Lilleman som vill bli frisk

Många föräldrar har hittat lösningar som fungerar för deras barn, men som inte nödvändigtvis kommer från IAHP. Ex. homeopati, dieter, kosttillskott o.d.
Här kan man diskutera.
Skriv svar
Luvisen

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av Luvisen »

Kirkman ja, de har vi kikat på.

Gummibear alternativet innehöll socker och stärkelse...samt växtextrat för smak. Oklart om den känslige herrn kan ta det. Det står i norska Kryto-svaret att han visar ökad allergisk känslighet.

Som ju också fick sitt utlopp i nässelutslag när vi gav honom dunderkuren fr Thielemann. Not so good.

Annars verkar den inte ha ngt som Bebispojken inte tål. :D Men då måste han ju äta massivs... :roll: Inte riktigt tipp topp.

Det andra jag hittade var ProAlgen... skulle kunna vara måste bara dubbelkolla var ngntans de tog Vit E ifrån...

Annars var det ju sjuksvårt att hitta ngt utan vit D och utan soya! :shock: Snårigt...
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Luvisen! Nu vet jag inte så noga vilka ämnen sonen inte tål men har du hört talas om omega från alger? Det är ju där fisken får omega ifrån- Hittar inte det märke som jag hörde talas om för några år sedan men här är en som heter v pure. bara EPA DHA vad jag förstår inuti själva kapseln?

Serving size – 2 capsules daily
Amount per serving:
Eicosapentaenoic Acid (EPA) – 10mg
Docosahexaenoic Acid (DHA) – 400mg

Other ingredients: Vegetable capsule (modified food starch, vegetable glycerin, carrageenan, sorbitol, purified water)

Det ska väl vara själva kapseln som inte är hundra?

Hoppas det ger ngt...

Kram på er!
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Nimrah skrev:Nu vet jag inte så noga vilka ämnen sonen inte tål men har du hört talas om omega från alger?
Jajamensan! Mata har upplyst tidigare. :D Det är därför jag kollar på ProAlgen. Algen=Alger :lol:

V pure funkar tyvärr inte, synd. Dels för att innehållet av DHA och EPA är way to low. 2 kapslar räcker ingenstans. Då får man ju ta massvis och då blir det dyrt och så lessnar ungen innan han fått hela sin dos... Dyrt blir det ju också när burken inte räcker särskilt länge.

Jag gick även inte på tillverkarens hemsida och där står det att algoljan innehåller vit E från...just det: Soya... ](*,)

Attans!
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Äsch! ProAlgen hade också vit E fr soya... Varför kan man inte ta en annan böna? :lol:
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ring PIcasol forte är mitt råd, det är så gängse att de kanske inte har råd att ha E från soya, eller Mor-EPA.

De är liksom så stora att de kan ha hittat annat, hoppas jag. :?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Sitter och läser om BioCares fiskolja. Varför envisas jag med det? Därför ingen annan olja matchar den i styrka.

Iaf, då läste jag följande som var intressant tycker jag för oss som tar kosttillskott. Ni vet säkert en del om det men det är bra att ha tänker jag:

Neg. reaktioner vi intag av kosttillskott:

Vitamin C - Amounts greater than 1000mg vitamin C daily may cause mild stomach upset in sensitive individuals.

Iron - Amounts greater than 20mg of iron daily may cause mild stomach upset in sensitive individuals.

Calcium - Amounts greater than 1500mg of Calcium daily may cause mild stomach upset in sensitive individuals.

Magnesium - Amounts greater than 400mg of Magnesium daily may cause mild stomach upset in sensitive individuals.

Nickel - May cause a skin rash in sensitive individuals.

Nicotinic acid - Amounts greater than 20mg of nicotinic acid daily may cause skin flushes in sensitive individuals.

Zinc - Long term intake of amounts greater than 25mg of zinc daily may lead to anaemia.

Manganese - Long term intake of amounts greater than 4mg of manganese daily may lead to muscle pain and fatigue.

Phosphorus - Amounts greater than 250mg of phosphorus daily may cause mild stomach upsets in sensitive individuals.

