7 veckors med syskon på förskola - schema?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
arnaia

7 veckors med syskon på förskola - schema?

Inlägg av arnaia »

Hej!

Försöker få till ett schema till vår nya spädgris. Problem när jag läser runt här på forumet är att de flesta har vakentid+ mat just när jag ska gå och hämta på förskola. Vill helst att bäbis sover då så att jag slipper bära henne, vagnen är inte så poppis när hon är vaken, plus att storebror då får litet egentid med mig. Vi hämtar 14:30 - 15. Någon som varit i liknande sits?

Nuvarande (avsaknad av) rutiner är mat var 3:e timme så mkt det går. Har en kräksbäbis så har provat både SM och att ge lite och ofta istället. Sover gärna från 20:30-21 tiden i ca 12 timmar till 09 med uppvak för mat. Magen går igång vid 06 så då har vi litet halvdåligt med sömn ett tag. Samsover för tillfället, men spjälsängen ska upp från källaren så fort det bara går. Just nu litet kvällstrassel och magknip och korta, många sömnpass på dagarna.
Mamma till stora H född 2008 och lilla H född 120704
Irmasmamma

Re: 7 veckors med syskon på förskola - schema?

Inlägg av Irmasmamma »

Hej och välkommen (tillbaks)! :D

Stort grattis till lillasyster! :heart:

Här är några exempel på bra rytmer för 2-månaders:

11-1,5-2-1,5
12-1,5-2-45
11-45-3-45-45
11-2-2-45
11-1,5-2,5-45

Om ni vill börja litens dag vid 08 eller 09 så tycker jag att det inte alls borde svårt att förlägga långluren sent, typ 13.30-15.30 eller liknande. Mat med 3-4 timmars mellanrum, vakenpass på ca 2 timmar (ngt kortare på fm och ngt längre på kvällen brukar vara vanligt) passar de flesta 2 månaders. :D
Fila lite och återkom om du behöver feedback vettja! :wink:

:heart:

Ps. Små kräkisar behöver nogsam rapning, här kommer lite lite raptips! :P
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
arnaia

Inlägg av arnaia »

Hej!

Jag har observerat lillan och funderar på följande efter mycket om och men:

7:30 vaken 1.5 mat
9:00 sova 45
9:45 bajja, vaken 1.15 mat
11:00 sova 2.5-3
13:30 vaken mat ca 13:45
15:00 sova 45 (1.15?)
15:45 (16:15) vaken+ mat (16:45)
17:30 (18) sova 45
18:15 (18:45) vaken kvällsslurk
20:30 gonatt!

Vad som verkar problematiskt: Dagarna flyter på fint med sömnen men hon vill gärna sova över andra 45:an efter långluren och har svårare sova sista luren och vill inte alls sova själv, utan bröst i munnen vid läggdags, här ska jag jobba litet på att ha annat att göra än att sitta vid hennes sida, närhet får hon absolut ändå det lilla livet! Så, övertrött, hungrig eller har jag försökt lägga henne i för god tid kan man undra?

Det verkar som att maten också kommer för tätt inpå sovpass emellanåt - så äter hon det hon behöver för att skippa nattmål då man man undra?Rapning ställer till rätt många pauser i ätandet kvällstid. Flaskan tar hon när hon är hungrig annars är den tämligen ointressant. Spjälsäng på tillvänjning men varför då undrar hon, mammas säng är ju bäst när det är natt? :D
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej arnaia och varmt välkommen hit :D

Grattis till lilla H (och stora H) :heart:

Din lilla tjej närmar sig tvâ mânader, vilket hos oss inneburit att natten börjat senast âtta. Allt annat blev hos oss bara kvällstrassel och det blir ju ingen glad av. Sen verkar det ju vara nästintill sant att lurarna blir struligare ju längre dagen gâr. Sâ jag skulle nog râda dig att nöja dig med tre lurar (fyra brukar vara för mycket när man kommit ur smekmânaden och siktar pâ schema) och satsa pâ tidigare läggning. Vad tror du om det?

arnaia

Inlägg av arnaia »

Ja, det skulle också eg rimma bättre med att få litet egentid. Jag ska prova och se om hon kan sova litet längre vid hämtning på dagis som jag ju eg vill och se om gonattet fungerar bättre om det kommer efter ett längre vakenpass och tidigare på kvällen! Verkar också som att jag får räkna med 12 h natt trots att vi ömsom äter, stånkar och sover från 06 för det mesta :)

Jobbar vidare :D Med stora H började jag alldelens för sent med att styra upp vardagen och all sömn, vill inte hamna där igen när jag har ett barn som sover så pass bra om nätterna som hon ändå gör. Ska jobba bort 01-målet som det är. Ett steg i taget.

