Njurscintigrafi (DMSA)

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Njurscintigrafi (DMSA)

Inlägg av SaraMilana »

I somras råkade dottern ut för en urinvägsinfektion som gick upp i njurarna, dvs njurbäckeninflammation. Hon var riktigt dålig och vi blev inlagda på sjukhuset. Urinprovet visade att hon hade e-colibakterier i urinen, dvs avföring.

På sjukhuset tittade de på njurarna med ultraljud och allt såg bra ut.

Nu har vi fått remiss för att göra en njurscintigrafi (DMSA) som går ut på att ett radioaktivt medel sprutas in i blodet och tre timmar sedan tar man bilder på njurarna med en gammakamera.

Alltså, hallå, ska vi spruta in ett radioaktivt ämne i kroppen på vårt barn? :shock: :shock: :shock:

När jag googlar på undersökningen hittar jag bland annat en mamma som blivit undersökt på detta sätt, som rekommenderades att inte träffa sina barn efteråt för att de kunde ta skada av radioaktiviteten. Och en gravid mamma som var med sitt barn på undersökningen bestyckades med ett blyförkläde för annars skulle fostret ta skada.

Jag ska ringa och prata med läkaren imorgon, men vänder mig hit i hopp om att det finns någon med kunskap, erfarenhet eller andra kloka ord.

Vad riskerar vi om vi säger nej till undersökningen? Vad riskerar vi om vi säger ja?
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Njurscintigrafi (DMSA)

Inlägg av Norahsmamma »

Hej!
Lilla Stella :heart: . Inte kul att råka ut för en njurbäckeninflammation. Det måste ha varit väldigt tufft.

Jag har egentligen inte så himla mycket att komma med. Men jag vet att dosen radioaktiv isotop som man använder vid just njurscintigrafi är ganska låg. Tror till och med att själva strålningsdosen är mindre än vid vanlig röntgen (men det vet jag inte säkert).
Vid scintigrafi så mäter man funktionen hos njuren (genomblödningen) och njuren är ju ett att våra allra viktigaste organ, så att ha väl fungerande njurar är oerhört viktigt.

Jag skulle inte heller tycka att det var så lockande att spruta in ett radioaktivt ämne i mitt barn, det låter ju ganska skrämmande, men om det var viktigt för att få reda på om mitt barns njurar fungerar felfritt så skulle jag nog göra det.

Hoppas att någon annan har någon erfarenhet att komma med och att läkaren kan ge dig bra svar.

Kram
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Njurscintigrafi (DMSA)

Inlägg av Alma »

Jag har ingen erfarenhet av just detta. Min egen inställning är att om barnet är sjukt provar man de milda varianterna på undersökning och behandling först. Om det fortfarande är sjukt och har chans att bli friskt av behandling så accepterar man också de med biverkningar och osäkra effekter. Men för en allmän säkerhetskontroll på ett till synes friskt barn skulle jag inte riskera undersökningar med bieffekter.

Om det nu är så enkelt i ditt fall...

Man vill gärna veta varför, både med sig själv och sitt barn. Varför det kommit e-colibakterier på fel ställe. Medan du kollar upp vad den här undersökningen innebär, kolla också olika erfarenheter som finns kring detta. Kanske kan det hända en gång och inte mer? Eller finns andra tecken på att något grundläggande är fel som kan undersökas på andra sätt?

Själv hade jag många urinvägsinfektioner som liten. Då tog man till storsläggor som antibiotikakurer. Sedan kom urinvägsinfektionen igen efter en tid. En del gick upp i njurarna, en del inte. Samma när jag var tonåring och gjorde mina egna kurer. Infektionerna också i njurarna läkte ut. Sedan var det förebyggandet som var det viktiga.

Urinvägsinfektioner är mycket vanliga hos flickor och kvinnor, jag tror att ca 10% räknas ha det mer eller mindre konstant. Mycket få läkare vet hur man förebygger tyvärr.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Njurscintigrafi (DMSA)

Inlägg av Sarisparis »

Hur har det gâtt, SaraMilana? Hur mâr Stella?

:heart:
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Njurscintigrafi (DMSA)

Inlägg av SaraMilana »

Tack snälla ni! :heart:

Stella mår jättebra, det var i somras hon var sjuk! På barn under två år gör man en uppföljande undersökning ett halvår till ett år efter en njurbäckeninflammation.

Problemet med njurbäckeninflammation hos så här små är att njurarna kan ha tagit skada och som Norahsmamma skrev så är det jätteviktigt att ha fungerande njurar.

Jag har ringt och pratat med nuklearmedicin på sjukhuset som förklarade hur allt går till och försäkrade att strålningsdosen är långt under det man utsätts för under en vanlig rötgen. För att småttingar ska ligga blick stilla en kvart då bilderna tas har de en stor påse med små kulor i som de sveper in barnet i och suger ur luften ur så den blir stenhård.

