schema 2,5 åringar?!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
jagvill80
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 13:06

schema 2,5 åringar?!

Inlägg av jagvill80 »

:?: Finns det någon/några därute som skulle vilja dela med sig av sina scheman till barn i 2,5-årsåldern. Vår dotter är inte kurad men har ett ungefärligt schema som jag skulle vilja kolla av mot era. Hon har ganska mycket humörsvängningar, så det är alltid viktigt att maten kommer i tid tex.

:?: Jag undrar också vad andra ger sina barn i denna ålder till mellanmål, och om ni använder välling morgon/kväll eller bara vanlig frukost och lagad mat på kvällen?
Mamma till Malte 2012-04-23 (och Malva 2010-03-10)
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: schema 2,5 åringar?!

Inlägg av Sofias mamma »

Hej :D ,

Anna brukar säga att en 2-åring i genomsnitt behöver kring 13 timmars sömn per dygn. Har man 12 timmar natt har många 45 min lur, men vissa har kvar 1,5 timme. Jag själv har en snart 2,5-åring och jag har kvar 1,5 timme, men hon är en tröttis. Hon ska också snart börja dagis, då tänker jag att 1,5 timme absolut dagisdagar, andra dagar kanske 45 min.

Välling ger jag morgon och till kvällsslurk, men det är inte alltid hon vill ha det till kvällen, utan vill hellre ha juice o frukt eller vad nu storasyrran äter. Mellanmål kan vara ex youghurt eller frukt. Delar med mig av hennes schema, kanske kan du få lite inspiration? :D

7.30 välling
8-tiden andra frukost med syrran. Macka o dricka
11.00 Lunch, lagad mat
14-tiden mellis, ex youhurt, frukt
17.00 middag, lagad mat
19.00 kvällsslurk, välling eller ngt annat

I den åldern ditt barn är börjar de ju ställa lite frågor-har du läst barnaboken om 2,5-åringen? Det finns också jättemycket fint att läsa på forumet. Viktigt med utevistelse varje dag och att dom får hjälpa till hemma med allt möjligt. Dom kan mer än vad man tror :!:

Hoppas mitt inlägg hjälpte dig lite och att andra på forumet gärna delar med sig av sina erfarenheer- inte bara hjärtan :wink: :D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: schema 2,5 åringar?!

Inlägg av Sofias mamma »

Natt alltså mellan 19.30 och 7.30.
8)
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
jagvill80
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 13:06

Re: schema 2,5 åringar?!

Inlägg av jagvill80 »

Tack så mycket Sofias mamma!
Mamma till Malte 2012-04-23 (och Malva 2010-03-10)
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: schema 2,5 åringar?!

Inlägg av Sofias mamma »

:thumbsup:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: schema 2,5 åringar?!

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag vill bara ge ett litet tips till humörsvängningarna. :wink:

Vår yngsta har haft en del sådana. För ca 6 månader sedan tog vi bort vällingen helt för henne. Välling är ju bara väldigt snabba kolhydrater. Är man då lite känslig för socker , som det faktiskt blir i kroppen, så påverkar det humöret mycket. När sockertoppen varit så kommer dippen i blodsockret och humöret blir därefter.

Nu får hon kokt ägg med smör till frukost och en del avocado, ostskivor och annat med bra fett som mättar.
Hennes humör är som natt och dag även om hon är i trotsåldern.

Känns jätteskönt att vi bestämde oss för att ta bort vällingen och hjälpa hennes humör på traven. Vill också säga att hon ÄLSKADE välling. Men hon mår mycket bättre utan.

Bara ett tips. :D
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "