Lite frågor ang kurande av 7 månaders bebis

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Bina86
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 10:41

Re: Lite frågor ang kurande av 7 månaders bebis

Inlägg av Bina86 »

Du förstod frågan eftersom jag fick svar på det jag undrade, tack!
Leona 100504
Ej Kurad
Kira 120318
Kurad 121014
Bina86
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 10:41

Re: Lite frågor ang kurande av 7 månaders bebis

Inlägg av Bina86 »

Hittills under kuren har jag bara varit hemma bortsett från hämtning och lämning av storasyster på förskolan. Det står ju att varje dag under kuren samt uppföljningsveckan ska vara så lika som möjligt. Hur har ni gjort? Har ni hållt er hemma i 1,5 vecka? Jag tycker att det är tråkigt men gör självklart det om det krävs. Har ju gjort det hittills som sagt.
Leona 100504
Ej Kurad
Kira 120318
Kurad 121014
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Lite frågor ang kurande av 7 månaders bebis

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Dt går absolut att lämna hemmet! :)
Men med schemat i åtanke såklart. Det som menas med att hålla det så lugnt som möjligt är att inte göra en massa besök, i synnerhet där man skall läggas på andra ställen. Inte ha luren en dag i rullande vagn och nästa i sängen osv.
Men ni får såklart gå ut! Och faktiskt rekommenderar jag det varmt! :) På med galonisar på dottern och ut och studera mark och terräng! Var med och handla eller delta i andra sysslor utomhus!
Social delaktighet är en stöttepelare i SHN-tänket och sådana pass kan man gott ha utomhus i friska luften!
Vår dotter är nu 1 och hjälper oss i affären med att plocka frukt, trycka på våg-knappen, betalar med kort så hon trycker på "enter" knappen och avlägsnar kortet. Och det har hon gjort sen hon var 5-6 månader, till en början med assistens och numera ganska självständigt. Det är bara att stanna upp i sina egna sysslor och tänka vilket litet moment som barnet kunde hjälpa till med! Har man fått känna sig delaktig sover man också skönt!
Hur går det med läggningarna?
Kram o njut av lördagen! :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Bina86
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 10:41

Re: Lite frågor ang kurande av 7 månaders bebis

Inlägg av Bina86 »

Ok. Är sova i bil detsamma som en rullande vagn? Men efter uppföljningsveckan måste det väl vara ok att barnet någon gång ibland somnar i en rullande vagn eller i tex bilen? Nu menar jag ibland och inte varje dag eller vecka.

Läggningen gick bra i går. Då var det pappa som la henne för första gången efter kurstart. Just i dag får hon sova långluren inne för vår granne sågar brädor utomhus och der låter väldigt mkt.
Leona 100504
Ej Kurad
Kira 120318
Kurad 121014
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Lite frågor ang kurande av 7 månaders bebis

Inlägg av Norahsmamma »

Hej!
Självklart måste man ju komma sig ut ibland också :D . Och självklart kan barnet ibland somna i rullande vagn eller i bil om inga andra alternativ finns. En gång är ingen gång :wink: .
Vi brukar för det mesta planera så att vi har våra aktiviteter när det inte ska sovas, men om vi någon gång är iväg på heldagsutflykter där det inte finns möjlighet till lur i säng så brukar vi se det som undantagsdagar där det få bli lite som det blir. Så länge man inte hattar fram och tillbaka ofta så brukar det gå bra :D

//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Bina86
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 10:41

Re: Lite frågor ang kurande av 7 månaders bebis

Inlägg av Bina86 »

Ja jag tänker också så att så länge man är mestadels konsekvent så borde det fungera ändå.

Natten som var (natt nr7) sov hon hela natten 12h utan ett pip :D =D> och då har hon blivit förkyld också (precis som AW säger att de ofta blir).

Jag undrar verkligen hur vissa kan kalla detta barnmisshandel?!
Leona 100504
Ej Kurad
Kira 120318
Kurad 121014
Bina86
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 10:41

Re: Lite frågor ang kurande av 7 månaders bebis

Inlägg av Bina86 »

Trots att natten var bra så känns det som om vi fått lite bakslag i dag. Hon har vi alla lurar varit ledsen och vi har fått vagna ganska mkt. Sen har hon vaknat ca 15 min innan utsatt tid och varit ledsen igen. Vi har försökt få henne att somna om utan resultat. Hon håg varit gnällig och trött under dagen och är som sagt snorig. Hon är orolig helt enkelt. Antar att detta är vanligt,vi får väl se hur natten blir.
Leona 100504
Ej Kurad
Kira 120318
Kurad 121014
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Lite frågor ang kurande av 7 månaders bebis

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Hur har det gått för er med förkylningen?

