13-årig autistisk flicka

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Jessica

13-årig autistisk flicka

Inlägg av Jessica »

Kära vänner!
MIn egen Kalle sover gott sedan snart två år tack vare kuren.

Men nu har ett annat problem dykt upp. Jag jobbar på ett boende för barn/ungdomar med autism, och här sovs det dåligt allt som oftast.
Vår 13-åriga flicka tycker att det är dags att kliva upp vid tre-fyratiden på morgnarna, och vi vetesjutton hur vi ska få bukt med detta. Hon är naturligvis helt slut på dagarna av att vakna så tidigt.
Vi har försökt att parkera utanför hennes dörr utan att lyckas bryta betéendet.
Är det någon här som har erfarenhet och vet hur vi ska hjälpa henne att sova de timmar hon så väl behöver?
Hur många timmars sömn kan man förresten räkna med att hon behöver?
Tusen tack!
Jessica
Stolt mamma till gosse född i maj 2003 och tösabit född maj 2007.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Hon behöver ca elva timmar.

:D Förstår inte riktigt omständigheterna - är du hos henne på natten :?: Sover hon hemma hos er :?: Är det ert barn eller ett "jobb"-barn :?: :!: som ni bara träffar ibland?
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mari

Inlägg av mari »

Hej!
Använder ni bildschema? Det kan fungera bra vid autism. Parkera er utanför dörren visa bilden sova.
Det gäller att liksom när det gäller mindre barn att vara ihärdig och inta en attityd av självklarhet. På nätterna sover man.
Se också över dagarna. Många människor med autism får för lite motion.
Hon ska ut och springa helst 5 kilometer åt gången tre-fyra dagar i veckan. Det är en aktivitet som kan vara svår att få i gång men som ger bra utdelning på lång sikt.
Naturligtvis kan man byta ut löpningen mot annan krävande motionsform om det passar flickan bättre. Men röra sig rejält sk ahon.
Läs gärna Margareta Kärneviks bok Gång på gång. Det är en konkret tydlig bok som man överhuvudtaget har nytta av då man arbetar med personer som har fått diagnosen autism. Hon behöver tio-elva timmars sömn per natt då hennes hjärna fortfarande är under utveckling.
Lycka till!
Jessica

Inlägg av Jessica »

Hej igen!
Ja, vi använder bildschema, men vi kanske kan använda sovabilden på ett annat, mer tydligt sätt än vi gör nu. Ska fundera på det.
Ja, alltså, hon bor på ett boende för barn/ungdomar med autism och åker hem varannan helg. Jag jobbar här med henne.
Vi får nog parkera utanför dörren igen med bilden i beredskap.
Tack för tipset på boken också!
Tusen tack snälla ni!
Jessica
Stolt mamma till gosse född i maj 2003 och tösabit född maj 2007.
Kerstin K

hej

Inlägg av Kerstin K »

Jag har själv jobbat med barn med autism och "nattat" flera av dem :wink: . Min erfarenhet är den att de har väldigt olika behov beroende på deras bakgrund, "diagnos" och tidigare "soverfarenheter".

Mina "råd" är liknade de du fick tidigare.
Margareta Kärnevik har viss rådgivning för olika arbetsplatser, som du kanske kunde kolla upp. Hon har mycket erfarenhet och är duktig.
Rutinerna (som du ju säkert vet) är otroligt viktiga, att alla gör samma sak osv.
Bilderna hjälper mycket, speciellt om man använder dem under hela dagen och försöker att få barnen att själva använda dem i kommunikations syfte. Det finns ju en hel vetenskap om pictogrambilder som man kan läsa in sig på... :wink:
Fysisk aktivitet...
Men som sagt; liknade råd som tidigare med det tillägget att du/ni kanske borde ta reda på så mycket som möjligt av hennes tidigare "sovvanor".

Lycka till!
Varma hälsningar
Kerstin. Mamma till Klara - 03 och Lukas -06
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "