Krangel dagsvila snart 9 manader

Skriv svar
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Krangel dagsvila snart 9 manader

Inlägg av knyttet »

hej,

Nu har jag fatt nog av krangel pa dagsluren och är mycket tacksam för hjälp!

Lilleman har i princip ALLTID skarvat pa langluren och jag far inte till det. Da han sov 2h, vaknade han efter 1h eller 1,5h och nu när han har 1,5h sa vaknar han efter 45m, 1h eller 1h15 (da far han komma upp). Min strategi har varit: avakta och lata honom somna om själv sa länge han inte later ledsen. Vaknar han efter 45min kan han ibland somna om själv efter att ha vralat i upp mot 20min. Men har han sovit mer än sa slutar det oftast med att jag gar in och buffar honom till sömns för att inte behöva ta upp en skrikande bäbis, utan avsluta vilan med att jag väcker. Sa allra oftast ser det ut som sa att han vaknar efter 1h, jag avaktar 5-10min, sen buffar jag honom till sömns och gar ut. Vaknar han gar jag tillbaka och gör om tills han somnat om. Sen väcker jag när utsatt vilotid är färdig. Han sover 1h15-1h30 ibland (typ var tredeje dag) men oftast maste jag verktyga.

Men nu tycker jag att vi far sluta buffa och fa till det här att sova sjâlv, 1h är väl aldeles för lite...?

Schemat ser ut:

7.15 morgon
7.45 frukost
9.30-9.55 vila (sover alltid 25min i vagn, han vaknar själv da)
12 lunch
13.15-14.45 vila
15 fika
16.30 eventuellt en 5-20min vila om han är mkt trött men vi haller pa att ta bort den
18 middag
18.30 välling
18.45 natt

Han äter som en häst, sover natt som en prins, kryper och kravlar hela dagarna är ute 2h X 2 och är nöjd och glad annars, men denna förgrymmade langvilan far jag inte till....(rummet är inte kolsvart som pa natten, men näst intill)

tusen tack för smarta tips!
:heart:
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Krangel dagsvila snart 9 manader

Inlägg av Tin »

Hejsvejs,
ja tillslut får man nog bara. Känner igen det. ;) Klart vi ska lösa detta.

Först några reflektioner:
- imponerande natt 12,5 h =D>
- alltid skarvat på långluren - hm, då ringer matklockan hos mig, trots att du säger att han äter som en häst

När min lilla var 9 månader hade vi ett schema som ser ut som följer:
6:30 morgon
7:00 välling
8:00 2nd breakfast - gröt
9:00 sova 45 min
11:30 mat, pure
12:30 BANAN
12:45 sova 1,5 h
15:00 mellis, gröt alt frukt
17:30 middag, pure
18:00 välling
18:30 godnatt

Alltså jag känner, mer mat ändå, kanske det krävs en häst och en halv. ;) Jag tänker främst på att min lilla körde 2 frukostar och den livsviktiga BANANen innan långsovet. Annars strulade sovet.
Sen tänker jag, gör om till ett 9-månaders schema med 2 lurar och en sammanlagd sovtid på 14 h. Om liten skarvar i 20 minutare kör 12,5h, 30 min och 1,5h alternativt 30 minuter kortare natt efter ett tag.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Krangel dagsvila snart 9 manader

Inlägg av knyttet »

Hurra för la banane magique! =D> =D> =D> :D

Alltsa som jag har slitit mitt har för denna förgrymmade vilan, och sa var alla mina problem lösta med lite banan! Jag mosade ihop en halv banan och lite avokado precis innan vilan och
dag 1 : sov 1H30
dag 2 : väckte efter 1h30
dag 3 : sov 1h10
dag 4 : sov 1h
dag 5 : (gav mer banan än gar dagen) sov 1h30

Vad kan man säga mer än tack :heart:

Det enda jag funderar pa nu när matmonstret bevisat sin hunger är om man ska fila ytterligare pa matintaget sa att han far vad han ska ha.
Nu kör vi:
7.45 Frukost : bovete gröt (2dl vatten, 2msk bovetemjöl, 1msk rapsolja, en halv banan, kanel och havremjölk), nagra skedar kokt ägg, riskaka med smör och ost.
12 Lunch: Potatis/ris/pasta + grönsaker + fisk/kött+1msk olivolja (han far motsvarande ca 2 potatisar+2tsk kött+ 1/3 zucchini mosat med sked och nästa lika mycket att äta som plock mat) Frukt (oftast motsvarande en helt päron, pärsika, äpple att äta själv som han slukar till sista smulan) en bit riskaka att tugga pa som avslut
13 halvbanan+halvavokado
15 hirsgröt (2dl vatten + 5tsk hirsgröt+1/2dl hallon/blabär+ halv banan+1tsk linfröolja + havremjölk) riskaka med smör och ost
18 Middag: Potatis/ris/pasta + grönsaker +olivolja (samma kvantitet som lunch, igar at han en hel sötpotatis + 1dl ärtor) Frukt (samma som lunch)
18.30 välling (1dl vatten, 1,5dl havremjölk, 5tsk hirsmjöl, 2tsk rapsolja)

Han far sa mycket mos och gröt som han vill, men oftast är han inte nöjd när han inte vill ha mer sked mat. Da gar vi över till plockmat som han ocksa far äta tills han bara geggar och inte stoppar i munnen mer. Eftersom han uppenbarligen var för hungrig för att sova igenom vilan, är det nagot jag bör tänka pa ur näringssynpunkt? Nagot extra mättande som han inte far tillräckligt av? Jag tycker det känns som han äter lite väl mycket frukt nu...Hans mage är det väääldig fart pa (men det kanske bara är tur med de mängder mat han sätter i sig :shock: )

Tack igen kära Tin!
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Krangel dagsvila snart 9 manader

Inlägg av Tin »

Hej och hå,
ja visst är den magisk den där bananen. :)
Och underbart att liten får sin middagsvila. :lol:

Kan inte låta bli att kommentera på litens matschema, oj vilken fantastisk meny han får, varierat och enorma mängder. Bra jobbat knyttet!

Extra mättande brukar vara ägg om han tål det, äggröra istället för gröt t ex men mycket smör i. Och sedan mycket fett med det kör ni ju redan.
Det finns många bra trådar under barnamage med tips på mat t ex denna: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 12&t=26398

Om magen tål mycket frukt så ser jag inget fel i det, mycket vitaminer där, men man kan ju kör mer avocado, majs, ärtor som också är sött och smaskens om man vill. Min lilla äter också mycket frukt.

Sen skulle jag nog ge plockmat samtidigt som skedmat, då hinner man lassa in lite till när liten är upptagen med plockandet. ;)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Krangel dagsvila snart 9 manader

Inlägg av knyttet »

Tack igen för ditt svar kollar in traden! :heart:
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Krangel dagsvila snart 9 manader

Inlägg av knyttet »

Hej,

den magiska bananen kom och gick... :(

Nu har lilleman vaknat efter 1h tva dar i rad och idag efter 35min....

Fragor:
:?: När han vaknar ska jag ga in direkt och buffa sa att han somnar om relativt fort och far en rytm av att sova 1h30 (fast han inte gör det helt själv)?

:?: Eller ska jag avakta in i det sista om det sa innebär att skrika i 25min av 1h30? isf vad göra om han vaknar efter 1h,han hinner inte somna om själv innan vilan är slut...

Vad beror det här pa, han far ju mat sa det sprutar genom öronen! Är det fel i besked och förhallningssätt eller förlite mat intag fortfarande?

jag blir galen pa det här :-x
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Krangel dagsvila snart 9 manader

Inlägg av Tin »

Attans,
då får vi felsöka vidare.

Hur är det med utevistelse och social aktivitet?

Var sover lilleman? I sin säng, i ett mörkt och svalt rum? Med lite klassisk musik på?

När min lilla vaknade för tidigt på dagluren upplevde jag att en blixtsnabb buffning kunde göra susen, utan att prata och utan att ramsa. Just daglurarna fixade hon inte att somna om själv i, och ibland var det som förgjort och var "klar" bara. Ofta kände jag att krånglade lurarna gick det bäst att fixa det med schema ändring, mer mat eller mer fysisk aktivitet än just "rädda skarvar".
Men jag vet också andra som inte gör nåt och aldrig tar upp innan luren är slut oavsett om liten sov eller inte. Som sagt här måste man välja väg själv beroende på hur det känns.

