Låst vid daglur....

Skriv svar
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Låst vid daglur....

Inlägg av Pink Monkey »

Hej alla!!

Jag har en väldigt aktiv och glad son på 11 månader som jag kurade vid 7månaders ålder.

Det har för det mesta fungerat bra. Nätterna är toppen :) men på dagarna kan det variera, framför allt om vi är iväg någonstans. Då finns det så mycket som distraherar :?
Men oftast går det riktigt bra!

Han har alltid sovit sin långa daglur, efter lunch, i vagnen (just för att kunna va lite mobil att gå på stan, äta lunch eller besöka vänner)

För ca. en månad sedan blev han väldigt aktiv att gå med hjälp av bord mm och vill resa sig upp på allt, och alla :) (kanske dags att börja gå själv snart..?)

Och i samma veva började han sätta sig upp i vagnen, oavsett om han ligger på rygg eller mage, så fort man ramsat klart och enda sättet var att promenera hela luren så vagnen var i rullning.

Har försökt vara bestämd och envisas med vagnen men en dag fick vi nog (han blir ju arg efter ett tag också..) så vi "nattade om" honom i sängen hemma, och han somnade på 5min!!
Sedan dess har vi inte orkat bråka utan låtit honom sova hemma.

Problemet är att han sover mellan 12-14, sen är det mellis och middag vid 17.30 vilket ger en lucka på ca.2 timmar.
Då har man inte så mycket socialt liv, alls.

Vad kan jag göra för att kunna vänja honom vid vagnen igen???
Känner mig som en fånge i mitt eget hem.. :(

Är tacksam för svar så vi kan njuta av sista semesterveckorna innan förskolan!!

Tack på förhand!
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Låst vid daglur....

Inlägg av Tin »

Hej Pink Monkey,
och välkommen till oss. :)

Sova hemma eller i vagn, en klassisk fråga. Många byter till säng när vagnen blir för osäker (som du beskriver), när vagen blir för trång eller att det börjas vakna i skarvar. Min lilla bytte till säng strax innan hon började gå också, vid 8 månader ungefär. Inget annat dög, hon hade ju spring i benen även när hon sov och ville rumla runt i spjälsängen innan hon somnade och medans hon sov. Det gör hon fortfarande. :)

Hemma hos oss bytte vi helt enkelt till säng och brydde oss inte om vagnen mer, litens sömn var viktigare. Resesäng gick ju lika bra och vi åkte till kompisar istället eller hade folk hos oss under lunchen. Vi gjorde utflykter på fm eller em - det funkar fint det med.

Den andra varianten är att kura i vagnen, dvs köra en riktig kur på dagvilan under en vecka hemma så du kan fokusera på kurandet. Då brukar det lösa sig. Men du måste ge det kurtid och uppföljningsvecka, raka besked till liten osv.

Det hela är upp till dig, jag valde hemma sov men det finns många som kurar och bygger om vagnen för mer plats för ben, sätter sele på och mörklägger vagnen etc för att kunna vara lite mer rörliga under vilan.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"