Kurstart av dotter åtta månader - frågor om schema mm

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Miadebe

Kurstart av dotter åtta månader - frågor om schema mm

Inlägg av Miadebe »

Hej,
vår lilla dotter är mitt inne i åttamånaderskrisen tror jag. När hon var runt 4 månader sov hon 20-8 utan problem men nu är det annorlunda.... Även om hon lyckas somna vid ca 20.00 på kvällen så vaknar hon efter ca en halvtimme och blir ledsen och har sen fått sin power- nap och kan inte somna om förrän jag går och lägger mig med henne vid elva-tiden (när jag lägger mig tidigare ligger hon bara och rullar och har sig i sängen). Vaknar ofta sen och får äta 3 och 6 för att sen vakna för dag ca 8.30. Jag vet detta är ohållbart och både jag och min man är nu väldigt taggade att genomföra kuren. Har läst boken två gånger men har några frågor.

1)
Dels undrar jag gällande dagsovstunderna. Om jag låter henne sova i vagnen och kör en dagramsa och hon är ledsen och inte somnar på de tex 45 minuter som förmiddagsluren är, ska jag då ta upp henne och när 45 minuter har gått och hoppa över hela sovstunden eller hur gör man? Om jag nu över sommaren låter henne sova dagstunderna i vagnen, kan jag ändra till spjälsängen när hösten kommer ?

2)
Det är ju semestertider och vi ska till mina föräldrars landställe nästa vecka men jag vill verkligen verkligen sätta igång med kurning nu. Är det ok att byta miljö efter bara 4 dagars kur och två dagar i uppföljningsveckan? Eller måste vi vänta till efter semestern med kurningen?
3).
Vad tror ni om detta schema? Lutar åt 19-7 natt och hon är som sagt 8 månader (och 3 dagar):
7 frukost - amning
8.30 lur 45 min
10 lunch (burkmat och katrinplommonpuré)
11.30-13 sova middag
13.30 mellanmål stadigt (tex ellas frukt/youghurt/ris-påse eller välling)
15.00-15.20 sova
17 äta middag (burkmat och fruktpure)
18 bad, skoj, nattslurk (amning)
19 sova natt

4)
Är det ngt man ska tänka på med dagschemat den dagen man ska sätta igång med kurning på kvällen?
Skulle uppskatta svar ENORMT mycket!! Vi planerar att starta imorgon natt :-)
Nat

Re: Kurstart av dotter åtta månader - frågor om schema mm

Inlägg av Nat »

hejsan och varmt välkommen hit till kurforum!
1)
Dels undrar jag gällande dagsovstunderna. Om jag låter henne sova i vagnen och kör en dagramsa och hon är ledsen och inte somnar på de tex 45 minuter som förmiddagsluren är, ska jag då ta upp henne och när 45 minuter har gått och hoppa över hela sovstunden eller hur gör man? Om jag nu över sommaren låter henne sova dagstunderna i vagnen, kan jag ändra till spjälsängen när hösten kommer ?
Helt rätt, du ger henne förutsättningarna för att sova och sedan är valet hennes om hon vill sova eller ej. Väljer hon att inte sova en lur utan istället ligga och filosofera måste det vara ok. Du tar då upp den vanliga "ta upp tiden" och fortsätter med nästa grej ni har på schemat. Börjar du förskjuta lurar hit och dit blir det snart vila västern :D
2)
Det är ju semestertider och vi ska till mina föräldrars landställe nästa vecka men jag vill verkligen verkligen sätta igång med kurning nu. Är det ok att byta miljö efter bara 4 dagars kur och två dagar i uppföljningsveckan? Eller måste vi vänta till efter semestern med kurningen?
Tänk igenom om du klarar av att vara mitt i en kur med andra människor runt dig (som jag antar att det kommer att vara på lantstället?!?). Om du utan problem kan upprätthålla en attityd av säkerhet så kan du kanske byta kurplats men annars inte.
3).
Vad tror ni om detta schema? Lutar åt 19-7 natt och hon är som sagt 8 månader (och 3 dagar):
7 frukost - amning
8.30 lur 45 min
11.30-13 sova middag
15.00-15.20 sova
19 sova natt
Jag tycker att dagslur 2 ligger för nära natten.
4)
Är det ngt man ska tänka på med dagschemat den dagen man ska sätta igång med kurning på kvällen?
* Utevistelse minst två gånger dagligen
* Mycket fysisk träning för barnet, gärna flera inplanerade kryp eller ålningspass
* Låt barnet vara delaktig i hushållets sysslor, kanske sitta med i diskhon när du diskar? hålla i en egen lite golvmopp när golvet skuras etc etc. I övrigt lugn och ro, så lite oroande moment som möjligt. Bjud helst inte hem gäster de första dagarna utan låt livet vara litet innan det blir stort så att säga.

Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Tack snälla för ditt svar!!

En fråga till, är det ok att hon sover på mage på natten och på rygg i vagnen på dagen? Är en sittvagn så det går bara att sova på rygg i den så annars måste jag låta henne somna på rygg på natten också.

Vad tror du om det här schemat?

7 frukost - amning
8.30 lur 45 min
12.00-13.30 sova middag
15.00-15.20 sova
19 sova natt

Eller har du kanske ngt bra förslag på ett 19-7 schema för en åtta-månaders? Skulle vara guld värt!

Tack än en gång!!
/Mia
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Förresten, man kanske ska skjuta på eftermiddagsluren då också? Som det är idag, när hon själv får bestämma sover hon gärna 2 h vid ca 9.30-11.30 och sen 45 min vid 15 men visst "bör" man ha tre sovstunder vid åtta månader?

Och en till fråga (förlåt för alla frågor!!) om sova ute på dagen. Är det bara ramsan man har som verktyg då eller kan man buffa på dagtid också första dagarna till det sitter?

/Mia
Nat

Inlägg av Nat »

hejsan,

Fråga på du, det är därför vi är här :D

Rekommenderad sömnmängd ligger på 14 1/2 timme för en 8-månaders. 2-3 lurar är det vanligaste. Jag hade rekommenderat 2 lurar i och med att ni är nära den ålder där man ändå drar ner. På så sätt slipper ni ändra schemat om bara någon vecka..
Eller har du kanske ngt bra förslag på ett 19-7 schema för en åtta-månaders? Skulle vara guld värt!
19:00 - 07:00 Natt / 12 timmar
9:00 - 9:45 sömnlur 1 / 45 min
12:00 - 13:30 Sömnlur 2 / 1 1/2 timme

Summa: 14 timmar och 15 minuter
Det är 15 minuter mindre än rekommenderat så om du anser att ditt barn är en liten tröttis så skulle man kunna lägga på 30 minuter på det långa lunchpasset. Tror att det kan vara ganska bra att börja med det sovschemat jag skrivit ovan innan hon blivit lite säkrare i sömnen. Det kan nämligen vara lite svårt att få till 2 timmar i ett svep innan de "lärt sig" sova bättre 8)
Och en till fråga (förlåt för alla frågor!!) om sova ute på dagen. Är det bara ramsan man har som verktyg då eller kan man buffa på dagtid också första dagarna till det sitter?
Säng:
:!: Buffa
:!: Solfjädra
:!: Ramsa

Vagn
:!: Vagna
:!: Soljädra
:!: Ramsa
En fråga till, är det ok att hon sover på mage på natten och på rygg i vagnen på dagen? Är en sittvagn så det går bara att sova på rygg i den så annars måste jag låta henne somna på rygg på natten också.
Barn brukar älska att sova på mage. har de väl fått "upp smaken" för magläget vilket brukar ta 1-2 dygn så älskar de detta läge så mycket att de inte längre blir nöjda när de läggs på rygg. Av denna anledning låter många föräldrar barnen sova alla lurar i spjälsäng så att de själva fritt kan välja sovposition och rumstera om fritt. Riktigt små barn brukar lättare acceptera att sova i vagn fastspända och i spjälsäng på natten. Äldre barn och gärna stora rörliga pojkar brukar ofta protestera mot att vara fastspända i vagn.

