Större nappstorlek till Dr Brown?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
saraseptember
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 07 jun 2012, 10:52
Ort: Stockholm

Större nappstorlek till Dr Brown?

Inlägg av saraseptember »

Hej goda glada forum!

Lagom till att jag skaffat 6 dinappar i storlek 2, att cirkulera över dagens mål, verkar lillan bli frustrerad igen. Nu börjar hon ge samma signaler som när hon tyckte dinapp 1 var långsam. Hon släpper inte flaskan, men vevar med armen och benen, ger upp frustrerade gnäll. Som synes av annan tråd här trodde jag detta var pga av torsk, men när den nu nästan är borta består signalerna från lillan ;) Så - kanske dags att byta till något mer snabbflytande? Så skrumpet hinner få i sig under sin mattimma...;)

Tänkte prova 3:an, men eftersom jag ska åka iväg till lillans morföräldrar på vischan imorgon funderar jag över detta med mer lättillgängliga MAM-nappar. Vilken storlek skulle vara en upp från Dr Browns 2:a ? Om ni förstår hur jag menar ;) Vilka passar i Wideneck, som lillan och jag har? Ultivent, eller vad är det man ska ha? Eller har Esska något?

Jag är total novis på flaskmatning, så tar gärna emot alla tips!
Mamma till Nils, kurad vid 4 månaders ålder vintern 2009
och till lillasyster, född 5 juni 2012
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Större nappstorlek till Dr Brown?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag har inte själv kört med Browns wideneck. Men jag vill minnas mig att Avents nappar passar. Kan vara värt att kolla upp. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Större nappstorlek till Dr Brown?

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Jag har ingen aning om hur själva hålen förhåller sig till varandra, men vi har kört på MAMs flasknappar i Dr Brown-flaskor (wide neck), funkar jättebra. Man kan ju köpa flasknapparna separat. Ultivent är själva MAM-flaskan har jag för mig.

När vi var på jakt efter större Dr Brown-flasknappar talade de (Babyland) om att de skulle sluta tillverkas och inte levereras mer. :^o

:heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Större nappstorlek till Dr Brown?

Inlägg av videunge »

Hej

Jag har också kört med mms nappar till dr brownflaskor! det man får se upp med ( eftersom typ nästan alla widenecknappar passar) är att vissa sorter har ventileringen i själva nappen. Då är det en liten bubbla i underkant på nappen som gör att de inte riktigt passar. Annars är det bara att tuta och köra.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
saraseptember
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 07 jun 2012, 10:52
Ort: Stockholm

Re: Större nappstorlek till Dr Brown?

Inlägg av saraseptember »

Jag ska nog prova med MAM, så får vi se. Det är ju bra om hon gillar nappar som man kan få tag på lite varsomhelst. Framförallt vill jag se om det är större hål som lillan efterfrågar.

Märkligt att de ska sluta tillverka Dr Brown-nappar! Men inte flaskan? Napparna finns fortfarande (tex på Apotek Hjärtat) men ska bort alltså? Kanske många köpte andra nappar.

Anledningen till att jag vill prova annan napp är eftersom lillan plötsligt började äta något mindre. När jag först introducerade flaska åt hon massor. Men det kanske var i glädje över att äntligen få äta sig mätt, och att hon nu "bara" äter tills hon är mätt. Hmhm *fundera*.
Mamma till Nils, kurad vid 4 månaders ålder vintern 2009
och till lillasyster, född 5 juni 2012
Java2006
Inlägg: 105
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 10:10

Re: Större nappstorlek till Dr Brown?

Inlägg av Java2006 »

Hejsan!
Vi har en dottern på 13 veckor idag och har använt MAM-flaskan sedan hon var 4 veckor (äter endast ersättning). När hon var 6 veckor bytte vi från storlek 1 till storlek 2 (som är från 2 månader) och dottern åt mer mat på kortare tid. För någon vecka sedan började hon äta mindre igen och tog väldigt lång tid på sig, verkade missnöjd. Provade då att öka till storlek 3 men det är ett jätteflöde på denna och hon satte bara i halsen. Så vi har kört på med 2:an.

Igår provade jag Dr Browns flaska med storlek 3 på nappen, det är ett långsammare flöde än storlek 3 på MAM, detta verkar fungera bättre, nu ska hon bara få i sugtekniken.

Det är inte lätt att hitta rätt och ibland verkar barnen kunna vara mellan två storlekar någon vecka. Men jag skulle nog gissa på att storlek 3 på Dr Brown motsvarar storlek 2 på MAM. MAM har ett mycket snabbare flöde än Dr Browns nappar tycker jag.
2012
2016
saraseptember
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 07 jun 2012, 10:52
Ort: Stockholm

Re: Större nappstorlek till Dr Brown?

Inlägg av saraseptember »

Ah, men då uppfattar du det så också alltså: att när liten börjar äta bra mycket långsammare och mindre, samt verkar missnöjd ibland, så är det troligt att flödet är för långsamt? Man skulle ju kunna tro att de skulle äta mer när de blir större, men ett flöde som inte motsvarar tekniken kanske verkar åt andra hållet.

Jag var och tittade på MAM-nappar idag, men de hade just en sån där kula i botten. Och då skulle de ju inte passa i dr Brown-flaskan, om jag förstod det rätt?

Kanske får lillan och jag tåla oss tills vi kommer tillbaka till civilisationen med att få tag i en dr Brown 3:a. Än så länge har mormor bränt hål med stoppnål i en 2:a, så får vi prova nästa mål. Snacka om att man måste byta napp mycket tidigare än vad tillverkaren föreslår, som flera har påpekat! ;)
Mamma till Nils, kurad vid 4 månaders ålder vintern 2009
och till lillasyster, född 5 juni 2012
Java2006
Inlägg: 105
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 10:10

Re: Större nappstorlek till Dr Brown?

Inlägg av Java2006 »

Jag har provat MAM-napp till Dr Brown-flaska och tyckte det fungerade jättebra. Gillar egentligen MAM-napparna bättre men vad gör man när liten är mellan två storlekar?.. hihi..

Det tog tyvärr ett bra tag innan vi förstod att det var för långsamt flöde i nappstorlek 1. Lillan svalde mycket luft, fick ont och åt bara mindre och mindre. Inte så konstigt när man får ont i magen och det inte kommer tillräckligt med mat? Tillslut kom vi på att byta storlek och ätandet blev bättre men liten hade tyvärr redan utvecklat en överlevnadsångest som inte var av denna värld :cry: . Efter några tuffa veckor har hon nu börjat lita på oss att det kommer finnas mat i överflöd. Så nu är vi mycket observanta när hon ändrar sitt beteende för att det inte ska bli såhär igen, det märks fortfarande att hon är mycket känslig med flaskan och med maten men det börjar bli bättre.
2012
2016
saraseptember
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 07 jun 2012, 10:52
Ort: Stockholm

Re: Större nappstorlek till Dr Brown?

Inlägg av saraseptember »

Ja, jag tycker min lilla eventuellt har börjat suga mer luft och äta mindre. Tekniken har utvecklats förbi nappens flöde? Finns det olika MAM-nappar? Funkar vilken MAM-napp som helst isf i Dr Brown Wideneck?Den jag tittade på hade en liten kula i botten, på undersidan av plastringen. Men det går kanske ändå?

Å, er lilla skrumpa! Ja, det är ju verkligen inte lätt att veta sånt där. Vad bra att ni kom på att det var för litet hål! Det var som när jag äntligen löste min lillas matning, och lade amning på hyllan. Första dagarna med flaska åt hon som en liten ponny ;) Att äntligen få bli mätt!
Mamma till Nils, kurad vid 4 månaders ålder vintern 2009
och till lillasyster, född 5 juni 2012
Java2006
Inlägg: 105
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 10:10

Re: Större nappstorlek till Dr Brown?

Inlägg av Java2006 »

Jag provade med MAM-napp i dr brown flaska nu och det verkar fungera bra. Den läcker inte och lillan äter iaf, hon verkar inte svälja luft vad jag gör iaf.

Hoppas det löser sig för er också och det är verkligen inte lätt när de små ska äta. Vår tjej verkar vilja ha maten lättserverad, inte vilja kämpa så mycket och då är det bättre att byta nappstorlek än att hon får kämpa mer.
2012
2016
saraseptember
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 07 jun 2012, 10:52
Ort: Stockholm

Re: Större nappstorlek till Dr Brown?

Inlägg av saraseptember »

Skaffade MAM 2 i dag, och bjöd lillan. Mums, sa hon, och gloffade raskt i sig. Hon verkar uppskatta nappen, och har ätit mycket mer med den.

Hon har svalt lite mer luft vid något mål, men jag förväntar mig att det kommer att gå över när hon lugnat sig lite. Nu tar hon ju i väldans ibland, eftersom hon fick göra det på Dr Browns egna :) Vi får se hur det artar sig vartefter dagarna går, men jag tror det här blir super! :)
Mamma till Nils, kurad vid 4 månaders ålder vintern 2009
och till lillasyster, född 5 juni 2012
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Större nappstorlek till Dr Brown?

Inlägg av TorsMamma »

Härligt! Lycka till! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
saraseptember
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 07 jun 2012, 10:52
Ort: Stockholm

Re: Större nappstorlek till Dr Brown?

Inlägg av saraseptember »

Ja, det är topp när man hittar en lösning :)
Mamma till Nils, kurad vid 4 månaders ålder vintern 2009
och till lillasyster, född 5 juni 2012
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"