2-åring vaknar gråtandes

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
krulltottan
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 09 sep 2012, 00:32

2-åring vaknar gråtandes

Inlägg av krulltottan »

Vi har jätteproblem nu med vår sons sömn. Vi har aldrig kurat, mycket för att vi inte riktigt varit överrens om det men vi har heller inga problem med själva nattningen. Jag har dock försökt att införa vissa saker, som t.ex en ramsa och rutiner.

Så här har det varit idag:

Vi la honom ca 19:30 efter välling och bus och han somnade nästan direkt utan gnäll, precis som vanligt.

Ca 22:30 började han gråta ganska mycket i sömnen och ropar efter pappa. Pappa sätter sig bredvid honom och stryker honom en kort stund över ryggen och han lugnar ner sig i en minut eller två bara för att börja om igen. Så håller det på i 10 minuter, sen gråter han hysteriskt, fortfarande i sömnen tror jag, och inget hjälper. Vi får inte röra honom och han vill inte ha något, han bara skriker och slänger sig runt i sängen och är inte riktigt kontaktbar. Till slut tar jag upp honom men han bara slänger sig åt alla håll och vill ner. Jag sätter ner honom och då kryper/ålar han längst golvet och försöker komma under sängen. Jag tar återigen upp honom, klär på oss och går ut med vagnen. Han fortsätter att gråta/skrika ömsom nästan sova. Efter att ha vagnat i ca 1 timme sover han i vagnen.


Det är inte alltid så här illa. Ofta gnäller han lite vid 22:30/23:00 men somnar oftast om för att vakna gråtandes igen mellan 3 och 4:30.

Om han hade varit arg/gråtit av ilska hade det varit lättare att handskas med. När han vaknar på natten är han nästan alltid ledsen och då vet jag inte vad jag ska göra. Ska jag bara ramsa? Ska jag gå in?

Han har sovit betydligt mindre än han borde de senaste dagarna men hur gör vi då det är så? Låter honom sova två gånger på dagarna istället för en? Att lägga honom lite tidigare funkar inte så bra eftersom han vaknar på natten och är ledsen.

Vi har försökt att styra hans sovtider på dagarna så att de inte blir för långa men då sover han bara ännu sämre på nätterna. Det som har funkar bäst är när han bestämmer själv hur länge han ska sova. I sommar har han ibland inte sovit alls, vilket funkade jättebra men bara när han valde det själv. När vi såg att det funkade bra försökte vi utesluta dagsluren varje dag men då blev det livliga protester vissa dagar med en son som gnällde hela dagarna och sov oroligt.

Jag vet att vi gör något fel men jag kan inte se själv vad det är!
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: 2-åring vaknar gråtandes

Inlägg av miar70 »

:D Hej krulltottan och välkommen till forumet :!:
Jag vet att vi gör något fel men jag kan inte se själv vad det är!
Jag vill inte säga att ni gör fel, för ni menar väl i det ni gör. Men er lille gosse känner sig förmodligen förvirrad och inte helt trygg, eftersom ni lärt honom att på nätterna händer det en massa saker (ni tar upp, bär runt, går ut och går...) och vanor är lätta att befästa, vare sig de är bra eller dåliga.. :wink:

Jag tycker ni ska kura. Kurar barn gör man för att hjälpa dem bryta ett mönster, att lära dem att sängen är en trygg och härlig plats där man sover gott hela natten. Så läs boken, läs runt här på forumet, fundera ut ett välfungerande schema och bestäm ett startdatum för att sätta igång. Både ni och gossen är värd att njuta av varandra och självaste livet, och det orkar man inte riktigt med om man inte får sova som folk på natten :wink: . Och här finns vi om du behöver bolla eller något är oklart.

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "