får han äta 2 ggr på vakentiden?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
xstephx
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 04 nov 2011, 08:43

Re: får han äta 2 ggr på vakentiden?

Inlägg av xstephx »

Ja nu har vi lagt honom för första luren kl 10(45min), sen kl 14..00(2tim), och lagt honom fÖr natten kl 20.00, men oj vad trÖtt han han, stackarn. Men han sov fint på dagen, men inte i vagnen än dock, vela se om han kunde sova 2tim i streck först!
Dagen därpå vaknade han(idag) 5.30.
Men nu kommer en till fråga som vi kämpat med i mååånga månader,

När han vaknar så tidigt så har du aldrig hänt att han somnar om, han ropar/skriker, vi vet inte riktigt vad vi ska göra, vi har prövat med att gå in, lägga ned honom(sitter jämt) och lägga mårten, hans gossekatt intill honom och sen gå, men han somnar verkligen aldrig när vi kör den,
Vi har prövat att inte alls gå in, då ropar/skriker han i timmar och efter ett tag börjar han gråta.. han rum är kååål svart, men ändå vaknar han exakt mellan 5-6, spelar ingen roll när han lägger sig kvällen innan.
Om han inte somnar om en sväng så är han vaken från 5-6 till 10..
Den enda metoden som funkat nån gång(för lääänge sen) var att ge flaskan, då somnade han...

Tack fina som vill hjälpa!
wolfgang född 2011-09-03
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: får han äta 2 ggr på vakentiden?

Inlägg av Irmasmamma »

Har ni provat att lägga en halvtimme tidigare i en vecka eller så? Det är det enda som funkat mot tidiga morgnar för oss!

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
xstephx
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 04 nov 2011, 08:43

Re: får han äta 2 ggr på vakentiden?

Inlägg av xstephx »

Vi har prövat lägga tidigare, senare, när han väl ska upp efter mkt rop/skrik går vi in med ett alarm som han vet betyder godmorgon, men nej, de funkar inte heller.
HAr ingen som helst aning vad vi ska göra, han har verkligen fastnat att vakna 5-6, helt sjukt.. jag lägger mig vid 22 för att få lite mer sömn så jag är en fin mamma nästa dag!

Någon annan som har samma problem eller haft :?:

Tack snälla irmasmamma att du svarar och försöker hjälpa:heart:..
wolfgang född 2011-09-03
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: får han äta 2 ggr på vakentiden?

Inlägg av Sarisparis »

Hej xstephx :D

Tidiga morgnar är ett gissel och alla har vi nog varit där under nâgon mer eller mindre lâng period. :?

Har du läst den här? Tidiga morgnar - olika strategier

:idea: Och alltid: MÖRKLÄGGNINGEN SKA VARA TOTAL. Det gâr inte att fuska med om man har barn som har tendens att vakna tidigt. Ser de minsta lilla ljus sâ gâr barnahjärnan lätt igâng och dâ är det svârt att övertyga dem om att det faktiskt fortfarande är natt.

:heart:
xstephx
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 04 nov 2011, 08:43

Re: får han äta 2 ggr på vakentiden?

Inlägg av xstephx »

Tack för ditt svar Sarisparis!!

Ja det är sant! Känns ändå skönt att veta att man ej är ensam!

Jag har läst den länken massor av gånger, men tyvärr har inget funkar :(
Han rum är helt bäck svart! Med när jag öppnar dörren för att ramsa, eller lägga honom ned igen(han sitter och står när jag kommer in på morgonen), DÅ blir de lite ljust i rummet, jag kanske ska försöka lösa det?
wolfgang född 2011-09-03
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: får han äta 2 ggr på vakentiden?

Inlägg av Sarisparis »

xstephx skrev:Med när jag öppnar dörren för att ramsa, eller lägga honom ned igen(han sitter och står när jag kommer in på morgonen), DÅ blir de lite ljust i rummet, jag kanske ska försöka lösa det?
Kanske om du inte öppnar dörren och ramsar som det är tänkt i SHN? :wink: Ramsans syfte är ju att övertyga barnet att "all is well" utan att vakten släpper sin uppmärksamhet pâ de hotande lejonen :shock: (läs SHN pâ Safari om det inte redan är gjort.). Gâr du in i rummet sâ "händer" det nâgonting - kanske är det morgon :P - och den ljuva nattsömnen glider allt längre bort för er alla.
Hos oss var det bästa att göra ingenting och som undantag "upplysningsramsa" en gâng. Men mörkläggningen var vad som verkligen gjorde skillnad.

:?: Hur äter han? Nattslurk?

:?: Hur sover han dagtid nu? (Schemat och i praktiken 8) )

:heart:
xstephx
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 04 nov 2011, 08:43

Re: får han äta 2 ggr på vakentiden?

Inlägg av xstephx »

TAck sarisparis!!

Hmm ja jag kanske ska sluta gå in, bara öppna en glipa och ramsa! Ska läsa lite mer om det!

Han äter sjuukt mkt, ALLT, äter riktig mat 3-4ggr per dag+snacks(frukt, majsbröd, gröt m plommon)+välling!
Han får en 240ml tjock välling innan läggdax, har fått det enda sens han va 4-5månader, han är nu 10månader.

Vi prövar ju ett nytt schema nu:
Kl 7 vakna
10 sova i 45min
14.00 sova 2tim
mellan 19-20.00 natti

Schemat innan står lite längre upp eller sidan innan :D

Fint av dig att hjälpa :heart: :heart:
wolfgang född 2011-09-03
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: får han äta 2 ggr på vakentiden?

Inlägg av Sarisparis »

xstephx skrev:Hmm ja jag kanske ska sluta gå in, bara öppna en glipa och ramsa! Ska läsa lite mer om det!
Absolut sluta gâ in :!: ! Inte öppna dörren heller. [-X :wink: Gâr du in och ramsar sâ fâr ju ramsan innebörden att mamma kommer. #-o (Kommer morgonen ocksâ? :P ), fastän ramsan stâr för budskapet "All is well och du kan lugnt sova vidare, jag hâller vakt." :thumbsup:

Attitydbyggande läsning:

Säkerhet är trygghet

Synd om lilla barnet?

och absolut inte missa SHN pâ Safari 8)

:heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: får han äta 2 ggr på vakentiden?

Inlägg av Sarisparis »

PS Som en illustration, när vi hade tidiga morgnar sâ ramsade jag frân min egen säng.
xstephx
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 04 nov 2011, 08:43

Re: får han äta 2 ggr på vakentiden?

Inlägg av xstephx »

Ohh tack! Då ska vi pröva!!:D
Då ramsar jag bara min godnatt ramsa, "godnatt i sig, sov så gott" :)

Han sover i sitt rum, andra sidan av lägenheten så kan inte riktigt säga den i sängen:D
Men han kommer inte tycka att det är konstigt och frustrerande att någon ramsar nått på andra sidan dörren? Haha

Tack :heart: :heart:
wolfgang född 2011-09-03
Nannapanna
Inlägg: 83
Blev medlem: tis 08 aug 2006, 12:34

Re: får han äta 2 ggr på vakentiden?

Inlägg av Nannapanna »

Jag kurade äldsta dottern när hon var ca 7 mån.. Grejen är ju som sagt här att inte öppna dörren! Inte ens en glipa :!: Som jag fattat så är det som det går ut på, de ska veta att man vaktar utanför ;) Som det beskrevs i boken tror jag, är du på safari och vakten som ska skydda mot lejon står inne i tältet med sin bössa, ja då känner man sig ju ännu mer osäker än om han står utanför dörren med bössan :mrgreen: . Där kanske du har det som är problemet :?: Hoppas det är så enkelt :)
* Mycket stolt mamma till Ettan, född 050928 *samt Tvåan, född 120420*
xstephx
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 04 nov 2011, 08:43

Re: får han äta 2 ggr på vakentiden?

Inlägg av xstephx »

Tusen tack för ditt svar Marina för ditt svar!:D

Jag läste igenom safarin igår, och imorse ramsade jag när han vaknade, men han var ej ledsen först, han bara ropade massa, då ramsade jag en gång utanför och gick, då blev de gråt, men inte hysteriskt dock. Han vaknade 6.15 och han fick ligga kvar till 6.50.
Det känns på nått sätt bättre att stå utanför, innan vela jag plocka upp honom och myysa för han är såå söt, och för att jag på nått sätt visste att han kommer ej somna om.
Men nu med de nya tekniken SKA det funka :D
Ha en fin helg :heart:
wolfgang född 2011-09-03
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: får han äta 2 ggr på vakentiden?

Inlägg av Sarisparis »

Tack Marina :heart: för fin input!
xstephx skrev:Det känns på nått sätt bättre att stå utanför, innan vela jag plocka upp honom och myysa för han är såå söt, och för att jag på nått sätt visste att han kommer ej somna om.
Härligt! :thumbsup: Läs Safarin igen, och har du inte läst sâ kan jag inte nog rekommendera de krönikor jag har tendens att tjata mig blâ om :roll: :mrgreen:

Säkerhet är trygghet

Synd om lilla barnet?

samt

förhâllningssättet

Allt blir sâ mycket enklare när man verkligen känner varför man gör det vi här pâ forumet säger att man ska göra. Att bara kopiera rakt av blir sällan bra, magkänslan mâste med (som med allt när man är förälder). Sâ läs vidare och putsa pâ din egen superattityd. :thumbsup:

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"