Tack!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

arnaia skrev:Ett steg i taget.
Precis, men ha inte för brâttom. Just nattmâlen tycker jag inte man ska ha sâ mycket prestige i (och passa dig för den superdupervanliga fällen för andrabarnsföräldrar som nu ska göra allting rätt minsann :roll: ). Särskilt med en sâ liten plutt som er lilla tjej. :heart:

Hos oss har nattmâlen fallit bort av sig själva i takt med att dagarna fyllts med rejält med mat och rejält med vakentid. Sâ ta det lugnt, ge förutsättningar (där är standardmodellen outstanding :thumbsup:) och ha förtroende för att bebisen ocksâ vill ha ett gott liv, med mycket mat och mycket sömn. Sen att det inte blir helt perfekt pâ stört, det hör liksom till. Att det strular nu behöver inte alls betyda att det kommer att strula i all framtid. Bara att bebisen är lite liten än.

arnaia

Inlägg av arnaia »

Som tur är har jag lagt bort perfekt!

Donnan är nu tre månader och jag behöver justera schemat då hon började krångla vid långluren. Jag körde 11-45-2-45-45 på en höft. Nu försöker jag sätta ett 12-45-2-45 i stället med med mer vakentid på fm men donnan vill gärna sova tre på långluren vilket ställer till det med maten och hämtning av storebror. Hon är jättejättetrött. Går inte att väcka efter två timmar eller somnar vid bröstet. Finns goda råd att få? :)

Natt 19:30-07.30 frukost
9:15 sova 45
11 lunch
12-14 sova 2
14 mellis
16 sova 45
17 middag
19 kvällsfika
19:30 godnatt

Nattmål ibland 01 men oftast vid tre och sju (frukost).
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hejsan :D

Det finns många små raringar som gärna sover läääänge mitt på dagen :D Om den långa luren hamnar "fel" i er vardag så kan du antingen börja dagen lite tidigare (så hela schemat blir tidigarelagt), eller korta ner fm-luren så långluren börjar tidigare.

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
arnaia

Inlägg av arnaia »

Vänder mig hit till erfarenheten igen :D

Donnan är nu dryga fyra månader. Det är utveckling så det står härliga till och med det verkar sömnen blivit orolig igen. Jag måste sätta schemat i hennes kropp på nytt för hon har börjat krångla vid långluren igen. Men även nätterna är svårare nu. Hon har alltid sovit på sidan, nu protesterar hon vilt vid tillrättaläggning så vi låter henne mest vara och reda ut det på egen hand, tyvärr tar det litet tid :) men även att hon vill ha mat vid 01-02 igen! Och jag som trodde vi var därifrån? Jag kan såklart prova mer mat på dagen, vi ammar mest just nu med litet tillägg vid kvällsslurken men jag vill ta det litet lugnt då jag tror det eventuellt blev litet trögt i magen och prickar på magen av risgröten jag försökt med. Om det är utveckling som stör natten kan jag försöka uthärda, är det mer mat kan jag försöka öka på, men vad annat kan det vara som jag inte tänkt på? Kan jag dessutom behöva justera förmiddagsluren redan nu? Jag som själv behöver den för att vara människa resten av dagen ;-)

Stora varma tack för inspon på förhand!
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Jag sätter en STOR peng på att det är mer mat som behövs. :D Alltså riktig mat! Småfolk i den där åldern kan äta precis hur mycket som helst om de bara får chansen.

Funkade inte risgröt så prova banan, det brukar vara poppis. En riktigt mogen en som inte stoppar upp magen. Eller morot eller något annat smaskigt! Och så en stor klick osaltat smör eller kallpressad rapsolja i maten, det mättar fint.

Mer mat åt småfolket!

arnaia

Inlägg av arnaia »

Hej på fina forumet!

Jag får hoppas på maten och att den ger verkan, så småningom :) Just nu sover hon OK till ca 00:30-01 då hon vaknar och har vääääldigt svårt att somna om. Natten som var höll hon på i en timme: somnade vaknade somnade vaknade osv. Sedan var det full rulle efter några timmar igen, trots att jag var noga med att försöka fylla magen vid nattmålet som jag gav nån gång mellan 3 - 4. Jag lägger till rätta på sidan när det gnällts för länge, ser om hon vill ha napp eller inte vilket är riskabelt om hon halvsover, solfjädrar och om det tas emot väl, buffar rumpan vid behov. Ibland ställer buffar till det mer än det gör nytta. Man får tydligen inte störa donnan för mycket! Och vi som sov som stockar tre timmar i stöten fram till dess hon blev ca 4 månader, med få undantag. Vid tillfällen märkte jag att om jag ammade liggande vid 04 så sov hon sämre än om jag ammade sittandes (?) så då blev min slutsats att hon behövde äta bättre vid 04. Jag plockade bort 01-målet eftersom jag märkte att hon inte åt ordentligt utan bara snuttade och sedan sov vidare. Men hur tar vi oss ur det här utan att börja äta igen vid 01? Om målet är att sluta äta på nätterna, och istället sova, måste man ju lära sig att komma till ro också och det verkar som att hon vaknar i alla möjliga skarvar på nätterna just nu.
:?: Är jag där och pillar för mycket trots allt så att hon inte lär sig reda ut det själv?
:?: Ska jag laborera med nattmålet, se om det ger verkan om jag regelmässigt ger det vid 3? Några erfarenheter? Jag vet att här förespråkas sömn på magen, men jag mäktar inte med att ta risken ännu, andningslarm i all ära.

