5 veckors baby sover korta pass på dagen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
acf907
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 11:17

5 veckors baby sover korta pass på dagen

Inlägg av acf907 »

Hej,

Jag har kört med standardmodellen för vår nu 5 veckors pojke sedan han föddes och det har fungerat strålande med nätterna. Han har själv slutat med ena nattmålet och äter nu bara en gång.

Problemet är dagarna. Jag matar honom med massor av mat helt enligt schemat. Sedan somnar han bra men vaknar efter ca 20-30 min. Oftast pga att han behöver bajsa. Sen får jag inte honom att somna igen utan han är vaken en timme före han igen somnar, sover lika kort stund och så håller vi på hela dagarna.

Han sover inomhus. Fungerar bättre ute i vagnen, men vi bor i våningshus och jag har tyvärr inte alltid möjlighet att ha honom utomhus att sova.

Några tips?

Mvh Micaela
Mamma till pojke född maj-08 och flicka född dec-09 och pojke född jul-12
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 5 veckors baby sover korta pass på dagen

Inlägg av Tin »

Hej av och varmt välkommen tillbaka, :D
din lille är så pytte så jag flyttade in er i Späda och små kategorin där ni hör hemma.

Här kommer de fantastiska hjärtebarns kontrollanterna hjälpa er bums.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: 5 veckors baby sover korta pass på dagen

Inlägg av Irmasmamma »

Hej och välkommen (tillbaks)! :D

Grattis till lillebror! :heart:

Härligt att nätterna funkar så bra redan, ni måste ha jobbat på strålande! =D> \:D/

Vad det gäller strul med dagssömnen, så kom ihåg att din solstråle fortfarande är pytte. Han måste ha en chans att hinna lära sig hur det funkar här i världen :wink: De flesta sover inte som folk förrän 2-månadersschema spikas och många senare ändå. 
Tiden mellan smekmånad och schemaspikningen brukar vara den svajigaste, så styr bara vidare så fint som du gör så kommer det att reda upp sig snart ska du se! :D

Se till att hålla 3-4 tim mellan (start på målen), mata på så mkt det går inom 1,5 h, massor av fysisk aktivitet i form av magläge, pressa inte vakentiden för länge, lägg vaken, vagna eller buffa med korta, klara besked över skarvar. STRÄVA efter rytmen 2-2 men inget är skrivet i sten, Standardmodellen beskriver just en modell och inget slaviskt tidsschema. :wink:

Ser fram emot att få följa er resa mot den goda sömnen och det goda livet! (Ni verkar redan hunnit långt med en sån ung gosse tycker jag! :D)

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
acf907
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 11:17

Re: 5 veckors baby sover korta pass på dagen

Inlägg av acf907 »

Hej,

Tusen tack för ditt svar. du har ju helt rätt, jag har kanske lite bråttom för visst är han ju så liten ännu ;)

Jag har ändå testat som du skrev att hålla 3-4h mellan starten på de stora målen, men jag har märkt att han sällan klarar längre än 2,5h. Kanske får jag i honom för lite under den första 1,5h.

Men vi jobbar vidare så ser jag nu då han snart närmar sig 2mån hur det fortsätter.

Tack och trevlig höst :)

Micaela
Mamma till pojke född maj-08 och flicka född dec-09 och pojke född jul-12
acf907
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 11:17

Re: 5 veckors baby sover korta pass på dagen

Inlägg av acf907 »

Hej igen,

Nu är vår lille nästan 2 månader och allting börjar forma sig bättre precis som du skrev att det troligen skulle göra då han närmar sig 2mån strecket.
I natt sov han faktiskt 9h i sträck utan mat och utan att vakna :lol:

Dagarna går också lite bättre, men det är med nappen som jag får honom att sova, men om jag förstått rätt så är det ok att använda napp i insomningsskedet till ca 6 mån ålder, eller?

Sen har jag en fråga som jag inte riktigt lyckats få klarhet i. Tidigare så matade jag ju så mycket mat som möjligt under ca 1,5h och försökte hålla 3h mellan start på målen, men hur ska man göra nu då schemat spikas? Ska man endast mata en gång så mycket han bara orkar och sedan inte mata mera före efter ca 3-4h? Alltså inte längre mata enligt standardmodellens 1,5h mål?

