17-månaders ska börja förskola, hur ska det gå med dagvilan?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
fridisblomman
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 27 maj 2012, 14:54

17-månaders ska börja förskola, hur ska det gå med dagvilan?

Inlägg av fridisblomman »

Hej!

Min son är snart 16 månader, han kurades när han var drygt åtta månader och har sovit som en kung sen dess, både natt och dagsömn sitter som berget!

Hemma sover han i spjälsäng både på natten och dagen. Han sover även bra i vagn på dagsvilan om vi är ute någonstans. Det enda som har strulat lite är ibland när vi sovit borta och inte kunnat få tillräckligt mörkt i rummet, eller om jag sovit i samma rum som honom. Då har han gärna vaknat tidigare på morgonen och om han då dessutom sett mig har han inte somnat om. Men det är ju okej om det bara är någon gång ibland, hemma sover han som sagt fantastiskt bra.

Så nu till min fråga. Idag var vi och hälsade på den förskola där sonen ska börja om en månad ungefär. Jag hade hoppats på att de sov middag ute i vagn, men det gjorde de inte, utan inne på madrasser. Alltså flera barn i samma rum med madrasser på golvet. Ett ganska vanligt arrangemang på en förskola vad jag förstår.

Jag blev genast nervös! Hur ska han kunna somna där? Inskolningen kommer gå på tre dagar, och då kommer jag vara med hela dagarna. Man är med när barnen gör allt, leker, äter och även vilar.

Hur ska jag gå tillväga? Ska jag vara kvar med honom i rummet när de ska sova, eller gå ut. Eftersom jag märkt att han sover sämre när jag är i samma rum känns det som ett dåligt alternativ. Samtidigt, om han protesterar (vilket han helt säkert kommer göra i början) reser sig, skriker osv, stör det ju de andra barnen och man kanske inte kan vänta ut som man kan göra hemma?

För övrigt så har förskolan samma mat och sovtider som vi haft jättelänge, så det är positivt, vi kommer inte behöva vänja honom vid nya tider i alla fall!

Han sover natt mellan 19-07 och dagsvila mellan 12-14.

Behöver lite tips och råd helt enkelt! :D

E född i Juli 2011 och kurades i April 2012
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: 17-månaders ska börja förskola, hur ska det gå med dagvi

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

(Jag förmodar att du finner det absolut nödvändigt med en så tidig dagisstart :?: )

Under "inskolningen" när du är där skulle du kunna lägga honom ner, i en Attityd av Självklarhet, och tissla ramsan x4 halvhögt i hans öra, le, resa dig vänd från honom - efter att alltså ha överlämnat honom åt sömnen - och gå ut direkt. Och upprepa vid ev behov, dvs om han skriker, springer upp, stör de andra.

Inom kort ger han sig för grupptrycket och lär sig ligga där han ligger, som de andra, även om han inte sover. Men eftersom du ända sedan kuren fått in tiderna så perfekt och hållit dem utan att någonsin ifrågasätta dem, kan vi hoppas att de sitter i kroppen på honom :wink: :lol: Så att han faktiskt sover, därför att klockan i lilla kroppen säger det, hur annorlunda omständigheterna omkring än är.

Men det är onekligen mycket som stör på dessa "madrass-dagis" - främst att någon ur personalen brukar sitta och övervaka inne i rummet, och/eller t o m ligga hos något/några barn. Samt att mörkläggning inte tillämpas. Och inte heller någon ramsa peståss 8)

Om jag vore du och hade lite erforderligt skinn på näsan skulle jag nog föreslå att barnen fick sova ute i vagnarna i stället. (Praktiseras på åtskilliga dagis till dess barnen är två och ett halvt-tre år.) Ja, jag skulle KRÄVA det, för mitt eget barns räkning åtminstone. Det är så oerhört mycket bättre för ALLA.

Det är inte barnen som är till för förskolan. Det är förskolan som är till för barnen :!:

Borde vara.

:heart: :P :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
fridisblomman
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 27 maj 2012, 14:54

Re: 17-månaders ska börja förskola, hur ska det gå med dagvi

Inlägg av fridisblomman »

Tack för svar Anna!

Jag har funderat på att föreslå att MITT barn får sova ute i vagn ;oD
men jag vill testa och se hur det går inne först. Jag ska göra som du skriver,
det var ungefär som jag tänkt själv. Vad jag kunde se hade de en mörkläggningsgardin i alla fall!

Får se hur det går, kanske återkommer här sen! :D

E född i Juli 2011, kurades i April 2012
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: 17-månaders ska börja förskola, hur ska det gå med dagvi

Inlägg av annawahlgren »

:D Gör det :thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "