Nattblöjan bort?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
An1
Inlägg: 109
Blev medlem: tis 03 aug 2010, 12:55

Nattblöjan bort?

Inlägg av An1 »

Hej, nu behöver jag lite tips och goda råd. Har läst här på forumet lite från och till angående nattblöjan, men har inte kommit fram till något. Vet att folk tycker olika angående nattblöjan, men jag frågar i alla fall :D

Nu är det så att vår lilla M, som blivit kurad enligt SHN, sover gott hela nätter. Inga problem. Hon blev dagtorr då hon var 1 år 7 månader, men nu använder hon fortfarande nattblöja vid snart 2,5 årsålder. Läste att man skall ha som regel fem torra nätter innan man tar bort nattblöjan och här för en tid sedan så hade hon torra blöjor efter natten. Det var antagligen inte precis fem nätter, tror att det var fyra, och då gjorde jag ingenting. Och sen så fortsatte hon att kissa ner sig i nattblöjan. Nu undrar jag om "tåget" har gått? Och hur skall vi nu göra?

Sen så sover hon ju i spjälsäng och kan inte klättra ur den ifall hon skulle behöva gå på pottan på natten. Läste också att det är bra att barnen får sova i sin spjälsäng ända tills den värsta trotsåldern är förbi. Nu tycker jag då att det är knepigt det här med att gå på pottan på natten, bli natt-torr, då man inte själv kan komma bort ur sängen...

Vad göra :?: I väntan på tankar och funderingar... :roll:
An1
Stora M - 220907
Lillastora M - 230310 (SM från början, kurad 100810, 4,5 månader)
Lilla F - 190114 (SM från början)
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Nattblöjan bort?

Inlägg av SusanD »

Hej,

det här med nattblöja är ju lite annorlunda än med dagblöjan. På dagarna kan vi ju bara bestämma oss för att ta bort blöjan och så får det lilla barnet lära sig göra sina behov på toaletten eller pottan. Att bli torr på natten har mer med hormoner att göra och det är ju inget vi kan påverka.

Här hemma har en tagit av nattblöjan vid 1 år och 7 mån ålder, den andra hade den till 2, 5 år, den tredje till 3 års ålder och den sista i barnaskaran har den än men han är ju bara 1,5 år och har ingen blöja på dagen.

Våra barn ligger i spjälsäng tills de är fyra år och har passerat trotsen, mycket praktiskt för alla inblandade kan jag säga. När barnen varit torra några nätter och vi eller barnet ifråga valt att sluta med nattblöja så har vi alltid tagit upp barnet i sömnen och kissat på toa innan vi gått och lagt oss. Så har vi gjort med alla våra barn och det har funkat jättebra.

Andra ställer fram en potta, papper och en liten lampa men det hade ingen av våra ungar klarat av för när de sover så sover de djupt.

Så som du förstår så finns det inget enkelt svar på denna fråga men att "tåget" skulle ha gått stämmer inte alls. Ni får helt enkelt bestämma hur ni vill gå till väga och så genomför ni det som den självklara sak det är .

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"