna länk!
HUR myket pepping som helst!! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
br

Inlägg av br »

det är väl konstigt att vi som har barn som sover bra (för det mesta) och äter någorlunda bra måste försvara vårt sätt att vara föräldrar! Dessutom är vi själva utvilade (åtminstone ibland :oops: ) och hinner med annat än att klaga på ur jobbigt det är med barn.

Att ha en massa aktiviteter är många gånger inte för barnen behöver det utan för att mammorna vill det.

At dessutom bli ifrågasatt för att man vill vara hemma med sina barn (speciellt när man fått fler barn) är ju också märkligt.

Jag och min familj bor sedan 9 månader utomlands. Stora tjejen går i skolan 20 timmar i veckan och lillgsen är hemma med mig. Hela tiden! Oh detta är otroligt provocerande på min vänner i Sverige Jag får komentarer därifrån: "men nu måste du väl få in han på nåt dagis " ni måste ju göra varandra galna där hemma hela dagarna"
Jag måste då säga att en av anledingarna till att vi valt detta utlandsliv är att jag ska kunna vara hemma och vara mer med barnen Provocerande och jag blir ifrågasatt!

Äh, stå på dig. Jag brukar säga att jag aldrig skulle sty ut med ungar uppe hela kvällarna för då vill jag träna, se på TV, träffa kompisar, umgås med min man osv osv. Då blir då lite avundsjuka :shock:
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"