dagsvila?

Skriv svar
milla82
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 10 dec 2010, 08:38
Ort: Nykarleby

dagsvila?

Inlägg av milla82 »

Dottern på 23 månader har sovit bra och blev kurad som 6 månaders baby. Men nu verkar det som om hon tycker att sömn är överskattat.

Dagen ser ut såhär:

07.30 Väckning
08.00 Frukost
11.00 Lunch
11.30 Vila i vagnen. (Tar ibland upp till 45 min innan hon somnar)
14.00 Mellanmål
17.00 Middag
20.00 Kvällsgröt
21.00 Godnatt (Kan då också ta upp till 45 min innan hon somnar)

Skillnaderna är att när hon ligger i vagnen så är hon oftast lite ledsen och när hon ska sova för natten är hon glad och nöjd fastän hon ligger länge sängen innan hon somnar.

Nattsömn brukar vara ca 10 timmar och dagssömn 1½ timme.

Borde vi ändra på något i schemat? Vi har kört samma schema i 1 år nu.
Meya 4 juli 2010
kurs start 5 januari 2011
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Re: dagsvila?

Inlägg av klockan »

Hejhopp,

många "piggar på" sig kring 2-års åldern, så är det. Att dra ner dagsvilan till 45 min kan vara en bra idé. Vi har 1.5 tim dagslur till vår 2-åring de dgr han är på fsk, när han är ledig får han 45 min.Annars blir det för långa insomningar om kvällarna :roll: .

10 tim natt är lite i minsta laget om du frågar mig, spec om man lägger sig så sent som kl 21 och ff a om man somnar så sent som 21.45 vissa kvällar. De flesta barn behöver 11-12 tim natt upp i skolåldern. Får man för lite sömn smittar det strax av sig och man kan bli lite övertrött och få svårt att varva ner/somna in pg a det. En timme hit el dit i det långa loppet spelar roll, tro mig :wink: .

Jag hade lagt tidigare istället, senast 20.00, och låtit insomningen få ta tid, om det är det som är problemet. Vi har lagt vår son 30 min tidigare än vad schemat sagt under vissa perioder då han haft 1 tim insomning. Nu lägger han sig 15 min innan och tar ca 30-45 min på sig, på så sätt förlorar han mindre tid av natten eftersom han får tid till förfogande att varva ner och somna in oxå :) (en 2-åring är inte alltid lika dödstrött som en liten kurbebis nämligen :wink: ) .

Så stora barn sover dagslurarna bäst inne i sin säng eftersom de har behov av att få böka runt och ha sig innan de ska somna. Så överge vagnen de dagar ni inte behöver ha den för att sova i är mitt heta tips.

När det har bänglat med sömnen av olika anl under sista halvåret (vilket det kan göra för många iom förtrotsen) så har den här tråden gett mig mkt styrka, så jag vill tipsa om den:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=13298

Lycka till!
:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: dagsvila?

Inlägg av Tin »

Hej milla82,
varmt välkommen.

Klockans svar är utmärkt och jag kan bara bekräftelseramsa den. :)

Min lilla är bara några månader äldre än din och har haft samma sovfnurra som din, supervanligt. Men det går givetvis att lösa och sen när stora trotsen dyker upp blir dom tröttare igen.

Vi har alltid haft 12h natt dock, vilket rekommenderas långt upp i skolåldern, och under fnurror har jag istället lagt ÄNNU tidigare. Sömn föder sömn och de små får chans att prata av sig och varva ner efter skrattet till gonattet i lugn och ro. När vi pratar om att ge förutsättningar till sömn är det precis det vi måste ge som föräldrar - ge förutsättningar för en härlig 12h-natt. Ibland betyder det tidigare läggning för att liten ska få ihop sina timmar. :sleep:

Så jag rekommenderar, precis som klockan:
- förläng natten, lägg tidigare, klockan 20 eller 19:30. Gör det med den självklara attityden att så här funkar världen.
- korta gärna ner dagluren till 45 min och hemma i sängen, det gjorde gott hemma hos oss
- ett annat tips är att senarelägga dagluren.

