Kurad nu 5 1/2 månaders med fnurra på tråden

Skriv svar
BubbensMamma
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 01 jul 2012, 20:31

Kurad nu 5 1/2 månaders med fnurra på tråden

Inlägg av BubbensMamma »

Hej, försökte skriva vidare på en gammal tråd jag gjort eftersom jag inte vet hur man flyttar en tråd, några tips? Här kommer iaf mitt inlägg igen, men i rätt forum:
(låg tidigare i SHN späda o små eftersom jag påbörjade tråden då han var 4 månader)

Hej igen! Ville bara berätta lite om hur det gått och be om er hjälp igen. Har även läst Barnaboken från pärm till pärm nu... Bubben är nu 5 1/2 månad (borde kanske startat en ny tråd?) o vi har kommit igång m smakisarna o slopat nattamningen sen en tid så jag gissar att han räknas som ett kurbarn nu . Det har gått både bra o dåligt - övernattningen borta gick kanon o ett tag kändes det som han somnade lätt utan frustration på de flesta läggningar (gnölade kanske nån minut men somnade ofta snabbt o ibland jollrade han sig tom till sömns). Vi har även låtit släktingar natta utan problem.

Det som dock varit problem sista tiden är att han har svårt att sova hela långluren, vaknar även vid sex på morgonen (somnar visserligen om då) o vi har redan från början haft lite problem med eftermiddagsluren - den skulle eg vara 16.00 men han är oftast trött redan 15.40 så vi har fått lägga tidigare o då har han även svårt att klara sig till 19.30 uan att bli för trött.

Trodde att det kanske var dags för schemaändring eftersom total sömn var 15 h o 30 min o sömnbehovet ska vara ca 15 h - 15 h o 15 min vid 5-6 mån, men efter två dagars försök m nedkortad em-lur (till 20 min) är han fortfarande så trött att han håller på att somna und nattslurken o jag får natta 19.15 istället för 19.30. Han är ofta hungrig lite före mattiderna också, tror det idealiska för honom vore att äta med 3 timmar o en kvarts mellanrum så jag har ofta fått ta till marginalkvarten. Han är tyvärr mest förtjust i gröt o söta smakisar så jag ammar rätt mycket fortfarande eftersom jag vill vänja honom även vid mat som inte är så söt men inte vill att han ska gå hungrig, fick lägga in en extra amning före smakis-middagen också. Nedan ser ni nuvarande schema, tacksam för feedback o idèer...

7.30 godmorgon, amning, d-droppar, blöjbyte, prat, ensamlek (inte infört riktig ensamlek än men han leker i köket o tittar på när jag gör frukost, äter, plockar ur diskmaskin mm)
9-9.45 sova (45) - den här luren går alltid bra men kunde ev läggas senare om det krävs för att få till schemat)
11.00 amning + smakis gröt
11.30-13.30 sova (2 h)
14.30 amning
16.00-16.45 sova (i verkligheten dock ca 15.40 o nu nedkortad till 20 minuters-lur)
17.00 amning (stod eg inte på schemat men han är alltid hungrig då så jag har lagt till den)
18.00 smakportion (oftast en halv liten burk puré o en halv liten burk katrinplommonpurè, han föredrar tyvärr köpt puré framför hemlagad men jag försöker med både och). Ibland bad efteråt med lek och plask.
19.00 nattslurk
19.30 godnatt!
(Social delaktighet har jag inte skrivit in, men försöker låta honom vara med några ggr per dag när jag gör olika sysslor som tvätt o städning, funderar även på att börja måla tavlor när sambon börjar jobba igen, han gillar också att få vara med o plinka när vi spelar gitarr. Försöker även gå ut något varje dag o visa världen, hans favorit är att känna på blad).

Tusen tack på förhand!

Ps. En till fråga, när vi går över till sittvagn tror jag det kan bli knepigt med magsovandet, någon som har erfarenhet av om det går att få till långluren på rygg sen när de är lite större?

Ps 2. Har även läst en del om att anknytningen kan bli ambivalent om man "ignorerar" ett barn som gnäller, oavsett om det är vid läggning eller tex ensamlek eller social delaktighet. Vad har ni för tankar om det? Själv slits jag mellan att inte kunna låta honom gnälla för mkt o tänker samtidigt att det ju låter vettigt att barnet också måste lära sig att det finns saker som är viktiga "för flockens överlevnad". Man vill ju inte bli varken curlingförälder eller skada barnets förtroende till sig som förälder eller den framtida självkänslan.... Svårt det där med att veta hur man gör som förstagångsförälder
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kurad nu 5 1/2 månaders med fnurra på tråden

Inlägg av Tin »

Hej BubbensMamma :),
varm välkommen säger jag.

Trots det tror jag att du faktiskt ska ligga kvar under späda och små, din lilla är så mycket mindre än de vi på denna tråd brukar hjälpa, jag skall kontakta en hjärtebarnskontrollant som hjälper dig att merga trådar. De har dessutom hela er historia och är kanonbra på att hälpa småttingar.

Men för att det inte ska bli så lång väntan på hjälp så skriver jag några svar på dina funderingar också:
- vakna i långluren brukar betyda MER MAT, amning och grötsmakis är inte nog för en vrålhungig 5,5 månaders - in med riktig mat tänker jag
- vakna på morgonen men somnar om - inga problem
- krångel på em luren - en klassiker i din lillas ålder, jag skulle satsa på en 20 minutare men kanske bjussa på en 5 minuters nap i soffan under kvällen för att orka till läggdags. Sen kan man ju lägga en halvtimma tidigare också, det brukar inte störa alls.
- hungrig före mattiderna - jag skulle lägga allt krut på att öka smakis portionerna till ordentliga måltider, han är hungrig, amning räcker inte långt då. BTW bröstmjölk är jättesött i sig, bebisar gillar det. Men det finns massa annan mat att erbjuda som går åt det söta hållet utan att vara fruktpureer, t ex sötpotatis, majs etc. Sats på riktig mat så står han sig.
- i övrigt lägg mer krut på utevistelse och social aktivitet, det behöver alla små

Detaljerna lämnar jag nu till Späda och små.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"