Sid född 12.04.29

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Sid född 12.04.29

Inlägg av Irmasmamma »

MammaFrankie skrev: Har vart inne och läst lite på din tråd Irmasmamma och det är så gott när man kan känna igen sig i vissa grejer :) ammnings trassel o längtan efter rutiner och att få styra upp.
Härligt att man kan vara till nån hjälp :mrgreen: Själv blir jag helt fnissig när jag läser tillbaks i min tråd :oops: Snacka om att snöa in på detaljer!! :lol:
MammaFrankie skrev:Mini har nu gått upp nästan 2 kg på dryga fem veckor och växt 7cm på längden :shock: Vilken hjälte :heart: och trots alla dumma prickar blir han bara finare och finare för varje dag!
Underbart!! :D Lille plutten! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
MammaFrankie
Inlägg: 147
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:09
Ort: KARLSTAD

Re: Sid född 12.04.29

Inlägg av MammaFrankie »

-Irmasmamma
Kanske därför jag gillar din tråd.. :P känner mig rätt insnöad själv.. Hihi!

Idag borde va en bra dag, jag kom inte upp med klockan till 01 målet inatt o mini sov vidare till 03 varpå jag vagnade o sa att mat är det först vid 04. Han gick väl sådär me på den.. Va en hel del vagning men han somnade om mellan varven iaf åt och sov igen till 06:45.

Så vi borde va glada här hemma men jag känner mig nere och som att jag inte får till det och till och med som jag "förstör" vår lille miniman emellanåt.

Dumma, dumma prestationskrav och eftersom han är så missnöjd känner jag att jag misslyckats med nåt. Jag tycker ju själv att det handlar om Temprament och mat trassel .. Och dessutom vet jag ju ingenting om "nöjda" bebisar eller icke gråtande kanske jag ska säga eftersom brorsan utvecklade kolik.
Å nu idag var ytligt bekanta här och frågade om han var sjuk?? Eftersom han grät så mycket (dom var här under amning på b2) och jag vet inte men frågan gjorde ont långt in i själen och jag var tvungen att gå undan för tårarna kom:( inte är väl mitt barn sjukt?
:?: Hur är barn som har icke stillad överlevnadsångest? Hur vet jag att det är det eller något annat? Mat får han ju, problemet är väl snarare att han inte vill ha. Att jag har propsat på att han ska äta så mycket att han tycker det är jätte jobbigt:(

:?: En annan sak jag skulle villja ha en synpunkt på. Jag har ju liksom varit så emot napp eftersom storebror hade det och sovandet blev helt upphackat av att han tappade och vi skulle stoppa i den där nappen hela tiden så mini har inte haft någon och nu verkar det som om han har hittat händerna i madrassen iaf :)
Men så har jag haft den i bilen, nappen alltså eftersom han är klarvaken när vi åker bil men inte orkar hålla sig nöjd så länge.. Och det har funkat. Så då sitter han där o puppar belåtet o kikar ut genom fönstret. Å så här om dagen när vi var på kalas, också under vakentiden o jag undrade hur det skulle gå, för kinkig blir han ju efter ca 30 min vaken och denna gång också och något bröst skulle han ju INTE ha !!! O inte ville jag sitta och mattrassla där.. Så han fick nappen o blev världens coolaste bebis.
Åkte från famn till famn, satt å kika o såg superbelåten ut och dessutom när han väl spottade ut den då var det ingen fråga om vad han ville ha, han ville ha MAT!! Och mycke mat också, jätte mycket.... Kan ni tänka er.. Från b2!?
Så nu funderar jag på om det kanske är bra att ge mini lite napp på dagen? Ha n liksom blir ju så lugn och verkar få ro o lugn o ligga o ta in lite omvärld.

Har någon synpunkter? Jag är ju rädd för vad konsekvensen blir? Han hittar ju händena när han ligger på mage men inte på rygg o det bästa hade kanske varit om han fick chansen att hitta dom så med. Eller kommer den göra att han har svårare att slappna av när han ska sova också, o vilja ha napp istället för händer.. Vilket han inte kommer att få i vilket fall som helst. Jag är helt enkelt osäker på hur jag tänker här. Det gör lite ont i mig att ge den till han men samtidigt har vi ju det så mycket mysigare så efter den där "sjuk" kommentaren fick han den... Och sen åt han en riktig portion igen :)
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
MammaFrankie
Inlägg: 147
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:09
Ort: KARLSTAD

Re: Sid född 12.04.29

Inlägg av MammaFrankie »

Jag var väl inte helt färdig men råkade visst skicka :)
:?:

Nu när jag försöker få bort ena nattmålet, gör jag rätt i att vagna när han vaknar vid 03 så att jag får till uppvak vid 04?

Hoppas på lite pepp, tankar å råd :heart:
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
MammaFrankie
Inlägg: 147
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:09
Ort: KARLSTAD

Re: Sid född 12.04.29

Inlägg av MammaFrankie »

Ett inlägg tillsammans med det andra. Pratade med min sambo precis som peppade o sa att vårat barn är visst inte sjukt men bestämd och lite tröttgnällig och VÄLdigt bestämd med att säga ifrån när han fått nog med mat då han tycker att det trugats i mesta laget. Kändes bra att han sa så och jag bara hoppas att så är fallet och att mitt lilla knyte inte mår dåligt på någe vis.
Varför är man så insnöad? Känner att jag inte får perspektiv på nånting.. Uff!
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Sid född 12.04.29

Inlägg av Tetz »

:heart: Det är jobbigt när de jobbiga tankarna blir för tunga :( Jag tror inte heller att det är något fel på din pojk, utan att han är en trött liten unge som inte riktigt fått ordning på sin mat- och sovklocka än. Alla barn har olika svårt med den biten, och det tar ett tag innan man som förälder hittar nyckeln.

Angående nappen så har jag varit rätt generös med den, fram till ca 3 månader. Om du känner att den hjälper er och att han dessutom äter bättre efter att ha fått "snutta av sig", så kör på! :D Det finns gott om tid att sedan ta bort den och det kommer att gå alldeles utmärkt.
MammaFrankie skrev:Nu när jag försöker få bort ena nattmålet, gör jag rätt i att vagna när han vaknar vid 03 så att jag får till uppvak vid 04?
Både ja och nej. Han är bara 1,5 månad och då går det inte att vagna bort genuin hunger. Efter dagar där jag VET att mina ungar ätit mycket och bra, då har jag varit lite hårdare med att vagna om det vaknats för tidigt. Om det varit en dålig matdag så har jag bjussat på lite extra nattmat, i alla fall i den åldern. Varje morgon får man nämligen en ny chans att jobba vidare mot en bra rytm :wink: 8)

Ta dag för dag, och tänk inte på alla problem som kan dyka upp runt hörnet. Allt går att styra upp och inga misstag är förgäves :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
MammaFrankie
Inlägg: 147
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:09
Ort: KARLSTAD

Re: Sid född 12.04.29

Inlägg av MammaFrankie »

Nu var det längesedan jag var här inne och mycke har hänt.

Först då, tack Tetz <3
:heart: Det är jobbigt när de jobbiga tankarna blir för tunga :(
Ja, uff...fan! Å jag vet ju att jag tänker fel men när det väl har börjat är det så svårt att vända. Men i det sista så har jag som tur va messtadels varit i en posetiv spiral av tankar så när dom jobbiga kommer är dom något lättare att vända plus att min partner har varit en fantastisk support :heart:
Jag tror inte heller att det är något fel på din pojk, utan att han är en trött liten unge som inte riktigt fått ordning på sin mat- och sovklocka än. Alla barn har olika svårt med den biten, och det tar ett tag innan man som förälder hittar nyckeln.
Nej, visst är det inge fel på honom :)...en riktig tröttmössa helt enkelt vilket gör att han liksom är för trött för att äta den stora mängd som en så stor, liten kille kan tänkas behöva. Och ett härligt temprament på det...men vem har inte det när man är trött och inte fått i sig tillräckligt med mat.

En liten rapport då sedan sist eftersom saker har ändrat på sig både fram och tillbaks.

Sedan senaste inlägget och ditt fina svar Tetz :heart: som för övrigt var jätte bra och en påminelse jag behövde yet again... att ta det lungt, ny dag, nya tag och så vidare och att mini verkligen är mini och att prestationsångest faktiskt ska slängas i väggen.

Så vi slängde iaf bort allt om schema planer... nu måste mamma lära sig lyssna till den lille. Hur fungerar det här lilla livet egentligen??

Jo, han är tröööött... orkar va uppe 1h och 20 min på sin höjd. Å det mest för att vi inte fått till sömnen riktigt än. De gångerna han sovit natten till 04 däremot är han mycket mer utvilad och kan tillochmed trycka till med närapå 2 timmar nångång under dagen :) Om man under trötthetsdagar försöker hålla vaken får man veta att det INTE är ok och sömnen därefter blir inte heller lika bra (om man försöker hålla vaken asså). Samma sak med maten...Mini säger till när han vill ha mat och den som vågar sig på att erbjuda eller försöka proppsa på mer därimellan får minsann veta att det igen INTE är ok.
Så sedan mamma la oron över att mini skulle vara hungrig på hyllan och lita till att mini äter själv om han är hungrig och tar mer om han så vill har amningen blivit något helt annat. Jag kan knappt tro att det är sant :shock: Men mini som aldrig åt mer än fem minuter åt gången och verkade avsky bröstet har nu kommit på att det faktiskt är ganska gott och om man känner för det kan man faktiskt ligga där 20 min och snutta och ibland tom längre :) Detta har dock inte lett till att vi skippat skarvarna utan vi fortsätter i vanlig ordning efter 1 h mer eller mindre på klockslaget att vakna till lite och fråga. Men sedan nästan två veckor har dessa skarvar varit väldigt korta och mini har gladigen sovit om i en timma till (tills för några dagar sedan...återkommer om det sedan)
Så mer mat och lugnare sömn har som man kan anta gjort mini till ett mycket nöjdare liten skit :) På dagarna har gallskriket byts ut mot lite gnäll när tröttheten kommer och ja... kvällstrasslet är fortfarande kvar men under väldigt kontrollerade former. Alltså.. gallskriker så fort tröttheten kommer varpå mamma lägger omedelbart för att sova sina 20 min och mini vaknar glad igen, redo att äta och nästa gång gallskriket är på ingång är det natten och det accepterar han så gladeligen. Smart, trött liten kille :thumbsup: gäller att säga till ju :shock:

På midsommarafton bestämde vi oss för att åka till det årliga midsommarfirandet hos våra vänner. Massa barn där så super kul för min lilleman Frankie och hoppades på att det skulle bli bra också för både mamma och mini att komma bort lite. Men....
Mini som haft en ganska liten värld att förhålla sig till än så länge fick helt shock!! :shock: Efter 10e människan nånting kom fram och hälsa på oss fick mini nog och gjorde det väääldigt klart och tydligt!!! Å vi som skulle gå in efter att ha sagt hej och amma. Nu fanns ingen ro till sådant. Panikskrik och sedan inåtvänd mot mamma var vad som gällde, stängde ögon som sneglade upp lite då och då för att försäkra sig om att mamma fortfarande var där och ingen annan främling. hugha...och mini som hade haft sin lur hemma och dessutom somnade i bilen dit.. trodde ju att han skulle va vaken och glad nu när jag äntligen skulle få visa upp min bebi... men så blev det alltså inte. Mini ville bara sova bort allt hemska. Han återhämtade sig faktiskt en kort stund därimellan och åt, och efter blöjbytet var han med och satt framåtvänd hos mamma och begrundade alla människor på säkert avstånd, tills.... nästa person dök upp från ingenstans med ett stort smil..å ja, då var det givetvis kört igen. Stackars mini.. :oops: Eftersom inte han tyckte det var någe roligt tyckte inte jag det heller så vi beslöt oss för att åka hem och kanske introdusera männsikor i lite mindre portioner nästa gång.

Våra två senaste njutningsveckor var tydligen nu över. Mini som hade börjat sova till 04 vaknade nu 02 och det bjöd jag gladeligen på eftersom jag inte vet hur bra han åt under oroligheten. Men Lördagen blev också orolig...vilket har fått mig lite ur gängorna så det fortsatte så även igår, söndag. Tar lång tid att lägga varpå han vaknar redan efter 20 min sedan 45 och sedan en hel radda gånger tills jag tar upp. För att vi inte helt ska komma ur fas har jag nu vart ute och gått med honom istället så han inte förlorar mer sömn än han behöver. Han är ju tröttmössa ju och behöver all sömn han kan få. Igår vaknade han till och med efter läggningen på kvällen och det har han aldrig gjort :(

Jag försöker så gott jag kan hålla mitt humör i shack men jag inser att det är lätt när saker och ting går frammåt och svårt när man får motgångar. Nu försöker jag åter igen få in dina ord Tetz, tillbaka i mitt huvud. Inga misstag är förgäves och ny dag, nya tag.
Känns som om vi är tillbaka på ruta ett men vi jobbar på.

Nu lite funderingar som har dykt upp.

:?: Eftersom mini nu skarvar o skarvar och jag inte alla lurar har möjlighet att gå ut och gå funderar jag på om jag ska ta upp honom efter 1,5 timma istället?
Känns ju liksom inte som att han sover något sista halvtimman och då är han ju redan trött när man tar upp honom

:?: Sedan blir det ju en del vagning... Vet att Irmasmamma sa att hon gick över till buff. Asså, mini sover ju i vagnen alla lurar inklusive natten. Har liksom blivit så eftersom det är så han somnar. Borde han tas in till rummet nu och sova där det är mörkt och så? Även på kvällen, eftersom jag vill ha koll på honom och vårat hus är väldigt stort lägger jag honom hos oss i vardagsrummet med svart överdrag (över kåpa och handtag så rikligt med luft kommer in) Har ni några tankar om detta? Borde jag våga ta till buffen och lägga honom i sängen? Störs han när ljuden blir så tätt inpå?

:?: Har för mig att jag läste någonstans att man skulle försöka backa med vagning/buff vid två månaders ålder. Hur då?

:?: Jag har lagt i vagnen även vid powernap luren på kvällen. Har inte fått till det på vanliga platsen i soffan, där han powernapade förrut och istället för att trassla de 20 min med buff och buff och åter buff har jag lagt i vagnen eftersom det fungerar... men blir det fel då eftersom han även sover för natten då? Kanske om natten är i rummet och powernappen är ute med oss i vardagsrummet?

Eftersom det tar så många dagar innan jag får iväg något mess vil jag bara rapportera att i natt åt mini bara en gång vid fyra och vaknade sedan 6:45...hurra!! kanske den goda cirkeln redan är på väg tillbaka :)

Nu skickar jag iaf...så får jag skriva mer sen om jag har fler frågor. Det blir väldigt långt som vanligt...hoppas ni orkar läsa :oops: :heart:
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
MammaFrankie
Inlägg: 147
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:09
Ort: KARLSTAD

Re: Sid född 12.04.29

Inlägg av MammaFrankie »

Ser nu om man kollar på schema läggning på Torsmamma sida att mat umgänge mat inte gäller längre om några dagar. hugha!

Så nu skall man alltså sträva efter ett mål mat per vakenpass?

Ja, vad säger ni... jag tror jag får dröja den lite kanske eftersom amningen precis kommit igång här. Men då skall man alltså försöka amma från båda brösten i ett svep direkt när dom vaknar?
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Sid född 12.04.29

Inlägg av Tetz »

Jag blir så glad när jag läser dina senaste inlägg! Imponerad över att du lyckats vända tankarna och fokuserat på att lyssna av din lilla underbaring =D> :heart: Självklart blir jag även glad att mina råd gjorde lite nytta :oops: :-P
MammaFrankie skrev:Ja, vad säger ni... jag tror jag får dröja den lite kanske eftersom amningen precis kommit igång här.
Ja, jag hade nog väntat lite. Man spikar ca vid CIRKA två månaders ålder. Min minsting strulade grymt mycket med maten så jag väntade några veckor extra.
MammaFrankie skrev:Eftersom mini nu skarvar o skarvar och jag inte alla lurar har möjlighet att gå ut och gå funderar jag på om jag ska ta upp honom efter 1,5 timma istället?
Känns ju liksom inte som att han sover något sista halvtimman och då är han ju redan trött när man tar upp honom
Ja, det ska ju sovas 1,5 - 2 h så ta du upp honom. Speciellt om vakenpasset innan varit rätt kort.
MammaFrankie skrev:Men då skall man alltså försöka amma från båda brösten i ett svep direkt när dom vaknar?
Nej, inte nödvändigtvis. En del ungar föredrar att äta allt i ett svep, medan andra hellre äter i omgångar. All mat som går ner inom en timma kan man sikta på.
MammaFrankie skrev:Sedan blir det ju en del vagning... Vet att Irmasmamma sa att hon gick över till buff. Asså, mini sover ju i vagnen alla lurar inklusive natten. Har liksom blivit så eftersom det är så han somnar. Borde han tas in till rummet nu och sova där det är mörkt och så? Även på kvällen, eftersom jag vill ha koll på honom och vårat hus är väldigt stort lägger jag honom hos oss i vardagsrummet med svart överdrag (över kåpa och handtag så rikligt med luft kommer in) Har ni några tankar om detta? Borde jag våga ta till buffen och lägga honom i sängen? Störs han när ljuden blir så tätt inpå?
Om han (och ni :wink: ) gillar vagnen så låt honom behålla den :D Dagtid har jag låtit vagnen stå mitt i vardags(o)ljuden, men från och med kvällsläggningen har vi använt sovrummet istället. Mörkt och tyst är det på natten, har vi resonerat.
MammaFrankie skrev: Har för mig att jag läste någonstans att man skulle försöka backa med vagning/buff vid två månaders ålder. Hur då?
Dra korta, tydliga drag med vagnen och sluta så fort han lugnat sig. Du kanske får vagna flera omgångar än vanligt i början. Jag kan erkänna att jag innan två månaders ålder vagnat rätt generöst tills bebis är tröttlugn, istället för bara lugn. Men det håller tyvärr inte hur länge som helst :wink:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
MammaFrankie
Inlägg: 147
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:09
Ort: KARLSTAD

Re: Sid född 12.04.29

Inlägg av MammaFrankie »

Tack för ditt snabba svar Tetz :heart:
Självklart blir jag även glad att mina råd gjorde lite nytta :oops: :-P
Massa :) :heart: Och inte minst från att läsa din tråd :)

Har skapat en tråd inne på små magar eftersom mini verkar eller mer säkerligen har någon form av allergi och tror vi kommit något på spåren :) Äntligen!!! Sid har reagerat på mjölkprotein, får väldiga utslag och fruktansvärd klåda men har förstått att det måste vara något mer och med lite hjälp från kära forumvänner där inne är jag nästan tvärsäker på att han även är allergisk mot ägg. Detta därför att mini blev sämre igår och jag kunde liksom inte förstå vad jag nu ätit, sedan fick jag svaret av tors mamma och videunge att ..som borde vara så solklart förmig också...att ägg är vanligt i kombo med mjölkproteinallergi... och visst hade jag tryckt i mig massa ägg igår.. och dessvärre till råga på allt, tre stycken till precis innan jag läste deras meddelande :roll: :oops: . Jag har nog inte ätit ägg så i ren form sedan han kom så vad hände...Jo, minis eksem har blommat ut som aldrig förr och gud så den lilla stackars parveln kliar. Försöker så gott jag kan hålla naglarna korta men nu är nacken alldeles sönderkliad :( Och imorgon är det vi som ska till farbror barndoktorn eller iallafall se till att vi får remiss till en. Det är nog svårt att vara liten utan klåda, så dä så!!!