Vitamin B6 - Long term intakes of amounts greater than 10mg of vitamin B6 daily may lead to mild tingling and numbness
SM rookie
emu

Inlägg av emu »

Intressant att han inte tål D-vitamin, har jag aldrig hört talas om tidigare :shock: . Antar att det ändå är bra för honom att få lite solljus på sommaren? Tufft med alla matallergier, hoppas att det kan lätta lite efterhand om han lyckas läka lite. Hur är det med kött och fisk och sånt? Funkar viltfångat/gräsbete?
Nelly f. 28 maj 2011
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Vissa kände jag till men inte exakt alla. Men jo mycket ger ju problem med magen. :(

Lycka till i djungeln.

Ps. har man stor brist av något så brukar inte magen reagera förrän man har kommit upp i rätt halt och inte längre lider brist. Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

emu skrev:Intressant att han inte tål D-vitamin, har jag aldrig hört talas om tidigare
Nejdå, han tål det. Problemet är att det finns indikation på att han har en bakterie som stör D-vit receptorn i kroppen. Det gör att kroniska inflammationer förvärras om han nu har det. I vilket fall har han för mkt D just nu.

Så för stunden måste vi sluta ta D-vit. Men solljus är bra om inte annat för andra saker som han också möjligtvis har... :roll:

Viltfångat och gräsbete funkar. Fast nu behöver han mest grönsaker när han är så sur. En massa eko gurka tex. :lol:
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Nu har jag fått svar fr Pikasol, den har vit E från....soya. De säger samma sak som alla andra tillverkare att proteinerna fr soyan är borttagna och därför inte ska trigga ngn reaktion. BioCare var de enda som erkände att man visst kan triggas av vit E fr soya eftersom små resten av proteinerna ALLTID blir kvar och är man känslig så är man.

Så då återstår att ta reda på: hur känslig är Bebispojken.
VI har påbörjat allergiutredning. Pricktest avklarat: inga reaktioner. Nill.

Nu väntar vi på blodprovsvar. Samma som Medisinsk Helsocenter gjorde. De ville göra sitt eget prov här, läkarna... :roll: Ja ja, då gör vi det en gg till. Sedan sa de att vi skulle även provocera med mjölk och gluten men det går jag rakt inte med på. [-X Jag förklarade varför och de tyckte att hela vår "historia" är lite crazy. :lol: Men jag sa att jag har det dokumenterat på video och i skrift. Det gör vi inte om, no way!

Hur mår gossen nu? Sådär. En del dgr bättre en andra. Kontakten är väldigt fin om man jämf med andra barn som har samma problematik men den är långt ifrån hundra.

Sömnen verkar blir mer och mer upphackad så vi tittar nu på Melatonin. Dock rekommenderas det inte av Thielemann och div andra gurus på det här med autism. Sedan finns det många som har fått finfina resultat med hormonet så det kan vara värt ett försök. Det är svårt. Vi har haft tuffa nätter i en veckas tid och det är så man går på knäna allihop och då känns det som man tar vad som helst. Och sen pendlar det tillbaka och sömnen blir bra igen. :? Och då tänker jag att kanske det inte behövs? Svårt!!
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej och tack för din fina berättelse.
Kram! :heart:
Tor 2006

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Luvisen skrev:Men jag sa att jag har det dokumenterat på video och i skrift. Det gör vi inte om, no way!
:thumbsup: Länge leve dokumentation =D>

Jag förstâr att trassliga nätter suger musten ur er hela gänget, hoppas ni är inne i en bättre period nu. Kan ni införa vaktschema sâ att en av er fâr sova sammanhängande när det är jobbigt?

Tänker pâ er.

inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

Jag undrar hur det här med sömnen ser ut.
När det gäller min son så tänkte jag som om han var vilket barn som helst just när det gällde sömn.
Jag satt vakt ibland utanför hans och syrrans rum(de delade på den tiden) och lyfte tillbaka honom till sängen när han var uppe och sprang.
Sen visade det sig också att han behövde ligga på den övre kurvan av sammanhängande sömn. Han sov middag två timmar fortfarande när han var fyra år.

Kanske ska du faktiskt behandla det här just som ett sömnproblem och gå in på kurforum för lite äldre barn eller på säkra sovare som har en fnurra på tråden.
Jag har erfarenhet av att det inte är bra att tillskriva autismen allting i barnets beteende.

Jag har en pojke som sin diagnos till trots sover hela fina och långa nätter(tio-tolv timmar långa ännu vid tretton års ålder).

Hoppas ni får det att vända. Sova behöver vi alla. :heart:
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Lite rapportering.

