Husdjur

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Husdjur

Inlägg av Tin »

Hej alla underbara,
vu bor tillfälligt hos farmor och farfar medans huset renoveras och där finns en katt och en hund. I barnabokens andra har vi ju lärt lilla O att klappa fint och det går hyfsat. Men det ska kramas och klappas långt mer än dessa husdjur vill.

Katten tolererar en hel del och smiter sedan utan att markera men hunden - suck - morrar, skäller och nafsar. Och med all rätt ska jag säga, för lilla O kramar och klappar hela tiden, och har dessutom förjat härma farfar som busar och klappar lite hårdare.

Så, jag som inte har husdjur själv, står handfallen. Hur får vi liten att klappa "lagom"?
Tips, tricks från er alla. Resonera går liksom inte med en snart 3 åring.
Jag kan inte släppa dom ur sikte en sekund nu då jag själv inte litar på hunden, eller att lilla O håller sig i skinnet för den delen heller.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Husdjur

Inlägg av miniz »

Hej. :heart:

Jag har inget bättre ràd än att fortsätta som du gör. Visa hur man gör och ha koll över hund och barn.

Du kan gärna berätta om hur hunden kan bita om den fàr ont eller blir rädd eftersom den inte kan prata som oss. Berätta att den pratar den hundspràk och vad det betyder när den morrar och nafsar t.ex.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Husdjur

Inlägg av Alma »

En hund och ett barn som inte känner varandra utan och innan kan inte lämnas med varandra en sekund... De är "som barn" båda två, behöver en vuxen i närheten för att relationen ska funka alls.

Att lära sig att klappa lagom kan också vara att lära sig att klappa en kort stund, och sedan låta hunden vara. När hunden börjar morra är det bra att lära sig lyssna, och lämna den i fred.

Samtidigt kan hunden lära sig att börjar man morra så får man lägga sig på sin plats, då kan man inte vara med och nära flocken. På platsen vet hunden att ledarna inte låter barnet gå men där det också lite trist och ensamt.

Hundarnas relation till barn i familjen och besökande barn har mycket att göra med hur matte och husse utövar sitt ledarskap. Det handlar sällan om att barnen ska klappa exakt på ena eller andra sättet, utan att hunden vet vilken plats den har och vad som är OK i vissa situationer, och att den litar på att ledarskapet är bra också för den...

Hunden och barnet ska inte skapa rangordningen själva, det måste ledarna vara där för.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Husdjur

Inlägg av chokladkaninen »

Alma, jag ljublar och applåderar! =D> =D> =D> Vilket toppensvar! :thumbsup: Hoppas att det är till nytta för dig, Tin. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Tierra
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 05 jun 2012, 13:25

Re: Husdjur

Inlägg av Tierra »

Hej Tin!
Jag spinner vidare på Almas tråd, vilken var klockren, om hur man kan tänka kring hundar och barn eller andra nya medlemmar i flocken. Jag har själv hund och är uppvuxen med hundar.

Jag tänker såhär när det gäller barn och hundar. Det är viktigt att de också får skapa sig en egen relation där precis som Alma skriver, flockledarna är dem som bestämmer och styr situationen. Hunden ska aldrig nafsa eller morra! Där måste någon gå in och markera mot hunden. O ska vara ÖVER hunden i rang och det är INTE tillåtet att bete sig så hur mycket O än drar och river. En undergiven hund går därifrån. Så gör som Alma skriver. Led bort hunden (ta hjälp av koppel om det behövs) till en annan plats.

Så det jag tipsar om är alltså att bygga upp en relation mellan dem så tror jag också att O inte kommer att tycka hunden är lika "intressant" inomhus och kan låta hunden "vila" och vara ifred. Precis som barn och det jag har lärt mig mig genom AW så behöver barnen känna sig involverad och att de gör "rätt och får" kring djur. O måste få lära sig hur hundar fungerar och det kommer han att göra när han känner att han "får". Din osäkerhet känner dessvärre både hunden och O av så tänk på att vara lugn och avslappnad om du kan.

Någonting ni skulle kunna göra ihop istället skulle tex kunna vara att O får hålla i kopplet på hunden på en promenad. De allra flesta barn tycker det är jätteroligt att få hålla i kopplet. Det gör dem stolta på något sätt :wink: och det vill vi ju ge våra barn.
Är ni osäkra på hur hunden beter sig, sätt på två koppel där ni håller lite diskret i det ena. Hunden får samtidigt känna att O också är över honom i rang och att han/eller är styrd över någon annan. OBS! Barn virar ofta kopplet runt handleden några varv. Se till så att han inte gör det utan bara "håller" så att O kan släppa snabbt om det behövs.

Ett annat tips är att låta O få ge hunden mat och fylla på vatten. Låt O säga "varsågod".

En annan aktivitet som de allra flesta hundar gillar är att söka rätt på saker och ting. Kan ni gömma någon utav er och låta hunden söka upp er i skogen t.e.x eller gömma någonting inomhus, godis, leksaker (Låt O göra det!!) och låt sedan hunden söka rätt på det. Kul för både O och hunden!!

Vad gäller katten så skulle jag inte göra mycket där. Katt är katter. De håller sig undan och vill de inte bli klappade så går de oftast därifrån.

Stort lycka till!

Hälsningar

T
Mamma till Sessan född 120128
Tierra
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 05 jun 2012, 13:25

Re: Husdjur

Inlägg av Tierra »

Och nu såg jag att O var en hon..... :wink: och det samma kanske gäller för hunden? :lol:

Hursomhelst,

lycka till!

T
Mamma till Sessan född 120128
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Husdjur

Inlägg av Tin »

Hej på er,
och tack för alla fantastiska svar.

Vi har nu börjat projekt, lilla O får ännu tydligare regler och hunden ska veta sin plats i rangen. Farfar hjälper till. Och vi alla i flocken markerar vid morrande. hunden tom lydde lilla O och gick till säng säng när lilla O ville det. Underbart.

När hunden är under bordet får lilla O inte klappa. Hon har fått ge hunden mat och säga varsågod också. Det går sakterliga framåt och jag känner mig peppad av era svar.Bara att höra att det inte går att lämna dom känns skönt, det var det jag hade på känn liksom.
Vi tuffar vidare, promenad känns som en bra grej också.

Det som är svårt är att klappa och krama lagom hårt, vi tränar vidare......

Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"