Tvååring hoppar ur sängen

Skriv svar
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Tvååring hoppar ur sängen

Inlägg av Rosine »

För två veckor sedan började min dotter (2 år och 3 månader) klättra ur spjälsängen vid lunchluren och på kvällen. Jag har läst alla möjliga trådar om sänghoppning, men har nog inte hittat rätt strategi. De första tre dagarna höll jag vakt utanför dörren, ramsade när jag hörde att hon klättrar och uppmanade henne att klättra tillbaka själv när hon kommit ut, och ramsade mig ut igen. Allt utan ord, förutom ramsan. Jag gjorde det i tre dagar, men jag hann faktiskt inte att avsluta ramsan och sätta mig förrän hon kom ut igen. Dessutom vägrade hon oftast att klättra tillbaka själv. Det kunde pågå i en timme. Sedan ändrade jag strategin efter jag hade hittade en tråd där det rekommenderades ”tråkiga stolen” även för barn som kanske inte har kommit in i trotsen på riktigt. Hon får alltså sitta på stolen när hon kommer ut, medan jag städar i köket eller sitter vid datorn och ignorerar henne. Efter en viss tid går hon i sovrummet och klättrar frivillig i sängen. Jag följer förstås med och står vid dörren. Om hon inte klättrar bär jag henne tillbaka till stolen. Efter en till tio minuter kommer hon ut igen och får sitta på stolen igen. Efter tjugo minuter åker tummen i munnen och hon börjar se trött ut. Men det hela pågår ändå i ca. 50 minuter, ibland 30, ibland en timme. Vad mer kan jag göra? Är den tråkiga stolen för intressant?
Hon har 12 timmars natt på schemat, och 45 minuter dagslur. Hon har alltså nu ca. 50 minuter sömn för lite, för att hon somnar sent på kvällen, men det verkar inte påverka henne särskilt mycket. Kan det vara dags att korta ner dagsluren till 20 minuter?
Jag hoppas att jag snart kan få hjälp och är tacksam för alla tipps.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Re: Tvååring hoppar ur sängen

Inlägg av klockan »

Hej,

jag tänker såhär - ni har bara hållt på ngr dgr ännu med denna strategi (som jag fö tycker verkar utmärkt!). Så det handlar nog bara om TID :D .Jag brukar tänka minst 7-10 dgr för nya saker att sätta sig. Så håll ut bara.

Känn dig inte stressad över att hon förlorar 50 min sömn i o m läggningsstrulet.Så verkar det vara i den här åldern för många. Lägg en kvart el en halvtimme tidigare istället tipsar jag om, det har funkat bra här nör vi haft långdragna insomningar :D (har en son på 2 år och 2 mån).

Många blir ju piggare i den här åldern, vi har själva dragit ner dagsvilan till 45 min för vår son som är 2 år och 2 mån nu i sommar. Samtidigt tänker jag att om er tjej förlorar 50 min iom insomningen kanske hon ändå behöver de där 45 min mitt på dagen :wink: ? Är hon på fsk på dagarna hade jag helt klart haft kvar 12+45 tillsvidare. Om hon fortfarande är hemma så tänker jag att tja... :roll: :-k svårt att veta. Tänker bara att det här med sängurhoppningen förmodligen har mer med hennes ålder att göra bara och att du gör helt rätt som bemöter det som du gör. Men ge det tid som sagt :D

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Tvååring hoppar ur sängen

Inlägg av Rosine »

Tack för peppningen. Att hålla ut är inte jättesvårt om jag bara vet att det inte dröjer tills trotsen är över och hon snart få sina tillbaka sömntimmar. Kvällarna är ju ganska lugna ändå, hon pendlar mellan stol och säng och jag gör mitt arbete. Och de senaste dagarna har det tagit betydligt mindre tid: 20 till 30 minuter bara, så jag hoppas att vi är på väg.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Re: Tvååring hoppar ur sängen

Inlägg av klockan »

Låter bra :thumbsup: Fortsätt så bara :D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"