Hungrig -månaders bebis!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
mortillfyra
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 16 jan 2012, 14:00

Hungrig -månaders bebis!

Inlägg av mortillfyra »

Jag har tvillingar, födda två måander för tidigt, de är knappt tre månader gamla (de skulle dock vara en månad om jag gått tiden ut).

Jag har märkt att ena tvillingen inte blir mätt av bröstmjölken och modermjölkersättningen (NAN 1), speciellt inte på kvällarna, hon äter och äter, söker frentiskt, gnäller och är allmänt missnöjd.

Jag upplever att hon är jätte hungrig. Kan jag börja med puréer redan nu, eller/och välling/gröt, ev vanlig mixad mat, kanske både och? Båda vaknar ett par ggr per natt hungriga, ibland oftare.

Hon får också ofta upp en del av ersättningen.

Har pratat med många mammor som berättat att man för 20-30 år sedan startade med puréer vid tre månaders ålder.
Blir fyrabarnmor i sommar-och tvillingmor!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hungrig -månaders bebis!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Det stämmer även i Barnaboken börja man med pureer vid 3 mån ålder. Allt hänger på om magen klarar det.

Du kan också byta till Nan2 tycker jag. Den kan ges från början om man inte ammar, men du kan ändå byta tycker jag.

Du kan ju börja med någon mild 4 mån gröt om du vill, eller späda ut och ge i stor flaska. Mätt bör man ju få bli i alla fall oavsett tänker jag. :wink:

Vissa köper välling och späder ut ersättningen med lite gradvis för att magen skall vänja sig. Men jag har lite svårt för att förstå varför vi skall ge våra barn så mycket sädeslag som vi ger idag. (helt annan diskussion) Prova är mitt förslag.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"