Härligt att höra att det går framåt! med kuren Kom ihåg att jobba konsekvent trots eventuella "bakslag" och extra frågor. Låt ramsan jobba och ta till vagning och buff vid kris! Var mån om verktygen så når ni ända fram ! :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Bina86
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 10:41

Re: Lite frågor ang kurande av 7 månaders bebis

Inlägg av Bina86 »

Vårt första bakslag kom i går kväll. Hon vaknade vid 22.30 och svarade varken på ramsa eller buffning. Tror dock att det var mitt fel då jag blev stressad. Hon var helt hysterisk. Så har hon inte skrikigt på hela kuren.Fick en henne lugn några sekunder och då tog jag faktiskt upp henne. Hon hade då snor hela ansiktet och var väldigt rosslig. Vi fick ta till nässug och Nezeril. Fick henne sen att somna om kl.23.30 i sin säng efter lite buffning och ramsa. Sen sov hon till 05. Då hade hon vänt sig till rygg och låg och ropade.lägger lärt mig att när hon ropar sådär då ligger hon konstigt i sängen. Då åh det väl inte fel att gå in och lägga till rätta? Sen vaknade hon vid 06 och jag vaken till 06.30 men var inte ledsen. Sen väckte jag henne vid 7.30. Vi buffar forfarande en del men kanske 2-3 min,inte varje gång såklart men vid läggning på kvällen tex. Hon somnar om oftast om själv på nätterna om hon vaknar. Dagslurarna går relativt bra. Hon sover ute i vagn,på rygg. Ibland får vi vagna lite men hon somnar alltid in utan att vi vagnar. Ibland vagnar vi inte. Tuppluren vid 17 (blir 16 sen i vintertid) är svår. Hon har svårt att komma till ro.

Oj vad långt det blev nu. Men hade så mycket att berätta.
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Re: Lite frågor ang kurande av 7 månaders bebis

Inlägg av ilindstrom »

Hej,

Jag tycker det låter som om du agerade helt rätt. Bra med snorsug och nezeril. Här hemma tänker vi en gång ingen gång (tänker på att ta upp), men inatt skulle jag tänka efter och försöka undvika att plocka upp för då finns en risk att det blir en vana. Om hon behöver Nezeril osv. skulle jag ordna det i sängen.

Vad härligt att hon somnar själv i vagnen.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Bina86
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 10:41

Re: Lite frågor ang kurande av 7 månaders bebis

Inlägg av Bina86 »

I natt hade vi bara ett livet kort uppvak. Jag tror att hon blev hysterisk i förrgår kväll var för att jag blev stressad. En annan sak är att när hon vaknar till så vänder hon sig till rygg och då måste jag ju gå in och vända på henne annars kommer hon inte till ro eller lär de sig på sikt att somna ändå eller slutar de vända på sig?
Leona 100504
Ej Kurad
Kira 120318
Kurad 121014
Bina86
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 10:41

Re: Lite frågor ang kurande av 7 månaders bebis

Inlägg av Bina86 »

I natt hade vi bara ett livet kort uppvak. Jag tror att hon blev hysterisk i förrgår kväll var för att jag blev stressad. En annan sak är att när hon vaknar till så vänder hon sig till rygg och då måste jag ju gå in och vända på henne annars kommer hon inte till ro eller lär de sig på sikt att somna ändå eller slutar de vända på sig?
Leona 100504
Ej Kurad
Kira 120318
Kurad 121014
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Re: Lite frågor ang kurande av 7 månaders bebis

Inlägg av klockan »

Läs mer här om strategier vid vändningscirkus, ganska typiskt att det börjar i denna åldern 8)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621

Med målmedvetenhet kommer man igenom denna fasen oxå, att träna magläge/ålning, rullning etc flera ggr/dag gör susen (gjorde det själv med min son med strålande resultat!) - då slipper de gympa om nätterna :D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Bina86
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 10:41

Re: Lite frågor ang kurande av 7 månaders bebis

Inlägg av Bina86 »

Tack Klockan!

Jag var bortrest i helgen (3 dagar) och det gick jättebra för min man med Kira (hon sov hela nätter utom första natten då det endast var ett kort uppvak).

Vi har även ändrat schemat nu när uppföljelseveckan är över och då tagit bort den sista tuppluren på 20 min då hon haft svårt att komma till ro vid läggningen på kvällen. Efter att vi gjort det så somnar hon på 5-10 min om kvällarna istället för 30-40 min.

Det som är lite av ett problem är att hon ganska ofta vaknar vid ca 05 på morgonen och ropar. Hon har då vänt sig till rygg och bajsat (ofta hela blöjan full). Jag måste ju då byta på henne såklart. Att hon bajsar under vargtimmen är väl ingenting jag kan göra något åt?! Hon somnar sen om efter lite ramsande och husljud med allt som allt brukar det ta ca 30 min och det blir ju avbrott i sömnen både för henne och mig. Jag vet inte om hon vaknar för att bajsa eller bajsar för att hon ändå är vaken.
Leona 100504
Ej Kurad
Kira 120318
Kurad 121014
Bina86
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 10:41

Re: Lite frågor ang kurande av 7 månaders bebis

Inlägg av Bina86 »

Har nu varit uppe 1 timme och Kira har bajsat 2 ggr och sen haft väldigt svårt att komma till ro. Det är något med hennes mage just nu. I söndags bajsade hon 5 ggr under dagen. Det är så irriterande detta.
Leona 100504
Ej Kurad
Kira 120318
Kurad 121014
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"