Flytta på middagsluren?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
mamawayne
Inlägg: 178
Blev medlem: mån 27 sep 2010, 18:35
Ort: Stockholm

Flytta på middagsluren?

Inlägg av mamawayne »

Hej!

Min pojke blir två år i sommar och jag undrar vad ni har för erfarenheter av att skjuta lite på middagssömnen med era tvååringar, tillexempel om man ska ut på utflykt någonstans precis vid vilan? Han har väldigt svårt att komma till ro och somna i vagnen, annars skulle han ju kunna sova där... Han sover ju bäst hemma i sängen såklart :)
Jag har liksom alltid varit noga med hans sovtid under dagen, så jag vet knappt hur han skulle reagera på att inte få sova sina 1,5 exakt klockan halv tolv :lol:
Vad säger ni kloka och erfarna??
:heart:
Mamma till Wayne född 10-08-28
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Flytta på middagsluren?

Inlägg av Alma »

Andra här har mer erfarenhet än jag men jag upplevde långt senare att jag kunde ha tidsflexibilitet och sova 12-13 eller 13-14 t ex. Då var sonen över 3 år, närmare 4.

Innan dess var det allehanda praktiska anordningar och att livet rättades mycket efter dagen före sömnen och dagen efter. Möten och aktiviteter planerades efter det.

Helt klart lättast om barnen kan sova i vagnen, då blir man minst beroende. Kanske kan du träna på det hemma? Eller ordna till vagnen så den blir lättare att sova i?

För oss var det så att jag körde lunchluren i vagnen alltid, förutom när sonen var sjuk. Jag genomförde det med samma attityd som sova-hela-natten. Maken sov lunch i sängen med sonen och hade mycket större problem att få till det i vagnen när han var ute under lunchtid, så han blev mer låst att planera sina dagar så att han var hemma under lunchluren.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
mamawayne
Inlägg: 178
Blev medlem: mån 27 sep 2010, 18:35
Ort: Stockholm

Re: Flytta på middagsluren?

Inlägg av mamawayne »

Tack Alma!

Sov han då på rygg i sittvagnen fastspänd eller hur gjorde du? Min son vill helst sova på magen så han liksom viker dig dubbel i vagnen och somnar så tillslut, de gånger jag har provat. Han skulle säkert gilla det mer om han kunde ligga på mage, fast det funkar ju inte med spännet. Utan spänne skulle han ju hoppa ur hur lätt som helst.

Det är ju svårt att få det mörkt i vagnen också, hur gjorde du där? Risken är ju att det blir väldigt varmt om man täcker för mer lakan och så? Eller kunde han sova fast det var ljust?

Kram!
Mamma till Wayne född 10-08-28
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Flytta på middagsluren?

Inlägg av videunge »

Hej

Jag har "förlängt vår vagn en aning för att n liten magsovare skall få plats :wink:

'Har en billig gammal liggvagn köpt på loppis för ngn hundralapp.
Bort med ev insats så att det bara är grunden kvar.

Sen kapade vi till en plywoodskiva som alltså sticker ut i änden mot handtaget. Eftersom det bara är ett par små ben som ligger på den sen är risken för tipp minimal. Surrade fast den ordentligt och sen bädda ovanpå. sen använder vi en sele till vår sulky ( en sån där med rem även i grenen) knäppt bakofram för att liten inte skall ligga på spännet. Den fäster vi i vagnsidorna. På så sätt kan liten inte rymma.

Bädda ovanpå plywoodskivan så blir det riktigt ombonat. :D

Vad gäller värme så har det inte varit så varmt här än, men de varmare dagarna har vi hängt för ett mörkt lakan över vagnen under själva insomningen. Sen har vi tagit bort det när liten sovit typ 10 min.

Lycka till! :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
mamawayne
Inlägg: 178
Blev medlem: mån 27 sep 2010, 18:35
Ort: Stockholm

Re: Flytta på middagsluren?

Inlägg av mamawayne »

Va finurligt! :D hihi vilket hemmabygge! Måste försöka hitta ett såntdär sele som är avtagbart, för dom som vi har är fastsydda i vagnen. Ska se om vagnen behöver förlängas, men jag tror den är ganska lagom än så länge. Skulle ju vara toppen om sovandet gick lika bra som hemma, så slipper man flytta luren bara för det.
Tack Videunge!
Mamma till Wayne född 10-08-28
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Flytta på middagsluren?

Inlägg av Alma »

mamawayne skrev:Tack Alma!
Sov han då på rygg i sittvagnen fastspänd eller hur gjorde du?
Hej!
Japp han sov på rygg och sida, och vi förlängde vagnen med en skiva också. Spännen mm har vi aldrig kört med, när vi var hemma sov han i skuggan med en hink på marken under fotändan så att den bara tippade en liten bit ned om han vaknade och ville gå ur själv.
mamawayne skrev: Min son vill helst sova på magen så han liksom viker dig dubbel i vagnen och somnar så tillslut, de gånger jag har provat. Han skulle säkert gilla det mer om han kunde ligga på mage, fast det funkar ju inte med spännet. Utan spänne skulle han ju hoppa ur hur lätt som helst.
Jag tror att det skulle kunna gå att ordna en annan spänningsanordning, men den behövs väl egentligen bara om han vaknar och man inte har uppsikt över vagnen?

Vår son viftade med skynket/täcket vi hade över och ropade, och så sprang vi ut eller öppnade för honom om vi har ute.
mamawayne skrev: Det är ju svårt att få det mörkt i vagnen också, hur gjorde du där? Risken är ju att det blir väldigt varmt om man täcker för mer lakan och så? Eller kunde han sova fast det var ljust?
Detta var ett litet pussel, men gick att lösa. För det första uppsökte vi alltid skugga på sommarhalvåret. Sedan hade jag svart duk eller tjock filt som jag hängde över handtaget på vagnen och över suffletten - det gav ganska mycket luftrum. Över detta en vit duk så att det inte skulle samlas så mycket värme. Denna stoppades till sidorna när han skulle somna, och när han somnade lättade jag på alltihop så det ventilerade.

När han somnat och om vi gick i sol och värme höll jag vita duken på med luftning på sidorna.

Man gick med en hel filtvagn... Vi höll lunchsömn till dess han var 4,5 så det skapades en rutin som funkade ganska bra. På vintern när det var smällkallt gjorde jag små luftglipor nedåt. Han var aldrig kall när han vaknade och ju äldre han blev desto mer vågade jag riskera att han blev kall, började ta av kläder innan sömn och låta honom sova med fårskinn.

Fårskinnssömnen på vintrarna utan overall och skalkläder tyckte han var så mysig att det bidrog till att vi kunde hålla lunchsömn länge.

Innan han somnade stoppade jag den lite
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Flytta på middagsluren?

Inlägg av SaraMilana »

mamawayne skrev:Måste försöka hitta ett såntdär sele som är avtagbart, för dom som vi har är fastsydda i vagnen.
Jag köpte en lös sele på Babyland, som jag gjorde om lite grann så att den skulle bli skön att sova på mage på med spännet på ryggen (för den är naturligtvis gjord för ryggsovare!). Den går att haka fast lite var stans, vi använder den till exempel när det ska åkas kundvagn i mataffären.

Fast nu har vi påbörjat projekt sova på rygg i vagn med den fasta selen. Nu sovs varje långlur i vagn och det går minsann bättre och bättre. Rejält många frågor första gången dock. ;)

Kram!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"