En hel del gör på så sätt att de tar den långa lunchluren inomhus, natten inomhus och den korta förmiddagsluren i vagn. Vad tror du om det exemplet?

Förresten, man kanske ska skjuta på eftermiddagsluren då också? Som det är idag, när hon själv får bestämma sover hon gärna 2 h vid ca 9.30-11.30 och sen 45 min vid 15 men visst "bör" man ha tre sovstunder vid åtta månader?
Föräldrar som vänder sig hit gör det ofta av anledningen att barnen sover riktigt dåligt och har så gjort under en längre period. Detta innebär att barnen ligger långt under på sömnkontot. De har alltså ett underskott på sömn. Ligger man långt över eller långt under på sömnkontot blir sömnintervallerna och andelen djupsömn annorlunda än för de barn och vuxna som sover den rekommenderade mängden. Detta gör att det är svårt att säga hur din dotter är, alltså den sömn hon får i dagsläget är inte en tillförligtlig måttstock på hur och när hon behöver sova. Om några veckor när hon hämtat igen sömnen kan du lättare avgöra saker som om hon är morgonpigg, kvällspigg, en tröttis, en piggis, har långa eller korta sovintervall.
Av denna anledning är det smart att gå på ett standardschema i början som är ett schema som passar för majoriteten av alla barn. När det gått några veckor kan man utvärdera och ändra så att det passar ens egna barn bättre.

Lycka till!!
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Tack snälla! Det låter bra! Jag var så inställd på att vagningen var för små barn men det är klart det funkar för större också :-)
När det gäller två sovstunder känns det rätt men frågan är om det är för långt mellan 13.30 och 19 utan sömn? Eller tror du det är ok?
Nat

Inlägg av Nat »

hej,
Jag var så inställd på att vagningen var för små barn men det är klart det funkar för större också
Det är inte så lätt att veta. Vagningen och buffningen brukar vara mycket uppskattad. Ibland lite väl mycket... :shock: Passa dig för att hamna i det beryktade vagningsträsket.. Kom ihåg att man vagnar och buffar dygn 1 och sedan skall ramsan helt ta över. Detta innebär att du redan dygn 1 måste arbeta in ramsan. Avsluta alltid buffandet och vagnadet med en ramsa och se till att ge barnet bekräftelse innan denne somnar. Läs gärna på lite extra om verktygen i SHN.
När det gäller två sovstunder känns det rätt men frågan är om det är för långt mellan 13.30 och 19 utan sömn? Eller tror du det är ok?
Om du tycker det känns länge kan du kanske ta sömnlur 2 kl 12:30 - 14:00 istället, då blir det 5 timmar mellan uppvak till nattsömn. Du kan även erbjuda en lugn stund kanske vid 16-tiden. Ni kan exempelvis ta en mysig vagnpromenad, men se till att till varje pris hålla henne vaken oavsett hur trött hon är. Den värsta tröttheten ger med sig inom några dagar. Fast det tar säkert 2-3 veckor innan man ser verkliga resultat att barnen blir riktigt pigga. Desto längre tid ett barn varit utan sömn ju längre tid tar det att hämta igen och fylla på sömnkontot. Kurar man vid 8 månader skulle jag säga att man får ge det en månad innan barnet är riktigt pigg och alert igen, men det kan såklart diffa. :D
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Tack!! :D
Vad tror du då om det här?