Häslningar Micaela
Mamma till pojke född maj-08 och flicka född dec-09 och pojke född jul-12
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: 5 veckors baby sover korta pass på dagen

Inlägg av Irmasmamma »

Hejsan! :D
acf907 skrev: Nu är vår lille nästan 2 månader och allting börjar forma sig bättre precis som du skrev att det troligen skulle göra då han närmar sig 2mån strecket.
I natt sov han faktiskt 9h i sträck utan mat och utan att vakna :lol:
Underbart! :D Bra jobbat! :thumbsup: =D>
acf907 skrev:Dagarna går också lite bättre, men det är med nappen som jag får honom att sova, men om jag förstått rätt så är det ok att använda napp i insomningsskedet till ca 6 mån ålder, eller?
Snarare 4 mån skulle jag säga, då avtar sugbehovet rejält. Möjligen kommer du att märka redan tidigare att nappen börjar störa sömnen mer och mer (genom att ramla ur...) och då är det bara att trolla bort den :wink: :shock: Liten kommer att ha glömt den snabbare än mamma 8)
acf907 skrev:Sen har jag en fråga som jag inte riktigt lyckats få klarhet i. Tidigare så matade jag ju så mycket mat som möjligt under ca 1,5h och försökte hålla 3h mellan start på målen, men hur ska man göra nu då schemat spikas? Ska man endast mata en gång så mycket han bara orkar och sedan inte mata mera före efter ca 3-4h? Alltså inte längre mata enligt standardmodellens 1,5h mål?
Från två månader är det matning inom en timme som gäller istället. Dvs, så många omgångar resp pauser som behövs, men efter timmen stänger köket. :wink:
Har du sett denna? En fin SM-översikt med exempelscheman mm för alla åldrar upp till året.

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
acf907
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 11:17

Re: 5 veckors baby sover korta pass på dagen

Inlägg av acf907 »

Hej,

Tack tack så mycket igen :). Det är otroligt vad oerfaren jag plötsligt känner mig trots att det är 3:e SM barnet...men tänk vad fort man glömmer! Tack o lov för forumet och allas er hjälp för man blir ju lätt i desperat behov av hjälp :D

Då ska jag se till att nappen "försvinner" vid 4-mån :wink:

Jättebra sammanfattning av SM som Torsmamma skrivit. Problemet med min lilla gosse är att han äter jättesnabbt på ca 10-15 min, men det verkar ändå som han får i sig mycket. Han har liksom ingen paus utan slukar maten.. Problemet som vi har är att efter detta är det nästan omöjligt att bjuda honom något mer. Han bara tittar bort om jag försöker mata honom ca en halv timme senare eller ens en timme senare. Däremot klarar han sällan mer än 2,5h mellan start på målen. Detta leder till fler måltider/dygn.

Jag vet helt enkelt inte hur jag skulle få honom att faktiskt äta lite mera under timmen. Jag har massor av aktivitet, underhållning och social delaktighet.

Jag borde börja spika ett schema, men känner att det varierar så mycket ännu så jag har inte riktigt klart för mig vilken rytm som skulle funka.
Han somnar nästan varje kväll ca 21:30 och vaknar 06:30, sen somnar han oftast igen kl 08:00, men sover då bara ca 40-50min. Äter igen ca 09:00. Efter detta varierar det väldigt mycket. Jag hämtar syskonen från dagis varje dag kl 14:30 så då borde jag få in ett sovpass som börjar 14:30, men ibland om han tex vaknar ca 13:30 blir det lite konstigt, som du hör borde jag snabbt få till ett schema som jag tror på själv och litar på...
Idéer?

Tack igen :) :)

micaela
Mamma till pojke född maj-08 och flicka född dec-09 och pojke född jul-12
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: 5 veckors baby sover korta pass på dagen

Inlägg av Irmasmamma »

Jag tyckte precis som du att det var väldigt svårt att avläsa en rytm ur litens beteende....så jag gjorde helt enkelt som så att jag plankade TorsMammas schema för 2-månadersskruttar :D :shock: , införde med buller och bång och attityden av självklarhet, och liten tog emot med öppna armar! :D
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Ang maten så är det ju så att vissa små äter snabbt och helst äter allt i ett svep i början av måltiden. Så långt är det ju bra hos er, men du skulle nog behöva låta liten vänta åtminstone så att han får 3 tim emellan (start på) målen. Om du bjuckar på lite extra underhållning när liten vill äta nästa gång är min tanke att liten hinner bli ännu hungrigare och äter mer nästa gång! :P

Kanske mattider i stil med 07, 10, 14, 17.30 och nattslurk 19.30 tills liten lärt sig vänta lite längre på maten......?