Som vanligt skriver jag dessa inlägg i flera dagar så nu är det ny dag, torsdag.
Ja, natten har vart lång...förmodligen pga av klåda :( Mat två ggr 02 och 04 och sedan massa tidiga uppvak. Ser ut som eksemen har bleknat något idag iaf men efter en något strulig natt var mini givetvis trött i morse, orkade äta sådär och ligger nu och sover, förhoppningsvis länge men knappast med så lite mat.

I några dagar nu är mini och jag själv hemma. Jag hade ju såklart ritat fan på väggen igår pga av klådan o tänkte att kvällen skulle nog bli trassligare än någonsin...men hör o häpna.. lite irritation o klåda men inga protester ALLS :shock: :lol: Så vi låg o mysde sista 30 minutrarna och hade ett riktigt skrattet till godnattet där mini log i massor :mrgreen: \:D/ Och sedan somnade han på mindre än 10 min, var tillbaka två gånger och drog kort och koncist och sen låg han där o gruffsa och grymta o sen blev det tyst...va häftigt!!! :lol:
Nej, inte nödvändigtvis. En del ungar föredrar att äta allt i ett svep, medan andra hellre äter i omgångar. All mat som går ner inom en timma kan man sikta på.
Okej... då ska vi öva :) Mini vill gärna ha mat direkt när han vaknar.. även om det inte verkar akut utan att han kan morna sig lite i famnen först och så men sen vill han nog gärna ha och efter den omgången tar det tid. Jag har lärt mig att inte erbjuda förrens om en timma efter uppvaket... vilket innenbär att vi äter inom 1,5 timmar med en ganska lång paus däremellan. Men vi får väl öva som sagt och tillslut kanske han kan tänka sig att äta mer sammanhängande. Jag är ju lite rädd att pressa något vad gäller mat när vi äntligen fått till det någosånär.

Nu har snart en till dag gått och den har varit helt underbar. Lite klåda, lite tröttmössa men ååh vad han kan le och trots tröttheten har vi fått till kanske inte skrattet men leendet till godnattet... hurra för mini :mrgreen:

Kram på er :heart:
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Sid född 12.04.29

Inlägg av Sarisparis »

Det känns lite "elakt" att spontant vilja skriva "vad glad jag blir av att läsa ditt inlägg" när lille killen har klâda och utslag osv. :oops: :roll: Men jag blir sâ impad av sättet du tar allting pâ. :thumbsup: Ni kommer att fixa det här galant! :D

Bra att ni fâr en utredning gjord om lillens allergier, ta det lugnt fram tills att ni vet vad ni har att spela med, är mitt râd.
MammaFrankie skrev:Okej... då ska vi öva :) Mini vill gärna ha mat direkt när han vaknar.. även om det inte verkar akut utan att han kan morna sig lite i famnen först och så men sen vill han nog gärna ha och efter den omgången tar det tid. Jag har lärt mig att inte erbjuda förrens om en timma efter uppvaket... vilket innenbär att vi äter inom 1,5 timmar med en ganska lång paus däremellan. Men vi får väl öva som sagt och tillslut kanske han kan tänka sig att äta mer sammanhängande. Jag är ju lite rädd att pressa något vad gäller mat när vi äntligen fått till det någosånär.
Ta det som sagt lite lugnt tills ni vet vad som gäller angâende allergierna, men jag hâller med Tetz :heart:, sikta pâ all mat inom timmen. Som det ser ut nu sâ blir det ju egentligen tvâ mâl per vakenpass, vilket innebär att magen inte fâr vila riktigt mellan varven. Aptiten gynnas inte heller eftersom det "smâäts". Vi gillar att säga att det viktiga är att strääääva mot det man vill uppnâ, sen att det slingrar lite pâ vägen kan man gott bjussa pâ.
MammaFrankie skrev:Nu har snart en till dag gått och den har varit helt underbar. Lite klåda, lite tröttmössa men ååh vad han kan le och trots tröttheten har vi fått till kanske inte skrattet men leendet till godnattet... hurra för mini :mrgreen:
Ja, hurra! =D> :D =D>

Hoppas allt gâr bra hos farbror doktorn, emotser rapport! :D

:heart:
kattis73
Inlägg: 368
Blev medlem: sön 17 jul 2005, 10:29
Kontakt:

Re: Sid född 12.04.29

Inlägg av kattis73 »

Hej MammaFrankie!
Har läst hela din tråd,vi har väldigt liknande bekymmer med vår lilla tös (en månad ung), så det var inspirerande! Känner igenom mig i sååååå mycket, särskilt dina tankar och känslor, när ni hade det jobbigt. Vi har en usel dag idag och det känns bara blääää.

Så skönt att det verkar ha styrt upp sig lite hos er! Det gör mig hoppfull, det ska nog ornda upp sig för oss också, så småningom!... :mrgreen:
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
MammaFrankie
Inlägg: 147
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:09
Ort: KARLSTAD

Re: Sid född 12.04.29

Inlägg av MammaFrankie »

Hej kära vänner :heart:

ska skriva en lång rapport snart...med mestadels posetiva händelser :)

Men först en snabb fråga som jag hoppas få svar på snabbt då jag känner mig så otroligt villrådig o fasar inför natten :oops:

Vi har gått över från vagn till säng nattetid för ca 2 veckor sedan och det har mestadels fungerat bra. Han har verkat gilla buffen och blivit avslappnad så att han kan somna själv.

Men :shock:
Så här om natten vaknade han 01 efter att ha vaknat som en klocka 04 länge....så jag antog att han bara råkat vakna till och skulle till och ge honom en snabb buff så han kunde somna om igen....men hugha :shock:
Miniman jagade upp sig fortare och fortare... och var helt plötsligt nära på hysterisk! och jag buffade o buffade för allt jag var värd men ungen lungnade sig INTE. tillslut vände jag på honom, varpå han blev tyst och jag tog upp honom och stackarn ville ju ha mat. Har sedan dess gjort en regel för att allt innan 04 är ok att vakna eftersom Sid trasslar med maten är det svårt att veta hur mycket han får i sig under dagen.

:?: Men så i morse blev det samma sak vid hans tidiga uppvak. Han hade ätit två mål under natten och är aldrig hungrig när han vaknar utan väntar gärna en halvtimma så när han som vanligt vaknade kl 06 och jag buffar (säger...det är fortfarande natt) och i regel somnar han om ganska fort men inte nu alltså utan skriker upp sig till panik :( :(

Vad göra!?!?!?!?! snälla hjälp!! hela min kropp skriker ju att jag ska ta upp honom, han är ju såå liten men ger jag honom helt mixed signals här.

Så tacksam för snabbt svar :heart:
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Sid född 12.04.29

Inlägg av Tetz »

Hej :D

Båda mina barn har blivit HUNGRIGA runt tre månaders ålder och därmed har nattmålen blivit lite skakigare. Båda barnen har dessutom strulat med maten dagtid :(

Jag har börjat erbjuda lite fruktpuré från denna ålder, och efter någon vecka även utspädd fyramånadersgröt. Det har uppskattats och gjort nätterna lugna igen.
MammaFrankie skrev:Vad göra!?!?!?!?! snälla hjälp!! hela min kropp skriker ju att jag ska ta upp honom, han är ju såå liten men ger jag honom helt mixed signals här.
En väldigt hungrig unge går inte att buffa lugn, så det är bara mat som gäller då. Men det är fortfarande viktigt att du agerar lugnt och tryggt, och inte stressar upp dig. Lätt att säga, jag vet :wink:

Om det känns ok för dig så börja erbjuda lite mer mat på dagtid, och ta nätterna lite som de kommer. Jag tycker inte att du ska ge obegränsat med mat på natten, men något extra nattmål till ni har fått ordning på dagarna är ingen fara.

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
MammaFrankie
Inlägg: 147
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:09
Ort: KARLSTAD

Re: Sid född 12.04.29

Inlägg av MammaFrankie »

Hej ni fina :heart:

quote]En väldigt hungrig unge går inte att buffa lugn, så det är bara mat som gäller då. Men det är fortfarande viktigt att du agerar lugnt och tryggt, och inte stressar upp dig. Lätt att säga, jag vet :wink: [/quote]

Nja, vet inte hur lugn jag höll mig egentligen.. vände på honom...och han bara...tyst...sedan, nämen...stort leende :mrgreen: Mamma! är du här? ungefär.
Och mamma med gråten i halsen kunde åtminstone ta upp en lugn bebi. Men hungri se, det var han inte. Men jag antar ändå att du menar att om man inte får dom lugn vid den här åldern är det att anta att det är mat och helt enkelt dags att ta upp dom? :)
Jag har börjat erbjuda lite fruktpuré från denna ålder, och efter någon vecka även utspädd fyramånadersgröt. Det har uppskattats och gjort nätterna lugna igen
Jaha! men va bra. har jag inte ens tänkt på att man kan göra redan nu. Fungerar det att göra egen också då. fruktpure alltså. Och med utspädd gröt..? ..med vatten då så att den blir mer rinnig eller bm?

Till rapporten då.

Åh mini åh mini...han och resten av familjen har fått mamma att må bra igen :heart: Shit asså, jag kände mig rätt så lost där ett tag. Så otroligt enkelspårigt insnöad som man bara kan bli :oops: :( Uff, inte kul och inte bra för någon men jag tror faktiskt jag är tillbaka i verkligheten nu, typ helt och hållet :) Nästan lite för glad... fast det är väl så man ska känna sig med ett nytillskott :) Det är långt ifrån perfekt här hemma men det känns ok nu. Miniman trots en hel del matstrul och skarvar i varje lur är en nöjd liten skit och förhållandet mellan mig och min älskade lileman Frankie är på väg tillbaka till vad det var. Mamma är viktig igen, för mamma finns :)
Inte nog med att den där mini rätt och slätt belägrat morsan men uppepå det ha en mor som har varit så insnöad och uppe i att få till det med den där andra att hon liksom inte är närvarande alls :( Men tålmodig har han varit och tagit pappa i hand i stället och nu när mamma lyckats skärpa till sig står han där med öppna armar...godingen!!!

