Hej igen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Erahsmamma

Re: Hej igen

Inlägg av Erahsmamma »

Hej! Jo jag vet, lägga på täcket ingår ju ej i verktygslådan..
Men det känns så jobbigt att inte gå in till henne då.. Eftersom att jag vet att hon somnar om direkt.. men vi har ju som jag skrivit tidigare haft problem med det. Nu sover hon ju dock hela nätterna igen. Endast ett uppvak vid 6 tiden.

jo vi måste strukturera upp lite mer igen. Fast läggningstid.
Ikväll var hon inte så trött när vi skulle lägga henne vid 7, så blev lite haveri istället.
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Vår lillebror är lite yngre än Erah och han kan inte lägga på sig täcket själv. Jag hör på hans skrik om det "bara" är täcket... då smiter jag in snabbt som ögat, lägger på täcket och är ute lika snabbt igen, ingen ramsa... jag var ju inte ens där 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Ne precis, är ju så jag gjort, men är svårt när det blivit en vana ibland, så är en balansgång där..
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Nat

Inlägg av Nat »

fint tänk där :thumbsup:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Av mig?:) eller menar du manfred:), tycker det är en balansgång där, men har man kommit in i det, gäller det ju att backa, alltså.. När det blivit en vana.. Ovana..
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Nat

Inlägg av Nat »

av dig :D
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Thanks!
Nu har vi haft det jobbigt på riktigt med erahs sömn sen ungefär 1 månad tillbaka,
Först kom vattenkoppor, och vana med omstoppning, "lägga på täcke" satte sig väl.
Men sen kom man tillbaka lite,
men sen blev det värre igen med vaccin och förkylning, och tänderna har jag trott spöka också men den vill inte helt titta ut.. Man känner den lite, men inget händer. och i och med att hon sovit så dåligt på natten har vi ibland låtit henne sova 2 timmar på dagen. Och det går väl an när hon är sjuk, men sen måste man ju komma ifrån det!
sen fick jag gå igenom en hemsk abort för 1 vecka sedan, och det gjorde också att jag inte orkade strukturera upp erahs sömn.
Det är mycket som händer nu också, varit och hälsat på hos dagmamma som erah eventuellt ska börja på, och erah är i farten nu, hon har ramlat och slagit sig en del på senaste, bla igår kväll då hon slog av en del av sin framtand :/

Så den senaste månaden har erah vaknat och varit ledsen/ gråtit en massa,
Detta har hon annars knappt gjort sedan kurstart, så känns hemskt.
Men ramsan tar fortfarande bra, dock har man fått upprepa den fler gånger på natten den senaste veckan, annars har det räckt men 1 gång.
uppvak vid halv 7 har varit vääldigt populärt också i sisådär 1 månad i omgångar.
Men vi hoppas som sagt på att det blir ändring nu,
Vi lägger erah 19.30 nu istället för 20 eftersom hon är så trött på kvällen.
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Det går upp och ner hela tiden. Fint att ni lyssnar in henne och lägger tidigare på kvällen. :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Jo precis :),
Men känner verkligen att vi behöver komma i fas nu, och bestämma oss för hur vi ska förhålla oss till när erah vaknar på natten, eller tidig morgon.
När hon vaknar på morgonen tidigt har jag kollat lite tips här på sidan, och att man ska försöka med pangramsa vid första pip, men jag är så rädd för att hon då ska vakna till ännu mer, men jag kanske avvaktar för länge så hon hinner gnälla för mycke och vakna till?
Men grejen är att ibland piper hon bara och somnar om, och då bör jag ju ej ramsa..
Hm balansgång där med..
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Nej nu räcker det!
Nu måste vi en gång för alla ta oss ur "lägga på täcket träsket"
det har pågått alldeles för länge..
Men hon har varit så mycket sjuk nu på senaste att det har varit så svårt att bryta trenden.
mina alternativ är:
- 1 ramsa så fort hon vaknar, och att hon får lära sig att lägga på täcket själv. ( detta känns ganska hårt, och eftersom hon fortfarande är lite sjuk är det nog inget alternativ än) dåfår jag vänta tills bla hennes hosta är
Borta.

- 2 att jag kör på strumpor också + hennes hela pyjamas, elr köper en med fötter?
Ramsar när hon vaknar och jagar bort mina egna vargar med att hon faktiskt är helklädd..

- 3 kör med sovpåse, har en hemma som jag ej använt, men känns som hon inte kan röra sig som hon vill då :/ eller ska jag testa?
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Nat

Inlägg av Nat »

Halloj

Jag tänker lite så här, enda sättet för ett barn att få upptäcka hur man gör för att ta på sig täcket är att de får prova själva och upptäcka skillnaden mellan att ha täcket på sig eller av sig. Är de alldeles för små kan de såklart absolut inte förstå detta, och då får man hjälpa till genom att ha varma kläder på så att barnet inte fryser när täcket halkat av. En varm pyjamas och fluffiga strumpor fungerade bra för oss. När det var som kallast på vintern vred jag upp elementen en aning i hans rum, inte så det blev varmt utan bara behagligt svalt.

Sovsäckar och liknande hämmar effektivt barnets naturliga sovrörelser och skulle jag endast rekommendera vid kyliga tältvistelser :D

Kram och lycka till
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Tackar varmt för svar:)
Jo precis, men när är dom redo att förstå det själv?:/

En annan aspekt i detta som jag inte skrev i föregående inlägg är ju att erah har eksem, och för hennes hud är det ju bra att egentligen inte sova med så mycket kläder..:/
Ska jag köra på att vrida upp elementet istället då kanske.
Hm inatt körde jag iaf på bomullspyjamas+ strumpor i bomull.
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Alma

Inlägg av Alma »

Jag tycker att barntäcken är alldeles för små. Sonen sov med vuxentäcke när han var året eller så. Inte så lätt att kasta av sig heller.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Här har du en mamma som aldrig lagt på ett täcke eller filt i hela litens liv! :shock: :lol:
Jag har resonerat som så att jag utgår ifrån att hon, om hon sparkar av sig filten, är för varm för att vilja ha den på sig. 8)
Vi kör lagom svalt i rummet och så bomullspyjamas och barfota, så länge hon inte är iskall om fötterna på morgonen får det duga. Kanske blir det ett par strumpor senare i vinter... :wink:
Sovpåse är inget alternativ här eftersom jag själv avskyr att ligga i sovsäck. :P

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jag lägger mig i täckdebatten 8)

Har du ikeas standard spjälsäng så bör deras täcken passa bra oxå. Jag har barntäcken till mina, blir det inte superbylsigt och trångt med ett vuxentäcke i spjälisen? :shock: Risk att hamna under allt tyg? :?

Jag resonerar som irmasmamma. Men vet oxå att man efter en stund brukar bli kall/sval när man legat utan täcket och då vill man kanske ha tillbaka täcket.... 8)

Men helpyjamas och lagom svalt i rummet är väl bäst helt enkelt! Jag har ju lärt mig höra på skriket om det är täcket som fattats. De lär sig så småningom att lägga på sig själva. Sen kan man ju alltid göra sig en lov för att kolla läget i förebyggande, när man lägger sig eller går på toa på natten etc. Men jag tror att täckvargen mest finns hos dig, Erahsmamma :wink:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"