Tänderna är lite bruna

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Tänderna är lite bruna

Inlägg av Rosine »

Vi har upptäckt att vår sons (han fyller snart fyra) tänder inte är riktigt strålande vita på de nedre tuggytorna. Liiiite bruna ser de ut. Men det är ingen brun punkt som karies ger, utan mera som en ”färgning” av hela ytan. Måste vi oroa oss att detta är plaque? Kan man få bort detta? -- Vi brukar borsta ordentligt enligt min mening, inga godis förutom russin (men det är kanske fel har jag förstått nu); men frukt får han förstås. Tacksam för information och tipps.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Tänderna är lite bruna

Inlägg av Alma »

Jag skulle ha kollat med en tandläkare. Jag har själv tandsten som jag tar bort lite då och då, och tandläkarna säger att har man det har man en sammansättning av PH (eller liknande) i munnen som motverkar karies.

Så lite brunt här och var, men färre hål kanske.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Tänderna är lite bruna

Inlägg av Rosine »

Tack, Alma. Hos mig ser det egentligen likadan ut som hos honom, har jag märkt. Men tandläkaren ser varken, plaque eller karies eller tandsten där (hos mig alltså). Fast det sägs ju att mjölktänder ÄR vitare. Vi ska kolla med tandläkare.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tänderna är lite bruna

Inlägg av TorsMamma »

Hej, När vi flyttade dit vi bor nu för 7 år sen fick jag och min man någon konstig beläggning på tänderna, liknade typ lite tjära (som en trist rökare typ) men vi röker inte.

Tandläkaren var duktig på att polera bort det och sen dess borstar jag noggrannare.

När sen sonen kom så visade det sig att han också får denna beläggning (som jag tror är från typ vattnet) och tandläkaren bara skrapade lite med ett av sina verktyg och då gick det typ bort. Fick order om att borsta bättre. Vi använder därför eltandboste och borstar extra noga. Det är de 4 nedre tänderna som är värst, så var det för oss vuxna också.

Så noggrann och rejäl borstning kan ta bort det om det är samma. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"