Min son har nyligen fått sin tredje dos av difteri-stelkrampvaccinet, kraftigt "försenat" eftersom jag förhalat det så mycket jag bara vågat. Nu har vi spontanbokat en charterresa till Side och jag hade inte en tanke på att man rekommenderas vara mässlingsvaccinerad inför en sån resa. Det fick jag dock reda på av BVC-sköterskan...
Sonen har tid för MPR i övermorgon och jag läser på som en galning för att kunna fatta rätt beslut. Hade ju egentligen tänkt vänta med denna spruta till efter 2-årsdagen, eller inte ge den alls. Nu blir det endast 15 dagar efter senaste vaccinsprutan
Är det ok att låta en ovaccinerad 20-månaders åka till ett land där det finns mässling? Läste nånstans att man blir sjukare om man är under 2 år. Hans storasyster är f ö vaccinerad. Jag var mindre kritisk då (hon är 3:5 år).
Vi lutar åt att skippa sprutan, men om någon har något klokt råd i denna fråga så är jag väldigt intresserad!
Kan man göra något annat för att skydda barnen (och sig själv) mot obehagliga smittor på resan?
Tack på förhand!