I söndags blev jag förkyld vilken inte har varit så kul, :roll: allra helst inte när mini har fått snuvan han med. Men inte lika sjuk som jag som tur ä. Men hugha, han har varit svår att lägga.. min mjölk tycks inte tycka om infektion och har hållt sig undan.. så nja...lite karusell. Men på dagen har lillparveln varit lika glad för det.

Det där med mjölken. tycker inte riktigt den har stabiliserat sig sedan sista ökningsperioden för ca 1 månad sedan. ena dagen har jag inget andra hur mycket som helst. Är detta vanligt? Eller är det liksom ett tecken på att mjölken liksom inte hänger med?

Mini har varit hos läkaren med sina utslag som inte är några utslag längre eftersom jag inte äter varken vete,ägg eller mjölprotein. Började med att införa vete nu när vi har medicin och mini reagerade tyvärr med nya utslag och slemmig avföring. Ska prova ägg härnäst men vill vänta tills förkylningen har gett sig så vi inte ger honom mer besvär än nödvändigt. Men det känns bra iaf att få träffa en läkare som undersökt honom och att vi kanske är något på spåren som förhoppningsvis kommer att växa bort.

Hugha! nu har det här medelandet legat här ett par dagar igen. Mini är idag 3 månader och 1 dag och jag har idag beslutat mig för att sluta amma från bröstet...tror jag iaf. Å inte är det lätt för jag bara gråter och gråter men mini är nog glad som får flaska så han slipper ligga o skrika på det där bröstet. Jag har börjat pumpa och fick ut lite över 125 ml nu på morgonen.. så får vi se om det kan fortsätta så. Åh uff vad jag är ledsen. Mini är ju allergiker och det känns som om han behöver bröstmjölk läänge men han behöver ju också va glad och få sova och när nu hans små intag av mat inte bara påverkar dagslurarna utan även nattsömnen känns det som om det är dags.
Samtidigt tycker jag att det är svårt att veta vad som är vad.
Dagsömn och nattsömn är för tillfället inge vidare, det vet jag. Men är det så att amningen verkligen inte fungerar eller beror den dåliga sömnen på att han behöver börja med fast föda, eller faktumet att han blev förkyld för en vecka sedan. Inte nog med att det är jobbigt att snora ner i madrassen men inte är det lätt att äta heller.
Amningen har ju aldrig varit någon dans på rosor men han går ju upp i vikt och nattsömnen har varit bra tills nu. Ska jag härda ut ännu en tid med amningen tills snuvan är över och lillen klarar av att få i sig lite frukt?? Jag känner mig så osäker eftersom jag vill amma men det tar så otroligt på krafterna just nu och pumpandet ...hm...nja... hur länge orkar men med det?

Har försökt knåpa lite på schemat också
En annan anledning as saker o ting kanske inte fungerar.
semestertider. har inte vi vart någonstans har det väl varit folk här. tider har typ hållits men lurar ar ju blivit lite här o där, sjalen, bilen, famnen, i båten. Alla ställen har väl inte varit lika effektiva

Men iaf. Nåt sånt här ser det ut.

07:00 amma, sedan flaska, skötning och kel, egen lek
9:00-9:45 sova
9:45 vakna
10:00 amma, flaska, skötning, kel, passiv, aktiv delaktighet
11:45-13:45 sova
13:45 vakna, skötning, hämta brorsan på dagis, mat, passiv aktiv delaktighet
16:45-17:45 sova
17:00 mat, bad, ligga o greja
18:30 kvällslurk
19:00 natt
påfyll när jag lägger mig
04 nattmål

:?: Men så undrar jag.. mini är ju en liten tröttis, kanske mest därför att vi inte fått till lurarna utan skarvar men kan man köra förmiddagsluren 1 1/2 timma en stund till. från 830-10:00?

Har så många frågor nu när det var så längesen jag skrev så hoppas verkligen någon orkar traggla sig igenom :oops:

:!: Sedan förkylningen kom har vi haft monsterläggningar :( Massa skrattet till godnattet men när vi väl kommit ner i sängen har det blivit fel. Raka sträckta armar kikandes över sängkanten och innan jag hunnit ifrån sängen har han börjat protestera och jag försöker lägga till rätta...men inte! Han vägrar och klart jag är starkare än han så jag kan lägga ner honom men det är just det han verkar reagera emot. Så igår kväll bara på prov så la jag honom på rygg brevid mig i sängen efter skrattet och där låg han och vred och vände tills han somnade efter typ 3-5 min :shock: Mini kan alltså och vill kanske somna helt själv. Så idag när jag lagt honom på mage väntade jag minsann inte på någon protest utan nästan sprang ut ur sovrummet så han inte skulle hinna protestera när jag stod vid sängkanten. Vet inte men han blev nog paff ...typ - vart tog hon vägen i all hast? började gnöla lite varpå jag gick in och la till rätta försiktigt, detta gjorde jag två ggr sen var det tyst :shock: =D> Heja mini!! vill ju bara inte bli tvingade ner i madrassen bara för att man ger ifrån sig några läten när man försöker att somna :) hihi....vilken läggning!!!