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
acf907
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 11:17

Re: 5 veckors baby sover korta pass på dagen

Inlägg av acf907 »

Jo du har ju så rätt, jag ska försöka få till ett schema nu snabbt så att jag själv åtminstone känner mig självsäker på det! Det är ju så mycket lättare då man har tider att följa. Måste dock revidera Torsmammas en aning pga dagishämtningen men jag ska se vad jag får till.

Testar några dagar så återkommer jag om hur det gått..

tackar igen :)
Mamma till pojke född maj-08 och flicka född dec-09 och pojke född jul-12
jigar
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 14 maj 2008, 13:31
Ort: Göteborg

Re: 5 veckors baby sover korta pass på dagen

Inlägg av jigar »

Hej, jag undrar hur det har utvecklat sig med din babis eftersom jag har exakt samma problem själv.
Det är väldigt svårt och få min son och äta/dia tillräckligt inom en timme (han är 2,5 mån) och därför blir det svårt att hålla tre-fyra timmars intevallet mellan varje amning. Jag behöver också amma inom max 2,5 tim. Vore bra och se hur och om du har kunnat lösa detta?
tack jigar
prins nr 1 född 25 januari 2008. Kurades 17 maj 2008 (för nattsömn)
prins nr 2 född 8 juli 2012. Tack Anna för barnaboken och det här forumet :)
acf907
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 11:17

Re: 5 veckors baby sover korta pass på dagen

Inlägg av acf907 »

Hej,

Jag beklagar att jag inte svarat tidigare. som nybliven trebarnsmor hinner jag inte sitta vid datorn så ofta nuförtiden ;)

Ja vad ska jag säga, egentligen har inte problemet löst sig utan jag har väl vant mig :oops:

Han sover toppenbra nätter. Igår kväll somnade han kl 20:00 och vaknade imorse 07:10, så där har standardmodellen verkligen fungerat =D>

MEN, däremot på dagarna så är det nog så att max 2,5h mellan maten. Om jag tex matar honom kl 07:00 på morgonen (och han äter inom 10minuter) så brukar jag vänta nästan till kl 08:00 innan jag ger mera. Försöker jag tidigare så äter han inte. Men det tycker jag är ok för det hålls i princip inom en timme. Men med denna tidtabell borde jag då hålla honom vaken till kl 09:00 och det är här problemet kommer för då vaknar jan ju 09:30 då 2,5h har gått och är hungrig. Med andra ord får vi inga långa sovpass på dagen.

Tyvärr har jag kanske inte helt kunnat köra in ett schema heller pga att jag helt enkelt är tvungen att vara mycket ofta på språng; med bilen, vagnen, butiken, etc. Allt detta gör att lillen måste hänga med och tiderna är svåra att passa då han dessutom alltid somnar då vi sätter oss i bilen. Han tar alltså ofta korta 10-15min sovpass...

Jag vet att jag borde styra upp detta och faktiskt försöka få en fast rutin med honom, men jag gör så gott det går och är iaf överlycklig att få sova på nätterna!

Om du vid dethär laget lyckats komma på nåt knep får du gärna dela med dig :)

Hej hopp
Mamma till pojke född maj-08 och flicka född dec-09 och pojke född jul-12
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: 5 veckors baby sover korta pass på dagen

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Fint jobbat med nätterna! =D> \:D/
acf907 skrev:Om jag tex matar honom kl 07:00 på morgonen (och han äter inom 10minuter) så brukar jag vänta nästan till kl 08:00 innan jag ger mera. Försöker jag tidigare så äter han inte. Men det tycker jag är ok för det hålls i princip inom en timme. Men med denna tidtabell borde jag då hålla honom vaken till kl 09:00 och det är här problemet kommer för då vaknar jan ju 09:30 då 2,5h har gått och är hungrig. Med andra ord får vi inga långa sovpass på dagen.
Ibland går det att "fuska" sig in i goda rutiner. En del sover till exempel väldigt gott i en rullande vagn. Då kan det vara ett sätt att komma in i en god spiral, att ta en långpromenad den luren, så att det sovs vidare i skarven och liten vaknar med en strålande aptit lite senare än vad han annars hade gjort.

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"