Vi har morgon 6:30 och hon sover inte lur förrän 13.00 tidigast och då tar det liten ca 15 minuter att somna. Det har också gjort underverk och liten orkar ånga på i 100 km i timmen när hon är vaken.
Sen när stora trotsen dyker upp får vi justera igen - allt för att ge rätt förutsättningar.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
milla82
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 10 dec 2010, 08:38
Ort: Nykarleby

Re: dagsvila?

Inlägg av milla82 »

Tack för era svar!

Lägga tidigare på kvällen ska vi prova. Flytta henne till sängen ska vi fundera på och försöka organisera om här hemma. (Jobbar som familjedagvårdare och har 3 andra barn som också sover, har lite trång med utrymme). Sonen sov i vagn tills han var nästan 3 år men det gick ju hur bra som helst :D. Senare lägga dagsvilan vill jag helst inte göra. Kanske till kl 12.00 men inte senare än det. Har om sagt andra barn som också behöver sova.
Meya 4 juli 2010
kurs start 5 januari 2011
milla82
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 10 dec 2010, 08:38
Ort: Nykarleby

Re: dagsvila?

Inlägg av milla82 »

Första natten avklarad. Lade tidigare än vad vi brukar, 20.30 och hon somnade på 20 min :). Jag skulle vilja lägga henne redan 20.00 men sambon tycker det begränsar vårt liv :( , att vi måste vara hemma så tidigt på kvällarna. Vi ska se vart det vänder. Fick ändå väcka henne på morgonen och hon var trött fastän hon sovit nästan 1 timme mera än vanligt.

Lade också in henne och sova med de två andra barnen nu på dagsvilan kl 12.00. Men det var en katastrof, efter 45 min lade jag dottern i resesängen som jag plockade upp i arbetsrummet. Kan inte ha de andra barnen vakna och gnälliga på kvällen pga min dotter. Men nu verkar hon ha somnat efter glatt bökande i sängen :)
Meya 4 juli 2010
kurs start 5 januari 2011
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: dagsvila?

Inlägg av Tin »

Hej, hur har det gått?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
milla82
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 10 dec 2010, 08:38
Ort: Nykarleby

Re: dagsvila?

Inlägg av milla82 »

Tack riktigt bra. De flesta dagar har vi lagt dottern 20.15 och sova och då somnar hon på 10 minuter. Igår blev det sen läggning, 21.00 och då drog det ut till 21.45 innan hon sov. Dagsvilan sover hon härefter i resesängen i vårt arbetsrum och det går riktigt bra det också. Ligger och pratar i 10-40 minuter innan hon somnar, men är väldigt nöjd :D.

Och mycket nöjdare unge har vi fått på dagarna nu när hon sover mellan 1-2 timmar mera per natt. Tänk att det egentligen var så sär enkelt, men man tänker inte på att lägga någon tidigare än vanligt.

:heart: Tack för hjälp
Meya 4 juli 2010
kurs start 5 januari 2011
milla82
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 10 dec 2010, 08:38
Ort: Nykarleby

Re: dagsvila?

Inlägg av milla82 »

Fortsätter på samma tråd fastän det egentligen handlar om insomningen. Har inte en gång haft problem med att lägga Meya och sova förren nu. Jag har själv varit borta några dagar och Meya har varit hemma med pappa. Och nu vill hon absolut inte gå och sova :( , när man säger att det blir natt och borstar tänder går allt bra. Men sen då man kommer in i sovrummet blir hon jätte ledsen. Gråter och skriker. Ramsar och går ut. Försöker ramsa vid utanför dörren men då blir hon ännu mera ledsen. Försöker ha husljud men hon somnar sedan av utmattning. Vad ska jag göra för att svänga på detta?
Meya 4 juli 2010
kurs start 5 januari 2011
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: dagsvila?

Inlägg av Mian71 »

Hej!

Mitt råd är att ni lägger extra krut på skrattet till godnattet.
Sen gör ni preciiiis som vanligt!
Att hon blir arg och gråter är faktiskt något du liksom inte " hör".
Lägg henne som vanligt och ramsa tryggt ut. Blir hon tokarg så kan du ramsa EN liksom bestämd påminnelse( inte vara arg). Slamra på med husdjuden, ha is i magen så kommer det passera på några kvällar .

Det är i alla fall min erfarenhet.

Jag vet man blir ställd och funderar va sjutton som hänt. :shock:

Nån annan har säkert några andra tankar , idéer ..


mången kram

mian
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"