Dags att kura lillebror

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
klockan

Re: Dags att kura lillebror

Inlägg av klockan »

God morgon!

Hur har resten av natten varit då? Som sagt, det faktum att syskonen är olika kan ta tid att få in 8) . Du känner honom :D , utgå från det.

Joller och prat och förnöjsamheter bemöter man inte alls :wink: . Men jag tycker inte du har gjort ngt fel i att gå in och lägga tillrätta och visa vad som gäller :D .

Jag har inte heller haft ledsna barn, utan det har mer rört sig om ilska och besvikelse över att de vaknat och så har man fått gudia dem gnm det :wink: Blir det FÖR mkt ilska så lämnas man bäst ifred tills det lagt sig. Men inte nu, utan senare när han fått kläm på det här med ramsan och vad den förmedlar. (Men jag ville bara nämna det). Vi har t ex aldrig kunnat solfjädra vår yngsta för han har blivitt så ARG då, så det har hjälpt honom mer att få rasa av sig i fred (vi har meddelat oss utanför m h a husljud och/eller pangramsor). Men som sagt -. det blir aktuellt lite senare för er del tycker jag. Kör på nu som ni gjort i natt och låt ramsan ta över mer och mer ikväll och natten som kommer :D

Man kan absolut avvakta och lyssna på hur barnet löser det hela själv innan man vidtar åtgärder. rekommenderas starkt f rom natt 2 :D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Idacha

Inlägg av Idacha »

Ska berätta om första natten sen, men nu håller jag på med läggningen för andra natten. Känner mig helt förvirrad. Han lyssnar knappt till ramsan och dessutom vänder han över sig till rygg hela tiden. Han har sovit på mage hela livet, jag vet att han inte kan somna så.

Känns helt uppgivet. Och jag får inte gå in alls? Nu ligger han och är riktigt förbannad, med största sannolikhet på rygg. Suck.
Ida 20080221- kurad september 2008 och sover gott än idag :)
Lucas 20120222
Idacha

Inlägg av Idacha »

Jag gick in tillslut och solfjädra, upplever att han bara blir mer förbannad när jag buffar och sen slutar för att ramsa ut. Han blev inte lugn av solfjädern, bara lite, så jag ramsade ut säker gånger tolv. Han skrek och var förbannad men fortsatte i alla fall att ligga på mage. Tillslut tystnade han, gnydde lite bara, bekräftade och sen var han tyst. Vet inte om han sov när jag bekräftade.

Tog 25-30 minuter innan han somnade. Känner att det var mitt fel :oops: jag hanterade det inte rätt.

Tycker det är svårare den här gången än med storasyster för med henne var sömnen totalt kaos.. han har ju somnat in själv bra och bara vaknat 1-2 gånger per natt. Men då har han ju haft nappen...
Lucas 20120222
Idacha

Inlägg av Idacha »

Första natten gick bra efter första uppvaket, som varade en timme. Sen hade han bara korta uppvak som gick att stävja med buff och ramsa. Ett lite längre uppvak hade han också vid fem till sex och då buffade jag honom tillslut nästan tills att han sov och ramsade sedan ut. Då sov han till sju då jag fick väcka honom. Han var glad när jag väckte honom och verkade inte tokhungrig utan väntade nöjd medan jag gjorde i ordning gröten. Den mat som jag fått i honom idag är detta:

0700 Gröt med katrinplommon
0730 Amning efter blöjbyte och påklädning.
1045 Lunch, En liten burk kyckling och grönsaker samt en halv burk fruktpuré
1345 1 dl välling
1700 Amning (skulle varit middag, men jag var iväg och köpte en bättre magsovarvagn. Han åt rejält från både brösten)
1730 Fruktpure med risgröt (liten burk)
1830 Nattslurk i form av amning

Har han ätit för lite idag?
Lucas 20120222
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Klart att du får gå in!:-) men du ska lyssna extra noga innan du gör det. är liten förbannad finns inte mycket mer att göra ön husljud är liten ledsen och ber om hjälp ska du ramsa övertygande och lugnt. Känner du att det inte är tillräckligt (det öre lite mycket att begära att ramsan lyssnas till redan vid andra läggningen ) då går du in med målet för ögonen. Liten ska LUGNAS i sängen och sen ramsar du ut..:-) läs på lite extra om lugnet och säkerheten samt lathunden för att bota överkoncentrationen .;-) men fortfarande gäller lugna! Du ska bara lyssna lite extra innan du går in och passa dig för att stanna för länge som du har märkt.;-)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Kommunicerar via min telefon därav några stavfel ovan ...;-)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
klockan

Inlägg av klockan »

Håller med Jenny :) . Och sen så kan du inte förvänta dig att han ska förstå innebörden av ramsan redan nu :wink: . Även om du ramsat tidigare så har det ju inte varit under samma förutsättningar som ni befinner er i för närvarande. Så ta det bara lugnt och ge samma lugna och trygga besked tills vidare.

