Lille Carl - 5 månader

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Baggis
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 17 jul 2012, 13:06

Lille Carl - 5 månader

Inlägg av Baggis »

Hej snälla ni på Annas forum! :)

Jag har lite funderingar som jag skulle behöva hjälp med och chansar på att ni finns på plats här trots sommar och semestertider :)

Min lille femmånaders har sedan några veckor trasslat till det med sömnen och jag klurar nu på hur jag ska lösa det hela. Han är standardmodellad sen dag ett, sover på mage i egen säng och är en liten solstråle :).

Schema:
7.00 - vakna, amma & gröt
9.30 - sova 45 min
10.30 - amma & puré
12.30 - sova 2 timmar
14.30 - amma & gröt
16.30 - sova 45 min
17.30 - amma & puré
19.30 - amma
20.00 - sova 11 timmar

Det som har hänt är att C från att ha diat en gång per natt nu vaknar upp flera gånger om nätterna för amning!

Vi började med smakisar vid 4 månader men har inte kommit upp i några större portioner än fast det faktiskt börjat lossna idag med mums på sötpotatis och päron :)! Min teori är att lille C är hungrig på nätterna nu innan han hunnit lära sig äta vanlig mat i den mängd han behöver men jag är osäker på hur jag ska göra. Avvakta lite tills han äter större portioner? Eller kura? Hoppas ju på att det ska gå över av sig själv...

Är jättetacksam för tips och råd!
Mamma till mina efterlängtade barn Olle (augusti 2010) och Carl (februari 2012).
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Lille Carl - 5 månader

Inlägg av Irmasmamma »

Hej Baggis och välkommen hit till forumet! :D

Grattis till din guldklimp! :heart: Himla fint ni har jobbat på i fem månader! =D>

Schemat ser helt ok ut, dock är det en halvtimme mindre sömn än rekommendat för 5 månaders (bör vara 15 timmar, jag hittar bara 14,5...)
Kan tyckas konstigt att det skulle vara för LITE sömn nu när han nu verkar sova dåligt, men saken är att sömn föder sömn och man sover sämre när man är övertrött.....

Här hittar du förslag på scheman för pluttar i alla åldrar!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21416

Härligt att poletten börjar trilla ner hos liten, hur härligt det är med vanlig mat! Ett hett tips är att ha massor av fett i maten, så mättar den ännu bättre. Rapsolja eller osaltat smör är bra grejer :P

Jag gissar, precis som du, att liten är hungrig och därför vaknar på natten. Därför skulle jag avvakta och se vad som händer när han börjar få i sig mer riktig mat, tror inte att någon kurning kommer att behövas. Däremot kan det kanske vara bra att du tar tillbaks kommandot över nätterna och bestämmer en lagom tid för nattmålet, och så får liten somna om vid de andra uppvaken. Så gjorde vi, och jag upplevde då att liten blev tryggare i att mamma hade koll på läget, så tillslut slapp hon vakna och undra om det var dags för mat eller ej! :wink:

Spännande att följa fortsättningen, återkom gärna om det dyker upp fler frågetecken!

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Baggis
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 17 jul 2012, 13:06

Re: Lille Carl - 5 månader

Inlägg av Baggis »

Hej och tusen tack för ett sådant snabbt svar och välkomnandet :)!

Oj, jag har visst börjat köra sjumånaders-schemat redan! Bra att du såg det. (Ingen ordning såhär med andra barnet ;), skärpning morsan!) Då ska jag ta och justera lite och kanske införa 1,5 eller 12-timmarsnatt nu.

Så skönt att höra vad gäller amningen. Om det handlat om en tillväxtfas så borde den ju vara över nu. Jag bestämmer helt enkelt att vi återgår till ett nattmål - och sen äta massor på dagarna istället. Tack för tips om smör - ska genast åtgärdas :).

Återkommer med rapport!
Mamma till mina efterlängtade barn Olle (augusti 2010) och Carl (februari 2012).
Baggis
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 17 jul 2012, 13:06

Re: Lille Carl - 5 månader

Inlägg av Baggis »

...11,5 timmars natt menar jag alltså ;)!
Mamma till mina efterlängtade barn Olle (augusti 2010) och Carl (februari 2012).
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Lille Carl - 5 månader

Inlägg av Tetz »

Grattis till lilla solstrålen! :D Jag blir imponerad över ert goda arbete =D> =D> =D>

Jag ser fram emot att följa er!

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Lille Carl - 5 månader

Inlägg av Sarisparis »

Jag hälsar välkommen jag med och höjer hatten till fint arbete. :thumbsup:

Rapportera gärna vidare :D

:heart:
Baggis
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 17 jul 2012, 13:06

Re: Lille Carl - 5 månader

Inlägg av Baggis »

Åh vad glada vi blir av pepp från er! Tack för det, vad snälla ni är! :D

Hoppas på att kunna fixa den här svackan - nu har C flera favoriter på menyn och äter mer och mer och sover bättre redan. Senaste favvon är mormors (dvs enligt receptet på påsen fast utan salt...:)) hemgjorda risgrynsgröt som sen mixas slät och blandas med grädde. C fullkomligt älskade den, till skillnad från pulvergröten jag bjudit på tidigare. Kul!

Det här kommer nog ordna sig!
Mamma till mina efterlängtade barn Olle (augusti 2010) och Carl (februari 2012).
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Lille Carl - 5 månader

Inlägg av Irmasmamma »

Underbart! :D Hurra för er! =D> \:D/

Gott det låter med hemgjord risgrynsgröt.....! :P 
Vår lilla har heller aldrig gillat köpegröt och jag förstår henne verkligen! De smakar ju konstgjort ÄVEN om man väljer ekologiska som inte innehåller något artificiellt.... :shock:

Heja på, mer mat brukar vara lösningen på det mesta :wink: :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"