Orolig på nätterna

Skriv svar
Majken82
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 30 jan 2012, 13:41

Orolig på nätterna

Inlägg av Majken82 »

Hej!
Nu är dottern ett år och jag har fått många härliga nätter tack vare Anna Wahlgren och alla snälla personer här på forumet.

Dottern har dock de senaste veckorna börjat sova oroligare på nätterna, hon gråter i sömnen och sover oroligt. Hon har alltid bökat runt mycket i sängen och i en annan period grät hon en del när hon sov men inte lika mycket som nu. Jag tror inte hon är vaken för vi går inte in i rummet direkt. När vi smyger in efter ett tag sover hon oroligt. Är detta en vanlig fas runt året och har någon annan varit med om detta? Vi ramsar vid behov men försöker att inte störa henne i onödan. Har någon några tips? Vi vaknar varje natt av henne och jag börjar bli orolig att det inte kommer att sluta..

Hoppas någon har några fina tips att dela med sig av!
Dotter 2011-11-11
Son 2014-01-15
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Orolig på nätterna

Inlägg av Tin »

Hej där och välkommen in till denna tråd.

I min erfarenhet kommer det och går lite de där oroliga nätterna, jag har också en riktig sängbökare här hemma, hela spjälsängen rister när hon rumlar omkring i sömnen.

Är det nåt stort på gång i litens liv? Lära sig gå kanske? Ofta vid stora omvälvande händelser i litens liv såsom lära sig krypa, gå, prata etc kan det bli lite mycket att processa för de små liven. Många nya frågor dyker upp hos liten som måste bearbetas, vissa gör det på dagen och andra på natten. Min har definitivt gjort det på natten - i sömnen med gråt, tjoanden, senare prat osv. Men hon sover fortfarande.
Det kan ta ett par veckor och sedan lugnar det ner sig igen.

Hur har vi hanterat det, först känns det bättre bara man vet att: oj nu har liten mycket att jobba med. Det vetskapen räcker långt och jag vaknade färre gånger bara av farten. Sen är det öronproppar (varannan natt mamma och pappa kanske) alternativt somna om som gäller. Första natten i en period har jag givetvis försäkrat mig om att allt är ok, men sedan finns det inget att göra om inte liten vaknar helt och behöver stöttning för att somna om. Men det är sällan min lilla har vaknat. Numera hör vi direkt om det är i sömnen hon låter och vi vänder oss om och somnar om. Sen när liten har bearbetat klart - så skänker sig lugnet igen.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"