:D
Idacha

Inlägg av Idacha »

Andra natten gick relativt bra. Efter att ha somnat halv åtta så sov han till halv fem. Det tog en halvtimme, inkl. buff, innan han somnade om och sov till 0640. Jag ramsade och tog sen upp honom 0645.

Han fick gröt med katrinplommom och sen efter blöjbytet ammade jag honom på båda brösten.

När klockan nu närmade sig halv elva verkade Lucas vrålhungrig. Jag gjorde i ordning mat (fram tills för en vecka sen har han ätit allt som serveras). Men nu knep han bara igen munnen. Vad gör man då? Efter tio minuter gav jag upp, kanske fick i honom tre riktiga skedar. Ammade honom sen på ett bröst. Fruktpuré gav jag honom inte för det vet jag att han skulle ha slukat... men han måste ju äta riktig mat. Hur hanterar jag situationen??
Lucas 20120222
klockan

Inlägg av klockan »

Härligt att höra att natten förlöpte så bra :D

Ang matsituationen så tänker jag såhär - tja, det kanske bara var engångsföreteelse helt enkelt, det blir så ju ibland :wink: . Bäst att inte låssas som om nånting. Han lär ta igen det till nästa mål (?), för oss brukar det lösa sig på det sättet. Under kuren kan barnen vara tröttare och kinkigare än vanligt, det kan säkerligen påverka aptiten oxå. Dock brukar den sätta in i takt med att sömnen sätter sig :D

I Barnaboken står en massa bra tips om hur man kan agera om matsituationerna strular, jag kan varmt rekommendera att du läser där :D

Det bästa är att hålla schemat och erbjuda mat när det är tänkt och att inte ge småsnuttar här och där. Jag förstår att du tog till amningen till slut :wink: jag hade dock varit noga med att se till att det bara blev en engångsföreteelse så att det inte är det som blir legio ist för riktig mat (som du skriver, det är det han behöver). Om han gillar fruktpuré - ge det och så skjut in varannan tugga riktig mat :wink: så gjorde jag ett tag när det var lite kinkigt med maten här...det funkade faktiskt... :D

:D
Idacha

Inlägg av Idacha »

Middagen gick något bättre, han knep i alla fall inte igen munnen på en gång utan öppnade glatt och hungrigt. Sen orkade han dock inte hela portionen. Jag ammade honom på ena bröstet efteråt eftersom jag inte hade någon frukt eller fruktpuré hemma.

Insomningen tog drygt 20 minuter med en hel del knorr, men mest argt eller fundersamt. Tillslut somnade han in (med tummen i mun upptäckte jag när jag senare gick in och kolla till honom :) )

Ramsade inte speciellt mycket, typ två påminnelser kanske, lät honom sköta det mesta. Kändes bra denna kväll. Nu måste jag bara bli lite striktare på dagarna då jag nog vagnat något för länge... :oops:
Lucas 20120222
klockan

Inlägg av klockan »

:thumbsup:
Idacha

Inlägg av Idacha »

snart dags för första sovstunden för dagen..

natten gick bra. ett uppvak hal sex, somnade om sex efter att ha hittat sin tumme och sov vidare till 0650. fick pangramsa två gånger...

nu ska han somna i stilla vagn 8)
Lucas 20120222
klockan

Inlägg av klockan »

=D> Fint jobbat!
Idacha

Inlägg av Idacha »

Insomningen i stilla vagn innebär varje gång ordentligt skrikande, mest ilsket. Tillslut efter att han hittat tummen och faktiskt bestämt sig för att suga på den så lugnar han ner sig. Hur mycket ska jag lägga mig i, ramsa och så?

Nu har han dessutom fått feber, men syrran är ju sjuk. Men det är väl bara att köra på?

Hur tycker ni mitt schema ser ut förresten:

0700 Frukost Gröt + amning
0845 Sova 45 min
1100 (eller strax före) Lunch (just nu en liten burk mat + liten burk frukt)
1130 Sova 1,5 h
1400 Mellis (idag amning)
1530 Sova 45 min
1700 Middag (liten burk mat + liten burk frukt)
1830 Kvällsslurk
1900 Sova natt
Lucas 20120222
klockan

Inlägg av klockan »

Låter ju som att det flyter på fint! :D Man får vara beredd på extra frågor när man går vidare till en ytterligare utmaning t ex att sova i vagnen stillastående. Så det är som det ska :D

Som sagt - ilska lämnas bäst ifred :wink: eftersom inga verktyg biter på en argis. Så avvakta, precis som du gjorde, och låt honom hitta lugnet (tummen kanske? :wink: ) på egen hand så ska du se att han snart börjar reglera det där själv.

Schemat ser jättefint ut! :D :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"