7 frukost - amning och/eller välling
9 sova 45 min
10.30 lunch (burkmat och katrinplommonpuré)
12.30-14.00 sova middag
14.00 mellanmål stadigt (tex ellas frukt/youghurt/ris-påse eller välling)
17.30 äta middag (burkmat och fruktpure)
18 bad, skoj, nattslurk (amning och/eller välling)
19 sova natt

Känner mig ännu mer laddad nu efter alla dina råd, tack snälla!! =D>
Nat

Inlägg av Nat »

hej,

Det ser strålande ut :D
Känner mig ännu mer laddad nu efter alla dina råd, tack snälla!
Inga problem 8) :mrgreen:
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

En fråga till... :)
När det gäller sovstunderna på dagen, ska man då ha ett skynke för vagnen eller inte? I boken står det att om barnet sover i spjälsängen t ex ska det vara ljusare än på natten men på ett annat ställe läste jag om att det kan vara bra med ett skynke för vagnen på dagen? Vad är bäst?
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

Vissa barn är ljudkänsliga och vissa är ljuskänsliga och vissa är inte känsliga alls :D Detta märker man ganska lätt efter ett tag så jag tycker helt klart att du får känna av hur just ditt barn är.

Jag brukar rekommendera ganska mörkt och ganska tyst. Absolut inte knäpptyst utan ljudet från fåglar, datorknappande, lugn musik, dovt prat på avstånd skall absolut inte störa. Höga plötsliga ljud brukar de flesta barn reagera på och att sova med solen rätt i ögonen är heller ingen toppensituation :D

Den tiden vi hade vår son i vagnen på dagarna brukade vi ställa vagnen på en plats som var relativt skuggig och långt från närmaste granne. Vi köpte en mörk tunn sjal som vi knöt över hela sufletten och i handtaget. På så sätt fanns det 1 dm öppning nedtill där frisk luft kunde blåsa in men det blev ändå relativt mörkt. Inomhus har vi en mörk rullgardin och dörren stängd. Det fungerar finfint för oss. För många räcker inte det utan dom kör både persienner och rullgardin alternativt aluminiumfolie och rullgardin. Det finns många tips på detta i trådar om du söker lite här i forumet.

/Nat
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Tack!! :D
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Hej Nat,
hittade filmerna med buffning etc på hemsidan, jättebra att få se också. Har dock en fråga. I filmen när barnet somnar själv efter en stund så verkar det inte vara någon bekräftelseramsa? eller är det det ramsan när barnet gnäller är? ska det vara en ramsa när barnet ät helt tyst?
Hälsningar Mia
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... sovexempel
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Har inte möjlighet att titta på filmen just nu men kan beskriva de generella riktlinjerna.

Dygn 1:
* Buffa och vagna mycket för att lugna barnet, avsluta ALLTID med ramsa. Om man slarvar med ramsan är man tvingad att fortsätta med buffning i och med att barnet annars inte blir lugnat av ramsan enkom.

Dygn 2-3:
* Solfjädra om så behövs
* Sluta buffa och vagna
* Låta ramsan ta över mer och mer, var ytterst noga att alltid bekräfta med bekräftelseramsan

Dygn 4 till 7:
* Endast ramsa, var fortsatt noga med bekräftelsen. Buffa och vagna är ett minne blott :D

Dygn 8 till 20:
* Dra ihop ramsan med bekräftelsen så du säger inte bekräftelsen separat

Dygn 21 och framåt:
Barnen börjar bli säkra sovare. Här behövs oftast mindre med ramsor även vid uppvak på natten. Barnen fixar det mesta själva. Man ramsar dock fortfarande vid själva läggningen.

Använd ramsan vid dessa tillfällen:
* Skrik som accelereras
* Gråt
* Ångest
* Oro

Använd buffning och vagning vid dessa tillfällen:
* Hysteri

(dygn 1 gäller andra regler)

Använd inga verktyg alls vid dessa tillfällen:

* Ilska
* Irritation
* Glädje
* Lugn
* Småprat
* Joller
* Svårt att somna men är lugn eller irriterad
* Uppvak med skrik som tvärt slutar

Som sagt var så gäller inte dessa riktlinjer för dygn 1 under kur då man istället är snabb in med både vagning och buffande.
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Vilka bra råd tack snälla!! Första natten gick jättebra! Så fort jag kommer till en dator tänkte jag skriva in anteckningarna här :)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"