Sömnen är ett kap för sig. Kan säga så här lite kort att jag inte tänker kura eller styra upp en liten älskling som är förgiftad. För det är han. Det har varit så mkt härborta att jag inte märkt hur det smugit sig på. Det går inte att nå fram kommunikativt till en liten som har myror i brallan och griller i hvuvudet. Och nej, det har givet inget med diagnosen i sig att göra. Vilken han nu har. Även lillan är på nytt förgiftad. Vi startar om för 711 gg.
inger skrev:Sova behöver vi alla
Ja, det skriver jag under på! :D

Då ska vi se...

Allerigtest :RAST taget. Visar nötallergi inkl kokosnöt... ](*,) Vad ska jag nu använda att laga maten med??
Samt mjölk och lite annat smått och gott. Inget för gluten.

Men detta test ser ju bara 5 % av alla allergiska reaktioner så det är ju endast en fingervisning.

Av en händelse halkade jag in här: http://recoveryvideos.com/

Jag kände mig låg och behövde se ngt positivt. När jag såg detta kunde jag inte låta bli att ta reda på vilken diet som hade använts. Då kom jag till denna diet: http://www.breakingtheviciouscycle.info/

som ledde mig vidare till denna diet ytterligare tweekad till att passa barn med autism samt barn med ev candida (jäst)
http://pecanbread.com/p/how/success1

Så nu står vi efter en vindlande väg på SCD Candida Protokoll.
Håll tummarna, tror det hjälper faktiskt!

Bebispojken har börjat PRATA... :shock: Det svarta under ögonen har börjat ge med sig och han sover natten igenom utan att SKRIKA i skräck. Det har han nu gjort i 2 mån. Men nu som sagt sover han. Ta i trä!
Han är MASSIVS gladare och har fin kontakt.

Och nu smalnar matutbudet ytterligare. Soya skulle man ju undvika och därför letade jag en fiskolja utan. Men vad hjälper det när det är soya i äggen vi äter och köttet vi äter? :roll:

Och Bebispojke och Petite Soeur kan inte leva på avocado. Så därför ska vi nu fullt ut köra VILTKÖTT. Det gör många kloka här redan. Grattis! Jag har aldrig fördjupat mig så i kosten men nu så börjar jag förstå lite mer.

Jag får bara koka och ungsbaka kött under 2 mån. Har ngn tips på hur man får köttet mört på detta tillagningssätt? Köttet måste vara helt genomstekt/kokt.

Vi kommer använda vaktelägg. Ja, de har också soya men blir man inte helt okontaktbar på kyckling tror jag man kan ta lite soya i ägg. Vakteläggen har dessutom bra med MB12 vitamin, ngt som Bebispojken verkligen behöver. Det är ngt många barn med olika diagnoser behöver. Och de behöver boosta den rejält.

Dessutom så ska vi göra vår egen yogurt med massvis av goda fin fina godartade baciller, vitaminer, mineraler och att kunna äta ngt krämigt ibland. Denna yoghurt måste man göra själv för att kunna få bort all lactos och göra kaseinet i mjölken ofarligt. 24 tim ska det hela stå. Mer om det här för den som är intresserad: http://www.breakingtheviciouscycle.info ... important/

Idag åt Bebispojken

1 avocado (frukost)
2 kycklingbröst (lunch)
1 ekogurka (mellis)
2 port köttbullar med grönsaksmos i, gurka och avocado (middag)

Så här mkt har han inte ätit på 2 år!! :P Till detta drack han vatten. Inget annat.

Vi använder i nuläget inga kosttillskott men det kommer vi behöva längre fram för att boosta honom. Dock innehåller kosttillskott mkt saker men inte får äta på denna diet så vi kommer få lusläsa igen. Melatoninet tex innehåller stärkelse... :roll: Ngt vi absolut ska undvika så vida den inte har en specifik molekylärstruktur som gör den lättupptaglig. Även de kosttillskott vi fick av Thielemann innehöll div som de små inte ska ha.

Däremot är Eye Q fortf ok. ( Ja, det får väl vara hänt att den har rester av soya protein, möjligen i det tillagda E-vit.)
och D-vit från helhetshälsan är ok om man tar bort kapseln. Phew!

Natti natti. :sleep:
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Frågor om alternativa vägar som inte är IAHP"