:?: Men, det här med tidiga uppvak, hur gör jag?? Jag ger honom fortfarande en slurk innan jag går och lägger mig själv (rätt eller fel?) sedan har han på sistone vaknat mellan 00:30-02:00 och igen 03:00-05:00 och någon natt även en gång till. Jag har tagit upp nu eftersom ja, han har varit förkyld och jag vet inte hur mycket mat han fått under dagen plus att det vart så varmt (en natt fick jag inte ner det till mer än 26 grader i sovrummet...varmt!!!) så han måste ju bli lika törstig som jag. Men sedan vaknar han gärna runt 06 någongång och jag vill ju helst att det ska vara morgon 07 om dagen ska fungera. Och så nära morgonen får jag honom nämligen inte att somna om när jag tagit upp och matat och desutom är han inte speciellt intresserad av mat heller....det är ju MORGON tycker mini med stora flinet trots att vi sitter i bäcksvarta rummet. SÅ hur gör jag? Slänger jag honom i vagnen och vagnar eller tar jag upp och gör morgon? kluven här eller måste jag helt enkelt göra om schemat med morgon 06?? vill ju helst inte det men det kanske går att justera till senare.

Dagen är iaf nu slut och vi provade banan idag :) Mmmm....mycket gott tyckte miniman :mrgreen: Hoppas nu att natten blir något bättre.

Jag avslutar hä känns som att det blev långt nog:) Nu ska jag pumpa :)

kram
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Sid född 12.04.29

Inlägg av Irmasmamma »

Hejsan!

Vilket härligt, rörigt inlägg! :D :heart: :wink:

Ska göra ett försök att svara, hoppas jag får med allt! :P

Härlig rapport om Lilleman och familjen! :heart:

Vad det gäller Minimans matintag så tycker jag att det viktigaste i alla lägen är att han blir mätt och belåten. En liten allergiker behöver sin sömn bättre än just bröstmjölk skulle jag tro.
Dessutom kan du kanske frysa in en hel del innan mjölken sinar och ge honom någon slurk om dagen en tid framöver?

Samma sak med förkylda pyttisar...de behöver sin sömn mer än någonsin. Är lätt att tycka synd om dem jag vet, men man måste backa lite som mamma och ge dem förtroendet att somna på egen hand. För de kan de fortfarande, även om de råkat bli förkylda! Om man plötsligt börjar lägga sig i för mycket så är det lätt att liten vädrar fara och blir orolig. Men det märkte du ju själv under läggningen idag som du berättade om! =D> \:D/
MammaFrankie skrev:Men så undrar jag.. mini är ju en liten tröttis, kanske mest därför att vi inte fått till lurarna utan skarvar men kan man köra förmiddagsluren 1 1/2 timma en stund till. från 830-10:00?
Vid förkylning brukar jag bjucka på extra sömn, ja, men helst inom marginalkvartarna..... Och annars skulle jag faktiskt akta mig för att låta liten sova för länge på fm, det brukar störa långluren - vilket stör natten....och sen är den onda spiralen ett faktum :roll: Men jag vet att det är frestande eftersom de flesta pyttisar sover så gött där på fm! :wink:

Angående tidiga uppvak: Har du läst denna tråden?
BECKmörker är av yttersta vikt. Minsta glipa, och liten känner sig pigg där på morgonkvisten #-o

Semestertider är härliga tider men kan också vara utmanande ibland med en pytte i familjen.... Hos oss har det varit superviktigt att säkra mörkläggningen på alla nya ställen, men också att liten får sova på samma ställen som vanligt, alltså resesäng och vagn. Hon skulle bli mäkta förvirrad om jag plötsligt skulle påstå att famnen var ett ok ställe att sova i! :shock: :lol:
Har ni kanske möjlighet att försöka vara mer konsekventa med sovställena även nu under semestern? Särskilt nu när mini verkar behöva lite extra trygga svar..... Kanske ni kan lägga bilturer under vakentid t.ex?

Du kan absolut ge en extraslurk när du själv går och lägger dig. Många uppvak under natten kan absolut bero på att mini behöver mer riktig mat i magen, så jag tycker att du kan avvakta att styra upp nätterna lite grann, tills ni kommit upp i ett matintag att tala om. :wink: Du har väl läst den här tråden? Mer mat åt småfolket! :D

Hoppas att jag fått med det mesta nu, om du saknar något får du fråga igen! :lol: :oops:

Kram! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"