Och så har jag googlat och googlat och googlat. Strålningsdosen för en vuxen är 0,5 mS, vilket man kan jämföra med att en vuxen utsätts för omkring 2 mS under ett helt år (radon, naturlig strålning i naturen etc). Strålningsdosen för barn är såklart mycket mindre.

Det finns ingen annan undersökning man kan göra som visar njurarnas funktion tillräckligt bra tyvärr. Med all den fakta vi nu har lutar det åt att vi kommer att genomföra den.

:heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Njurscintigrafi (DMSA)

Inlägg av Sarisparis »

Vad skönt att hon mâr bra nu, kan inte ha varit särskilt roligt i somras, stackars liten. :( :heart:

Lycka till med undersökningen (lâter ju lite läskigt att bli fastspänd i en stor pâse med smâ kulor :shock: fast det kanske egentligen är SUPERKUL :?: :roll: :lol: ).

:heart:
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Njurscintigrafi (DMSA)

Inlägg av SaraMilana »

Ja, hon var riktigt dålig i somras. Hon sa en del ord innan hon blev sjuk, men de bara försvann och jag tycker fortfarande att hon ligger långt efter i talet om man jämför med jämnåriga. Det tog även mååånga veckor innan hon var sitt vanliga glada och självsäkra jag, alla utom mamma och pappa var jätteläskiga och minsta lilla fysiska svårighet fick henne att bryta ihop.
Sarisparis skrev:lâter ju lite läskigt att bli fastspänd i en stor pâse med smâ kulor :shock: fast det kanske egentligen är SUPERKUL :?: :roll: :lol:
Stort tack för den tankeställaren, jag har bävat en del för just detta, men det är klart det kan vara superkul! :shock: :lol:

:heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Njurscintigrafi (DMSA)

Inlägg av videunge »

Distrahering tänker jag. Kanske ta med lite såpbubblor? Brukar vara jättebra att ta till på småttingar som skall göra något inom sjukvården. Eller för all del fråga på avdelningen hur de brukar göra för att barnet skall vara lugnt. :wink:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Njurscintigrafi (DMSA)

Inlägg av SaraMilana »

De sa att det blir ett litet hål för ansiktet där vi kan hålla upp leksaker och annat och då tyckte de att allt var frid och fröjd.

Såpbubblor var ett bra tips! Annars tänker jag att vi tar med de mest spännande böckerna, mobiltelefoner fulla med roliga appar och snuttefilten såklart.
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Njurscintigrafi (DMSA)

Inlägg av Tetz »

Nejmen, vad har jag missar HÄR då! :shock: :oops: Lilla Stella-hjärtat :heart:

Skönt att höra att hon mår bra nu! [-o<
SaraMilana skrev:Såpbubblor var ett bra tips! Annars tänker jag att vi tar med de mest spännande böckerna, mobiltelefoner fulla med roliga appar och snuttefilten såklart.
Låter som bra plan! Mycket ögonkontakt och stora leenden brukar funka på min lilla när det ska göras läskiga saker.

Stor kram till både mamman och Stella :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: Njurscintigrafi (DMSA)

Inlägg av blivandemamma »

Hej! Så jobbigt för er och inte minst för lilla Stella :heart: Har en kompis som gått igenom samma med sin dotter och vet att de hade det tufft!

Jag hade absolut gjort det, även om det är jobbigt val att ställas inför när det gäller ens barn. Man vill ju inte på några villkor utsätta sitt barn för någonting som kan vara farligt.

Själv har jag ingen erfarenhet av barn och de här problemen men vill ändå berätta en sak. Jag genomgick en scintografi av sköldkörteln för ett par år sedan. Det var en rätt okej upplevelse ändå. Tills jag fick reda på att jag var gravid under scintografin. Min värld rasade ju ihop, fullständigt. Tänkte att ett foster kan ju omöjligt ha klarat detta och OM det har klarat det, vilka skador måste inte det ha gett?

Jag pratade då med en överläkare och professor vid Lunds universitetssjukhus och fick förklarat för mig vilken liten dos detta var och att det inte fanns några som helst förhöjda risker för ett foster. Det var den värsta tiden i mitt liv, innan jag fick svaret (det hann vara en påskhelg emellan och alltså 4 dagar innan jag fick prata med honom). I dag har jag en fullt frisk och helt underbar (snart) 4-årig kille.

Kanske LITE utanför själva ämnet. Men jag vill ändå dela med mig. Vissa grejer måste man liksom igenom och man kan analysera fram och tillbaka om skador, förr- och nackdelar men någonstans får man ändå lita på sjukvården och att de, med alla sin kunskap faktiskt kan detta. Och släppa lite av sin kontroll och förlita sig på sjukvården. Man kan inte avstå allt för att det KAN vara farligt. Det är lätt att hamna i den fällan, jag vet :heart:

Hoppas lilla Stella får vara frisk framöver nu.

Kram,

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Njurscintigrafi (DMSA)

Inlägg av SaraMilana »

Tack Tetz och blivandemamma! :heart: Det är skönt att få perspektiv på saker och ting. Om en litenliten ärta klarar av strålningen ska ju såklart Stella också göra det!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"