Jag funderar på att plocka bort nappen så är i alla fall det momentet borta sedan. Hon gillade ett tag sina fingrar men verkar ha glömt bort dem. De fastnade liksom aldrig heller. Låt mig fundera på detta en vecka till :)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D

Jag hâller helt med SaraMilana - Mer mat ât smâfolket

Vad gäller nätterna sâ finns det hur mânga sätt som helst. Min stil har varit att ge mat när det vaknas utan att verktyga alls och istället lägga allt krut pâ dagarna. Alltsâ främst Mycket Mat.

Jag tror ocksâ att dottern skulle sova bättre pâ mage, men det är ju helt och hâllet ert beslut (hoppas att ni har larm oavsett sovställning?).

Och ja, skippa nappen. Nappen bort - inspirationstrâd

Fundera i lugn och ro, sâ hörs vi vidare om och när du vill. :D

arnaia

Inlägg av arnaia »

OK, jag ska inte lägga så mkt prestige i att bli av med nattätandet då :)

Magen kommer jag tillåta nattetid när hon kan vända tillbaka på egen hand.

Tack för goda råd både om mat och mitt eget tålamod som det verkar :D

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

arnaia skrev:OK, jag ska inte lägga så mkt prestige i att bli av med nattätandet då
Ja, skippa prestigen helt. När det kommer till barnavârd sâ är det en minst lika stor bov som oro. Puts väck med den! =D>

Som jag ser det sâ finns det ingen anledning att aktivt göra nâgot ât nätterna sâ länge man känner att man är pâ väg ât rätt hâll. Barnet vill ju och behöver ju sova och har man fâtt till tryggheten (standardmodellen är det bästa receptet jag vet här) sâ kommer hela nätter sâ fort barnet kan stâ sig hela natten pâ den mat som intagits dagtid.
I 3-4mânadersâldern blir dock mânga smâ superhungriga och uppvaken kan öka. Dâ kan det vara läge att införa skedmat (läs i BB s 271 Introduktion av fast föda). Inte att glömma att det tar ca 3 dagar för kroppen att fatta att den faktiskt är mätt. Som alltid, tâlamod! :D
arnaia skrev:Magen kommer jag tillåta nattetid när hon kan vända tillbaka på egen hand.
Skulle inte bli förvânad om hon själv väljer det sâ fort hon kan. :wink: Och igen, larmet rekommenderas oavsett sovställning. Själva rygg- eller sidoläget garanterar ju tyvärr ingenting alls.

Vi hörs :D

arnaia

Inlägg av arnaia »

Sarisparis - när du säger allt krut på dagarna, menar du då tillräcklig sömn och hållet schema samt fullspäckat med "aktivitet"? Jag känner att det absolut kan vara dags att öka på den aktiva sociala delaktigheten för lilla H och på så sätt få henne trött nog att sova igen. Eventuellt har det blivit litet för mycket åka vagn då hennes långlur sammanfaller med att hämta bror på dagis och långluren inhämtats i vagnen med ömma modern på långpromenad. Dessutom börjar hon bli litet frustrerad. 4-5 månader är ju en period av intensiv nyfikenhet såpass att lilla livet knappt har tid att äta om det nu inte råkar vara smakis :lol: dessutom märker jag att hon lätt blir gnölig när hon vill göra något hon inte riktigt klarar av ännu. Så mer upptäckarfärder i hemmet tänker jag, ner med sufletten om lilla är vaken i vagnen.

Och visst kan det vara dags att justera schemat mot fem månader? Hon har börjat likna stora H om dagarna,så som han var, max 45 min åt gången. Gillas icke och jag har svårt tro det är hunger som styr skarvarna vid långluren då jag ger rätt mycket skedmat + amning innan långluren, så inte kurrar magen då inte. Eventuellt bör jag truga mer vid frukost. Att hon sov/åt dåligt var ju en av anledningarna till att jag styrde upp ätandet och schema vid ca 2 månader trots att jag borde ha lärt mig av mitt första barn ;-) Minnet är kort.

Eventuellt ryker nappen nästa helg. Måste ladda mentalt så att jag är övertygad själv om att det kommer gå bra först.

Och ja, när jag läser era svar så märker jag att jag ofta tänker högt här :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"