Dunderklumpens tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Dunderklumpens tråd

Inlägg av videunge »

Hej :D

Nu är det dags att starta en tråd till lilla Nils :heart: som föddes i tisdags. vi har haft några jingliga dagar då han var så stor när han föddes och därför har han varit kopiöst hungrig. Därför har vi parerat upp med tillägg. Vi han tom få til några riktigt fina mål med 1h vaken och 2h sov :shock: sen kom problemen. så nu har vi förmodligen ytterligare en allergiker i familjen men med lite hederligt nutramigen så beter han sig som en bebis igen och vågar äta igen. tack för det.

hur jobbigt som helst att se när överlevnadsångesten fullkomligt river i ungen :cry: men vad gör man då då? första läget var det att parera med flaska. nästa mål gick inte det heller. Då skedade vi i ersättning tills han lugnade sig tillräckligt för at ta flaskan.
sen fungerade inte det heller...när jag pratade med bb så tyckte de nog att jag var helkonstig som inte tyckte att det skulle bli bättre av att bära runt på eller ge vatten :shock: men han måste ju ha MAT! ja ja jag fick tag på en vettig tillslut efter att ha blivit runthönvisad i telefon. nu luktar min lilla dunderklump nutramigen = lite surt för er som undrar :wink: men vad gör väl det? han ÄTER igen. tack och lov.

kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av TorsMamma »

Hej Skönt att han äter, detta kommer gå bra. Ammar du något eller la du ner det? (att han blir mätt är ju så klart viktigast).

Grattis igen! :D :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av SaraMilana »

Stooort grattis!!!! :heart: :heart: :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av Sarisparis »

âh en liten Nils :heart: Bättre lillebrorsor finns icke :wink: :lol:

Vad roligt att du delar med dig av ert bebisliv, jag blir riktigt nostalgisk. Ska bli kul att följa er!

:heart:
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av Tutan »

En liten Nils! :D Åh, vad fint namn (heter min Pontus i andranamn)! Grattis! :heart:

Det ska bli kul att följa "Dunderklumpen". :D

:heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av videunge »

Hej på er och stort Tack! :heart:

Jo då vi ammar. men kör tillägg för att komplettera. Han får lite panik fortfarande ibland innan han kommer igång att äta och då kan han få lite tillägg först för att få ner paniken men annars ammar vi först. ca 60 ml tillägg får han efter amningen första vändan och sen ev lite påfyllning efter andra omgången innan sov så han är helt mätt. :wink:

Magen har kommit igång nu igen och det är så skönt. vi är inte helt säkra om det var mjölken i sig eller om det var babysemp det var fel på MEN nu kör vi så här (dvs mjölkfritt tillägg) ett tag för att se så att allt stabiliserar sig. Sen kan vi ev testa NAN eller så. visst skall det vara snällare mot magen? ja ja vi får se. först skall det sätta sig.

tillägget ger vi i flaska. Calma. Den som bebis får suga vakuum i flaskan för att få ut något. Med storebror körde vi vanlig flaska i början och han förstod aldrig den här och amningen gick inte att hålla igång. men med den här verkar han faktiskt föredra amning! \:D/ vi får väl se. just nu ligger liten och sover i vagnen. vi har vikt ner ett fårskinn i den så att det blir precis lagom stor plats och sen liten filt ovanpå. JAG blir avundsjuk :lol: ser så mysigt ut. :wink:

kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av SaraMilana »

Åh, vad mysigt det låter! :D

NAN tyckte jag var snällare mot magen än BabySemp, vi körde på den sorten med bifidus (?) i för annars blev det väldigt trögt.

Vi började också med vanlig flaska och försökte introducera Calma-flaskan i efterhand, men den poletten trillade aldrig ner. Kan absolut tänka mig att det är lättare att köra den från början! Smart!

:heart:
Fauve
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 17:23
Ort: Linköping

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av Fauve »

Grattis! Härligt med en lillebror. :)
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av Irmasmamma »

Underbart! :D Heja Dunderklumpen!! \:D/
Och grattis till alla i familjen. :heart:

Ser fram emot att följa er! :D

Kram :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av Tetz »

Dunderklumpen :heart: Stor kram till den kloka och fina mamman, som agerar precis så rådigt som anstår en trebarnsmor 8)

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av videunge »

Hej på er

Dunderklumpen växer och frodas. vilken skillnad det är på bara 2 veckor! :shock: nu är han med på ett helt annat sätt. vi vinglar fortfarande en del. ibland ( i natt tex) får vil till det klockrent med två nattmål och somna om direkt. =D> sen vinglar det till sig på dagen där det blir kortare och kortare mellan matningarna med ett långt maaatpass på kvällen som resultat. men men det kommer.

