Helammar, försöker ge mer mat, sover på natten.

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Tierra
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 05 jun 2012, 13:25

Helammar, försöker ge mer mat, sover på natten.

Inlägg av Tierra »

Hej!

Lite funderingar kring matning av snart 6 månaders Sessa.

Jag helammar henne och har sedan hon var 4 månader börjat att ge henne annan mat också. Jag slutade att ge henne på natten i samband med det för jag upplevde att hon bara vaknade oftare när jag hade gett henne och inte av hunger längre. Hon har alltså sedan hon var 4 månader inte fått mat nattetid och sovit igenom nätterna.

Jag måste någonstans utgå ifrån att hon får i sig det hon ska dagtid eftersom hon inte vaknar på natten men hon har inte riktigt följt viktkurvan (som man kanske inte ska hänga upp sig på helt?) och äter annat mat gör hon inte i mängder. Jag har läst många av trådarna här inne för att hitta tips på hur jag ska tänka och gå till väga.

Det som fungerar bästa är att låta henne gegga på själv. En stor bit banan, som hon kan hålla själv, sitter hon gärna och gnager på men skeden tittar hon inte längre på. Jag får helt enkelt inte i henne nästan någon mat längre. Hon kniper med munnen och tittar bort. Om jag börjar sjunga så ler hon och då kan jag peta in lite gröt....

Nappflaska har vi också testat, innan bröstet, efter bröstet och olika sorters nappar men TVÄRSTOPP. Det har varit ren bröstmjök där också men icke sa Nicke. Jag försöker att gå in med en självklar attityd men nej, det är tvärstopp. Självklart blir det stressande eftersom jag vet att hon behöver mycket mat för att kunna sova bra, dagtid och nattetid.

Gröt och olika sorters puréer som jag har lagat själv har jag testat med. Hon sitter alltid med oss när vi äter och verkar rätt tillfreds med det.

Jag har dessutom ingen möjlighet att ge henne mat på 45 minuter har försökt, men det blir bara stress (eftersom hon inte "vill" äta) och jag siktar in mig på en timme istället även om jag vet att rekommendationerna är kortare tid.

Tacksam över synpunkter och stalltips! :wink:

Hälsningar

T
Mamma till Sessan född 120128
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Helammar, försöker ge mer mat, sover på natten.

Inlägg av Irmasmamma »

Hej Tierra! :D

Vi brukar också ge hemlagad puré för det mesta, men i ärlighetens namn verkar liten gilla köpt bättre.... :^o Då gapar hon som en fågelunge! Annars får vi alltid truga. Tror det är nåt med konsistensen....lite lösare och slätare som är knepig att få till själv. Prova! Pasta med tomat och grädde är nåt som verkar gå hem hos de flesta... :P
Känner du till BLW? Det går ut på att man ger stora, mjuka bitar av mat som liten får plocka i sig själv. Kanske nåt för din tös? Googla! :wink:
Och Squeezys som man suger i sig själv är skoj och smarrigt! :D

Sist men inte minst tror jag inte du behöver stirra dig blind på viktkurvan heller....att liten sover som hon ska brukar vara en bra indikation på att hon äter sig mätt.
Om hon inte äter så mkt så se gärna till att ge näringstäta födoämnen. Tillsätt mycket fett i maten. 
Kanske ge äggröra på äggula, persilja, smör och grädde? Mums tycker min lilla och äggula innehåller allt man behöver utom C-vitamin. \:D/

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Tierra
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 05 jun 2012, 13:25

Re: Helammar, försöker ge mer mat, sover på natten.

Inlägg av Tierra »

Åh, tack för ett inspirerande svar! Ska genast gå och handla..... :wink:

Har försökt spetsa maten med lite fett. Rapsolja kräks hon av och av (osaltat) smör lägger hon sådana fisar att det sprakar i hela huset (å några gånger tror jag att hon vaknar av dessa också..... :roll: ).

Tack igen!

Hälsningar

T
Mamma till Sessan född 120128
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Helammar, försöker ge mer mat, sover på natten.

Inlägg av Irmasmamma »

Jaså, fiser hon av smör...? Är hon laktosintolerant? (Kan bebisar vara det...vet inte....BM innehåller ju massa laktos... :-k )

Har du gjort ghee/klarat smör nån gång?
Det är smörolja där man tagit bort alla slaggprodukter/laktos/protein. Nyttigt, suuuupergott och SÅ värmetåligt! (Ghee eller kokosolja är det bästa att steka i. Bebisar ska ju inte ha stekt mat dårå, men till vuxna menar jag! :P)

Googla på recept vettja! 

Om hon kräks av rapsolja kanske oliv- eller solrosolja kan vara ett alternativ?

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Tierra
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 05 jun 2012, 13:25

Re: Helammar, försöker ge mer mat, sover på natten.

Inlägg av Tierra »

Är inne och googlar redan.....\:D/

Tack!
Mamma till Sessan född 120128
Tierra
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 05 jun 2012, 13:25

Re: Helammar, försöker ge mer mat, sover på natten.

Inlägg av Tierra »

En liten lägesrapport!

Slaffs slaffs och åter slaffs. UNDERBART! Sessan skvätter ner väggar och tak med banan, avokado och kokad morot. Allt åker fram på hennes lilla bricka och vi sitter och äter hela familjen medan hon slaffsar på i egen takt- SÅ NÖJD! :lol: Tack för tipset om äggröran!

Nu njuter vi vid matbordet igen!

T
Mamma till Sessan född 120128
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Helammar, försöker ge mer mat, sover på natten.

Inlägg av Irmasmamma »

Fantastiskt!! :D Hurra för er! \:D/ =D> :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"