Sen är det också viktigt att veta att det kan gå lite i vågor, min 2,5 åring har under någon månads tid nu inte somnat på dagvilan alls för att plötsligt sova som en stock och vara tröttare än någonsin.

Vi fortsätter att felsöka och jaga vargar så kommer vi nog på det ska du se. Glöm inte att ha attityden på topp och snarare felsökningsmössan på. ;) Beskedet till liten skall alltid vara självklart även om det snurrar i ditt huvud.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Krangel dagsvila snart 9 manader

Inlägg av knyttet »

hmmm, vet ej om jag kommit pa ngt...men igar var lilleman ute med pappa pa fm och akte vagn. Vägrade sen att somna pa vilan och efter 35min gick jag in och buffade honom till sömns, vaknade efter 35min.

idag fick han krypa och ala och ha sig ute i 2h, och diskade efter maten och annat arbete, fick vâcka efter 1h30 vila hurra!

nu sattsar jag pa hard fm aktivitet! (och banan!)

kram
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Krangel dagsvila snart 9 manader

Inlägg av Tin »

Hej, hur går det knyttet?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Krangel dagsvila snart 9 manader

Inlägg av knyttet »

hej!

Ja du, jag kan nog inte stoltsera över att jag kommit pa ett dunderknep, men lilleman sover som en stock i alla fall. Jag vet inte om det är en liten förkylning som gör honom i behov av mer sömn (men han är inte jätte sjuk, och pigg under vaken tiden) eller om han bara bestämt sig för att det är ganska skönt att sova pa dagen med.

Storasyster gjorde i alla fall precis sa, hon skarvade och kranglade fram till 9 manader och sedan bara sov hon, vi fick knappt upp henne längre.

Nu later jag honom vara och väcker jag efter 2h max, eftersom han är lite krasslig. Borde jag väcka efter 1,5h sa fort han blir frisk eller kan han tänkas behöva 2h utan att störa natten? Han sover 25 min pa fm och 12,5h natt.

tack och kram!
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Krangel dagsvila snart 9 manader

Inlägg av Tin »

Hej kära du.

Men vet du - lilleman kan ju också tillslut blivit nöjd med svaren han fått av dig. :) Och slappnar av och sover gott, tills mamma väcker. För nu litar han på att mamma har koll. Och mamma litar på att mamma har koll. ;)

Sen går det ju lite upp och ner med tröttheten beroende på var de små befinner sig, före trotsen vid 2 års strecket blir de lite piggare för att bli supertrötta igen när trotsen rasar. Man får bara hänga med och vara orubblig i sina besked. Vad som än händer - mamma har koll.

Ang lurarna, så länge inte natten eller andra lurar störs av en 2 timmars långlur så skulle inte jag dra på för stora växlar utan bjussa på det. Men så fort något krångel uppstår, så brukar tillbaka till schemat vara bäst medicin. Min lilla sov 12,45,1.5 vid 9 månader, men nog bjussades det på lite kvartar här och där om det krävdes.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Krangel dagsvila snart 9 manader

Inlägg av knyttet »

hej hej,

Nu är han frisk och vaknar efter närmare 1h30. Jag börjar acceptera att vi vissa dagar inte far till mer än en timmes langvila, han klarar sig gott till kvällen utan att bli för trött och jag tänker att detta är ett tecken pa att han inte saknar sömn. Försöker köra lite längre natt för att kompensera da det är lättare att skjuta in en extra halvtimme där.

Kram
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Krangel dagsvila snart 9 manader

Inlägg av Tin »

Ja,
precis lägga en halvtimme tidigare funkar utmärkt. Det brukar dessutom generera en tröttare liten en som kanske då får till sina 2timmar på dagen tillslut.
Jag lägger ofta tidigare och det funkar utmärkt, hon sover då 12,5 h istället utan att blinka och måste väckas.

/kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"