vi krånglar med magen då liten är rätt så hård. fick rådet att köra med lite rapsolja i ersättningen. kör för tillfället NAN HA då den skall vara mindre allergen med tanke på hans syskon. så nu skall vi testa olja får vi se. vill helst inte ge medicin för att hålla magen i gång, men nu tar vi en sak i taget.

lillen har redan fått ett hedersuppdrag och det är att natta storasyster. hon och han tycker att det är jättemysigt att krypa ner en stund tillsammans i hennes säng innan hon somnar. :heart: jag blir avundsjuk...

i morse var jag själv med trollen för första gången. som tur var vaknade dunderklumpen 30 min innan alla andra, dvs perfekt. han var nymatad nästan när det var dags att ta upp de andra. storasyster kom smygandes och satt med oss i sängen en stund. sen var det det där med att få upp mellanbror. det slutade med att storasyster fick ta upp honom, dvs hon ställde fra en stol så han kunde klättra ur själisen själv. :roll: :lol: mycket stolt var hon vill jag lova.

vad gäller relationen mellan bröderna så tar det sig. i början tror jag att Mellanbror trodde att det var en skum docka eller så och vinkade gärna åt honom men ville inte ha honom nära. nu kommer han fram och vill gärna hjälpa till att ge flaska och klappar så otroligt varsamt på lillebror.

kram på er. :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av videunge »

Hej på er.

man tror ju lätt att man som trebarnsmamma skall ha lite koll...känner mig smått korkad just nu. vi har haft skapligt flyt på nätterna innan fast igår så blev det pannkaka, mest pga magen som är så trög och när den väl kom igång så var liten vrålhungrig och jättetrött så natten har varit....hm...intressant. :roll: men i alla fall, problemet har varit att få liten att somna efter vakenperiod. han vill liksom inte äta mer men somnar inte trots att han gäspar och titar i kors. testade en napp vid ngt tillfälle men fick inte ngn superrespons. idag hämtade storasyster en av mellanbrors nappar som han inte gillar. en sån där men brun sugdel och som inte är formad någonting. ta da! liten sög någon minut, spottade ut nappen och somnade sött. 8)
ibland känns det som om 4 åringen har mer koll :roll: :lol:

och från barnaboken dök orden att det finns små nyfödda som är proppmätta och uttröttade men inte kan komma till ro. de suger om de får något i munnen men spottar ut om det kommer mjölk...just det ja. :oops: :lol:

kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av TorsMamma »

:heart: :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av videunge »

Hej

sen i går efter att det var så trögt att få igång lilla magen så kom vi i otakt. för lite mat åt gången ( för att liten var för trött) och för hungrig för att sova. sen ammar man ofta= mycket söt mjölk och inte den feta mättande= gasig mage = svårt att sova=amma ofta...ja ni förstår. :roll: sov ingen gång mer än 45 min natten igenom så idag har jag varit ett vrak. :(

någonstans när mellanbror sov middag så kunde jag äntligen tänka i alla fall. gav ungen flaskan före bröst för att han skulle få i sig lite mer. sen la jag mig med honom i sängen och fick till ett 1,5h sovpass. i med massa mat igen och sen fick han för röfsta gången komma ut och sova medan jag och dom stora barnen spelade bandy på gatan och de gjorde geggamoja i sandlådan. efter första 45 min så började han gny och jag tä'nkte att i 17 heller! så jag drog några vagningstag och han somnade om. ( jag vet helt emot reglerna men han var inte hungrig utan ville snarere ha hjälp att somna om.) när det var dags att gå in så fick han stå kvar på altanen och totalt fick han 2,5h sömn \:D/

När han vaknade ammade han lugnt och fint, flaskade lugnt och utan krångel. sedan fick han sitt första bad tillsammans med storasyster. han såg ut att njuta. :D efter hand började han knorra och vi gick och satte oss under en filt för påfyllning men han såg mest äcklad ut när det kom mjölk :lol: mätt unge skall se ut presuis så. så det blev nappen i mammas famn i stället och på några minuter så sov man sött och blev lagd i fåtöljen att sova. ( ja mina små får sova i fåtöljen. den är så tillbakalutad att det blir ett " bo i botten att ligga i ) nu har det gått 2 h sedan =D> \:D/ så jag hoppas att vi är ngt på spåret igen [-o< men det visar hur viktigt det är att få till långsov så det blir lagom långt mellan maten.

lilla storebror har fått en mycket viktig uppgift. han är nappflasktransportör. när maken blandat tillägg så springer han till lillebror med flaskan och när han ätit upp så skall flaskan tillbana tillmaken igen. :heart: det är viktiga uppgifter det minsann :!: :wink:

kram på er. :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av Tutan »

Hej! :D

Tänk vad lille Nils har en duktig mamma som vet vad han behöver och som styr skutan åt rätt håll trots en stormig start på dygnet!

Imponerad är bara förnamnet! =D> =D> =D>

:heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"